ترغیب بیشتر گردشگران به سفر مستلزم استفاده از روش‌های نوین روابط عمومی است

ترغیب بیشتر گردشگران به سفر مستلزم استفاده از روش‌های نوین روابط عمومی است
- اخبار اجتماعی - هارمیک نواسارتیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ با تأکید بر لزوم تغییر روش و شیوه تبلیغات و بازاریابی گردشگری با توجه به نیازهای روز و تغییر تقاضا در بازار گردشگری به بیان برخی از راهکارها و شیوه‌های روز توسعه گردشگری از طریق روابط عمومی جدید پرداخت.این فعال حوزه روابط عمومی، با بیان اینکه ایران با وجود ظرفیت‌های ممتاز گردشگری چه از حیث وجود منابع طبیعی و‌ چه میراث گرانبهای تاریخی می‌تواند در صورت توجه دولت و اولویت بخشیدن به مقوله گردشگری، به ارزآوری فوق‌العاده‌ای از این طریق دست پیدا کند، گفت: متأسفانه متولین گردشگری و مسئولان امر اهتمام لازم را جهت توسعه و تعالی گردشگری در کشور به عمل نمی‌آورند.وی ضمن اشاره به اینکه در بازار جدید گردشگری نسبت به بازار گذشته و سنتی قبل با بی‌ثباتی و مسائل پیچیده‌تری رو‌به‌رو هستیم، بیان کرد: در گردشگری سنتی افراد در قالب گروه‌های بزرگتر و با مقاصد محدودی اقدام به سفر می‌کردند اما در گردشگری نوین و اصطلاحاً امروزی با توجه به تفکیک انواع گردشگری در دسته‌های مختلف، افراد در قالب گروه‌های کم جمعیت با بهره‌گیری از سایت‌های نوین گردشگری مشتاق به انجام سفر به مقاصد متنوع و جدید هستند؛ بر همین اساس لازم است متناسب با تقاضای امروز بازار گردشگری، روابط عمومی با رویکرد نوین در صدد پاسخگویی به این نیاز برآید.به اعتقاد این پژوهشگر، توازن در ارائه اطلاعات گردشگری و معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ایران، از جمله اقداماتی است که روابط عمومی باید لزوماً با توجه به سیر تغییر ذائقه بازار گردشگری در دستور کار خود قرار دهد، اما متأسفانه امروزه به دلیل عدم وجود نگرش اصولی و واقع‌گرایانه توسط مسئولان امر، نتوانستیم در بستر روابط عمومی عملکرد سازنده‌ای مطابق با نیاز روز بازار گردشگری داشته باشیم.لزوم استفاده از نیروهای متخصص و تبیین نقشه راه مدون در بعد روابط عمومی گردشگرینواسارتیان عدم وجود نقشه راه و تعریف استراتژی مستدل برای ژئوتوریسم در بستر فضای روابط عمومی را نیز باعث عدم نمود عملی و تحقق این موضوع در حوزه در گردشگری دانست.این پژوهشگر بیان کرد: برای برداشتن گام‌های نخستین تعریف گردشگری در این بستر، لزوماً باید در بدو امر مدل و برنامه‌ای مدون بر پایه روابط عمومی در بازه زمانی سه تا پنج ساله به صورت پایلوت طرح‌ریزی و اجرا شود تا در حقیقت این کودک نوپا قادر به راه رفتن شود.بنا به گفته وی، KPI «شاخص کلیدی عملکرد»، یکی از برنامه‌های طراحی شده به عنوان فصلی نو برای آغاز ورود گردشگری به کمک فضای روابط عمومی است. این برنامه در واقع مبتنی بر تغییر نگرش و افکار عمومی چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی نسبت به مقوله گردشگری با هدف اقناع افراد نسبت به انجام سفر به ایران است.این فعال حوزه روابط عمومی و تبلیغات، تحقق این امر را نیازمند بازه زمانی سه تا پنج سال برای اثرگذاری بر ذهن مخاطب دانست که در وهله دوم باید با توجه به بهبود دیدگاه نسبت به انجام گردشگری به مقصد ایران، با انجام تبلیغات و بازاریابی مناسب برای رونق و توسعه بیش از پیش گردشگری تلاش کرد.نواسارتیان عدم وجود نیروهای متخصص، زبده و کارشناس در این حوزه را از دلایل عمده عقب‌ماندگی آن عنوان و تصریح کرد: شوربختانه متولیان امر از متخصصین و افراد ذی‌صلاح در ارتقای این حوزه استفاده کافی و وافی را نمی‌برند و طبق روال گذشته با عدم بهره‌گیری از مدل‌های روز روابط عمومی همچنان همسو با بازار سنتی روابط عمومی اقدام به جذب گردشگر می‌کنند.این پژوهشگر ادامه داد: در حالی که رویه کشورهای پیشرو در این زمینه به این صورت است که روابط عمومی هر ساله ضمن تعریف اهداف لازم، ترند و تکنیک‌های جدیدی را برای معرفی جاذبه کشورهای مختلف با هدف توسعه گردشگری خلق می‌کنند. در واقع به این ترتیب کشورهای پیشرو با معرفی جاذبه‌های خود و یا با ابزار جاذبه‌سازی در بستر روابط عمومی، از تکنیک‌های جدید و به‌روز برای جذب گردشگر استفاده می‌کنند.امارات از فرصت اکسپو برای جاذبه‌سازی بهترین استفاده را به عمل آوردوی عقیده دارد که هر کشوری دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصر‌به‌فرد خود است که علم روابط عمومی جدید در گردشگری، با ایجاد توازن بین تمامی جاذبه‌ها و نه صرفاً با تأکید بر یک یا چند جاذبه مشخص، به معرفی و اقناع فکری مخاطب جهت بازدید از آن می‌پردازد.این فعال حوزه روابط عمومی، با ذکر مثالی از کشور امارات اظهار کرد: امروز کشور امارات با الهام از تکنیک جاذبه‌سازی در برگزاری اکسپو 2020 شرایط را برای جذب گردشگر فراهم و یک طرح تجاری را از رهگذر برگزاری این رویداد در کشور خود به وجود آورد.نواسارتیان با اشاره به رویه جاذبه‌سازی حتی در کشورهای همسایه با برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های غذا و صنایع دستی، اذعان کرد: در کشور ما متأسفانه نه‌تنها به معرفی جاذبه‌های غنی خود به درستی ‌پرداخته نشده بلکه در ایجاد جاذبه‌سازی نیز ظهور و بروز کاملاً ضعیفی داشته‌ایم.این پژوهشگر، ضمن تأکید بر عدم وجود سیاست مدون و مشخص کلان در راستای ارتقای روابط عمومی گردشگری گفت: عدم وجود این سیاست باعث می‌شود که اگر حتی برنامه‌ریزی و اقدامی مبنی بر تولید محتوای گردشگری انجام شود صرفاً به برگزاری چند جلسه و در نهایت طراحی سایتی برای استفاده محدود گردشگران داخلی محدود و منحصر شده و در حقیقت نمود عملی چندانی برای اقناع گردشگران خارجی جهت ورود به ایران نداشته باشد.وی با تفکیک بازار گردشگری ایران به گردشگری داخلی و خارجی بیان کرد: بحث روابط عمومی برای ایجاد سازوکار رونق گردشگری خارجی نیازمند تخصص و سیاست‌گذاری در سطح کلان در ساختار ماتریسی و فرابخشی با اتکا به اصل همفکری و همکاری سایر نهادها و ارگان‌های دولتی است و تنها عدم اقبال از این موضوع را نباید متوجه یک نهاد یا سازمان خاص دانست.این فعال حوزه روابط عمومی، بخش عمده‌ای از وظیفه توسعه و رشد روابط عمومی گردشگری را برعهده استارت‌آپ‌ها دانست و افزود: باید بگوییم خوشبختانه بخش خصوصی گردشگری علی‌رغم عدم وجود حمایت‌های لازم از سوی دولت امروز توانسته تا حدود زیادی با تولید محتوای گردشگری نسبت به آگاهی و تفهیم مخاطب اقدام و ضمن بهره‌مندی از فضای تجاری، مسیر پیشرفت و کمال‌گرایی را در صنعت گردشگری طی کند.نواسارتیان با بیان مصداقی در زمینه روابط عمومی نو در صنعت گردشگری توضیح داد: برای مثال کشور سوئد کمپین روابط عمومی گردشگری را ایجاد کرده است؛ به این صورت که شخص با شماره‌گیری عدد پنج رقمی به صورت اتفاقی به افراد داوطلبی که توانایی معرفی و شناسایی جاذبه‌ها و اطلاعات مربوطه را دارا هستند متصل می‌شود؛ جالب اینجاست که حتی نخست‌وزیر و نمایندگان مجلس کشور نیز جزو افراد داوطلب پاسخگو هستند؛ به این صورت سوئد با استفاده از این اقدامی بدیع و البته ساده موجب شناخت جاذبه‌های گردشگری در سطح بین‌‌المللی شده است.این پژوهشگر، این موضوع را حاکی از دغدغه حاکمیت این کشور برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری با هدف ترویج فرهنگ و جذب گردشگر و در نهایت ایجاد درآمد ناخالص ارزی و تامین بودجه عمومی دانست.باید به دنبال گشترش نقاط تماس به منظور جذب گردشگر باشیموی ایجاد سایت ویزیت ایران که در سال گذشته با همت کانون اتومبیلرانی و زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بهره‌برداری رسید که در آن سعی در نمایش جاذبه‌های ایران شده است را به عنوان فتح بابی برای ورود بازار گردشگری به فضای نوین قابل قبول دانست و تأکید کرد: نمی‌توان تمامی ظرفیت‌های نهفته گردشگری در ایران را تنها در قالب یک پلتفرم و یا یک سایت به مخاطب ارائه کرد و می‌توان به جرأت گفت که شاید صدها سایت مشابه ویزیت ایران لازم است طراحی شود و به بهره‌داری برسد تا حداقل در جست‌و‌جوی اینترنتی نشانی از ظرفیت‌های ایران وجود دشته باشد. مطابق با صحبت‌های این فعال حوزه روابط عمومی و تبلیغات، باید سعی کرد زیرساخت‌هایی را به وجود آورد تا از طریق آن گردشگر خارجی بتواند از هر نقطه‌ای در دنیا با برقراری تماس‌، قادر به دسترسی به اطلاعات جامع و کاملی درباره جاذبه‌های گردشگری ایران باشد.نواسارتیان بحث بینش مخاطب را نقطه اتکا و اصل اولیه گردشگری خارجی در فضای روابط عمومی دانست و تصریح کرد: لازم است با انجام تحقیقات لازم مبنی بر چگونگی شناخت بینش مخاطب خارجی نسبت به ایران و سپس ایجاد سازوکاری در جهت اصلاح و یا تغییر نگاه مخاطب به گردشگری ایران، تلاش شود مخاطب را با تبلیغات و بازاریابی مقتضی از طریق ایجاد نقطه تماس‌های متعدد برای سفر به ایران ترغیب کنیم.به عقیده این پژوهشگر، نقطه تماس‌ها می‌تواند در قالب برگزاری نمایشگاه‌ها بین‌المللی و یا حتی وب‌سایت‌هایی که به معرفی جاذبه‌های ایران می‌پردازد باشد، اما هم‌اکنون رویکرد ایران در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی منحصراً اهداف تجاری بوده و خالی از هرگونه خلاقیت و نوآوری به جهت ایجاد محلی برای دسترسی نقطه تماس گردشگری است. وی در پایان خاطرنشان کرد: در حالی‌ که به عنوان نمونه، کشور ترکیه همزمان با برپایی نمایشگاه بین‌المللی بسته‌بندی در این کشور ضمن دستیابی به اهداف تجاری خود، با برنامه‌ریزی و انجام تمهیدات مناسب از طریق به کاربردن ابزارهایی مانند تهیه بروشورهای حاوی معرفی ویژوال آثار باستانی و قطب‌های گردشگری ترکیه و یا اعطای تور رایگان به بازدیدکنندگان از نمایشگاه، در واقع از فضای نمایشگاه به خوبی استفاده کرده و آن را به نقطه تماسی برای معرفی کشور به جهت گردشگری تبدیل کرد.رویکرد وزارت میراث فرهنگی حمایت از طرح‌های فناورانه و مبتنی بر تکنولوژی استانتهای پیام/