جمعه / ۵ تیر / ۱۴۰۵ - 26 June, 2026
 روزنامه شرق / ۳ ساعت قبل

اکونومیست: ایران در دهه آینده از کشورهای ثروتمند خلیج فارس می شود؟

 اکونومیست: ایران در دهه آینده از کشورهای ثروتمند خلیج فارس می شود؟
آمریکا در سال ۱۹۸۰، در واکنش به بحران گروگان‌گیری سفارتش در تهران در سال پیش از آن، شرکت‌های آمریکایی را از خرید نفت ایران منع کرد. در اوایل دهه ۲۰۱۰، این ممنوعیت با «تحریم‌های ثانویه» تکمیل شد؛ تحریم‌هایی که سایر خریداران نفت ایران را نیز در معرض مجازات‌های آمریکا قرار می‌داد. این تحریم‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ تعلیق شدند، اما سه سال بعد، هنگامی که دونالد ترامپ از آن توافق خارج شد، با شدتی بیشتر دوباره اعمال شدند.