آموزش طراحی وب سایت با رویکرد دیجیتال …آموزش دوره آیلتس با جدیدترین روشسیستم تصفیه آب و پساب های صنعتی …پرینتر چاپ کارت,پرینتر چاپ کارت …

بودجه اطفای حریق جنگل‌ها کجاست؟ /تبادل دو زندانی و یک گمانه زنی/ ‏آیا مهار تورم امکان‌پذیر است؟
به گزارش «تابناک» روزنامه های امروز شنبه هفدهم خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که خشم سیاستمداران امریکایی از ‏ناکارآمدی ترامپ همزمان با افزایـش درگیری‌ها و اعـتراض‌ها در ایالت‌های امـریکا از یک سو و آتش در جنگل های زاگرس، ‏تبادل زندانیان با آمریکا و گزارش حساب های قوه قضاییه با تیترها و عناوین مختلف در صفحات نخست روزنامه های امروز ‏برجسته شده است.‏ در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور میکنیم:‏ آیا مهار تورم امکان‌پذیر است؟ علی د‌‌‌‌‌‌‌‌ینی‌ترکمانی اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌د‌‌‌‌‌‌‌‌ان طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه آرمان ملی با عنوان آیا مهار تورم امکان‌پذیر است؟ نوشت: ‏بانک مرکزی اعلام کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه که میزان تورم 22 د‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌ را برای سال جاری هد‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌گذاری کرد‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. تورم سال گذشته بر مبنای برآورد‌‌‌‌‌‌‌‌ ‏بانک مرکزی 41 د‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. این هد‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌گذاری، یعنی کاهش تقریبا 50 د‌‌‌‌‌‌‌‌رصد‌‌‌‌‌‌‌‌ی. آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ شواهد‌‌‌‌‌‌‌‌ و ‏قرائن اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی د‌‌‌‌‌‌‌‌ال بر امکان‌ناپذیر بود‌‌‌‌‌‌‌‌ن آن است. افزایش نرخ ارز و قرار گرفتن آن د‌‌‌‌‌‌‌‌ر کانال 17 هزار تومان و احتمال افزایش آن ‏به کانال‌های بالاتر، کاهش د‌‌‌‌‌‌‌‌رآمد‌‌‌‌‌‌‌‌های ارزی نفتی بر اثر تحریم‌ها و افت شد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ قیمت جهانی نفت و افزایش مخارج غیر‌مترقبه د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت ‏بر اثر وقایعی چون سیل و کرونا موجب بیشتر شد‌‌‌‌‌‌‌‌ن کسری بود‌‌‌‌‌‌‌‌جه می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌. پیش‌بینی‌ها د‌‌‌‌‌‌‌‌ر سال گذشته روی 150 هزار میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌ ‏تومان بود‌‌‌‌‌‌‌‌ه است. با وضعیت مذکور این کسری به حد‌‌‌‌‌‌‌‌ود‌‌‌‌‌‌‌‌ 200 هزار میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌ تومان افزایش می‌یابد‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر عین حال باید‌‌‌‌‌‌‌‌ به اثر مهم ‏تحریم صاد‌‌‌‌‌‌‌‌رات غیرنفتی بر بازار ارز نیز توجه جد‌‌‌‌‌‌‌‌ی کرد‌‌‌‌‌‌‌‌. بانک مرکزی بر آن است تا این کسری را از طریق انتشار و فروش ‏اوراق قرضه د‌‌‌‌‌‌‌‌ولتی پوشش بد‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر این‌صورت، نیاز به استقراض د‌‌‌‌‌‌‌‌ولت از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی و نقد‌‌‌‌‌‌‌‌ینگی نیست. ‏وقتی رشد‌‌‌‌‌‌‌‌ نقد‌‌‌‌‌‌‌‌ینگی از این محل صفر یا د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حد‌‌‌‌‌‌‌‌ خیلی کم باشد‌‌‌‌‌‌‌‌، انتظار می‌رود‌‌‌‌‌‌‌‌ که تورم نیز کنترل بشود‌‌‌‌‌‌‌‌. اما، چند‌‌‌‌‌‌‌‌ نکته د‌‌‌‌‌‌‌‌ر اینجا ‏وجود‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌. اول، میزان احتمال فروش 150 هزار میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌ تومانی اوراق بد‌‌‌‌‌‌‌‌هی است. بخشی از اوراق د‌‌‌‌‌‌‌‌ر بازار بین‌بانکی و بخشی ‏د‌‌‌‌‌‌‌‌ر بازار بورس عرضه خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌. قسمت بین‌بانکی نباید‌‌‌‌‌‌‌‌ مشکل چند‌‌‌‌‌‌‌‌انی د‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌. اما قسمت بورس با توجه به عرضه‌های اخیر ‏سهام و رشد‌‌‌‌‌‌‌‌ بیش از اند‌‌‌‌‌‌‌‌ازه شاخص قیمت سهام، احتمالا د‌‌‌‌‌‌‌‌چار مشکل بشود‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر مورد‌‌‌‌‌‌‌‌ جذب بین‌بانکی اوراق نیز مساله مهم این است ‏که با تخصیص بخشی از این منابع به اوراق بد‌‌‌‌‌‌‌‌هی، امکان تسهیلات‌د‌‌‌‌‌‌‌‌هی شبکه‌ بانکی افت شد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر نتیجه، به میزانی ‏که امکان کنترل تورم از این طریق می‌رود‌‌‌‌‌‌‌‌، باید‌‌‌‌‌‌‌‌ انتظار تعمیق رکود‌‌‌‌‌‌‌‌ و منفی‌تر شد‌‌‌‌‌‌‌‌ن رشد‌‌‌‌‌‌‌‌ اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی و افزایش بیکاری را هم د‌‌‌‌‌‌‌‌اشت. ‏یعنی، برخلاف رکود‌‌‌‌‌‌‌‌های کلاسیک د‌‌‌‌‌‌‌‌ر اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ ایران، عمیق‌تر شد‌‌‌‌‌‌‌‌ن رکود‌‌‌‌‌‌‌‌ از د‌‌‌‌‌‌‌‌و کانال بر تورم تاثیر می‌گذارد‌‌‌‌‌‌‌‌. یکی، کاهش عرضه ‏کالاها و خد‌‌‌‌‌‌‌‌مات د‌‌‌‌‌‌‌‌ر بخش واقعی اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ و د‌‌‌‌‌‌‌‌یگری بد‌‌‌‌‌‌‌‌تر شد‌‌‌‌‌‌‌‌ن چشم‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌از آیند‌‌‌‌‌‌‌‌ه و بی‌توجهی به نقش انتظارات تورمی از محل تشد‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌ ‏تنش‌های سیاسی با آمریکا و تاثیر آن بر نرخ د‌‌‌‌‌‌‌‌لار. این نکته به‌خصوص د‌‌‌‌‌‌‌‌ر صورت پیروزی د‌‌‌‌‌‌‌‌ونالد‌‌‌‌‌‌‌‌ ترامپ د‌‌‌‌‌‌‌‌ر انتخابات ‏ریاست‌جمهوری پیش‌روی آمریکا اهمیت بیشتری پید‌‌‌‌‌‌‌‌ا می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر صورت تحقق چنین امری، انتظاراتی که با احتمال شکست وی ‏پیوند‌‌‌‌‌‌‌‌ خورد‌‌‌‌‌‌‌‌ه و د‌‌‌‌‌‌‌‌ر نقش آرام‌کنند‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌ بازارها عمل می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌، خیلی سریع به انتظارات فزایند‌‌‌‌‌‌‌‌ه تورمی تبد‌‌‌‌‌‌‌‌یل خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌‌ و بازارها را متلاطم ‏خواهد‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد‌‌‌‌‌‌‌‌. د‌‌‌‌‌‌‌‌ر حالی که د‌‌‌‌‌‌‌‌ر سال 1397، بسیاری از کارشناسان معتقد‌‌‌‌‌‌‌‌ بود‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌ نرخ د‌‌‌‌‌‌‌‌لار د‌‌‌‌‌‌‌‌ر کانال‌های حد‌‌‌‌‌‌‌‌اکثر 12 تا 13 هزار تومان ‏می‌ماند‌‌‌‌‌‌‌‌، د‌‌‌‌‌‌‌‌ر ابتد‌‌‌‌‌‌‌‌ای فرورد‌‌‌‌‌‌‌‌ین 1398 د‌‌‌‌‌‌‌‌ر مطلبی نوشتم «شواهد‌‌‌‌‌‌‌‌ و قرائن نشان می‌د‌‌‌‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌‌‌‌ که احتمال افزایش نرخ د‌‌‌‌‌‌‌‌لار به رکورد‌‌‌‌‌‌‌‌ پیشین ‏‏19 هزار تومان وجود‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌ارد‌‌‌‌‌‌‌‌». اکنون نیز با توجه به توضیحات مذکور اعلام می‌کنم که احتمال تحقق هد‌‌‌‌‌‌‌‌ف‌گذاری تورمی بانک ‏مرکزی با توجه به شواهد‌‌‌‌‌‌‌‌ و چشم‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌از تحولات اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌ی و سیاسی، بسیار ضعیف است.‏ تبادل دو زندانی و یک گمانه زنی ‏ مهدی مطهرنیا طی یادداشتی با عنوان تبادل دو زندانی و یک گمانه زنی ‏در شماره امروز آفتاب یزد نوشت: ‪‏‎-‬‎‏ تبادل زندانیان که به ‏تازگی میان ایران و ایالات متحده رخ داده گامی مثبت در جهت کاهش تنش‌ها میان دو طرف محسوب می‌شود. این موضوع به ‏ویژه در آمریکا مورد استقبال بسیاری قرار گرفته و توئیت‌های دونالد ترامپ و مایک پومپئو حاکی از نگاه مثبت واشنگتن به تبادل ‏صورت گرفته است. با این حال آنچه در ادبیات سیاسی حال حاضر آمریکا معنادار است اقداماتی در جهت تداوم فشار حداکثری بر ‏تهران است تا از این طریق شرایط گفت‌وگو با سازوکارهایی که واشنگتن در نظر دارد فراهم شود! در واقع این تبادل زندانی در ‏حالی انجام شده که آمریکا کماکان فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک شدیدی را بر تهران اعمال کرده است. از سوی دیگر با توجه به ‏اینکه اقدام صورت گرفته براساس گفت‌وگوهایی میان دو طرف با مشارکت سوئیس انجام شده موضوعی که مطرح است واکنش ‏طیف‌های مخالف دولت به این اقدام است. درواقع از این منظر واکنش مجلس یازدهم در ایران نیز اهمیت دارد چرا که در دوره ‏مجلس دهم واکنش محافظه کاران نسبت به اقدامات دولت روحانی در قبال آمریکا همواره مخالفت بود و حالا اگر این تبادل که ناشی ‏از گفت‌وگو میان طرفین بوده را مجلس یازدهمی‌ها نادیده بگیرند نشان از نوعی سیاست زدگی در ارتباط با رویه محافظه‌کاران ‏نسبت به دولت روحانی خواهد بود.‏ از سوی دیگر اما واشنگتن به دنبال شرایطی مانند تبادل اخیر است تا به نوعی فشارها بر ایران را برای مذاکره افزایش دهد به ‏همین دلیل است که ترامپ نیز استقبال خاصی از موضوع اخیر داشته است. علاوه بر این او تلاش کرده تبادل زندانیان را در ‏ماه‌های منتهی به انتخابات به عنوان یک موفقیت در عملکرد خود ثبت کند و با دعوت ایران به مذاکره بار دیگر به دنبال این باشد ‏که توپ را به زمین ایران بیاندازد. با این حال ایران بارها اعلام کرده که خواهان مذاکره با امریکا و دولت ترامپ نیست. در واقع ‏اقدام‌هایی چون تبادل زندانی اگرچه دریچه‌های امیدی از کاهش تنش را باز خواهد کرد اما تردید جدی وجود دارد که آیا چنین ‏اقداماتی می‌تواند به حل اختلافات میان این دو کشور کمک کند؟ در زمانی که توافقی بارز مانند برجام در موضوع مهم هسته‌ای ‏نتوانست بر دیوار بی‌اعتمادی میان تهران و واشنگتن غلبه کند آیا تبادل زندانی از وزن لازم برای گره گشایی در این تنش ‏برخوردار است؟   بودجه اطفای حریق جنگل‌ها کجاست؟ صالح نقره‌کار - وکیل دادگستری طی یادداشتی در شماره امروز شرق نوشت: ‌‌1. با آغاز فصل گرما آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها در ایران ‏یک مصیبت مستمر است و هرساله رخدادهای مشابهی به وقوع می‌پیوندد. بنابراین رخدادی غیرمترقبه نیست که یک‌باره آوار ‏شود. نگرانی از وضعیت مدیریت و کنترل بحران در صدر دلواپسی‌های دوستداران محیط زیست است. بیش از 80 درصد از ‏مساحت ایران به‌عنوان منابع طبیعی جملگی نیازمند مراقبت و نگهداری است. پاسداشت محیط زیست خرج دارد و باید بودجه کافی ‏برای آن تخصیص یابد. اصل تناسب بودجه با اهمیت خدمت عمومی ایجاب می‌کند ارقام سزاواری به نگهبانی محیط زیست ‏اختصاص یابد. ‏ ‏2. تقصیر و قصور از طرف دستگاه‌های مسئول در اطفای حریق پذیرفتنی نیست. با تجهیزات کهنه و ناکارآمد نمی‌توان به ستیز با ‏آتش شعله‌کش غدار رفت. در قانون بودجه امسال، به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور کمتر از 900 میلیارد تومان ‏اختصاص داده شده و این بودجه تکافوی اطفای حریق با ادوات مدرن و اثربخش را نمی‌کند. نتیجه اینکه مهار سریع آتش بحران ‏کشور می‌شود و با تأخیر‌های فرسایشی به نقطه بی‌بازگشت خسارت‌بار و جبران‌ناپذیر می‌رسیم. ‏‏3. نظام تخصیص اعتبار و بودجه وسیله‌‌ای برای تشخیص اهمیت اولویت‌های یک کشور است. برای میهن عزیزمان حتما صیانت ‏و حمایت از محیط زیست، تالاب، جنگل، درختان و زیست‌بوم‌ها یک اولویت بنیادین است. روا نیست در قیاس با سایر بخش‌ها به ‏مسئله بودجه تجهیز ناوگان اطفای حریق بی‌توجه باشیم. حال که با تحریم، کرونا و دغدغه‌های معیشتی سروکار داریم، می‌توان به ‏راه‌حل‌های ابتکاری کمک خیرین، مردم‌نهادها، اوقاف، ستاد فرمان امام و بنیاد‌های خیریه و... هم امیدوار بود و یک برنامه ‏مشخص برای جذب حمایت‌های عمومی و دولتی و ملی برای این مهم تدارک دید. فرصت‌ها می‌رود و بی‌توجهی‌ها هرساله ما را در ‏حفظ جنگل دچار خسارت می‌کند. ‏ ‏4. مطالبه عمومی باید بارها تبیین شود که مسئولان نظام بودجه‌بندی کشور حفظ محیط زیست را اولویت تشخیص دهند. کنشگران ‏مدنی و فعالان محیط زیست باید با صدای رسا بیان کنند که اختصاص‌نیافتن بودجه کافی برای تجهیزات اطفای حریق، معاونت در ‏جرم تخریب و تحریق جنگل است. آنچه ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع و تبصره آن حکایت می‌کند هم ‏ایجاد آتش‌سوزی است و هم کمک به بقا و توسعه آن. به نظرم کسانی که به هر طریق به ناکارآمدی و اثربخش‌نبودن اطفای حریق ‏کمک می‌کنند، معاونت در جرم دارند. 5. در موقع آتش‌سوزی در جنگل‌ها همه مأموران دولتی موظف‌اند با همه وسایل ممکنه ‏دولتی و شهرداری که در اختیار دارند، در اطفای آتش‌ کمک کنند. ‏ غیر از ضمانت اجرای این قانون از ملاک ماده 570 قانون مجازات اسلامی نیز می‌توان بهره گرفت که اهمال در تخصیص بودجه ‏کافی اطفای حریق و خرید ادوات هوایی و بالگردهای مناسب کنترل حریق به نوعی معاونت در قصد و فعل مجرمانه و بسترسازی ‏یک خطر قریب‌الوقوع برای جنگل‌های ایران است که بدون تجهیزات اطفای حریق مناسب قطعا تلف می‌شوند و به واقع یک حق ‏اساسی و بشری محیط‌زیستی شهروندان به تاراج می‌رود. انتظار خرید هواپیماهای آب‌پاش برای اطفای حریق و بالگردهای مختص ‏مهار آتش مطالبه همه مردم ایران از مسئولان برای پایش میراث بزرگ جنگل است. از جنگل‌های هیرکانی تا زاگرس و... بدون ‏امکانات مناسب در معرض نابودی هستند و مسئولان کشور باید بیشتر مراقب باشند و بودجه مناسب‌تری اختصاص دهند.‏