اکبری: مقاومت مردم یمن جلوه‌ای از فرهنگ مقاومت ایران اسلامی است
- اخبار سیاسی - به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، بیست و یکمین نشست از سلسله رویدادهای «جشنواره ملی ترجمان فتح» با حضور حسین اکبری معاون دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی، سفیر اسبق ایران در لیبی، اندیشمندانی از کشور یمن و پژوهشگران و فعالان حوزه ادبیات مقاومت به موضوع ترجمه آثار و ادبیات مقاومت مردم ایران و نقش آن در مقاومت مردم یمن مقابل استکبار جهانی پرداخت.رئیس مجمع علمای مسلمان لبنان: خود را سربازان خط وحدت و در مسیر جمهوری اسلامی می‌دانیمدر بخش نخست این نشست مجازی، حسین اکبری معاون دبیر کلمجمع جهانی بیداری اسلامی و سفیر پیشین ایران در لیبی با اشاره به ریشه‌های دینی و فرهنگی مقاومت در فرهنگ و ادبیات ایران اسلامی گفت: قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به عنوان الگوی بارز مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم، برای حفظ ارزش های اسلام صورت گرفت و تا کنون نیز مورد توجه آزادی خواهان و پیروان راه مقاومت است.سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در یمن،  جمهوری اسلامی ایران را مصداقی عینی برای تحقق پیروزی جبهه مقاومت در برابر استکبار است، ادامه داد: بعد از جنگ جهانی اول، دنیا به جایی رسیده بود که جهان اسلام تحت سلطه رهبری آمریکا قرار گرفت؛ پس از جنگ جهانی دوم نیز دو موضع ضد دین یعنی امپریالیسم و کمونیسم که در مقابل مقاومت قرار داشتند بر جهان حاکم شدند. در چنین شرایطی که از یک سو جهان اسلام در اشغال جهان غرب و سایر بخش های جهان در اشغال این دو تفکر ضددینی قرار داشت، عملا جایی برای تفکر مقاومت نبود. کشورها در آن شرایط یا باید به شرق وابسته می‌شدند یا بالعکس. کشور، اندیشه یا ملتی که بتواند در مقابل شرق و غرب مقاومت کند، عملا در تصور و باور عام شکست خورده بود؛وی با بیان این که انقلاب اسلامی عملاً دین راکه یک بحث شخصی تلقی می شد به یک باور اجتماعی بدل ساخت، ادامه داد: وقتی امام خمینی (ره) پرچم اسلام را با شعار نه شرقی و نه غربی به اهتزاز درآورد، این سؤال در ذهن جهانیان به وجود آمد که آیا می توان در شرایطی که تمامی مولفه ها و ابزارهای قدرت در دست دو ابرقدرت شرقی و غربی است کشوری، اعلام استقلال کند و راه مقاومت را پیش بگیرد؟ اغلب حتی مسلمانان معتقد بودند که این کار عملا ممکن نیست. اما وقتی این نهضت به وجود آمد دشمن تلاش کرد از راه های مختلف جلوی آن را بگیرد و جنگ تحمیلی یک از این اقدامات بود. در دفاع مقدس به وضوح دیدیم که همه شرق و همه غرب تلاش کردند تا این مقاومت از بین برود.دفاع مقدس الگویی برای استقلال و آزادی‌خواهان جهانی استاکبری، جنگ تحمیلی را نماد جنگ علیه مقاومت و از سوی استکبار جهانی دانست و گفت: انقلاب اسلامی به مدد باری تعالی توانست پیروز این میدان باشد و دفاع مقدس ما به این سوال جهانیان که آیا می شود در برابر قدرت‌ها ایستادگی کرد، آزاد و مستقل بود، پاسخ مثبت داد؛ در شرایطی که تمام مولفه‌های قدرت در دست دو ابر قدرت هست علیرغم تمامی ابزارهای نظامی، اگر امتی یکپارچه و متحد باشد می تواند مقاومت و ایستادگی کند. انقلاب اسلامی به طور طبیعی این پیام خود را رساند و این مقاومت یک روز و یک ماه و یک سال هم نبود، بلکه این مقاومت را 8 سال انجام داد.ضرورت ترویج ادبیات مقاومت در جهانمعاون دبیرکل مجمع بیداری اسلامی با بیان این که باید جلوه‌های مختلف جریان مقاومت ترویج شود، ادامه داد: به ویژه بخش ادبیات آن باید در کنار پرداختن به شیوه های نبرد، اقتصاد، فرهنگ و سایر جنبه های مقاومت مورد توجه قرار می گیرد. موضوعی که اثبات می کند در یک جنگ نابرابر هم بر اساس دکترین مقاومت می توان پیروز میدان بود.اکبری در ادامه افزود: پاسخ انقلاب اسلامی به سوال امکان مقاومت، اکنون در حال تسری یافتن به تمامی نقاط جهان است و مصداق این مقاومت را در پاسخ فلسطین، لبنان، عراق، یمن، سوریه و سایر کشورها به سلطه شرق و غرب می توان مشاهده کرد و آن ها با الگوگیری از مقاومت انقلاب اسلامی ایران، الگوی مقاومت خود را ترسیم کرده و در مقابل قدرت‌ها ایستادگی داشتند. مقاومت فلسطینی ها، جنگ 33 روزه لبنان و مقاومت یمنی‌ها مصداق بارزی از این واقعیت است که حتی در صورت نداشتن هیچ امکاناتی و با دست خالی می توان مقاومت کرد و در مقابل سلطه ایستاد.رییس مرکز تحقیقات مجمع جهانی بیداری اسلامی، مقاومت مردم یمن را جلوه‌ای از فرهنگ مقاومت ایران اسلامی دانست و گفت: یمنی‌ها امروز علاوه بر این که در حوزه نظامی علیه قدرت ها ایستادگی قهرمانانه‌ای کردند، در عرصه‌های مدیریت و اقتصاد هم توانمندی های خود را نشان  دادند و امروز ندای حمایت از فلسطینی ها را سر می‌دهند و این مقاومت آن قدر گسترده شده که به فراتر از قلمروی خود فکر می‌کند.اکبری، منشأ و اساس همه این تحولات امروز، را پاسخی که ایران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به جهان داد، دانست و اظهار کرد: اعلام کردیم مستقل از تمامی دکترین های جهان از جمله این که برتری نظامی می تواند همه معادلات را عوض کند، می توان با اعتقاد و باور راسخ به پیروزی رسید و معادلات دنیا را در هم ریخت. در اسلام بحث جهاد دفاعی و جهاد ابتدایی را داریم. آن‌هایی که در قالب جریان های تندرو و تکفیری به جهاد ابتدایی می پردازند مورد تایید ما نیست. اما در جهاد دفاعی وقتی دشمن حمله می کند باید با استفاده از تمامی امکاناتمان به مقاومت و دفاع بپردازیم.وی، با اشاره به معرفی ابعاد مقاومت ایران در قالب ادبیات ترجمه متناسب با فرهنگ و نیاز جوامع هدف گفت: اندیشه و تفکری که امروز توانسته در عرصه های مختلف آن پرسش اساسی بشر یعنی امکان مقاومت علیه قدرت ها را پاسخ دهد، در حال تسری و توسعه است و غیر مسلمان ها هم این باور را پذیرفته اند و نمونه آن را در کشورهای آمریکای لاتین هم می‌بینیم. پیام مقاومت این است که هر ملتی در مقابل ظلم بایستد و تلاش کند استقلال و آزادی اش را حفظ کند، مقاومت است که مبتنی بر یک اندیشه و نظریه الهی است و خداوند در این مسیر او را کمک کند. اگر جامعه بشری هم راستا با این اندیشه گام بردارد، از فقر، بدبختی و سایر مشکلات مبتلابه جهان امروز رهایی خواهد یافت.به گفته اکبری، ادبیات دفاع مقدس و مقاومت به هر میزان که بیش تر مورد توجه قرار بگیرد می تواند در ابعاد و گستره وسیع تری این پرسش و پاسخ انقلاب اسلامی به آن را ترویج کند و توسعه دهد. ترجمه این ادبیات می تواند به بیداری بشری و تبدیل جهان به یک جهان امن، آرام و آزاد کمک کند.در بخش دوم این نشست که به شکل پرسش و پاسخ برگزار شد، عثمان الحکیمی پژوهشگر و فعال فرهنگی اهل یمن با بیان این که در برابر تلاش کشورهای مستکبر و سلطه طلب، توسعه ادبیات و فرهنگ مقاومت می‌تواند آگاهی بخش و یاری‌گر کشورهای اسلامی باشد، ادامه داد: آمریکا، انگلیس و سایر سلطه طلبان، برای تسلط بر کشورهای مسلمان منطقه، برنامه دارند. در کنار ایجاد جنگ‌های نظامی در منطقه، جنگ های دیگری نیز داریم که از جنگ های نظامی خطرآفرین تر است. کشورهای سلطه گر تلاش دارند تا مقاومت منطقه از حیث اقتصاد، ادبیات، فرهنگ و سایر ساحت‌ها، تضعیف شود. چراکه در جنگ نظامی شکست خوردند و نتوانستند با محور مقاومت مقابله کنند.وی افزود: این جنگ، یعنی جنگ فرهنگی کم‌تر از جنگ نظامی نبوده و الحمدلله به موفقیت در هر دو محور مبارزه دست یافتیم. سال هایی که یمن در محاصره بود و حتی اجازه ندادند مواد غذایی به این مردم برسد، توانستیم صدای مظلومیت مردم یمن را به گوش جهان برسانیم و نشان دهیم مردم یمن ضعیف نبوده و اهل جهاد، مقاومت و فداکاری هستند.این فعال فرهنگی اهل یمن با بیان این که ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی ایران، با توجه به اشتراکات فرهنگی و باورهای مشترک مردم ایران و یمن، قطعا بر روی مردم یمن تاثیر ویژه ای خواهد داشت، افزود:  شهدای مقاومت ایران الگویی برای مردم یمن هستند و بسیاری از قهرمانان ملی یمن مشابهت های اساسی با شهدای ایران از جمله شهید چمران دارند و سبک زندگی، باورها و وصیت نامه‌های این شهدا را که مطالعه می‌کنیم، متوجه این اشتراکات در الگوها می شویم.توجه به فضای مجازی در ترویج آثار ترجمه شدهوی با اشاره به نکاتی که می‌باید ترجمه آثار حوزه مقاومت و انقلاب اسلامی ایران به فرهنگ یمن مورد توجه قرار بگیرد، افزود:  آثار را به روش های مختلفی می توانیم به سمع و نظر مردم یمن و سایر کشورها برسانیم و شاهد اثربخشی این آثار ترجمه شده در جامعه هدف باشیم. امروزه، شبکه های اجتماعی، فناوری های نوظهور رسانه ای و سایر زیرساخت ها به ترویج و گسترش دامنه اشاعه آثار فرهنگی کمک کرده است، همچنین شکل های نوآورانه در تولید محتوا از جمله آثار مستند جذاب و کوتاه که در این پلتفرم‌ها اشتراک گذاری شود، شکل دیگری از ترویج آثار ادبیات مقاومت در جهان است.الحکیمی، با بیان این که ترجمه متنی آثار ادبیات مقاومت ایران متناسب با فرهنگ و شرایط زمانه جامعه هدف، می تواند به ترویج ادبیات مقاومت کمک کند، افزود: اگرچه در شرایط کنونی که مردم یمن درگیر فقر و جنگ نابرابر هستند، چندان امکان مطالعه کتاب در حجم و ابعاد بزرگ برایشان فراهم نباشد، اما همین محتوای ترجمه شده را می توان به صورت خلاصه، در شکل های سریع تر و حجم کم تر با استفاده از نوآوری به مردم یمن ارائه کرد.این پژوهشگر حوزه فرهنگ اهل یمن گفت: مردم یمن این الگو را دریافته و زندگی خود را بر مبنای مقاومت دریافته اند، اما اگر بخواهیم ادبیات مقاومت و زندگی شهدا را به مردم یمن با توجه به شرایطی که دارند، به شکلی عمیق و گسترده تر و نیز معرفی سبک زندگی مقاومت برای کمک به آنان در این شرایط، می توان از شکل های نوآورانه، ابعاد کم حجم تر و کاربردی تر بهره جست.به گفته الحکیمی، بخش قابل توجه مردم یمن با توجه به دسترسی آسان تر، گستردگی و سهل الاستفاده بودن فضای مجازی، اقبال بیش تری به این فضا دارند و بنابراین، می توان باورها و آموزه های مقاومت را در این فضا اشتراک گذاری کرد.الحکیمی در ادامه به نقش دانشجویان و فعالان یمنی در ترجمه دقیق، مبتنی بر فرهنگ و شرایط مردم این کشور آثار ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: حرکات و اقدامات تحول آفرین از دانشگاه ها آغاز می شود و یکی از مسئولیت هایی که بر عهده دانشجویان یمنی قرار دارد، همین موضوع یعنی انتقال آموزه ها و باورهای مقاومت به مردم یمن، متناسب با فرهنگ، شناخت ها و باورهای مردم این کشور است. دانشگاه ها و به ویژه دانشجویان یمنی، می توانند ضمن انتقال آثار و ادبیات و فرهنگ مقاومت ایران، آثار یمن را به زبان و فرهنگ ایران معرفی و ترویج کنند. در آینده می توانیم با ایجاد رویدادها و بسترهای تعامل مشترک دو کشور زمینه را برای ایجاد بیش تر این تعامل فراهم سازیم.الحکیمی اظهار کرد: بسیاری از آموزه های شهدای مقاومت چه در ایران و چه در سمن، همین الان نیز به یک الگوی سازنده بدل شده است و ادبیات مقاومت جه در حوزه تالیف و چه در حوزه ترجمه می توان به ترویج، اشاعه و معرفی این الگوها در ابعاد گسترده و در میان نسل های مختلف جامعه یمنی کمک کند.در بخش سوم این نشست، عبدالملک فایع فعال فرهنگی و پژوهشگر اهل یمن با اشاره به نقش پررنگ الگوهای مقاومت و شهادت ایران در مقاومت یمن اظهار کرد: وقتی خاطرات شهید سید حسین بدرالدین که بنیان گذار مقاومت انصارالله یمن بود را مرور می کنیم، در می یابیم که اندیشه مقاومت حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی چه جایگاه والایی در اندیشه این شهید والامقام دارد. فرهنگ و اعتقادات مشترک میان ایران و یمن، اعتقاد عمیقی که به عاشورا، ظهور و مبانی انقلاب اسلامی وجود دارد، امروز سازنده‌ی استراتژی‌ها و برنامه های یمن شده است و مردم مقاوم یمن، بحمدلله تا به امروز هم توانسته‌اند پیروز صحنه باشند.پژوهشگر و فعال حوزه فرهنگی یمن با اشاره به این که مقاومت در مقابل جریان سلطه ای ریشه ای تاریخی دارد، ادامه داد: در دوران جنگ جهانی اول و پس از آن، مقاومتی از سوی کشورها جهان وجود نداشت و با ظهور جنگ جهانی دوم و پایان آن، جهان عملاً به یک دوقطبی تبدیل شد. اما با نهضت مقاومت در ایران که امام خمینی(ره) طنین انداز پیام آن بودند، خیلی در منطقه اثرگذار شد و به یک جریان تبدیل شد. هر جای جهان هم که شعله های این نهضت را دیدند تلاش کردند آن را سرکوب کنند زیرا از مقاومت هراس دارند و تلاش های بسیاری کردند تا این جریان را از بین ببرند.قایع، با بیان این که جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران هم در راستای تضعیف جنبش مقاومت بود، اظهار کرد: جنگ علیه سایر کشورهای منطقه از جمله یمن نیز در همین راستا بود، تلاشی که با هدف به دست آوردن یک پیروزی در منطقه علیه تفکر مقاومت آغاز شد اما همچون دفاع مقدس ایران و با مقاومت مردمی یمن، آمریکایی ها نتوانستند به هدفشان برسند مردم یمن مردمی اهل مقاومت و ایستادگی است و از کشورهای عربی منطقه است که هیچ گاه اشغال نشده است. رهبری مقاومت در یمن نیز با الگو گرفتن از مقاومتی که در ایران صورت گرفت، این جریان را به یمن آورد و مدل بومی این مقاومت را عرضه کرد.این پژوهشگر و فعال حوزه فرهنگی با تاکید بر این که باید از ابزارهای روزآمد و فناورانه برای ترویج و معرفی مقاومت و شهادت استفاده شود، ادامه داد: شهید سید حسین تاثیرگیری خاصی از حضرت امام خمینی (ره) داشتند و بر اندیشه های انقلاب اسلامی تاکید داشتند. مردم یمن با بسیاری از شهدا و قهرمانان مقاومت ایران اسلامی از شهیدان بابایی، چمران و باکری تا شهدای دفاع مقدس تا شهدای مدافع حرم از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی، آشنا هستند زیرا زندگی نامه، رویکردها و دیدگاه های این شهدای بزرگوار ترجمه شده و در اختیار مردم یمن قرار گرفته است.وی افزود: ترجمه آثاری در باب فعالیت ها، دیدگاه های آنان به ویژه در حوزه رسانه های تصویری می تواند به گسترش این نگرش و تاثیرگذاری آن بر مردم نه تنها یمن بلکه سایر کشورهای منطقه کمک کند. در حال حاضر بسیاری از فیلم ها و آثر ایرانی در حوزه مقاومت و سبک زندگی ایرانی و اسلامی در شبکه های تلویزیونی یمن به نمایش در می آید و مردم نیز استقبال خود را از این آثار نشان داده اند.قایع، با اشاره به اهمیت شناخت  ذائقه و علاقمندی مردم یمن در حوزه مطالعه گفت: یمنی ها بیش ترین اقبال را به فضای مجازی دارند و این فضا می تواند بیش ترین اثربخشی را در حوزه ترویج ادبیات مقاومت بر روی مردم این کشور داشته باشد. می توانیم محتواها و ادبیات ترجمه شده را بر بستر این فضا منتشر کنیم و در  فضاهای تعاملی و رسانه اجتماعی، ضمن به اشتراک گذاری این آثار شاهد بازخورد و میزان اثربخشی آن ها باشیم. ایجاد فضای تعامل با حضور فعالانی از ادبیات دو کشور می تواند به اثرگذاری بیش تر این حوزه کمک کند.پژوهشگر و فعال فرهنگی اهل یمن با بیان این که دانشجویان و تشکل ها باید نقش خود را در ایجاد این تعامل و پیوند فرهنگی و ادبیات دو کشور ایفا کنند، افزود: این نهضت توسط دانشجویان یمنی آغاز شده و با برنامه هایی همچون نشست های مشترک، تلاش می کنند تا ادبیات مقاومت ایران، فرهنگ و دستاوردهای جمهوری اسلامی در این حوزه را به مردم یمن برسانند.وی در پاسخ به این که دانشجویان و فعالان فرهنگی یمنی چگونه می توانند در این روند و ارائه ترجمه مطلوب ادبیات مقاومت ایران به مردم یمن اثرگذار باشند بیان کرد: این روند اکنون آغاز شده و از آن جایی که محتوای ادبیات مقاومت ایران، بستر و فضایی برای انتشار در فضای مجازی یافته، اندیشمندان، دانشگاهیان و حتی مردم یمن، دیدگاه ها، بازخوردها و حتی راه کارهای خود را ارائه می کنند. بنابراین دانشجویان از طریق اتحادیه های دانشجویی و تشکل ها می توانند به فرهنگ سازی و انتقال ادبیات و فرهنگ ترجمه کمک کنند.به گفته فایع، می توان با رویدادهایی به صورت مشترک بین ایران و یمن، به بیان تجربه ها، معرفی ادبیات و دستاوردها در حوزه فرهنگی پرداخت. می توانیم چیزهای زیادی از فرهنگ ایران بیاموزیم و تجربه ها و داشته هایمان را به مردم ایران معرفی کنیم. ارتباط ایرانی ها و یمنی ها در تاریخ ریشه دارد و این موضوع، زمینه ای برای تعامل بیش تر در حوزه های مختلف فرهنگی از جمله ادبیات خواهد بود.پژوهشگر و فعال فرهنگی اهل یمن با اشاره به نقش دانشگاه ها و نهادهای دانشجویی در انتقال صحیح آثار و ادبیات مقاومت به فرهنگ یمن و سایر کشورها گفت: این فرآیند اکنون آغاز شده و از آن جایی که محتوای ادبیات مقاومت ایران، بستر و فضایی برای انتشار در فضای مجازی یافته، اندیشمندان، دانشگاهیان و حتی مردم یمن، دیدگاه ها، بازخوردها و حتی راه کارهای خود را ارائه می کنند. بنابراین دانشجویان از طریق اتحادیه های دانشجویی و تشکل ها می توانند به فرهنگ سازی و انتقال ادبیات و فرهنگ ترجمه کمک کنند.انتهای پیام/