ساندویچ پانل کبیر پانل - فروش ویژه …فروش ویلا در شمال متل قو | محمود …گیربکس خورشیدیاجاره، خرید و فروش گروه لیفتراک …

زیست شبانه در خاموشی مطلق
گروه راه و شهرسازی| در حالی که پیش‌تر لایحه زیست شبانه موسوم به «شهر بیدار تهران» به دلیل مخالفت نیروی انتظامی کنار گذاشته شده بود، دیروز اعضای شورای شهر بار دیگر این پرونده را باز کردند و به کلیات آن رای مثبت دادند. کلیات زیست شبانه تهران دیروز در شرایطی به تصویب رسید که از آذر ماه تا کنون در تهران و سایر شهرهای کشور منع رفت و آمد از ساعت 21 تا 4 صبح با هدف ممانعت از شیوع کرونا در شب نشینی‌های خانوادگی برقرار است. افزون بر این، بنا به دلایل پیدا و پنهان، روشنایی بزرگراه‌ها، خیابان‌ها و سایر معابر شهری نیز خاموش هستند و حتی امنیت شهری را به مخاطره انداخته است، چه آنکه نیروی انتظامی دیروز اعلام کرد که در پی خاموشی‌های اخیر میزان سرقت در دیماه 18 درصد افزایش یافته است. به نظر می‌رسد، این شرایط به دلیل کمبود سوخت مناسب برای نیروگاه‌های تولید برق تا پایان زمستان تداوم داشته باشد. پیش از شیوع کرونا در کشور و پایتخت نیز زیست شبانه در تهران صرفا به یکی دو خیابان همچون سی تیر محدود می‌شد. به اعتقاد برخی از کارشناسان شهری اساسا زیست شبانه در شهری همچون تهران معنا ندارد و این مساله بیشتر شامل حال برخی از شهرهای در جهان پیشرفته می‌شود که مراکزی همچون نایت کلاب و سایر باشگاه فرهنگی و هنری تا صبح فعالیت می‌کنند. در ایران نیز می‌توان کیش را در فصولی از سال دارای زیست شبانه قلمداد کرد. به همان میزانی که تهران فاقد زیست شبانه در پیشاکرونا و در زمستان سال جاری، به همان میزان فاقد زیر ساخت‌های گردشگری است. در این میان، اعضای شورای شهر تلاش دارند با تصویب برخی قوانین از جمله حذف عوارض ساخت هتل، شرایط گردش پذیر شدن تهران را فراهم آورند. حال آنکه این شهر حتی بدون گردشگر، فاقد زیرساخت‌های لازم برای زیر شهری است. کمبود واگن مترو، ناوگان فرسوده اتوبوس، آلودگی هوا به ویژه در پاییز و زمستان، ترافیک، زلزله و... مواردی هستند که مزیت‌های گردشگری تهران را به حاشیه رانده‌اند.     حیات شبانه در پایانه ها دیروز اما لایحه «شهر بیدار تهران» در دویست و شصت و هفتمین جلسه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت و اعضا به حیات شبانه در پایانه‌های مسافربری شهر رای مثبت دادند. در ابتدای بررسی این پیشنهاد  بهاره آروین عضو شورای شهر در پیشنهادی گفت: ما نباید تعیین کنیم که چه صنفی می‌تواند در شب فعالیت کند و چه صنفی فعالیت نکند. نباید تنها اجازه فعالیت صنف‌های کوچک را بدهیم بلکه باید در برخی مناطق شهر بیدار، به تمامی اصناف اجازه فعالیت بدهیم.در نهایت این پیشنهاد با ۸ موافق به تصویب نرسید. در ادامه نیز آروین با ارایه پیشنهاد دیگری درباره ماده ۲ گفت: کسانی که درخواست فعالیت در منطقه شهر بیدار را دارند باید درخواست مجوز بدهند و باید مشخص شود دلایل رد و تأیید مجوزها برای فعالیت در این محدوده چیست. باید سامانه‌ای برای شفاف سازی این مجوزها نیز ایجاد شود. این پیشنهاد اما با ۱۲ رأی موافق به تصویب رسید. احمد مسجد‌جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز با ارایه پیشنهادی گفت: در برخی مناطق پایانه شهری و ترمینال شهری داریم و وجود شهر بیدار برای این مناطق و استفاده مسافران از خدمات شهر بیدار بسیار ضروری است و باید این مناطق را در اولویت اجرای این طرح قرار دهیم. در نهایت، این پیشنهاد نیز با ۱۱ موافق به تصویب رسید. در ادامه صدر اعظم نوری با ارایه پیشنهادی درباره ماده ۷ لایحه شهر بیدار گفت: شورا مصوبه‌ای درباره ساماندهی مشاغل بی کانون و سیار داشته است لذا درخواست اضافه شدن این مصوبه را به ماده ۷ لایحه دارم. ماده ۷ این لایحه نیز با ۱۸ رأی موافق به تصویب رسید.     افزایش مشکلات با خاموشی ها حجت نظری، سخنگوی کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران در جریان نشست علنی دیروز این شورا در خصوص خاموشی‌هایی که این روزها در سطح شهر مشاهده می‌شود تذکر داد و گفت: این خاموشی‌ها در بزرگراه‌ها و پل‌های عابر پیاده مشکلات‌مان را نسبت به گذشته بیشتر کرده است. وی با بیان اینکه این خاموشی‌ها چه به خاطر تولید پاپ کورن است یا بیت کویین برای ما فرقی نمی‌کند و لازم است وزارت نیرو به این موضوع ورود کند، چرا که مدیریت شهری هیچ اختیاری در این زمینه ندارد.     مشکلات شب بیداری را حل خواهیم کرد محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز در حاشیه نشست دیروز این شورا در پاسخ به اینکه لایحه شب بیداری پیش‌تر رد شده بود و نیروی انتظامی با آن مخالفت کرده بود، عنوان کرد: با توجه به نقاط محدود اجرای طرح و هماهنگی با هیات تطبیق مشکلات را رفع خواهیم کرد.     ایجاد جاذبه گردشگری با هتل سازی!  اعضای شورای شهر در جلسه علنی دیروز همچنین به بررسی حذف عوارض هتل سازی برای توسعه گردشگری پرداختند، این در حالی است که به عقیده سخنگوی شورای شهر، مشکل اصلی در توسعه این صنعت، نبود هتل نیست بلکه نبود جاذبه گردشگری است. در ابتدای بررسی طرح «ساماندهی و توسعه تأسیسات گردشگری در شهر تهران» بهاره آروین عضو شورای شهر در توضیح این طرح گفت: این طرح برای کمک به ساخت تأسیسات گردشگری، شورا قبلاً مصوبه‌ای داشت که هنگام اخذ صدور پروانه تخفیفی به ساخت این تأسیسات می‌داد. بعداً مصوبه صدور پروانه را تصویب کردیم، این ضرورت ایجاد شد که ببینیم آیا این تخفیف هنوز هست یا خیر. بنا بر این ما پیشنهاد دادیم که عوارض «او یک» و «او دو» را تا زمان بهره‌برداری گردشگری معادل ۴۰ درصد به صورت علی‌الحساب دریافت شود و این تخفیف باقی باشد تا بتوانیم به ایجاد تسهیلات برای توسعه گردشگری کمک کنیم. در ادامه حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر گفت: ما تسهیلاتی را برای تأسیسات گردشگری ایجاد کردیم حال ما می‌خواهیم آن عوارض به باقی عوارض سازندگان گردشگری تسری پیدا کند. محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر در موافقت با این طرح گفت: بحث این طرح توجه به گردشگری است. در مصوبه سال ۹۸ این موضوع تشویقی اضافه نشده است. در سال‌های اخیر مصوبه عوارض ارزش بهینه را داشتیم اما در این طرح هدف ما این است که عوارض «او دو» یعنی تبدیل کاربری و عوارض «او یک» مربوط به اضافه بنا در طبقات است، مشمول فعالان حوزه گردشگری شود. در ادامه عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز گفت: ما طی سال جاری هر دو هفته یک بار تقاضای ساخت یک هتل داشتیم. منحصراً در بحث هتل نسبت به هزینه ساخت، پیشنهاد این بود که عوارض عرصه را بگیریم و عوارض «او دو» یعنی عوارض اعیان را حذف کنیم تا درآمد شهرداری کاهش نیابد. در ادامه حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای شهر گفت: با این پیشنهاد آقای گلپایگانی چیزی به نفع گردشگری نخواهد بود. هتل‌های ما نسبت به قبل نصف شده است و در حال حاضر نیز ضرر فراوانی دیده‌اند. اگر قرار است تهران مقصد گردشگری شود باید به هتل‌ها توجه بیشتری شود. در ادامه علی اعطا در پیشنهادی گفت: رقم این عوارض در برابر رقم ساخت هتل مبلغی نیست اما قسمتی از سرفصل‌های درآمدی شهرداری را تشکیل می‌دهد اما برای سازنده هتل رقمی نخواهد بود. در نتیجه این عوارض نباید حذف شود. محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در مخالفت با این پیشنهاد گفت: آیا ما می‌خواهیم تهران به مقصد گردشگری تبدیل شود یا خیر و آیا می‌خواهیم هتل ساخته شود یا خیر. اگر به دنبال دریافت عوارض هستید باید بعد از ساخت هتل عوارض دریافت شود نه عوارض ساخت. این شهر نیاز به زیر ساخت دارد و باید به ساخت هتل کمک کنیم. در ادامه هاشمی گفت: مشکل ساخت هتل مربوط به شناسنامه است نه هزینه ساخت آن. حق شناس خطاب به هاشمی گفت: این موضوع را به تمسخر نگیرید. رویکرد شما ساخت هتل نیست. در ادامه ناهید خدا کرمی در موافقت با پیشنهاد اعطا گفت: وقتی هتلی که در شهر تهران ساخته می‌شود، نمی‌توانیم از حقوق مردم و عوارض آن بگذریم. به علاوه پرداخت این عوارض در مدت ۵ سال مبلغی به حساب نمی‌آید این مورد یک درآمد پایدار برای شهر است لذا نباید حذف شود. حجت نظری عضو شورای شهر گفت: در بسیاری از مسائل حقوق شهروندان را رعایت نمی‌کنیم. در شورای چهارم بسیاری از فضاهای مذهبی و اطراف آن مورد استفاده تجاری قرار گرفتند تا فعالیت‌های مذهبی را تسهیل بخشند. متأسفانه در بسیاری از موارد استفاده سوء شده و برخی از مساجد صرفاً استفاده تجاری می‌کنند اما چیزی به آنها گفته نمی‌شود اما به توسعه گردشگری اشکال وارد می‌شود.     مشکل نبود هتل نیست علی اعطا سخنگوی شورای شهر نیز گفت: اینکه تهران مقصد گردشگری نیست، مشکل آن نبود هتل نیست و هر زمان تهران مقصد گردشگری شد، ساز و کارها به سمت ساخت هتل می‌رود. باید ابتدا جاذبه‌های کافی برای گردشگری باشد سپس هتل هم ساخته می‌شود. عوارض ساختمانی مگر چند درصد هزینه ساخت است و مگر با حذف این عوارض جنبش هتل سازی رخ می‌دهد؟ وی تاکید کرد: ابتدا برای توسعه گردشگری برنامه‌ریزی کنید سپس به ساخت هتل بپردازید. هم چنین حسن رسولی خزانه‌دار شورا گفت: ما باید نسبت به تبدیل تهران به کلان شهر و توسعه هتل سازی اقدام کنیم. البته تنها هتل سازی کافی نیست اما لازم است. بیش از ۸۰ درصد هتل‌های ایران در مشهد است و این صنعت ورشکست شده است. اگر شهرداری تهران حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد منع منفعت داشته باشد بهتر است تا به صنعت گردشگری توجه داشته باشیم. محمد سالاری نیز گفت: عوارض «او دو» مربوط به هتل‌سازان لاکچری است ما می‌خواهیم برای ساخت طبقات مازاد عوارض گرفته نشود. این عوارض مشمول برخی هتل‌های معدود است و هیچ تأثیری در هتل سازی و آسیب زدن به هتل ندارد. این رقم می‌تواند گرفته شود و مورد استفاده پروژه‌های محلی قرار گیرد. در نهایت حذف عوارض «او دو» با ۸ رأی موافق به تصویب نرسید و رأی‌گیری برای حذف عوارض «او یک» نیز به جلسه بعدی شورای شهر موکول شد.