31 کیلومتر باقیمانده محور هراز 4 خطه می‌شود/ پیشنهاد تهاتر وزارت راه به قرارگاه خاتم‌الانبیاء

31 کیلومتر باقیمانده محور هراز 4 خطه می‌شود/ پیشنهاد تهاتر وزارت راه به قرارگاه خاتم‌الانبیاء
- اخبار اقتصادی - به گزارش خبرگزاری تسنیم، خیرالله خادمی با یادآوری این‌که بزرگراه چهارخطه تهران-فیروزکوه-قائم شهر-ساری به‌عنوان اولین بزرگراه اتصال مرکز استان مازندران به تهران زیر بار ترافیک قرار دارد، اظهار کرد: در این بزرگراه گلوگاه ترافیکی داریم؛ یکی از این گلوگاه‌های ترافیکی در منطقه پل سفید قرار دارد که برای رفع آن باید پل جدیدی ساخته شود.گلوگاه ترافیکی دوم در این بزرگراه  در انتهای محور یعنی قائمشهر قرار دارد.وی با بیان این که برای رفع این گلوگاه در قائمشهر یک تقاطع غیر هم‌سطح در حال اجراست، افزود:‌برای اتمام عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح جاده فیروزکوه با قائمشهر و کنارگذر قائمشهر در شش ماه آینده برنامه‌ریزی شده است، افزود: برای ساخت پل جدید در منطقه پل سفید پیمانکار انتخاب شده که امیدواریم بتوانیم طی 3 سال آنرا بسازیم.وی یادآور شد:‌ عملیات چهار خطی کردن محور ساری-تاکان با دیواره‌های ضخیم حائل به طول 21 کیلومتر در شرایطی بسیار سخت در حال اجراست. 4 کیلومتر از این محور باقی مانده که برنامه‌ریزی برای تسریع عملیات اجرایی و استفاده از سایر منابع مانند تسهیلات ماده 56 بانک‌ها (قانون برنامه پنجم توسعه) انجام شد.به گزارش تسنیم، قانون اصلاح ماده (56) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت می‌گوید: به منظور تسریع در عملیات اجرائی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و طرح‌های ملی استانی شده شروع شده با اولویت پیشرفت فیزیکی بیشتر، به دستگاه‌های اجرائی طرحهای مندرج در پیوست شماره (1) قوانین بودجه سنواتی و طرحهای ملی استانی شده، اجازه داده می شود پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نسبت به انعقاد قرارداد تسهیلات مالی با تأمین کنندگان منابع مالی مشتمل بر پیمانکار یا سازنده طرح، اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی، بانکها و سایر مؤسسات اعتباری مالی و پولی در قالب عقود اسلامی مندرج در قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب 8/6/1362 اقدام کننئ.آئین‌نامه اجرائی این‌ماده مشتمل‌بر نحوه تضمین بازپرداخت‌اصل و سود این‌ تسهیلات بنابه پیشنهاد مشترک وزارت اموراقتصادی و دارایی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. سقف قراردادهای موضوع این ماده حداکثر تا 10 درصد (10%) سقف اعتبارات طرحهای تملک داراییهای سرمایه‌ای مصوب در بودجه سنواتی خواهد بود. بازپرداخت تسهیلات مورد استفاده هردستگاه از محل اعتبارات مصوب همان دستگاه در سال‌های بعد صورت می‌پذیرد.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور همچنین درباره کنارگذر ساری اضافه کرد:‌ تقاطع جویباری به صورت پل غیر هم‌سطح به طول 1300 در حال اجراست که عملیاتی بسیار پیچیده و پرهزینه‌ای به‌شمار می‌رود؛ امیدواریم در سال 1401 با اعتبارات بیشتری تسریع این عملیات را شاهد باشیم.خادمی با تاکید بر این‌که آزادراه کنارگذر جنوبی شهر ساری یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان به طول 44 کیلومتر در برنامه کاری شرکت ساخت و توسعه قرار دارد، تصریح کرد:‌  این پروژه باید از طریق سرمایه‌گذار احداث شود،  برنامه‌ریزی برای شروع عملیات اجرایی آن و جلسات مورد نیاز برای تسریع انتخاب سرمایه‌گذار برای شروع عملیات اجرایی انجام شده است.وی با بیان اینکه آزادراه رامسر-چالوس و کنارگذرهای بابل، نور، رویان و فریدون‌کنار و مسیر هراز مورد بررسی قرار گرفت، اعلام کرد: پیشنهاد دادیم باتوجه‌به ظرفیت‌های موجود، محور هراز را که کوتاه‌ترین مسیر اتصال تهران به مازندران به شمار می‌رود از طریق تهاتر مدنظر با قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام دهیم.معان وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه فقط 31 کیلومتر از طول محور باقی مانده است و بقیه محور به صورت چهار خطه استفاده می‌شود، تصریح کرد: در این 31 کیلومتر عملیات بسیار سنگین احداث پل‌ها باید انجام شود که امیدواریم بتوانیم با پیشنهاداتی ارائه شده و توافقاتی که با قرارگاه انجام خواهیم داد، عملیات اجرایی را در 1401 تسریع بدهیم.به‌گفته وی باقی‌مانده عملیات چهار خطه کردن این 31 کیلومتر یکی از چالش‌های استان محسوب می‌شود که باید عملیات اجرای آن را سرعت بدهیم.خادمی با اظهار امیدواری از اینکه بتوان تصمیمات و اقدامات خوبی برای تسریع در عملیات پروژه‌های زیرساختی در حال اجرای استان مازندران داشت، گفت: در خصوص کنارگذرهای استان مازندران مثل بابل، تقاطع کنارگذر آمل، فریدون کنار، نور و همچنین در مرکز استان اتمام کنارگذر ساری و بخش‌هایی از باقی‌مانده کنارگذر نوشهر در برنامه ما برای سرعت بخشی قرار دارد.وی با بیان اینکه بیشتر این کنارگذرها احداث شده‌اند، گفت: بیشتر تقاطع‌های غیر هم‌سطح طرفین یا برخی از تقاطع‌های وسط باقی مانده‌اند که در استان در حال انجام عملیات اجرایی هستند.خامی با اظهار اینکه به دلیل نیاز به تملک اراضی سنگین و وضعیت خاص اعتباری که در طرح سراسری نوار ساحلی شمال کشور وجود دارد، به کندی پیش می‌رود، تصریح کرد: بنا شد اقدام به اولویت‌بندی تقاطع‌های غیر هم‌سطح و تقاطع‌های وسط باقی‌مانده کنیم؛ همچنین استاندار نیز قول مساعد برای تامین مصالح و کمک به تملک اراضی در برخی از نقاط داد.انتهای پیام/