پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024


۱۳۹۹/۰۵/۰۱ / /
شبکه نمایش خانگی در دوراهی ارشاد و صداوسیما
[پولاد امین]  «برخلاف وظایف قانونی خود در بازار محصولات فرهنگی و هنری دخالت نکنید و اجازه دهید صنوف و مناسبات ‏عرضه و تقاضا، تعیین‌کننده تولید یا عدم تولید سریال‌های نمایش خانگی باشند. قطعاً اصرار و ادامه تصمیمات غیرکارشناسانه در ‏این باره می‌تواند در ماه‌های آینده منجر به بیکاری گسترده بیش از 15‌هزار نفر شود.» این یکی از هشدارهای متأخری است که به تغییر روند صدور مجوزهای سریال‌های شبکه نمایش خانگی و سپرده شدن این امر به ‏صداوسیما صورت گرفته است. انجمن صنفی «شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران» در این بیانیه هشدارگونه توقف صدور ‏پروانه ساخت برای تولیدات مجموعه‌های نمایش خانگی را مربوط به تلاش‌های صداوسیما برای کنترل شبکه نمایش خانگی عنوان ‏کرده و این اتفاق را مقدمه‌ای می‌داند برای ویرانی و سقوط کامل این شبکه. البته این انجمن صنفی تنها شخص یا نهاد و ارگانی نیست که کنترل نمایش خانگی به دست صداوسیما را باعث بروز آسیب‌های ‏عمده‌ای برای این شبکه می‌داند. درواقع از زمانی که خبر رسید صدور مجوزهای این شبکه از دست ارشاد خارج شده و در اختیار ‏صداوسیما قرار خواهد گرفت، بسیاری از فعالان این صنعت این اتفاق را مقدمه‌ای برای سقوط این صنعت- که در دل صنعت ‏سرگرمی این سرزمین تنها بخشی بود که به اصطلاح رایج بازار دخل و خرج می‌کرد- عنوان کردند. به باور مخالفان، تنوع سلیقه ‏مهم‌ترین دلیل موفقیت محصولات نمایش خانگی بود و صداوسیما نخواهد توانست این تنوع را تحمل کند و همین هم باعث شکست ‏تلاش‌های این سازمان در سریال‌سازی برای نمایش خانگی خواهد شد. یا همان‌طور که فریدون جیرانی گفته: «سریال‌های شبکه ‏نمایش خانگی از دل شهر جدید بیرون آمدند، شهری که به لحاظ تغییر ارزش‌ها و سبک زندگی دیگر در تلویزیون قابل نمایش ‏نیست و بنابراین تلویزیون اگر متوجه نباشد که شرایط تغییر کرده و با مناسبات گذشته و برای یک سلیقه و یک تفکر نمی‌توان ‏سریال تولید کرد در این عرصه شکست خواهد خورد.»  منصور سهراب‌پور تهیه‌کننده فیلم سینمایی «درخونگاه» و «حمال طلا» و مجموعه‌های &la