راهآهن ایرانشهر میتواند به حلقه مهمی در حمل غلات از چابهار به مرکز کشور تبدیل شود؛ اما فقط در صورتی که برای آن بار، قرارداد و مدل بهرهبرداری تعریف شود. مسئله اصلی در بسیاری از پروژههای حملونقل ایران صرفا زیرساخت نیست، بلکه بهرهبرداری اقتصادی از زیرساخت است.