تصمیم اخیر وزارت آموزش و پرورش مبنی بر آغاز ساعت کاری مدارس از ساعت ۶ صبح و پایانیافتن آموزش تا ساعت ۱۳ به بهانه صرفهجویی در مصرف انرژی، بار دیگر ضرورت طرح این پرسش را به میان آورده است: آیا آموزش، این رکن اساسی توسعه انسانی، همچنان باید قربانی مصلحتاندیشیهای کوتاهمدت و غیرکارشناسی شود؟ در حالی که اصول علمی و روانشناختی تعلیم و تربیت بر ضرورت خواب کافی، آمادگی ذهنی و تعادل جسمی برای یادگیری مؤثر تأکید دارند، چنین تصمیمی میتواند آسیبهای جدی روانی، جسمی و تحصیلی را به دانشآموزان وارد کند. …