
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، پروین داداندیش روز یکشنبه ، با تشریح اقدامات وزارت کشور در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اظهار کرد: بر اساس این قانون، وزارت کشور جزو دستگاههای محوری در اجرای قانون مزبور محسوب شده و استانداران مکلف شدهاند تمامی ۷۲ بند این قانون را در سطح استانها با جدیت دنبال و نسبت به اجرای آن اهتمام کنند.
وی با اشاره به ساختارهای اجرایی پیشبینیشده در وزارت کشور افزود: در حوزه زنان و خانواده وزارت کشور، دبیرخانه ستاد جمعیت فعال است، یکی از مأموریتهای اصلی این دبیرخانه، پایش مستمر، گزارشگیری دقیق و اطلاعرسانی بهموقع از وضعیت اجرای قانون جوانی جمعیت در وزارت کشور به ویژه استانهای مختلف کشور است.
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده، انجام اقدامات حمایتی را از دیگر وظایف این وزارتخانه برشمرد و گفت: بخشی از مأموریتهای ما ناظر بر اقداماتی است که وزارت کشور، بهویژه در قبال بانوان شاغل در این مجموعه از جمله حمایت از مادران و بهطور خاص مادران دارای چند فرزند، باید به آن اهتمام داشته باشد، در این مسیر، تلاش کردهایم اقدامات عملی و مؤثر را در دستور کار قرار دهیم و این روند همچنان ادامه دارد.
داداندیش با اشاره به تعامل مستمر با مدیران عالی استانها خاطرنشان کرد: اخیراً جلسهای با حضور استانداران، وزیر کشور و دبیر ستاد ملی جمعیت، برگزار شد که در آن، اقدامات انجامشده توسط استانداران مورد ارزیابی قرار گرفت و سیاستها و اولویتهای ستاد ملی جمعیت تبیین شد؛ سیاستهایی که پیگیری و تحقق آنها بهصورت جدی در دستور کار قرار دارد.
وی یکی دیگر از وظایف اساسی وزارت کشور را ثبت، پایش و رصد مستمر وقایع حیاتی و شاخصهای جمعیتی کشور عنوان کرد و گفت: این مأموریت از طریق سازمان ثبت احوال کشور انجام میشود و دادههای حاصل از آن، مبنای تصمیمگیریهای کلان و منطقهای در حوزه جمعیت خواهد بود.
مشاور وزیر کشور با اشاره به راهاندازی «میز رصد جمعیت» در استانها تأکید کرد: در تمامی استانها جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است و تا زمانی که استانداران جلسات مرتبط با موضوع جمعیت را ذیل قانون جوانی جمعیت برگزار میکنند، رصد جامعی از وضعیت جمعیتی، از سطح روستاها و شهرهای کوچک تا کل استان، انجام خواهد شد، تصمیمسازیها نیز مبتنی بر همین دادههای دقیق و واقعبینانه صورت میگیرد.
وی افزود: همزمان، یکی از مأموریتهای مهم ما طراحی و پیشنهاد طرحهای نوآورانهای است که بر اساس این رصد جمعیتی و شناخت دقیق وضعیت موجود، قابلیت اجرا در سطح ملی را داشته باشد.

داداندیش با اشاره به آغاز فرآیند طراحی این طرحها گفت: چندین ماه پیش، ارزیابی جامعی از اقدامات چندساله انجامشده در حوزه جمعیت صورت گرفت و طرحهای پیشین از منظر میزان اثربخشی بررسی شدند، بر همین اساس، تلاش کردیم اقدامات مؤثر و واقعبینانهتری طراحی شود.
وی درباره نحوه تدوین طرح ملی جمعیتی توضیح داد: این طرح با مشارکت دانشگاههای مختلف و بهرهگیری از دیدگاههای تخصصی جمعیتشناسان، جامعهشناسان و صاحبنظران حوزههای مرتبط شکل گرفت و در نهایت، طرحی جامع پیشنهاد شد که اکنون بهصورت پایلوت در هفت استان کشور در حال اجراست، اخیراً نیز گزارشی در خصوص رویکرد و چارچوب این طرح در مجلس شورای اسلامی ارائه کردهایم.
مشاور وزیر کشور با برشمردن ویژگیهای این طرح عنوان کرد: نخستین ویژگی آن، اتکا به خرد جمعی و دانش علمی است، بهگونهای که در هر استان، یک کمیته یا گروه مشاور علمی متشکل از دانشگاهیان و نخبگان همان استان شکل گرفته است. ویژگی مهم دیگر، توجه ویژه به تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف است.
وی ادامه داد: ما قائل به ابلاغ نسخه واحد «دستوری» از بالا به پایین نیستیم، چراکه نگرش جوامع مختلف نسبت به ازدواج و فرزندآوری، حتی در سطح شهر و روستا یا کلانشهرها و شهرهای کوچک، تفاوتهای معناداری دارد، شناسایی این تفاوتها و تولید محتوای متناسب و موثر، از ارکان اصلی این طرح است.
داداندیش، بر ضرورت استمرار در اجرای برنامههای فرهنگی تأکید کرد و گفت: جهت ارزیابی دقیق این طرح، دورهای سهساله در نظر گرفته شده است، زیرا تجربه ثابت کرده اقدامات فرهنگی کوتاهمدت، اثربخشی پایدار ندارند.
وی ادامه داد: یکی از آسیبهای رایج، رها شدن طرحها در میانه راه است، در حالی که موفقیت در این حوزه نیازمند استمرار، پیوستگی و صبر راهبردی است.
وی درباره انتخاب استانهای پایلوت توضیح داد: برای سنجش دقیق اثرگذاری، این طرح در استانهایی با پایینترین نرخ موالید، همچنین استانهای دارای وضعیت زرد (متوسط) و سبز (مطلوب) اجرا میشود تا امکان مقایسه و تحلیل نتایج فراهم شود.
مشاور وزیر کشور یادآور شد: اجرای میدانی این طرحها بر عهده سازمانهای مردمنهاد و گروههای جهادی فعال در هر استان خواهد بود که پس از معرفی، در جریان کامل برنامه قرار میگیرند.
وی از اقدامات اولیه انجامشده خبر داد و افزود: نخستین گام، برگزاری جلسهای با مدیران کل استانها همزمان با هفته بزرگداشت مقام زن بود تا طرح بهصورت دقیق برای آنان تبیین شود.
وی افزود: همچنین برنامه و بودجه پیشنهادی به ستاد ملی جمعیت ارسال شده تا از نظر اعتباری پشتیبانی لازم صورت گیرد.
داداندیش، با اشاره به ضرورت اجرای کامل قوانین حمایتی موجود اظهار کرد: اجرای صحیح قانون، نیازمند پیگیری مستمر و حمایت عملی است، به عنوان مثال، اگر بتوانیم از مرخصیها و الگوهای دورکاری مادران به درستی حمایت کنیم و امنیت شغلی آنان بهگونهای که مادری پس از مرخصی زایمان بتواند به پست و جایگاه شغلی خود بازگردد حفظ شود، این امر تأثیر مستقیمی بر تصمیم خانوادهها برای فرزندآوری خواهد داشت.
وی افزود: در حوزه مهدکودک نیز اقداماتی از جمله افزایش کمکهزینه ها در ستاد وزارتخانه انجام شده است، اما معتقدیم استقرار مهدکودک در محل وزارتخانه، میتواند به والدین دارای فرزندان خردسال یا دانشآموز کمک کند تا فرزندانشان پس از ساعات مدرسه در محیطی امن و مناسب حضور داشته باشند و همزمان والدین شاغل با آرامش بیشتری به انجام وظایف خود بپردازند.
مشاور وزیر کشور تأکید کرد: ما اثرات مهدکودک را محدود به کودکان دو ساله نمیدانیم، بلکه آن را راهکاری حمایتی برای طیف گستردهای از والدین شاغل میدانیم که میتواند نقش مؤثری در ایجاد تعادل میان خانواده و اشتغال و بهره وری ایفا کند.
منبع : خبرگزاری دانشجو

















































