شنبه, ۸ آذر, ۱۳۹۹ / 28 November, 2020
مونتسکیو
مهدی محسنیان راد: شکست‌های ممنوعیت ویدئو و ماهواره را در اینترنت تجربه نکنید
۱۳۹۹/۰۸/۱۶ / محسنیان راد / ارتباطات
مهدی محسنیان راد: شکست‌های ممنوعیت ویدئو و ماهواره را در اینترنت تجربه نکنید
برای مجلس یک کشور خوب نیست که قانونی را وضع کند و پس از مدتی متوجه شود که قانونش به قول مونتسکیو، بی روح است و مجری زور اجرای آن را ندارد. به نظر من هر بار که این اتفاق بیفتد، منزلت قانون گذار و مجری این قانون در ذهن جامعه نزول پیدا می‌کند و هر چه این منزلت پایین بیاید، به منزلت سیستم آسیب‌های جدی تری می‌رسد». این جملات دکتر مهدی محسنیان راد، نظریه پرداز و استاد شناخته شده ارتباطات کشور است که معتقد است مجلس باید از شکست اجرای قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره که امسال بیست ششمین سال حیات نیمه جان خود را می‌گذراند درس بگیرد و سراغ وضع قانون برای فیلترینگ شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی نرود؛ زیرا مردم روش‌های مقابله با آن را پیدا می‌کنند. به ویژه آنکه در چند سال آینده، با اتمام پروژه …
روح القوانین مونتسکیو + دانلود کتاب
۱۳۹۹/۰۸/۰۴ / روح القوانین / مونتسکیو
روح القوانین مونتسکیو + دانلود کتاب
۱۳۹۹/۰۶/۰۳
ناقوس مرگ رژیم‌های کهن
آگوست 1789 گروهی از پلیس‌های پاریس، کارگر روزمزدی را که گویا برای یک کارگاه تفنگ‌سازی کار می‌کرد به جرم آشوب و اغتشاش دستگیر کردند و با خود بردند. او هم هنگام دستگیری و هم زمان بازجویی مدام می‌گفت: «طبق حقوق بشر، من مستحق داوری منصفانه‌ام.» تابستان آن سال در چنین روزهایی بود که مجلس فرانسه بعد از چند دور بحث و جدل، اعلامیه حقوق بشر و شهروندان را تصویب کرد. پشتوانه نظری این اعلامیه، مکتب فلسفی لاک و مونتسکیو و روسو بود و بیشتر از هر چیزی، آرمان‌ها و دغدغه‌های مردم عادی جامعه را بازتاب می‌داد.  در آن مالکیت خصوصی و دارایی‌های فردی به رسمیت شناخته و دست دولت و مقامات دولتی از تعدی و تجاوز به آن کوتاه می‌شد. قانون، همه را از شاه و …
باهنر: قصدی برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰ ندارم
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ / محمدرضا باهنر / فعالان سیاسی / اصولگرایان / انتخابات 1400
باهنر: قصدی برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰ ندارم
محمد رضا باهنر فعال سیاسی اصولگرا گفت: یکی از مشکلات ساختاری کشور ما این است که سران قوا می‌خواهند در تقابل با هم مملکت را اراده کنند در حالی که باید با همکاری هم مملکت را اداره کنند. مونتسکیو هم که گفته بود تفکیک قوا، منظورش این نبود که قوای کشور در مقابل یکدیگر قرار بگیرند بلکه گفته بود ضمن تفکیک وظایف هر قوه، ولی در نهایت باید در راستای یک هدف حرکت کنند نه اینکه بر سر هر موضوعی با یکدیگر دچار تعارض شوند.
۱۳۹۹/۰۵/۲۵
موضوع تئوری چند فرهنگ‌گرایی ۲
ترجمه: منیرسادات  مادرشاهی|  اغلب تئوری‌های سیاسی و سنتی یا فرهنگ را به کل نادیده می‌گیرند یا  نشان گمراه‌کننده‌ای از آن به دست می‌دهند. به‌طور کلی مقوله فرهنگ تحت سلطه دو جریان فکری بوده است؛ یکی ماهیت بشر و دیگری فرهنگ را زیربنای تئوری سیاسی دانسته‌اند. این استدلال به حقی است که تئوری سیاسی باید بر اساس یک نظریه درباره بشر بنا شود ولی نظریه‌پردازان با این اشتباه که نظریه در مورد بشر همان نظریه‌ای درباره ذات بشر است، باعث شدند اولین گروه از نویسندگان که من آنها را طبیعت‌گرا یا مونیست می‌نامم، ادعا کنند که به راهی عقلانی و درست برای فهمیدن بشر و جهان دست یافته‌اند و این راه ما را به زندگی خوب یا سعادتمند راهنما خواهد …
«بدن(های) سیاسی» در روح‌القوانین مونتسکیو
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ / هومن حسین زاده / فلسفه سیاسی / مقاله
«بدن(های) سیاسی» در روح‌القوانین مونتسکیو
به نظر می‌رسد در آثار مونتسکیو، کاربردی ملاحظه‌کارانه از «بدن سیاسی» وجود دارد. ملاحظه‌کارانه است چون می‌توان به سادگی از کنارش گذشت؛ زیرا این اصطلاح در واقع به مساله بهترین حکومت ربط ندارد.
نبرد در سیاتل آمریکا
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ / تظاهرات در امریکا / سیاتل / دونالد ترامپ / ایالات متحده امریکا
نبرد در سیاتل آمریکا
علی دینی ترکمانی در یادداشتی می نویسد: واقعیت این است که وجود ساخت سیاسی مبتنی بر الگوی پیشنهادی مونتسکیو این اجازه را می‌دهد که در آمریکا، فردی مانند ترامپ ناچار از  پاسخگویی به قدرت‌های کم و بیش هم‌سنگ باشد. هم حزب رقیب و هم نهادهای نظارتی و هم رسانه‌های وابسته به حزب رقیب با خلق فرصت نقد و شفاف‌سازی، مانع هستند.
تاریخ‌نگار
۱۳۹۹/۰۱/۲۷
تاریخ‌نگار
 161 سال پیش در چنین روزی، برابر شانزدهم آوریل 1859، الکسی دو توکویل، فیلسوف، سیاستمدار و از مهم‌ترین متفکران قرن نوزدهم فرانسه درگذشت. یکی از مسائل مورد توجه توکویل، دموکراسی و آزادی در فرانسه بعد از انقلاب است که در کتاب مهم او «انقلاب فرانسه و رژیم پیش از آن» بررسی شده است. بسیاری از اندیشمندان توکویل را از بنیان‌گذاران علم جامعه‌شناسی می‌دانند و او را در کنار متفکرانی چون ارسطو، مونتسکیو، مارکس و دورکیم قرار می‌دهند.
جامعه مدنی و بحران کرونا‌ویروس
۱۳۹۹/۰۱/۲۷
جامعه مدنی و بحران کرونا‌ویروس
انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که در گروه‌ها بیشتر احساس امنیت می‌کنند اما به نظر می‌رسد ویروس کرونا این ارتباطات روتین اجتماعی را به‌طور جدی مورد تهدید قرار داده و گروه‌های انسانی را مجبور به ترک اجتماعات و کاهش اتصالات اجتماعی کرده است. این بحران فراگیر با تحمیل وضعیت اضطراری به جوامع انسانی شکنندگی این جوامع را آشکار کرد و نشان داد آسیب‌های این اپیدمی محدود به شوک‌های مرگ‌ومیر و زیان‌های اقتصادی نیست بلکه باید به سایر ابعاد اختلالات اجتماعی و سیاسی نیز توجه داشت. شواهد نشان می‌دهد که همه‌گیری‌ها می‌توانند عواقب اجتماعی و سیاسی مهمی به همراه داشته باشند و به فرسایش ظرفیت‌های دولت، افزایش تنش‌ها، ایجاد درگیری در …
۱۳۹۸/۱۰/۲۷
واضع نظریه تفکیک قوا
اگر مهم‌ترین رساله نوشته شده با موضوع نظریه سیاسی را که 272‌ سال نیز قدمت دارد «روح‌القوانین» در نظر بگیریم (منتشر‌شده به ‌سال 1748 میلادی) پس نگارنده آن یعنی شارل دو مونتسکیو را نیز تأثیرگذارترین متفکر سیاسی سه قرن اخیر باید به شمار بیاوریم. اشراف‌زاده‌ای حقوق‌دان و متفکری بزرگ که 331 ‌سال پیش در چنین روزی، برابر 18 ژانویه 1689 میلادی در ناحیه آکیتن فرانسه به دنیا آمد و طی سه دهه فعالیت جدی، با آثار نوشتاری خود بیش از هر متفکر دیگری حکومت‌های خودکامه را در جهان نواخت. مونتسکیو در پژوهش‌های تاریخی و علمی خود به فراست دریافته بود که حکومت‌های استبدادی و نوعاً پادشاهی مطلقه قادر نیستند حمایت قلبی مردم را از آن خود کنند؛ چه …
۱۳۹۸/۱۰/۱۱ / نشر تاریخ ایران / تازه های نشر / فرانسه
ترجمه رساله دکتری مریم فیروز/تاثیرفرهنگ‌ ایران بر مونتسکیو و ولتر
کتاب تازه‌چاپ «تاثیر فرهنگ ایران بر اندیشمندان عصر روشنگری» در اصل ترجمه رساله دکترای مریم فیروز در لایپزیک آلمان است که به بررسی تاثیر ایران بر مونتسکیو و ولتر می‌پردازد.
۱۳۹۸-۱۰-۰۴
سیاست و پرهیزگاری
تقوای سیاسی چنان‌که جناب مونتسکیو در روح‌القوانین اشاره و آن را تعریف کرده‌اند، یعنی حس میهن‌پرستی و مساوات و این حس نه فقط مربوط به حاکمان است که می‌تواند و بایسته است که در میان تک‌تک افراد یک کشور آن را جست‌وجو و سراغ گرفت.
۱۳۹۸-۰۱-۲۸
چگونه می‌توان ایرانی بود؟
استاد عبدالحسین زرین‌کوب ادیب و تاریخ‌نگار برجسته در کتاب« نه شرقی، نه غربی، انسانی» مقاله‌ای نگاشته به نام «چگونه می‌توان ایرانی بود ؟ - چگونه می‌توان ایرانی نبود؟» در واقع این سوالی است که پاریسی‌ها در دویست‌سال پیش هنگام خواندن کتاب«نامه‌های ایرانی» مونتسکیو از خود می‌پرسیدند و از آنجا که ایرانی نبودند بعد از کنارگذاشتن کتاب آن را فراموش می‌کردند. پرسشی که استاد زرین‌کوب هرگز آن را فراموش نکرد و به همین خاطر بسیاری از نوشته‌ها و پژوهش‌هایش حاصل دغدغه‌ای است که این پرسش برای او ایجاد کرده بود.
 •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •