اگر صفحه را درست نمی‌بینید اینجا را کلیک کنید

فساد در فولاد؛ یک ۹، کلی صفر و چند نکته! /بررسی توافق احتمالی در شورای عالی امنیت ملی/نگذارید کشور کلنگی شود!
به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه ۲۹ مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که از ۲۱ تضمین کتبی تا خروج آنی ۱۷ بانک از تحریم، دوگانه تصویب یا عدم تصویب برجام در مجلس، پشت پرده تعلیق فوتبال ایران؛ پای یک ایرانی در میان است؟، نجات بازار خودرو و چه کسی کودتا کرد؛ شاه یا مصدق؟ در صفحات نخست روزنامه‌های امروز روزنامه‌های برجسته شده است. در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: فولاد؛ یک ۹، کلی صفر و چند نکته! مسعود پیرهادی طی یادداشتی در شماره امروز رسالت با عنوان فولاد؛ یک ۹، کلی صفر و چند نکته! نوشت: گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه پس از چندین ماه کار فشرده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد و نمایندگان با ارجاع گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان به قوه قضائیه موافقت کردند. در این‌باره گفتنی‌هایی هست:یک. نقطه توقف و گسست زنجیره فساد، نقطه امید و خط بطلانی بر گزاره فساد سیستماتیک است. پرونده‌ای که طی تحقیق و تفحص گسترده، لااقل لغزش تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی مطرح شده در گزارش، به اثبات خواهد رسید، در مجلس شورای اسلامی، به مرحله‌ای رسید که نه‌تنها زنجیره بعدی فساد، تکمیل نشد، بلکه حلقه‌های پیش از آن نیز با گزارش بلندبالایی که آماده شد با قدم‌های بعدی توسط قوه قضائیه، متلاشی می‌شود، ان‌شاءالله.دو. یک مورد و یک ریال فساد هم زیاد است و باید با آن برخورد شود؛ البته برخوردی عالمانه و عادلانه. حقوق متهمین باید رعایت، ولی با چشمانی تیزبین و شش‌دانگ، حقوق مردم و بیت‌المال نیز باید حفظ و حراست شود. اما در پرونده‌های اینچنینی توجه به ابعاد آن مجموعه در بررسی تخلفات و فساد‌ها حائز اهمیت است که این امر، فوق‌تخصصی و پیچیده است و اشراف کامل به پرونده را می‌طلبد که منحصرا در دستگاه قضا و پس از استماع اظهارات طرفین، شهود، مطلعین، تحقیقات مختلف مرتبط با پرونده، گزارش ضابطین و هرآنچه در حدود اختیارات و وظایف دستگاه قضائی است، محقق خواهد شد.سه. سؤال‌ها، شبهات و حتی گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی را نباید گزاره نهایی معرفی کرد و جا انداخت؛ تنها زمانی می‌توان اشخاص را مجرم قلمداد کرد و اعداد و ارقام فساد را اعلام نمود که آخرین مرحله فرجام‌خواهی متهم صورت گرفته باشد؛ پیش از آن، بیان اسامی و حتی بیان اعداد و ارقام، تنها بازی با روح و روان متهمین و البته مردم است. این نوشته و اعدادی که در گزارش تحقیق و تفحص مطرح شده است را در گوشه‌ای ثبت کنید و با رأی نهایی دادگاه که صادر خواهد شد، تطبیق دهید؛ خواهید دید که بسیاری از آنچه در این پرونده، رانت یا تخلف معرفی شده، وجه صحیحی نداشته است.اساسا فلسفه و شأن تحقیق و تفحص هم این نیست که بتواند مثل دادگاه عمل کند؛ اما شاید مردم، تفکیکی بین گزارش تحقیق و تفحص با رأی نهایی دادگاه، قائل نباشند و آنچه این میان، ذبح می‌شود، اعتماد مردم است.با نگاه غیرالهی و غربی به رسانه، خبر خوب، خبر بد است؛ خبری که نقل می‌شود؛ خبری که ضریب می‌گیرد و بسیاری برای آن هورا می‌کشند، در این عهد و زمانه، خبر فساد است نه خبر مقابله با آن؛ خصوصا اگر با یک عدد ۱۵ رقمی (به ریال)، طرف باشیم. اما نگاه الهی و رسالت انقلابی به ما می‌گوید اولا باید جلوی فساد ایستاد؛ از مبارزه با آن حمایت کرد؛ ریشه فساد را سوزاند و ثانیا باید برای مردم تبیین کرد که هر مرحله در بررسی مفاسد، چه شأنی دارد؛ چه احتمالاتی در این فضا هست و مهمتر از همه، مردم را امیدوار کرد نه ناامید. برای مثال، یک رویکرد، توجه دادن به این امر است که زنجیره فساد، قطع شده و با فساد پیشینیان نیز برخورد خواهد شد و یک رویکرد این است که تلاش کنیم عظمت فساد رخ داده را وصف کنیم و ناامیدانه همه‌جا را سیاه نشان دهیم. تبیین برای همین موارد، جهاد است؛ چراکه در بسیاری موارد، دیده‌نشدن، برچسب‌خوردن و طردشدن را در پی خواهد داشت.     بررسی توافق احتمالی در شورای عالی امنیت ملی آرمان ملی طی یادداشتی در شماره امروز خود نوشت: در صورت انجام توافق احتمالی در نتیجه مذاکرات اخیر در وین شورای عالی امنیت ملی این توافق را بررسی کرده و سپس گزارش به مجلس ارائه خواهد شد. روز چهارشنبه نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، امیرعبداللهیان وزیر خارجه، اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با محور موضوع مذاکرات هسته‌ای برگزار شد. در این نشست دیدگاه‌های نمایندگان منتقل و در عین حال توضیحات لازم از سوی مقامات حاضر و دست اندرکاران مذاکرات ارائه شد. مهم‌ترین نکته مورد اشاره از سوی نمایندگان در این نشست توجه به اهمیت قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها بوده است که دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز این قانون را گام مهمی برای پیشبرد برنامه هسته‌ای کشور و تقویت موضع مذاکرات دانسته؛ چراکه قانون اقدام راهبردی نقش موثری در تقویت توان مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران با توجه به پشتوانه فنی که فراهم کرد، داشته است. علی شمخانی نشست مشترک مجلس با مقامات و مسئولان دخیل در موضوع مذاکرات هسته‌ای گفته است که در صورت توافق، گزارش اقدامات انجام گرفته به مجلس داده می‌شود. ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفته است: متن توافق احتمالی نیاز به تصویب در مجلس ندارد، اما گزارش دولت از رفع تحریم‌ها باید در مجلس بررسی شود. در طول مذاکرات رایزنی‌ها و تبادل اطلاعات به شکل برگزاری جلسات، شفاهی یا حتی مکتوب با کمیسیون‌ها و صحن مجلس برقرار بوده است و نشست اخیر هم که برای اولین بار به صورت غیرعلنی در این زمینه برگزار شد از سوی حاضران «جلسه خیلی خوب» توصیف شده است. شمخانی که بعد از این نشست با خانه ملت گفتگو کرده در این زمینه یادآور شده است: شورای عالی امنیت ملی قرار نیست مصوبه‌ای در این زمینه داشته باشد، شورای عالی امنیت ملی توافق را بررسی و آن را باید به تصویب خود برساند سپس گزارش به مجلس می‌آید.   نگذارید کشور کلنگی شود! محمدعلی وکیلی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان نگذارید کشور کلنگی شود! نوشت: سال‌هاست که بحران‌های مختلف گریبان کشور را رها نمی‌کند. انگار کم کم داریم به زیست در بحران عادت می‌کنیم. پیرامون چرایی و چگونگی این بحران‌ها زیاد نوشته‌ام. علل مختلفی در کار است که چنین میانه بحران گیر افتاده ایم. یک عامل مهم سرریز کردنِ بحران‌ها یا دستکم تشدید این بحران‌ها، فرسایش زیرساخت‌های کشور است. کشور در حوزه‌های مختلف کلنگی شده است. بخش‌های مختلف به علت عدم سرمایه گذاری رو به اضمحلال است.ناوگان هوایی، صنعت، زیرساخت‌های عمرانی و... همه کلنگی شده اند. چیزی که کلنگی شد هر روز یکجایش می‌لنگد و از جایی به بعد خرجش از منافعش بیشتر می‌شود.در بسیاری از بخش‌ها نرخ استهلاک در ایران از ارزش دارایی جلو افتاده است. اساساً یکی از دلایل آسیب پذیری ما همین است. ما در نتیجه عدم نوسازی کشور، بسیار پرخرج شده ایم. هزینه کشورداری ما سرسام آور شده است. بخش‌های مختلف و اساسی کشور زیان‌ده شده‌اند و با زور و حمایت یارانه‌های پنهان و آشکار می‌چرخند. این عدم نوسازی و بازسازی این بخش‌ها را بیش از گذشته به این حمایت‌ها معتاد کرده است. به همین سبب به محض کوچک‌ترین تحریم و درنتیجه اخلال در تزریق این حمایت، این بخش‌ها به روغن‌سوزی می‌افتند. این در حالی است که همسایگان با سرعت فوق تصور در حال سازندگی و مدرن‌سازی کشور خود هستند.در این وضعیت مزیت‌های اقتصادی ما یک به یک ازدست می‌رود. همه در اخبار شنیده اند که برخی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس با بهره از نسل جدید کشاورزی توانسته‌اند به صادرات محصولات کشاورزی هم برسند. یعنی آن کشور‌های بیابانی و کم آب توانستند با کشاورزی مدرن و بهینه، این مزیت اقتصادی را بدست آورند. اما ما با وجود ظرفیت خدادادی در این عرصه، به علت کشاورزی سنتی و پرهزینه این بازار را تا حد زیادی ازدست داده ایم. با ده‌ها مثال دیگر در این عرصه‌ها می‌توان نشان داد که کلنگی بودن زیرساخت‌ها تا کجا ما را از امکان‌های قبل و جدید محروم کرده است. حتی همسایگان با ایجاد جاذبه‌های حداکثری، در حال جذب ته مانده نخبگان و کارآفرینان کشورمان هستند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند در چند سال آینده منابع انسانی همچون زیرساخت‌ها کلنگی و از رده خارج خواهند شد. هیچ فکر جدی به حال نیروی انسانی کشور نمی‌شود. در این وضعیتِ کلنگی، همه منابع کشور خصوصاً منابع انسانی سوخت می‌شود. با این شرایط ما به طور اورژانسی به مدرن سازی کشور نیازمندیم. این امر به سرمایه نیاز دارد؛ لذا ضرورت دارد تا با حل و فصل مشکلات کشور با نظام بین‌الملل و ایجاد ارتباطات گسترده با جهان و انتخاب رویکرد تعامل و جذب سرمایه‌گذاری جلوی اضمحلال منابع کشور گرفته شود. این امر ضرورتی آشکار و عاجل است.