دربی تهران در آستانه لغو قرار گرفت! / دعوا سر پول تبلیغات بالا گرفت

دربی تهران در آستانه لغو قرار گرفت! / دعوا سر پول تبلیغات بالا گرفت
آتش دعوای تمام عیار بین تیم‌های باشگاهی ایران به خصوص استقلال با سازمان لیگ سه‌هفته بعداز آغاز آن، با سکوت مدیران ارشد ورزش کشور چنان زبانه کشیده که حالا تا آستانه یک آبروریزی در سطح بین‌المللی پیش رفته است. به گزارش تابناک ورزشی، اختلاف شکل گرفته بر سر پول و درآمد حاصل از تبلیغات محیطی مسابقات لیگ برتر است که طی دو دهه اخیر در اختیار سازمان لیگ برگزارکننده رقابت های باشگاهی ایران بوده و حالا در اثر عملکرد غیرشفاف و مبهم این سازمان در امور مالی و تقسیم عادلانه درآمدها، موجب بروز اعتراض باشگاه‌ها و پیشتاز این موج یعنی استقلال شده است. بازی دربی، پردرآمدترین مسابقه هر فصل رقابت های باشگاهی ایران است و گفته می‌شود که ارزش تبلیغات محیطی در ۹۰ دقیقه آن معادل ۳۰ میلیارد تومان است؛ رقمی که هیچکدام از دوطرف نمی‌خواهند آن را از دست بدهند.   زورآزمایی به فینال خود رسید این گره کور و شکاف عمیق به جای بحث و صحبت در اتاق‌های مدیریتی، خیلی زود به سطح رسانه‌ها راه پیدا کرد و مدیران دو طرف روی آنتن زنده رسانه ملی هم انواع و اقسام انگ‌ها و تهمت‌ها و توهین‌ها را نثار یکدیگر کردند! این اختلاف شدید که حالا برای طرف جنبه حیثیتی نیز پیدا کرده و طی سه هفته اخیر حل و فصل نشده است، امروز در جلسه هماهنگی دربی پایتخت بین تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس در چارچوب هفته هشتم لیگ برتر فوتبال، خودش را نشان داد و خطر بزرگی را متوجه آبروی نظام و فوتبال کشور کرد. در این جلسه، نماینده سازمان لیگ خطاب به بیژن طاهری سرپرست تیم فوتبال استقلال تأکید کرد در صورتی که اجازه اجرای تبلیغات محیطی به سازمان لیگ داده نشود، این سازمان اجازه برگزاری دربی را نخواهد داد. ناظر بازی نیز با تأکید بر اینکه سازمان لیگ باید تبلیغات محیطی را اجرا کند، اعلام کرد در شرایطی که باشگاه استقلال ممانعت کند، اجازه شروع بازی داده نمی‌شود. باشگاه استقلال پیش از دربی در نامه‌هایی جداگانه به رئیس فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ گوشزد کرده بود که به دلیل اینکه میزبان دربی است، تبلیغات محیطی را اجرا خواهد کرد.   دلیل دعوای استقلال و سازمان لیگ چیست؟ به نظر می‌رسد با توجه به تعهد هردو طرف به مشتریان خود و اساسی بودن این دعوای مالی و حرفه‌ای، دیگر نتوان با سفارش و توصیه وزیر ورزش بین دو طرف صلح موقت اجرا کرد. استقلال با طرح خواسته ای به حق و قانونی، خواهان حق مسلم خود از بازی‌های خانگی است و سازمان لیگ به قانونی قدیمی و کهنه متعلق به دو دهه قبل استناد می‌کند که بر اساس آن حق تبلیغات دور زمین میادین فوتبال در سراسر ایران را در اختیار دارد. قانونی که در ابتدای راه حرفه‌ای سازی فوتبال کشور در یک مجمع تصویب شد و تا امروز ملاک تصاحب این جایگاه پولساز برای سازمان لیگ شده است. در این میان به گفته مقامات سازمان لیگ، ورود یک عنصر نامطلوب و چهره بدنام به عنوان کارگزار تبلیغات محیطی آبی‌ها گره موجود را کورتر کرده است. فرد مذکور دارای بیش از ۱۰۰میلیارد تومان بدهی به باشگاه‌ها و فدراسیون‌های کشور است و حالا که از سوی مراجع فوتبالی کنار گذاشته شده است، از پنجره استقلال،  در پی تصاحب موقعیت ازدست رفته گذشته خود است. مصطفی آجورلو مدیرعامل استقلال اما می‌گوید عملکرد سابق این فرد ربطی به قرارداد موجود که بسته است، ندارد و او تنها به درآمد باشگاه تحت مدیریتش توجه دارد.   بهره‌برداری صداوسیما از دعوا بین اهالی ورزش و فوتبال  جالب اینجاست که هر دوطرف یعنی سازمان لیگ و باشگاه‌های بزرگ استقلال و پرسپولیس، کاملا از حق پخش تلویزیونی که درآمدی به مراتب بزرگتر از تبلیغات محیطی در فوتبال دنیاست غافل شده اند و صداوسیما هم نهایت بهره‌برداری را از این کشمکش شدید برده و با پخش بی پروای دعوا بین مدیران فوتبال و ورزش کشور، مشغول بالاکشیدن سالانه ده‌ها میلیارد تومان از سهم قانونی آنهاست! سازمان عریض و طویل صداوسیما با ورود رئیس جدید هم هنوز تمایلی به پرداخت مصوبه قانونی حق پخش رقابت های ورزشی ندارد و ریالی از بودجه تصویب شده مجلس را به ورزشی ها اختصاص نداده است! نویسنده: صادق لودریچه