اظهارات وزیر جهاد کشاورزی درباره تداوم تامین امنیت غذایی کشور و تاکید بر اینکه «همراهی کشورهای دوست در روزهای سخت مورد توجه خواهد بود»، اگرچه از منظر آرامسازی افکار عمومی قابل درک است، اما همزمان پرسشهای مهمی را درباره میزان وابستگی ایران به واردات کالاهای اساسی، تنوع شرکای تجاری و آینده امنیت غذایی کشور مطرح میکند. آیا امنیت غذایی با اتکا به روابط سیاسی پایدار میماند یا نیازمند تقویت تولید داخلی و کاهش وابستگی به واردات است؟