جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024


۱۳۹۹/۰۷/۱۹ / /
ویراژ مرگ در پایتخت
درکشور ما حوادث جاده‌ای یکی از علل عمده مرگ‌ومیر را تشکیل می‌دهند که بخش عمده‌ای از قربانیان این حوادث موتورسیکلت‌سواران هستند. سهم موتورسواران از کل متوفیان تصادفات ۶ماهه اخیر، 47‌درصد است، آماری بالا و رو به رشد. پس از موتورسواران، این عابران پیاده هستند که با 38درصد و راننده‌ها و سرنشین خودرو با 15درصد آمار کشته‌های تصادفات  پایتخت را به خود اختصاص داده‌اند. آماری که صبح جمعه رئیس اداره تصادفات پلیس راهور اعلام کرد. این آمار نشان می‌دهد معابر بزرگراهی شهر تهران قتلگاه این تصادفات بوده است. 60‌درصد کشته‌های حوادث موتوری در بزرگراه‌‌های آزادگان، امام علی(ع) و فتح رخ داده است. به گفته مومنی، بیشترین تصادفات فوتی در منطقه ۴ شهرداری تهران با 11درصد از کل متوفیان، منطقه ۱۵ شهرداری 9درصد و منطقه ۱۹ شهرداری 8درصد از کل متوفیان را داشته است. رعایت‌نکردن قوانین و مقررات رانندگی باعث افزایش آمار کشته‌ها می‌شود. استفاده‌نکردن از کلاه ایمنی بر شدت جراحات و مرگ موتورسواران تأثیر زیادی دارد. آمار تصادفات موتورسیکلت نگران‌کننده است. آمارهایی که هر‌سال  با روند صعودی روبه‌روست. در‌ سال 98 بیش از ۳‌هزار و ۳۰۰ موتورسوار در تصادفات جان خود را از دست دادند که ۳۹۲نفر از این آمار دانش‌آموز بودند. آماری که نشان می‌داد به ازای هر 100‌هزار نفر جمعیت، چهار موتورسوار درکشور جان خود را از دست داده‌اند. این درحالی است که‌ سال گذشته هم، تهران در صدر آمار مرگ راکبان موتوری قرار داشته است. 321 موتورسیکلت‌سوار تهرانی از ابتدای ‌سال 98 تا پایان اسفندماه ‌سال 98 در تصادفات جان خود را از دست دادند. شهری که پس از مرگ  موتورسوارانش، حتی در شماره‌گذاری موتورسیکلت هم خودنمایی می‌کند. شماره‌گذاری 2‌میلیون موتور تا ‌سال گذشته در تهران باعث شد که این شهر به‌عنوان پایتخت موتورسیکلت‌ها لقب بگیرد. این درحالی است که شمار موتورسیکلت‌ها درکشور تا‌ سال گذشته ۱۱‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دستگاه بود. موتورهایی که در پایتخت هم جان می‌ستانند هم، به وفور شماره‌گذاری می‌شوند. موتورسیک