آموزش آنلاین زبان : برگزاری کلاس …فروش ریبون رنگی پوینت من TP-9200دستگاه عرق گیری گیاهانخرید مستقیم لباس زنانه از تولیدی

تبلیغات فوتبال؛ تنها چیزی که در اقتصاد ایران ارزان شد! / کرونا بهانه تازه پیمانکار تبلیغات محیطی لیگ برای پول ندادن / مذاکره استقلال و پرسپولیس با بازیکنان برای کاهش قراردادها!
در حالی که درآمدهای لیگ برتر فوتبال ایران با قطع پرداخت حق پخش تلویزیونی از زمان حضور تاج، به قرارداد پرشائبه سازمان لیگ با پیمانکار تبلیغات محیطی محدود شده بود ، حالا شنیده می شود که همین مبلغ نصفه و نیمه نیز به بهانه کرونا منتفی شده و دست باشگاه ها در پوست گرد مانده است. به گزارش تابناک ورزشی، ویروس کرونا باعث لغو مسابقات باشگاهی و ملی در ایران و سراسر نقاط جهان شده است و  شیوع این بیماری، لیگ های مختلف را با تعطیلی مواجه کرده است که در پی آن قرارداد‌های تجاری سازمان لیگ به نمایندگی از سوی تیم‌های لیگ برتری فوتبال با شرکت دارنده این امتیاز، فعلا معلق شده است و هنوز سرنوشت این قرارداد پرحرف و حدیث مشخص نیست. قراردادی که هیچگاه میزان پرداختی ، تاخیر و عایدی کامل فصول مختلف آن به مردم و رسانه ها اعلام نشده است و همیشه یکی از رازهای سر به مهر فوتبال ایران بوده است. قطع پرداخت های معوقه به بهانه کرونا بررسی های تابناک نشان می دهد شرکتی که با سروصدای زیاد دو فصل قبل توسط صادق درودگر مسوول بازاریابی لیگ، به اهالی فوتبال و افکارعمومی معرفی شد، امسال هم مثل سنوات گذشته، نتوانست تا قبل از شیوع ویروس کرونا، تعهدات خود را به طور کامل انجام دهد و حالا با بهره برداری از شرایط خاص رخ داده ، حاضر نیست معوقات خود تا هفته 21 مسابقات که برگزار شده است را اکنون تسویه کند.  این شرکت که با نامی متفاوت از شرکت های قبلی بدهکار به سازمان لیگ، وارد قرارداد با این نهاد شده اما گفته می شود به یکی از سرشاخه های اصلی تبلیغات محیطی مرتبط است، همان راه پیمانکاران قبلی را رفته و طی دو فصل اخیر نتوانسته به طور کامل و طبق قرارداد و ادعای اولیه صادق درودگر،  پول های وعده داده شده را به فوتبال باشگاهی ایران تزریق کند.   حق فوتبال؛ تنها چیزی که در اقتصاد ایران گران نشد نکته عجیب اینکه مبلغ قراردادهای اخیر تبلیغات محیطی در فوتبال ایران با وجود تورم شدید در اقتصاد ایران، به جای افزایش رو به کاهش گذاشته است و کسی دلیل این روند نزولی را نمی داند! قراردادی که در سال 1393 برای دو فصل حق تبلیغات محیطی فوتبال ایران ، 160 میلیارد تومان منعقد شده بود با وجود سقوط شدید ارزش ریال در مقابل ارزهای بین المللی و گران شدن حداقل چهار برابری قیمت کالاها و خدمات در بازار کسب و کار ایران طی این شش سال، در کمال تعجب هیچ افزایشی را نشان نمی دهد و حتی از برخی جهات رو به کاهش گذاشته است! باید از مدیران سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال پرسید چگونه چنین چیزی ممکن است و چطور می شود که با افزایش سرسام آور هزینه تیمداری و مخارج باشگاه ها از دستمزد بازیکنان گرفته تا رزرو هتل و بلیت پروازها و برگزاری اردوها و خرید البسه و توپ، درآمدهای فوتبال در همان اعداد شش سال پیش باقی مانده است؟!  فوتبال الکن و ناتوان ایران در عرصه مدیریت، نه تنها در زمینه واگذاری امتیاز تبلیغات محیطی اش، بلکه در حوزه بلیت فروشی و کپی رایت آرم باشگاه و پیراهن باشگاه ها نیز بسیار ضعیف و بی کفابت نشان داده است و با گذشت بیست سال از آغاز لیگ به اصطلاح حرفه ای در ایران، هنوز به ساده ترین و اولیه ترین حقوق خود را آشنا نیست.   آیا فدراسیون مجبور به تعطیلی کامل لیگ نوزدهم می شود؟ حالا شرکت بدهکار تبلیغات محیطی که از پرداخت های عادی اش عقب است، بهانه آورده که کرونا موجب سقوط بنگاه‌های تجاری و افت شاخص های مالی در اقتصاد دنیا شده است و نمی تواند مبالغ تعهد شده را تامین کند. البته توقف پرداخت ها در چنین قراردادهایی برای مدت تعطیلی مسابقات طبیعی است و در دنیا نیز شرکت های اسپانسر و حامی تا زمان شروع مجدد رقابت ها و بهره برداری تبلیغی خود ، واریزهای نقدی را به تاخیر می اندازند اما در لیگ ایران این اتفاق برای هفته هایی که مسابقات برگزار شده است، افتاده و شرکت طرف قرارداد که بطور مداوم پرداخت ها را با تاخیر انجام می داد، از فرصت استفاده کرده و پرداخت های مربوط به گذشته را نیز معلق کرده است!  حالا باشگاه های بی پول و عمدتا دولتی فوتبال ایران که سال 98 را بدون پرداخت حق الزحمه و تعهدات شان به کادرفنی و بازیکنان به عید رساندند، با بحران تازه ای مواجه شده اند که مشخص نیست چه زمانی تمام شود! با توجه به شنیده ها و شرایط جاری در کشور، بسیار بعید است که مسابقات ورزشی تا قبل از خرداد ماه آغاز شود و تازه در صورت از سرگیری رقابت ها نیز دور از ذهن است که شرکت طرف قرارداد سازمان لیگ بلافاصله وظایف خود را انجام دهد و پول چشمگیری به فوتبال تزریق کند. فدراسیون فوتبال ایران نیز در چنین شرایطی با پاسخ صریح کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر خودداری این نهاد قاره ای از پرداخت پول های ایران مواجه شده است و احتمالا در چنین شرایطی نیازمند منابع استقراض داخلی و برداشت از صندوق درآمدهای لیگ داخلی است که با شرایط بوجود آمده ، این راه نیز به بن بست خورده است و آهی در بساط سازمان لیگ نیست. حالا می توان به ضرس قاطع گفت که پرداخت نشدن حق پخش تلویزیونی به دلیل موانع قانونی صداوسیما و یا اعمال سلیقه روسای رسانه ملی از دوره سرافراز تا علی عسگری، در کنار کاهش شدید درآمد حاصل از بلیت فروشی و سهم خواهی نهادهایی همچون شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی ، کفگیر فوتبال را به ته دیگ رسانده و دخل فوتبال را به نقطه صفر رسانده است. عواقب عدم پرداخت حق باشگاه ها از قرارداد تبلیغات محیطی در چنین شرایطی مشخص نیست اصرار بر ادامه رقابت های فصل نیمه کاره فوتبال ایران به چه دلیل است. وقتی قرار نیست که فتح جام امتیاز خاصی نصیب تیمی کند، چه فرقی می کند که کدام تیم قهرمان شود و چه تیمی در رتبه دوم یا سوم بایستد؟ فوتبال آماتور ایران همچنان در سطح جام محلات پیگیری می شود و طرفداران نیز در آتش اختلافات و تنش های بی دلیل روی سکوها که عمدتا نشات گرفته از التهابات روانی جامعه است، زیبایی های فوتبال را فراموش کرده و به سمت مسایل حاشیه ای  کشیده شده اند. هواداران با تحریک برخی مدیران تفرقه افکن فعلی و سابق، تیم رقیب را به بهره برداری ویژه از بودجه دولتی و حمایت های پشت پرده متهم می کنند و تماشاگران حریف نیز در مقابل، انگ برخورداری از رانت های ویژه ، خرید بازیکنان گران تر و استفاده از اشتباهات داوری را به پیشانی تیم رقیب می چسبانند. باشگاه ها با وعده و وعید و به زور چک و ضمانت، مربی و بازیکن یکدیگر را جذب می کنند و طولی نمی کشد که با عدم تامین منابع ارزی و ریالی، و عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده، چک ها برگشت می خورد و قراردادها فسخ می شود و کار به تختلاف و شکایت و احکام کمیته انضباطی داخلی و فیفا می کشد.   پیشنهاد کاهش دستمزد بازیکنان در هیات مدیره استقلال و پرسپولیس تیم‌های استقلال و پرسپولیس که معمولا بیشترین سهم از تبلیغات محیطی لیگ را به خود اختصاص می دهند، اکنون با بحران عظیم بدهی به بازیکنان کنونی و پیشین خود مواجه اند و کرونا شاید به داد آنها رسید تا در ایام پایانی سال از زیر بار پرداخت های میلیاردی شان شانه خالی کنند و با کمترین تلفات راهی تعطیلی نامعلوم و مبهمی شوند که مشخص نیست چه زمانی به پایان خواهد رسید! شنیده می شود در هیات مدیره دو تیم سرخابی پیشنهاد مذاکره با بازیکنان بر سر کاهش مبلغ قراردادها نیز مطرح شده است چرا که با شرایط فعلی اقتصادی، توان پرداخت حقوق و دستمزدهای نجومی ستاره های فوتبال وجود نخواهد داشت. هرچند بعید است بزرگان این دو تیم که مدتهاست دریافتی های عادی شان نیز به تاخیر افتاده؛ تن به چنین درخواستی بدهند و بخشی از پول خود را که مدتها پیش باید دریافت می کردند، ببخشند. نویسنده: امید صبوری