خزاعی: فیلم کوتاه خاستگاه اندیشه ورزی انقلابی و جوان سازی سینما است/تمایل دارم موسوی در کنارمان بماند
- اخبار فرهنگی - به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، خزاعی رئیس سازمان سینمایی در بازدید خود از جشنواره فیلم کوتاه تهران این جشنواره را آینده سینمای ایران نامید و گفت: "خیلی از فیلمسازان ما از این طریق وارد سینمای بلند و بدنه شده‌اند."البته وی خاطرنشان ساخت که امروز دیگر مانند گذشته این جریان صرفاً مسیر و کانالی برای ورود به سینمای بلند نیست و "می‌بینید که به صورت حرفه‌ای به این مقوله پرداخته می‌شود."او در ادامه درباره ویژگی‌های خاص فیلم کوتاه و جشنواره فیلم کوتاه تهران که باعث امتیاز آن شده است گفت: "یکی از خصوصیات فیلمسازی کوتاه، رو‌به‌رو شدن با اتفاقات تازه و نو است. همین شور و حرارت و اعتراض‌ها و حتی فریاد باعث می‌شود که جنس جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران متفاوت از جشنواره‌های دیگر باشد."خزعی اضافه کرد که جریان فیلم کوتاه را بهترین خاستگاه برای جوان‌سازی و اندیشه‌ورزی انقلابی سینمای ایران خواند و بدین ترتیب سینمای فیلم کوتاه را گلوگاه و ورودی فیلمسازان جوان انقلابی و آینده‌سازان سینمای انقلاب تعریف کرد.دبیر وقت جشنواره ملی فیلم فجر و جشنواره فیلم مقاومت در بخش دیگری از صبحت‌هایش باتوجه به احتمال ادغام حوزه‌هایی در سینمای کشور، احتمال یکی شدن و زنجیره وار شدن «بنیاد سینمایی فارابی» و «انجمن سینمای جوانان ایران» را به معنای ادغام سازمانی ندانست و توضیح داد که این موضوع به معنای تبدیل شدن بخش‌های مختلف مدیریتی سینما به یک چرخه است.او گفت: معنایش این است که فیلمسازی که تحصیلات خود را تمام کرده است، برای ساخت آثارش نیاز به حمایت دارد. چرخه‌ای که تعریف می‌کنند به این فیلمسازها کمک می‌کند و ادامه دهنده مسیر هم می‌شود. همه بخش‌های سازمان‌های سینمایی مکمل هم خواهند بود و سیاستی مشترک خواهند داشت.خزاعی تغییر مدیریتی در انجمن سینمای جوانان ایران را در حد احتمال بیان کرد و با اشاره به تجارب موفق موسوی در انجمن و جشنواره گفت: "همین الان چند وزارتخانه به دنبال ایشان هستند حتی نامه درخواستشان را به من زده‌اند. به عنوان کسی که کار کرده و تجربه کسب کرده تمایل داریم در کنارمان باشند. اما به نظر و خواسته خودشان بستگی دارد."خزاعی درباره وضعیت اکران فیلم کوتاه به ارتباط میان موضوع اقتصاد و اکران اشاره کرد و گفت: طبیعتاً فیلم کوتاه در تمام دنیا اقتصادی بر اساس حمایتی که از آن می‌شود، دارد. این به معنای این نیست اگر موفق باشیم فیلم کوتاه را اکران کنیم صد در صد به این جمع‌بندی برسیم که می‌تواند به اقتصادش کمک کننده باشد. یک زمانی سینمایی مختص اکران فیلم‌های کوتاه طراحی شده بود، تنها محل عرضه جشنواره نبود، در برنامه‌هایی که برای مجموعه‌هایی تابع سازمان سینمایی می‌نویسیم تغییر و تحولات در ساختار خواهیم داشت.وی درباره برخی گلایه های فیلمسازان در این دوره بیان کرد: در این دوره من بیشتر در جریان کارها بودم و چند اثر را آقای موسوی به من نشان داند تا در جریان کلیت فیلم‌ها قرار بگیرم، من فیلم‌ها را دیدم و لذت بردم و واقعاً فیلم‌های خوبی هستند. آقای موسوی خودش درباره اعتراضات به من زنگ زد، من هم تلفنی با چند نفر از معترضان صحبت کردم و به آنها گفتم صدای شما را شنیدم، اینطور نبود که فیلمسازان اعتراض کنند و ما بی خیال باشیم حتی با آقای موسوی جلسه‌ای داشتیم تا ببینیم می‌توانیم راهکاری داشته باشیم تا بعضی از آثار را در جشنواره داشته باشیم یا نه، ولی امکانپذیر نبود، من نام این اعتراضات را شور جوانی نام می‌گذارم. من هم وقتی فیلمسازی کوتاه می‌کردم و فیلمم در جشنواره‌ای پذیرفته نمی‌شد، اعتراض می‌کردم. این اعتراضات محترم است، حتی آقای موسوی در دو سه نوبت پیگیر بودند تا ببینیم چه کار می‌شود برای آنها  کرد. وقتی جشنواره‌ای با تکثر انواع داریم، مجبور به ریزش برخی فیلم‌ها هستیم، تخصص اصلی من برگزاری جشنواره‌هاست و در جریان این امور هستم. معمولا پارامترها و شاخص ها در همه جشنواره‌ها وجود دارد. وقتی فراخوان موضوعی اعلام شده باید پایبند آن موضوع باشیم. اگر موضوع آزاد بود می‌شد این موضوعات را گفت ولی همه جشنواره‌ها سیاست‌هایی دارند. به نظرم آقای موسوی ساختارشکنی و  فراخوان را طبق موضوع طراحی کرد. با این حال به نظرم جوانی به همین جنب و جوش ها و اعتراضات است."تل ماسه" با 5 میلیون دلار اکرانش را در آمریکا شروع کردنگاهی به سریال "خاتون"؛ «رضا‌خان» فقط روی کاغذ شاه بود؟انتهای پیام/