
مسیح فرزانه کارشناس خودرو در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در تشریح وضعیت ناوگان خودروهای کشور گفت: آماری که ارگانهای رسمی اعلام میکنند، حکایت از تردد حدود ۳۵ میلیون خودرو در کشور دارد که گفته شده حدود نیمی از آنها فرسوده هستند.
او افزود: سن فرسودگی برای خودروهای سواری بنزینی در کشور حدود ۲۰ سال و برای سرویس حمل و نقل عمومی بنزینی - گازوییلی - دوگانه سوز حدود ۱۲ سال توسط قانون گذار اعلام شده. استاندارد جهانی برای عمر خودرو ۵ سال است و طبعا افزایش طول عمر استفاده از خودرو ولو با معاینات فنی متعدد و بهدلیل سوخت بی کیفیت و جاده های نامناسب تاثیر منفی فراوانی بر آلودگی هوا دارد.
فرزانه ادامه داد: استهلاک قطعات فنی موتوری و سوخت رسان و کیفیت پایین لوازم یدکی و ایرودینامیک قدیمی و مشکلات عایق بندی بدنه از مهمترین دلایل مصرف بیش از حد سوخت خودروهای فرسوده است.
این کارشناس خودرو توضیح داد: آنچه در خصوص استاندارد اروپا وجود دارد حدود ۶ تا ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. در کشور نیز طبق امارها گفته میشود مصرف روزانه بنزین حدود ۱۳۰ میلیون لیتر است. طبق آمارهای جهانی میانگینی که برای مصرف بنزین در هر فرد دارای خودرو در قاره اروپا ثبت شده حدود ۲۳۰ لیتر بصورت سالانه است. در کل مصرف بنزین در کشور ما به نسب مثال بالا اروپا بالاست. اما قیاس قرار دادن کشور ما با کشورهای توسعه یافته اصولا غیرفنی است زیرا عوامل متعددی چون کیفیت تولید خودرو، کیفیت سوخت، کیفیت جاده، فرهنگ رانندگی، سیاستگذاریهای کلان در این امر دخیل هستند.
وی با اشاره به امکانپذیر نبودن مقایسه خودروهای داخلی با استانداردهای اروپا یا ژاپن گفت: این امر رابطه مستقیم با بحث توسعه و بروزرسانی تکنولوژی تولید خودرو و حمل و نقل در کشور دارد و در حالی که صنعت خودرو کشور درگیر واژه مهمی چون بقا و روزمرگی شده رفتن به سمت چنین مسیری از توسعه امکان پذیر نیست.
این کارشناس خودرو با اشاره به اقدامات کشورهای موفق در کاهش مصرف سوخت گفت: اگر به کشورهای اروپایی بهویژه حوزه اسکاندیناوی و بخش غربی اروپا توجه کنید بهواسطه توسعه یافتگی در بحث صنعت خودرو و حمل و نقل و فاصله گرفتن از سوختهای فسیلی، بارزترین نمونه های موفق در سطح جهان هستند. به اضافه اینکه پیاده سازی استانداردهای سخت گیرانه در خصوص خودرو در دراز مدت بدون توجه به نگاههای سلیقهای و در اختیار گذاشتن مشوقها برای مصرف کنندگان جهت خرید خودروی های هیبرید و برقی آنهم در طویل المدت از دیگر سیاستهای آنها بوده است.
فرزانه در پایان خاطرنشان کرد: این امر بهویژه در بحث مشوق در خصوص خودروهای برقی در کشور ما عملا بهدلیل کسری بودجه دولتها و عدم گسترش زیر ساخت خودروهای برقی امکان اجرای فراگیر و دراز مدت را نخواهد داشت.
منبع : خبرگزاری دانشجو

















































