باشگاه مشتریان با امکانات ویژه …تشک رویال خوابستانتردمیل اصل تایوانثبت شرکت تولید الکل و مواد ضد عفونی

تصویب جزئیات جدید از کنکور در ستاد نقشه جامع علمی کشور
- اخبار سیاسی - به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم،  منصور کبگانیان، قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حاشیه یکصد و سی و نهمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران درباره مصوبات این جلسه اظهار داشت: دستور اول جلسه، ارائه گزارشی مربوط به حوزه علم در کشور و بین الملل بود. شاخص‌های نوآوری که عمدتاً به بحث ساختارها، بنگاهها و وضعیت اقتصادی حوزه علم و نوآوری می‌پردازد نیز در این جلسه بررسی شد.جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)وی با بیان اینکه در شاخص‌های نوآوری از قبل ضعف و اشکالاتی داشتیم که با توجه به تلاش‌هایی که در چند سال اخیر صورت گرفت این شاخص‌ها مقداری بهبود یافته است، تصریح کرد: در سال 97 در زمینه شاخص‌های نوآوری رتبه 65 و در سال 98 رتبه 61 را کسب کردیم که 4 رتبه در سال 98 ارتقا یافتیم.قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: متأسفانه در سال 99 به رتبه 67 رسیدیم که با افت مواجه بودیم. وضع بودجه عمومی کشور، شیوع کرونا و مسائل مربوط به آن در این افت بی تأثیر نبود.کبگانیان گفت: ساماندهی نظام سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها در دستور دوم جلسه بررسی شد. در تقسیم کاری که انجام شده است مراجعی علاوه بر شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور ورود کرده‌اند، ولی تصمیمات کلان مربوط به حوزه سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده است و یک بند مصرح در نقشه جامع علمی کشور به این موضوع اختصاص دارد.وی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی از ابتدا به دنبال اجرایی کردن ساماندهی سنجش و پذیرش بود ولی به دلیل اطمینان پذیری از برخی از زیرساخت‌های کشور و مطالعات عمیق کارشناسی در این خصوص به تأخیر افتاده بود.قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: محوریت تصمیم گیری در حوزه سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور برعهده نقشه جامع علمی کشور است. البته  قطعاً در مجلس و سایر قوا و دستگاه‌ها هماهنگی لازم را انجام می‌دهیم و با آنها تعامل داشته و خواهیم داشت.کبگانیان با اشاره به اینکه این گزارش مربوط به سال جاری نیست، به داوطلبان کنکور سال جاری اطمینان خاطر داد که اگر سیاستی و طرحی را تصویب کردیم زمان اجرای آن را هم اعلام می‌کنیم و زمان کافی خواهیم گذاشت تا این دوره انتقال به درستی انجام شود.وی ادامه داد: مکانیزم ما این است که در این مقطع طبق وظایف ستاد نقشه جامع علمی کشور، سیاست اجرایی سنجش و پذیرش را تصویب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ کنیم. سپس طبق سند آمایش آموزش عالی از متولیان اصلی، طرح مفصل اجرایی در این خصوص خواهیم خواست که آن طرح باید با این سیاست‌ها هماهنگ باشد و کل طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.کبگانیان تاکید کرد: سیاست شماره یک که امروز تصویب شد مربوط به تفکیک سنجش از پذیرش بود که با کمی اصلاحات تفکیک آن تصویب شد. سیاست دوم در مورد پذیرش و جدا شدن آن از سنجش بود که در این خصوص نیز بحث شد. استفاده از سابقه تحصیلی به مقدار کافی تاکید شد و عددی که برای سابقه تحصیلی پیشنهاد شد 60 درصد بود.کبگانیان تصریح کرد: سابقه تحصیلی و عمق یادگیری به تصویب رسید و حداقل 60 درصد به این امر تخصیص داده می‌شود. آزمون تخصصی که همان آزمون سراسری کنکور است نیز 40 درصد نقش خواهد داشت. بخشی هم به ارزشیابی و اندازه گیری استعداد، هوش و شخصیت شناسی اختصاص داده شد.وی ادامه داد: درمجموع سیاست دوم به این صورت جمع بندی شد که، ملاک پذیرش داوطلبان مشتمل بر نتایج سابقه تحصیلی یادگیری، مطالب دروس و عمق یادگیری، آزمون سنجش تکمیلی تخصصی (کنکور سابق) و آزمون هوش و استعداد با ویژگی‌های زیر خواهد بود.کبگانیان با تاکید بر اینکه این سیاست‌ها مربوط به کنکور سال 1400 نمی‌شود، ادامه داد: سوابق تحصیلی سال آخر دانش آموزان به میزان حداقل 60 درصد از معیار پذیرش و آزمون تخصصی تکمیلی به میزان حداکثر 40 درصد معیار پذیرش خواهد بود.تاکید دوباره عاملی برتفکیک سنجش و پذیرش در کنکورکنکور 1400 بر مبنای دروس نظام جدید برگزار می‌شود قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برای دروس عمومی نیز حد نصاب و کفی مشخص شد که در هر کد رشته متفاوت خواهد بود. دانشگاه‌ها برای هر کدرشته می‌توانند حد نصابی را قبل از شروع مراحل کنکور اعلام کنند که باید در شورای سنجش و پذیرش تصویب شود.وی اضافه کرد: وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف هستند که به تدریج زیرساخت‌های لازم را برای پیاده کردن سیاست‌های مذکور فراهم کنند.انتهای پیام/