صادرات
- اخبار اجتماعی - به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ سامانه ناوبری بِیدو یا سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو (قطب‌نما) پروژه‌ای چینی برای توسعه سامانه ناوبری ماهواره‌ای مستقل است. نخستین سامانه بیدو که به‌طور رسمی سامانه آزمایشی ماهواره‌ای ناوبری بیدو یا بیدو-1 خوانده می‌شود، شامل سه ماهواره با پوشش و کاربردهای محدود است. این سامانه از سال 2000، خدمات ناوبری را عمدتاً برای مشتریان در چین و مناطق همسایه آن، ارائه می‌دهد.ارزش صنعت ناوبری بیدو در چین تا سال 2025 بیش از 25 درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص خواهد داد و انتظار می‌رود ارزش این صنعت، از یک تریلیون یوان یا 155 میلیارد دلار فراتر رود و 20 تا 25 درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص دهد؛ سال 2020 یک نقطه عطف بزرگ برای بیدو بوده است چراکه ساخت سیستم به پایان رسیده است و تمرکز برای صنعتی شدن و برنامه‌های کاربردی در مقیاس بزرگ رسیده است.رئیس‌جمهور چین در 31 جولای در مراسمی که در پکن برگزار شد به صورت رسمی تکمیل و راه‌اندازی سیستم بیدو-3 را اعلام کرد و این  سیستم به کاربران جهانی اجازه می‌دهد تا به خدمات موقعیت‌یابی، ناوبری و زمان‌بندی دقیق خود دسترسی پیدا کنند؛ بیدو در سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و الان این آمادگی وجود دارد که از پتانسیل کامل آن استفاده شود. نکته قابل توجه این است که همه‌گیری کووید19 که بر بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، تاثیر منفی گذشته است، ارزش صنعت ناوبری چین در سال 2020 از 400 میلیارد یوان فراتر رفته است و به طور متوسط سالانه بیش از 20 درصد رشد کرده است، در واقع نحوه مبارزه ما اپیدمی کرونا، اهمیت خدمات مکان و زمان را نشان داده است که از طریق آنها می‌توانیم تصویری کلی از وضعیت اپیدمی به دست بیاوریم  و تغییرات را به صورت دقیق ردیابی کنیم؛ به عنوان مثال کدهای سلامت در کشور چین تعریف شده است که این کدها یک نرم‌افزار روی تلفن‌های هوشمند است که خطرات قرار گرفتن افراد در معرض کرونا را براساس عواملی از جمله سابقه سفر آنها و مدت زمان گذراندن آنها در مناطق خطرناک ارزیابی می‌کند و نقش مهمی در ردیابی و توقف زنجیره‌های انتقال ویروس ایفا کرده است. تاکنون، BeiDou چین، GPS آمریکا، GlONASS روسیه و Galileo اروپا چهار سیستم ناوبری جهانی بزرگ هستند و GPS در موقعیت غالب قرار دارد. ارزش صنعت ناوبری چین تنها کمتر از 10 درصد از کل جهان بوده است که در حال حاضر به 15 درصد رسیده است و هدف‌گذاری این است که آن را تا سال 2025 به 20 درصد و 25 درصد افزایش دهیم.چین سیستم ناوبری خود را در سال 1994 شروع به ساخت کرد و برای مدت طولانی نیز به شدت به محصولات وارداتی متکی بوده است و بعد از سال‌ها، زنجیره کامل صنعتی بیدو متشکل از تراشه، ماژول، برد، آنتن و پایانه در این کشور شکل گرفته است؛ چین در تراشه‌های چینی از نظر عملکرد تراشه‌ها و حجم تولید بسیار عقب بود اما با سخت‌کوشی خود در برخی از فناوری‌های کلیدی پیشرفت کرده‌اند و حجم تولید نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.چین در گذشته مجبور بوده است که تعداد زیادی گیرنده رده بالا را وارد کند اما در حال حاضر میزان واردات به چین بسیار کاهش یافته است که در همین زمینه "ران چنگقی" مدیرکل دفتر ناوبری ماهواره‌ای چین می‌گوید که محصولات مرتبط با بیدو به بیش از 120 کشور و منطقه صادر شده است.چین به صورت کامل "بی‌دو" را جایگزین "جی‌پی‌اس" می‌کندانتهای پیام/