شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024


۱۳۹۹/۰۳/۱۷ / /
دست‌بسته اسیر قاچاقچیان شده‌ایم
   [پولاد امین] می‌گوید «خیلی شرایط خوبی داشتیم که کرونا هم آمد و همه چیز را زد و از وسط نصف کرد». این کنایه ریز البته تنها گلایه عباس رافعی سازنده فیلم‌هایی مانند آوازهای سرزمین من، فصل فراموشی فریبا، آزادراه، پروانه‌ای در باد و راز مینا از اوضاع و احوال کرونایی سینمای ایران نیست. او که جدیدترین فیلمش، «بهت» را به صورت آنلاین اکران کرده، در گفت‌وگوی پیش‌رو درباره چالش‌هایی که با این تصمیم به جان خریده، صحبت کرده است. چالش‌هایی که از انتشار نسخه قاچاق فیلم- درست ساعاتی پس از آغاز اکران- شروع شد و در ادامه مسائل دیگری را به همراه آورد- که مهم‌ترینش بی‌تردید این موضوع ناراحت‌کننده خواهد بود که بهت قطعا به اندازه دیگر فیلم‌های سازنده‌اش دیده نخواهد شد. این هم به ‌هرحال از عواقب تعطیلی سالن‌های سینماست دیگر. «بهت» که به ادعای عباس رافعی نسخه جذاب‌تر، داستان‌گوتر و مردم‌پسندتر فیلم‌های قبلی زن‌محور کارگردانش ازجمله فصل فراموشی فریباست؛ داستان دو خانواده از دو طبقه اجتماعی و فرهنگی را روایت می‌کند که موضوعی مانند رحم اجاره‌ای آنان را با هم پیوند می‌دهد. آنچه در پی می‌آید، صحبت‌های عباس رافعی است. درباره این فیلم که با حضور مهتاب کرامتی، رعنا آزادی‌ور، علیرضا آقاخانی و محمدرضا رهبری یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های امسال بوده است.رافعی داستان اکران آنلاین فیلم «بهت» را چنین خلاصه می‌کند:   این فیلم را یک‌سال‌ونیم پیش ساختیم و هدف تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار این بود که فیلم مستقیم حتی بدون نمایش در جشنواره فجر روانه اکران شود. پس قرار شد دی‌ماه نمایش داده شود، اما دی‌ماه زمان خوبی برای نمایش این فیلم و البته هیچ فیلم دیگری نبود، چون به جشنواره فجر می‌خورد و استقبالی از فیلم نمی‌شد. بنابراین فیلم ماند تا بعد از جشنواره- که بعد از جشنواره هم ماجرای کرونا پیش آمد و سینماها تعطیل شد و برنامه ما هم به هم ریخت. در هفته‌های اخیر اما برای اینکه جلوی ضرر سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده گرفته شود، تصمیم گرفتیم که فیلم را در سامانه&