محمودی: عدم حمایت نهادهای مدیریتی تئاتر از گروه‌های جوان / اگر کرونا نبود رنگ اجرا در ایرانشهر را هم نمی‌دیدیم

محمودی: عدم حمایت نهادهای مدیریتی تئاتر از گروه‌های جوان / اگر کرونا نبود رنگ اجرا در ایرانشهر را هم نمی‌دیدیم
- اخبار فرهنگی - به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نمایش ژپتو اجراهای پایانی خود را در تماشاخانه ایرانشهر تجربه کرده و با میزان مخاطب قابل‌توجه 3000 مخاطب در روزهای اجرا به کار خود پایان داد، نمایشی سورئال که با الهام از داستان پینوکیو و حقیقت واقعی زندگی نویسنده آن کارلو کلودی خط داستان خود را جلو می‌برد."ژپتو" از روزهای اول اجرای خود - مانند دیگر نمایش‌های فعلی موجود در صحنه - با استقبال خوبی از مخاطب مواجه شد اما به نظر این نمایش برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی - به گفته کارگردان آن - اگر در زمانی غیر از کرونا برای روی صحنه رفتن اقدام می‌کرد با مافیای اجرای تئاتر روبه‌رو شده و شاید رنگ ایرانشهر را هم نمی‌دید.اوشان محمدی کارگردان نمایش " ژپتو" دررابطه‌با شکل گرفتن ایده این نمایش به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: من از سال‌های ابتدایی دوران دانشجویی در کانون تئاتر دانشگاه فعالیت می‌کردم و از آن زمان نمایشی را با اقتباس از داستان سفیدبرفی نوشته بودم، بعد از گذشت زمان و وجود امکاناتی برای اجرا این متن را بازنویسی و برای به روی صحنه رفتن آماده کردم.این کارگردان تئاتر در ادامه بیان کرد: پیام خاصی برای مطرح‌شدن در این نمایش وجود ندارد و نمی‌دانم چرا گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که سرگرم شدن هم خودش می‌تواند هدفی برای اجرای یک نمایش باشد، البته که اگر حاوی پیامی باشد بهتر است.وی در ادامه و با اشاره به لزوم وجود داستان منسجم در نمایش‌های تولیدی اظهار کرد: قاعدتاً اگر بنا باشد تا نمایشی در فضای روشنفکری و با هدفی خاص ساخته شود، نیاز به داستان دارد اما دررابطه‌با نمایش "ژپتو" باید گفت که این نمایش با محوریت داستان پینوکیو که نامی آشنا برای افراد دهه‌های 60 تا 80 است ساخته شده و طبیعتاً بیان جزئیات نمایش در این موضوع راحت‌تر است.محمودی با اشاره به این مطلب که نمره شرایط فعلی تئاتر در کشور از 100 نمره 10 هم نمی‌شود تصریح کرد: ما امکانات زیادی در کشور داریم که کسی از مدیران فرهنگی به آن‌ها توجه نمی‌کند، برای مثال برنامه‌ای برای گروه‌های جوان تئاتری و حمایت از آن‌ها وجود ندارد. حتی 5 سینما در تهران وجود دارد که تعطیل است و مجوز تخریب ندارد، اگر همین امکانات در اختیار گروه‌های نمایشی بود پلاتو خوبی برای تمرین تئاتر به وجود می‌آورد.وی ادامه داد: سالن‌های کمی در شهر تهران با استانداردهای لازم ساخته شده‌اند و خیلی از آن‌ها خانه‌هایی هستند که تبدیل به تماشاخانه شده‌اند و امکاناتی حداقلی در حد پارکینگ را هم ندارند.نظارت اشتباه و عدم حمایت اداره کل هنر‌های نمایشی از گروه‌های تئاتری موضوعی است که اوشان محمودی دررابطه‌با آن عنوان کرد: کاش حداقل یک نفر از سمت اداره کل هنرهای نمایشی به دیدن نمایش ها رفته و به تماشای آن‌ها می‌نشست ولی متأسفانه شرایط به شکلی است که من حتی یکی از مدیران تئاتر را هم از نزدیک ندیده‌ام جز شهرام کرمی که خودش بلیط گرفت و برای تماشای نمایش به تماشاخانه ایرانشهر آمد.چندی است که اداره کل هنرهای نمایشی - از نظر اهالی این هنر - در انتظار مدیرکلی جدید است تا سکان هدایت تئاتر را به دست گیرد، اتفاقی که با تأخیر همراه شده است؛ این کارگردان تئاتر در توصیه به وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتخاب فرد جدید این اداره کل اذعان کرد: فردی باید مدیریت تئاتر را به دست داشته باشد که حداقل چند نفر از اطرافیانش حضور فعالی در تئاتر داشته باشند و خودش فردی از بدنه هنرمندان این شاخه هنری باشد تا به شرایط آن آشنا بوده و راه حلی مناسب برای حل مشکلات این هنر نمایشی داشته باشد.محمودی در ادامه عدم ارائه برنامه درست و مدون برای مدیریت تئاتر را ضعف مدیران فعلی دانست.کارگردان نمایش "ژپتو" در ادامه به مافیای موجود در اجراهای آثار نمایشی در سالن‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: اگر کرونا نبود و ظرفیت تماشاخانه‌ها برای مخاطبین کاهش پیدا نمی‌کرد تا برخی از اهالی تئاتر برای اجرا در سالن‌هایی مانند ایرانشهر منصرف شوند، ما به‌عنوان گروهی جوان حتی رنگ این سالن را هم برای اجرا نمی‌دیدیم کمااینکه قبل از شروع دوران کرونایی برای اجرا در این سالن اقدام کردیم ولی ما را برای اجرا در این سالن نپذیرفتند.وی در پایان نسبت به مدیریت افراد غیر تئاتری بر تئاتر انتقاد کرد. نگاهی به نمایش "بیلمن" / اینجا همه چیز دروغ استشرایط برای احیای تئاتر مهیا است / حرکت رو به جلو تئاتر با مدیریت درست سرعت خواهد گرفترضایی: نمایش سیاه‌بازی و شخصیت سیاه از برداشت‌ها و تعبیرهای نژادپرستانه به دور استانتهای پیام/