شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024


۱۳۹۹/۰۴/۱۵ / /
رگولاتوری از اپراتورها حمایت کرد
[سجاد خداکرمی] در شرایطی که دو اپراتور پرمشترک تلفن همراه از چهارشنبه هفته گذشته با تغییر یا حذف برخی بسته‌های اینترنت همراه به افزایش قیمت‌ها مبادرت کردند، اعتراضات مشترکان به این اقدام به‌خصوص در روز جمعه و در سطح شبکه‌های اجتماعی سبب شد تا مسئولان وزارت ارتباطات و رگولاتوری در این زمینه موضع‌گیری کنند و برای اصلاح این اقدام به گفته‌ آنان خلاف اولتیماتوم بیست‌وچهار ساعته مقرر کنند. با این همه اما روز گذشته مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری اعلام کرد افزایش تعرفه‌ای در بسته‌های اینترنتی اپراتورها صورت نگرفته و تنها برخی از بسته‌های پرمصرف از درگاه‌ آنها حذف شده بود. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که کاربران شبکه‌های اجتماعی با ثبت تصاویر اپلیکیشن‌ها و برخی دیگر از درگاه‌های این اپراتور‌ها و انتشار آنها، به صورت مستدل نشان دادند که دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به چنین اقدامی مبادرت ورزیده‌اند. اگر چه این دو اپراتور فعلا به‌ظاهر از اقدام اولیه خود عقب‌نشینی  و برخی قیمت‌ها را اصلاح کرده‌اند اما کماکان عمده بسته‌های پرمصرف این دو اپراتور حذف شده و در دسترس نیستند. همچنین ترکیب اینترنت بین‌المللی و اینترنت داخلی که در قیمت نهایی بسته‌های اینترنت همراه تأثیرگذار است به نحوی برنامه‌ریزی شده‌اند که قیمت‌های برخی از این بسته‌ها که با افزایش روبه‌رو بودند به وضع پیشین بازگردانده شوند اما حجم اینترنت بین‌المللی در آنها با کاهش مواجه شده و حجم اینترنت داخلی به آنها افزوده شده است؛ شیوه‌ای که به صورت مهندسی‌شده اما نامحسوس از همان افزایش قیمت حکایت دارد. با این همه اما پیمان قره‌داغی، مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، با وارونه‌نمایی چنین رخدادی گفته است: «طبق بررسی‌های انجام‌شده هیچ‌گونه افزایش تعرفه‌ای در اپراتورها صورت نگرفته و تنها بعضی از بسته‌های پرمصرف از برخی درگاه‌ها حذف شده است. البته این اقدام که از سوی اپراتورهای غالب و بدون کسب تأییدیه سازمان انجام شده، تخلف است و به همین علت به اپراتورها اخطار دادیم که بسته‌ها د