آموزش درآمد دلاری توسط معامله در …فروش ویژه آجر سفال سقفی و تیغه …دستگاه تشخیص رنگ EC770شرکت رادمهرپلاست تولیدکننده مخازن …

خودرو‌های دپو شده در گمرکات دوباره به رسانه‌ها بازگشتند
خودروهای دپو شده در گمرکات کشور از جمله معضلاتی است که هر از چند گاهی به تیتر یک رسانه ها تبدیل می شود. به گزارش تابناک اقتصادی، در 17 بهمن ماه سال گذشته بود که آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در ادامه سفرهای استانی خود به بوشهر سفر کرد و به صورت از پیش اعلام نشده در گمرک بوشهر و محل خودروهای دپوشده حاضر شدند. رییس قوه قضاییه در این بازدید در جریان علت دپو و تعداد این خودرو‌ها قرار گرفت و مدیر واحد مربوطه توضیحاتی در این رابطه ارائه کرد. بعد از این بازدید، رئیس قوه قضائیه در جمع قضات و کارکنان دادگستری استان بوشهر حاضر شدند و در بخشی از صحبت های خود در مورد خودروهای دپو شده در گمرک اظهار داشتند: در بحث قاچاق کالا امروز به بندر رفتیم و با قریب به یک هزار خودرو‌یی که آنجا نگهداری می‌شود و زمان ماندگاری آنها قریب به دو سال است، مواجه شدیم. ظرف چند ماه که به اعتقاد بنده زمان آن از سه ماه نباید بگذرد، وضعیت این پرونده و خودرو‌های مربوط به آن باید مشخص شود. البته پرونده در استان بوشهر نیست و رئیس کل دادگستری عنوان کردند که رسیدگی پرونده به صورت احاله به تهران محول شده است. هم دادستان کل و هم دفتر بنده موضوع را پیگیری کنند که وضعیت این پرونده مشخص شود. اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه نیز درباره دستور رئیس قوه قضاییه مبنی بر رسیدگی به هزار دستگاه خودروی مانده در گمرک در سفر به استان بوشهر گفت: رئیس قوه قضاییه دستور آزادسازی این خودرو‌ها را نداد، بلکه اعلام کرد که باید تعیین تکلیف شوند، زیرا روند رسیدگی به پرونده طولانی شده است. در یک سالگی این سفر آیت الله رئیسی به بوشهر دوباره ایشان به خودروهای دپو شده در گمرک بوشهر اشاره کردند و فرمودند: برخی از مال ها از سال 90 و 91 در گمرکات باقی مانده و مدتی از آن گذشته و مال از بین رفته است. در بازدید از گمرکات بوشهر و بندر عباس شاهد توقیف این خودروهای توقیفی بودیم که مردم نیز خواستار تعیین تکلیف این اموال باقی مانده در گمرکات هستند. این در حالی است که این اموال زیر باران و نور آفتاب باقی مانده بنابراین چه مال برای مردم و دولت باشد، تعیین تکلیف آن باید به صورت جدی در دستور کار باشد. چرا این خودروها بعد از گذشت یک سال تعیین تکلیف نشدند؟ در حالی که رئیس قوه قضائیه پس از بازدید خود در سال گذشته از بوشهر دستور تعیین تکلیف این خودروها ظرف چند ماه (تاکید به سه ماه) را داد اما با گذشت یک سال همچنان بلاتکلیف اند. چرا این خودروها تعیین تکلیف نشدند؟ مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در این باره گفت: به اعتقاد این انجمن خودروهای دپویی در گمرکات متعلق به مردم بوده و هزینه واردات آن از سوی شرکت ها دریافت شده بنابراین جزو دارایی ها مردم به شمار می رود و باید هرچه سریع تر نسبت به ترخیص آن ها اقدام شود. وی گفت: در چند سال اخیر با تصمیمات غیرکارشناسی سرمایه مردم در گمرکات در حال نابودی است و با این حال همچنان بر سر ترخیص این خودروها بین دستگاه های مختلف دعوا است. اگر نباید واردات خودرو انجام شود برنامه کاهش آسیب به اموال و دارایی ها و مقابله با فساد در کجای این دستورات قرار دارد. وی با تاکید بر این که با ناهماهنگی و تصمیمات اشتباه مسئولان در خصوص واردات خودرو، آسیب زیادی به اموال و دارایی های مردم وارد شده است، می افزاید: علاوه بر دارایی و سرمایه مردم، روان آن ها نیز با بدترین تصمیمات غیر کارشناسی در مظان بدترین تهدید ها قرار گرفته است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در ادامه با توجه به مکاتبات صورت گرفته و مهلت های تعیین شده برای ترخیص خودروهای موجود در گمرکات تصریح کرد: پیش از سال 95 واردکنندگان پس از خرید و همزمان با جریان حمل خودرو مراحل ثبت سفارش را انجام می دادند اما به یکباره واردات ممنوع و افرادی که از این رویه اقدام به واردات می کردند با مشکل مواجه شدند. چه تعداد خودرو در گمرکات وجود دارد؟ گفته می شود که 2 هزار و 873 دستگاه خودرو در گمرکات باقی مانده که با ردیف درآمدی که در لایحه بودجه سال آینده برآورد شده، قرار است این خودروها با نرخ ارز سال 1400 که در بودجه 11 هزار و 200 تومان پیش بینی شده، ترخیص شوند که درآمد 2043 میلیارد تومانی را برای دولت محقق خواهد کرد. ناگفته نماند که حدود 200 تا 300 دستگاه از خودروهای دپو شده در گمرکات خودرو بالای 2500 سی سی بوده و آمریکایی بوده که واردات این نوع خودروها ممنوع می باشد. البته برخی از این خودروها هم پیش از قانون ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی وارد گمرکات شده که باید تعیین تکلیف شوند. به هر صورت آنچه مسلم است این است که این خودروها باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند چرا که گویا بخش اعظمی از این خودروها متعلق به مردم بوده و درثانی فضای گمرکات کشور را اشغال کرده و گمرکات را تبدیل به یک پارکینگ نموده اند که به هر حال این مسئله برای دولت هم هزینه دارد. متاسفانه با توجه به بالا رفتن مدل این خودروها کشورهای دیگر هم چندان خواهان خرید این خودروها نیستند وگرنه شاید یک راهکار این بود که می شد آن ها را فروخت و پولشان را به صاحبان آن ها داد. ترخیص برخی از این خودروها از گمرکات کشور هم نیازمند ارز است که در این شرایط بازار ارز، تامین آن از داخل می تواند موجبات برهم ریختگی بازار ارز را فراهم کند. این گره خودروهای دپو شده در گمرکات با گذشت زمان کورتر می شود و باید هر چه زودتر دستگاه های مربوطه با همکاری با یکدیگر این خودروها را تعیین تکلیف کنند.