مبلمان آمفی تئاتر،رض کوگیربکس SEWدستگاه شمارنده اتوماتیک قطعات تولیدیآموزش تخصصی تنبور در تهرانپارس

کاهش قیمت خودرو در روز‌هایی که سفر‌ها رونق ندارد/ آینده قیمت‌ها در بازار خودرو چگونه است؟
از مهرماه سال گذشته که روند افزایش قیمت خودرو آغاز شد و این روند تا بهمن ماه سال گذشته ادامه داشت. با افسار گسیختگی قیمت ها در بازار خودرو، رئیس قوه قضائیه به ماجرا ورود کردند و با هشداری که دادند اندکی ترمز افزایش قیمت در بازار خودرو کشیده شد. به گزارش تابناک اقتصادی، با شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن ماه و متعاقب آن کساد شدن و بسته شدن بنگاه های معاملات خودرو، تعیین قیمت خودرو به فضای مجازی و سایت ها سپرده شد. فضایی که هیچ گونه کنترلی بر روی آن صورت نمی گرفت و روزانه شاهد خروج قیمت های نجومی خودروها از این فضا بودیم. به هر صورت با بازگشایی بنگاه های معاملات خودرو از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری امید آن می رفت که قیمت های کاذب فضای مجازی، به قیمت های واقعی تبدیل شوند اما این اتفاق رخ نداد و سرانجام در مورخه 3 اردیبهشت ماه صدای سخنگوی تعزیزات نیز از گرانی بی حد و حصر خودروها بلند شد. سیدیاسر رایگانی طی مصاحبه ای گفت: برای مثال کارخانه اول اسفند سال گذشته قیمت خودروی پژو ۲۰۶ را ۶۷ میلیون تومان اعلام کرده بود در حالی که در بازار در اول اسفند سال گذشته ۱۰۲ میلیون تومان، اول فروردین امسال ۱۱۲ میلیون تومان و اول اردیبهشت ۱۲۲ میلیون تومان آگهی زده می‌شود که این قیمت سازی معادل دو برابر قیمت مصوب کارخانه است. برای به سامان رساندن قیمت خودرو تصمیماتی اتخاذ شد که از آن جمله می توان به قرعه کشی برای شناخت متقاضیان واقعی خودروهای صفر و بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو اشاره کرد. اما هیچ کدام از این تصمیمات آن گونه که باید بر روی قیمت خودرو تاثیری نداشت و قیمت ها در بازار خودرو نجومی تر از گذشته شد. روند افزایش قیمت خودرو تا پایان انتخابات آمریکا ادامه داشت. بعد از انتخاب جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا و کاهش قیمت دلار، قیمت ها در بازار خودرو نیز روند نزولی به خود گرفت. قیمت خودروها در بازار چگونه است؟ بعد از یک بهار و تابستان داغ برای بازار خودرو حالا شاهد یک پاییز سرد در بازار خودرو هستیم. بازاری که به گفته فعالان آن عرضه ها افزایش یافته و متقاضی در بازار وجود ندارد. طبق آخرین اطلاعات و آمار موجود قیمت حاشیه بازار سمند ال‌ایکس و پژو‌405، پژو206تیپ‌2 به 170 میلیون، تیبا2 به 126میلیون، پژو پارس به 191 میلیون، ساینا به 126میلیون، تیبا صندوقدار به 113 میلیون و پراید131 به 97 میلیون تومان کاهش یافته است. همچنین قیمت پژو‌206 تیپ‌5 به 242 میلیون، پژو‌206صندوقدار به 240 میلیون، پژو207دنده‌ای به 280 میلیون و پژو207اتوماتیک به 301 میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت خودروهای مونتاژی نیز کاهش 300 تا 500 میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند. قیمت هایما از ۹۵۰میلیون به ۶۶۰ میلیون، سیتروئن 3‌C مدل٩۸ با کاهش ۳۰۰ میلیونی به ۸۱۰ میلیون، مزدا ۳ مدل‌٩۸ با کاهش ۵۰۰ میلیونی به ۸۷۰ میلیون تومان، قیمت پژو۲۰۰۸ از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون‌تومان به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است. در بازار خودروهای خارجی نیز شاهد ریزش شدید قیمت بوده ایم به گونه ای که قیمت سانتافه از ۳‌ میلیارد و ۶۰۰ میلیون به ۲‌ میلیارد و ۵۰۰‌ میلیون کاهش یافته است. همچنین نرخ سوناتا که تا یک میلیارد و 700 میلیون تومان افزایش یافته بود اکنون به یک میلیارد و 300 میلیون تومان کاهش ‌یافته و قیمت مقطوع هیوندایی آزرا که قبلا در بازار به 3 میلیارد و 100 میلیون تومان رسیده بود، اکنون به 2 میلیارد و 200 میلیون کاهش یافته است. روند ریزش قیمت خودرو تا کجا ادامه دارد؟ فرید زاوه کارشناس بازار خودرو در گفتگویی در مورخه 3 آذر ماه سال جاری گفت: پیش بینی می‌شود که روند کاهشی خودرو تا اواخر آذر و اوایل دی ماه روی همه مدل‌ها ادامه داشته باشد و پس از آن شاهد ادامه مسیر باشیم. وی افزود: درباره پیش بینی بازار خودرو در روزهای آینده گفت: به صورت کلی نمی‌توان بازار خودرو را برای روزهای آینده پیش بینی کرد اما به نظر می‌رسد که خودروهای مونتاژی تا ۵۰ درصد جا برای کاهش قیمت داشته باشند. قیمت خودروهای وارداتی بسیار عجیب است و جای کاهش قیمت بسیار زیادی دارد. بحث خودروهای پرتیراژ داخلی تفاوت دارد و روند کاهش قیمت آن نیز کند پیش می‌رود و باید ماهیانه منتظر کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی باشیم که البته به شرایط عمومی جامعه نیز بستگی دارد. فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس نیز گفته است: با توجه به اینکه بسیاری از فروشندگان نتواستند خودروهای خود را به فروش برسانند و سفرهای بین شهری هم به دلیل کرونا رونق ندارد قیمت خودرو در هفته های آینده کاهش خواهد یافت.  همچنین سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو طی مصاحبه ای گفت: با توجه به تعطیلی بازار، روند کاهشی نرخ ارز و تشدید رکود، فعالان صنفی در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها، به‌خصوص در بازار خودروهای گران‌قیمت مونتاژی و وارداتی هستند. وی افزود: با کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت‌ها در موج اخیر ریزش نرخ خودرو، بخشی از حباب قیمتی شکل‌گرفته در بازار تخلیه شده است. موتمنی افزود: حتی این کاهش قیمت‌ها نیز قادر به آشتی مشتریان با بازار خودرو نبوده، ضمن اینکه کاهش قدرت خرید و تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو در دوره  دو هفته‌ای قرنطینه نیز در کاهش اقبال مشتریان به خرید خودرو مؤثر بوده است. نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب‌رئیس نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز طی مصاحبه دیگری گفت: اگر سیر نزولی قیمت دلار ادامه یابد، قیمت خودروهای داخلی و وارداتی باز هم کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. به هر صورت آنچه مسلم است این است که به نظر می رسد روند کاهش قیمت خودرو همچنان ادامه داشته باشد. شرایط به گونه ای است که اگر تحریم ها علیه صنعت خودروسازی برداشته شود، روند کاهش قیمت دلار ادامه داشته باشد و همچنین واردات خودرو که این روزها زمزمه آن بیشتر به گوش می رسد، آزاد شود باید منتظر سقوط آزاد قیمت ها در بازار خودرو باشیم.