جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ / /
آسانکردن فروش شهر
[ فروغ فکری ] اوایل اردیبهشت امسال کارگروه شناسایی تعارض منافع سازمان شهرداریها در مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه، مطالعاتی درباره فروش تراکم در شهرها انجام داد. براساس این مطالعه در ۲۰سال گذشته عمدهترین منبع درآمدی برای مدیریت و نگهداری شهرها از محل تخلفات و جریمههایی بوده که زندگی شهروندان را به شکل جدی مختل کرده است. فروش تراکم به مهمترین ابزار کسب درآمد بدل و در این سالها هم هر روز بر میزانش افزوده شده است؛ چنانکه بودجه نقدی شهرداری تهران در سال ۹۸ به گفته رئیس شورای شهر ۱۵.۵هزارمیلیارد تومان بوده است که ۷.۵هزارمیلیارد تومان از این بودجه از محل عوارضهای ساختوساز ساختمانی تأمین شده است؛ این یعنی نیمی از درآمد شهرداری بر این اساس است و این اتفاق از دهه 70 که شهرداریها مکلف شدند تقریبا تمام هزینههای مدیریت شهری را مستقل از دولت تأمین کنند، روز به روز بیشتر شد. پیش از آن، علی نوذرپور، معاون وقت امور شهرداریها در سازمان شهرداریها و دهیاریهای کل کشور هم در اینباره گفته بود که در حال حاضر تنها ۶درصد از هزینههای شهرداری از محل بودجه دولتی و حدود ۲۰درصد از هزینههای شهرداریها از محل مالیات بر ارزش افزوده تأمین میشود که این سهم برای کلانشهری مانند تهران حدود ۳۵۰۰میلیارد تومان است. باقی درآمد شهرداری بهطور عمده از عوارض ساختمانی حاصل میشود، بهطوری که ۶۵درصد از درآمدهای این سازمان از محل این عوارض تأمین میشود. شهر با فروش افسارگسیخته تراکم، به خیابانهایی لاغر با ساختمانهایی بلند بدل شد و همین هم نفسش را تنگ کرد و زمانی حتی در آگهیهای سایت دیوار هم تبلیغاتی با عنوان «آگهی تراکم اضافه ساختمان» قرار گرفت که تعدادی به اصطلاح کارچاقکن میتوانستند تراکم اضافه برای ملکی دست و پا کنند. با وجود مخالفت گسترده فعالان حوزه شهری درباره فروش تراکم و نقدهای سالهای گذشته، اینبار بحث فروش
اصفهان اسرائیل ایران پرسپولیس فوتبال رژیم صهیونیستی سیل استقلال حمله ایران به اسرائیل عملیات وعده صادق لیگ قهرمانان اروپا فلسطین