استخدام و دعوت به همکاری در یک …دستگاه تقطیر و عرق گیری ، گلاب …مرکز تولید و پخش پلاستیک و بلور …ویزیت پزشک و اقدامات پرستاری در …

بازار گرانی میوه‌های پاییزی در کرمان؛ افزایش قیمت‌ها سبد خانوار را خالی کرد
بازار؛ گروه استان‌ها: خرید بسیاری از خانواده‌ها از مغازه‌های میوه‌فروشی سطح شهر به خرید پیاز و سیب‌زمینی محدود شده و تعداد انگشت‌شماری توان خرید میوه‌های متنوع و رنگارنگ پاییزی را دارند. با وجود فراوانی میوه در بازار، افزایش قیمت‌ها و کاهش توان خرید مردم سبب شده تقاضا برای خرید بسیار کاهش پیدا کند. میوه‌فروش‌ها می‌گویند کاهش قدرت خرید سبب شده هر روز بر تعداد کسانی که خواهان میوه‌های دورریز و درجه ۳ میوه‌فروشی‌ها هستند، افزوده شود. فقط پولدارها می‌توانند موز بخرند زهرا که در حال جدا کردن پیاز از داخل یک جعبه چوبی است به بازار گفت: موز که تا حالا یک میوه تجملاتی محسوب می‌شد الان میوه شاهانه شده و کسی به جز پولدارها توان خرید این میوه را ندارد. وی با اشاره به اینکه قیمت یک دانه موز حدود ۴ هزار تومان است، افزود: بقیه میوه‌ها هم قیمت بالایی دارند و مجبوریم خیلی کم و محدود خرید کنیم. سفره مردم هر روز کوچکتر می‌شود و در این شرایط کرونایی بسیاری از خانواده‌ها صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند سفره مردم هر روز کوچکتر می‌شود یک مرد جوان که قصد خرید پرتقال دارد، در گفتگو با بازار به میوه‌هایی که داخل نایلون ریخته اشاره کرد و گفت: ۲۰ هزار تومان برای دو کیلو پرتقال باید بپردازم در حالی که در استان و کشوری زندگی می‌کنیم که این میوه در آن تولید می‌شود. وی گفت: مسئولان یا نظارتی بر بازار ندارند و یا توان برخورد با این گران‌فروشی‌ها را ندارند. می‌گویند برای اینکه بیمار نشوید باید میوه تازه بخورید، ولی مگر می‌شود با این قیمت‌ها خرید کرد؟ این مرد جوان ادامه داد: سفره مردم هر روز کوچکتر می‌شود و در این شرایط کرونایی بسیاری از خانواده‌ها صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه می‌دارند. با وجود فراوانی میوه در بازار قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده و تا زمانی که مجبور نباشند میوه نمی‌خرند میوه‌های درجه ۳ مشتریان بیشتری دارد با یک مغازه‌دار هم صحبت کردم. او گفت که تعداد مشتری‌هایش بسیار کاهش یافته و مردم توان خرید میوه را ندارند. احمد که در یکی از خیابان‌های نسبتا شلوغ کرمان مغازه دارد، ادامه داد: اکثر مشتری‌هایی که دارم برای خرید سیب‌زمینی و پیاز به مغازه مراجعه می‌کنند. وی گفت: معمولا میوه‌های درجه ۳ را بیرون از مغازه می‌گذارم و با قیمت پایین‌ تری می‌فروشم. این روزها مشتری این میوه‌ها بیشتر شده و اکثرا سراغ آن‌ها را می‌گیرند. این میوه‌فروش بیان کرد: با وجود فراوانی میوه در بازار قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده و تا زمانی که مجبور نباشند میوه نمی‌خرند. وی گفت: میوه‌هایی مانند موز یا انبه هم مشتری‌های خاص خودش را دارد و از این به بعد احتمالا خریداران گوجه هم همین قشر خواهند بود. معمولا میوه‌های درجه ۳ را بیرون از مغازه می‌گذارم و با قیمت پایین‌ تری می‌فروشم. این روزها مشتری این میوه‌ها بیشتر شده و اکثرا سراغ آن‌ها را می‌گیرند افزایش هزینه‌ها سود میوه‌فروشان را هم کاهش داده است یکی دیگر از مغازه‌داران کرمانی به بازار گفت: قبلا افراد و اقشار ضعیف مشتری‌ میوه‌های دست دوم، بودند اما الان حتی قشر کارمند و بازنشسته هم برای خرید میوه‌های درجه ۲ و ۳ به مغازه می‌آیند و ابایی هم ندارند. وی ادامه داد: محله من در منطقه‌ای است که توان مردم برای خرید میوه درجه یک و لاکچری پایین است و اکثر مشتری‌هایی که دارم حاضرند میوه‌های درجه پایین را با قیمت کمتری خریداری کنند. این مغازه دار کرمانی بیان کرد: کرایه مغازه و حمل بار از میدان تا مغازه هم افزایش یافته به همین دلیل من هم سود چندانی نمی‌برم. در حالی که تعداد زیادی از مردم فکر می‌کنند گرانی میوه دست ما مغازه‌داران است. قیمت پیاز به دلیل صادرات افزایش پیدا کرده و به همین دلیل قیمت پیاز قرمز برای مصرف‌کننده ۱۰ هزار تومان و پیاز سفید هفت هزار تومان شده است افزایش هزینه حمل بار بر قیمت میوه تاثیر گذاشته است رئیس اتحادیه صنف میوه و تره‌بار کرمان هم در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به گرانی میوه‌ها در بازار اظهار داشت: هزینه‌ حمل هر کیلو میوه یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ تومان است و این افزایش در کرایه‌ها سبب شده قیمت میوه افزایش یابد. مهدی ابراهیم‌پور افزود: هزینه‌ رانندگان فعال در این حوزه نیز افزایش پیدا کرده است. وقتی قیمت لاستیک، قطعات و لوازم ماشین چند برابر گران شده، هزینه حمل هم بالا می‌رود و افزایش این هزینه‌ها بر قیمت میوه‌ای که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، تاثیر می‌گذارد. وی با اشاره به قیمت میوه‌های پاییزی در مغازه‌های سطح شهر، گفت: قیمت هر کیلو نارنگی برای مصرف‌کننده ۱۵ هزار تومان، قیمت پرتقال واشنگتن ۱۴ هزار تومان، قیمت خرمالو ۲۰ هزار تومان و پرتقال معمولی ۸ هزار تومان است. ابراهیم‌پور از افزایش قیمت پیاز هم طی روزهای گذشته خبر داد و افزود: قیمت پیاز به دلیل صادرات افزایش پیدا کرده و به همین دلیل قیمت پیاز قرمز برای مصرف‌کننده ۱۰ هزار تومان و پیاز سفید هفت هزار تومان شده است. وی علت گرانی گوجه‌فرنگی در بازار را سرد شدن هوا و کمبود این محصول عنوان کرد و گفت: قیمت گوجه در مغازه‌ برای مصرف‌کننده ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان است. قیمت رسمی یکسری اجناس و کالاها را تولیدکننده، افزایش می‌دهد و این بخش به استان مرتبط نمی‌شود، اما بخشی که به ما ارتباط دارد نظارت بر بازار است و بارها هم اعلام کردم باید نظارت‌ها تشدید شود تا مردم در عمل احساس کنند که کنترل و نظارت وجود دارد بعضی از گرانی‌ها دست استان نیست استاندار کرمان نیز هفته گذشته در کارگروه تنظیم بازار استان کرمان با بیان این‌که در حال حاضر برای مردم مهم‌ترین موضوع؛ گرانی، بازار و نظارت است، اظهار داشت: مردم مرتب از گرانی گلایه دارند و احساس می‌کنند که کنترلی بر بازار وجود ندارد. محمدجواد فدائی گفت: مسئولان باید برای مردم توضیح بدهند که منشا گرانی‌ها چیست، چقدر از این گرانی‌ها دست استان است، چقدر با نظارت حل می‌شود و چقدر نظارت تاثیری بر آن ندارد. وی افزود: بعضی از گرانی‌ها دست استان نیست، ما باید اطلاعات کافی از قیمت‌ها را در اختیار مردم بگذاریم و علت تغییرات لحظه‌ای را بگوییم. استاندار کرمان تاکید کرد: قیمت رسمی یکسری اجناس و کالاها را تولیدکننده، افزایش می‌دهد و این بخش به استان مرتبط نمی‌شود، اما بخشی که به ما ارتباط دارد نظارت بر بازار است و بارها هم اعلام کردم باید نظارت‌ها تشدید شود تا مردم در عمل احساس کنند که کنترل و نظارت وجود دارد. فدائی با بیان اینکه اگر نظارت بر بازار نتواند مشکل را حل کند یعنی خارج از آن است، گفت: تغییر مرتب قیمت‌ها شاید دست ما نباشد، اما می‌توانیم قیمت روز کالاها را اطلاع دهیم که در صورت گران‌فروشی گزارش دهند. وی ادامه داد: مردم باید قیمت‌ها را بدانند، اما هنوز این مسئله حل نشده و مردم قیمت اصلی را نمی‌دانند. فدائی ادامه داد: ابزارهای زیادی مانند برنامه‌های تلفن همراه، سایت دستگاه‌ها، تلفن گویا، نصب برچسب و ... وجود دارد که قیمت اصلی کالا چیست و آیا گران فروخته می‌شود یا خیر؟ وی بر تقویت و تشدید نظارت‌ها بر بازار تاکید کرد و افزود: میزان بازرسی‌ها از بازار به نسبت تعداد واحدهای صنفی کم است و آبان ماه باید به ۵۰ درصد میزان واحدهای صنفی افزایش پیدا کند. در شرایط کنونی خانواده‌های کم‌درآمدی هستند که بالاجبار میوه را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند. این در حالی است که در شرایط کرونا همه‌ اعضای خانواده به‌ویژه کودکان نیاز بیش از پیش به مصرف میوه، سبزی و صیفی‌جات دارند.