سه شنبه, ۳۰ دی, ۱۳۹۹ / 19 January, 2021
نقد فیلم
مُردن در آبی که مطهر نیست 
۲۳ ساعت قبل / فیلم مردن در آب مطهر / علی شادمان / کارگردان / نقد فیلم / برادران محمودی
مُردن در آبی که مطهر نیست 
تهران- ایرنا- فیلم تازه برادران محمودی به سیاق آثار پیشین آنها؛ به‌ویژه در سینما می‌کوشد بار دیگر آلام مهاجران افغان را در ایران حکایت کند.
«ناگهان درخت»، یک استفراغ فکری
۱۳۹۹/۱۰/۲۲ / فیلم « ناگهان درخت / پیمان معادی / صفی یزدانیان / نقد فیلم
«ناگهان درخت»، یک استفراغ فکری
«ناگهان درخت» بنا بوده روایتگر سه دوره زمانی از زندگی شخصیت اصلی فیلم باشد هرچند به نماد و نمودی درخور نرسیده است.
نقد فیلمی درباره جنگ جهانی دوم در شبکه سحر
۱۳۹۹/۱۰/۲۰ / شبکه سحر / کانال بالکان / روسیه
نقد فیلمی درباره جنگ جهانی دوم در شبکه سحر
فیلم سینمایی «بین پل» یا «دیلدا» امشب در برنامه «کلوز آپ» از کانال بالکان شبکه سحر با حضور رضا حسینی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
فیلم «فروشنده» به صورت مجازی در اردبیل نقد و بررسی شد
۱۳۹۹/۱۰/۱۵ / استانی-فرهنگی و هنری / هنرمند / سینما / فیلم فروشنده
فیلم «فروشنده» به صورت مجازی در اردبیل نقد و بررسی شد
نشست مجازی بررسی و نقد فیلم «فروشنده» اثر اصغر فرهادی به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اردبیل برگزارشد.
مانیفستی برای کظم غیظ
۱۳۹۹/۱۰/۱۵ / سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری / معرفی فیلم / فروش فیلم ها / اکران آنلاین / فیلم / نقد فیلم
مانیفستی برای کظم غیظ
تهران- ایرنا- فیلم سینمایی «جمشیدیه» که این روزها به فروشی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان در اکران آنلاین دست یافته، فیلمی است که در تلاش برای ترغیب به پرهیز از خشونت، به مانیفستی فرهنگی _ اجتماعی بدل می‌شود.
معرفی و نقد فیلم
۱۳۹۹/۱۰/۰۷
معرفی و نقد فیلم "یک دور دیگر" از توماس وینتربرگ
آخرین فیلم کارگردان دانمارکی توماس وینتربرگ یک فیلم شیرین است در فیلم جدید توماس وینتربرگ "یک دور دیگر"، درباره‌ی چهار مرد دانمارکی است ، معلمان مدرسه ای که گرفتار در بحران میانسالی هستند، آدم‌هایی که برای فرار از این بحران، به یک تئوری شبه علمی متوسل می‌شوند. اینکه ببینند آیا نوشیدن روزانه الکل و سطح مشخصی از آن در خون لازمه‌ی پیشرفت است و آن‌ها را از رکود میانسالی خارج می‌کند یا خیر. تئوری که می‌گوید؛ تصمیمی که تبعات جدی به دنبال دارد. تراژدی یک دور دیگر به طرز عجیبی متواضعانه در مورد لذت‌های بیش از حد (عمدتا پیش پا افتاده) حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
نقد دانشجویی فیلم «جرم‌ها و بزهکاری‌ها»
۱۳۹۹/۱۰/۰۶ / باشگاه دانشجویان ایسنا / انجمن علمی دانشجویی علوم کامپیوتردانشگاه الزهرا(س) / نقد فیلم Crimes and Misdemeanors
نقد دانشجویی فیلم «جرم‌ها و بزهکاری‌ها»
انجمن علمی دانشجویی علوم کامپیوتر دانشگاه الزهرا (س) در سی و نهمین جلسه نقدباز خود فیلم Crimes and Misdemeanors را نقد و بررسی می‌کند.
از پراگ تا ارغوان
۱۳۹۹/۱۰/۰۳
از پراگ تا ارغوان
  علی‌اکبر شیروانی      پرویز دوائی با فیلم آغاز کرد، با ترجمه مقالات و متن فیلمنامه برای دوبله، با ترجمه کتاب‎‌‎های آموزشی و تحلیلی سینما و با نقد فیلم و همین سینما که او را از وطن دور کرد و برای همیشه ساکن پراگ شد. دوائی که بعدتر در ایران بیشتر شناخته شد، از سینما به ادبیات نقل مکان کرد و با بهاریه‎‌‎هایی که برای مجله فیلم نوشت و با نامه‎‌‎های گاه‌گاهش که هر از چندی جایی منتشر می‎‌‎شد و بعدتر با قصه و داستان خودش را در ادبیات تثبیت کرد. نثر و زبان دوائی شاعرانه و تصویری است؛ اولی را وامدار دوری …
منتقدان ایرانی، کتاب‌های آکادمیک را نادیده می‌گیرند
۱۳۹۹/۱۰/۰۲ / نقد کتاب / دانشگاه شهید بهشتی / سینما / کتاب / نقد فیلم / ادبیات
منتقدان ایرانی، کتاب‌های آکادمیک را نادیده می‌گیرند
تهران-ایرنا- عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، معتقد است: کسانی که به نام منتقد در سطح کشور شناخته شده‌اند، دانش آکادمیک لازم در این حوزه را ندارند و اساس تجربه‌های شخصی خودشان نقد می‌کنند.
نقد فیلم جدید کریستوفر نولان در تلویزیون
۱۳۹۹/۰۹/۲۶ / کریستوفر نولان / سینمای جهان / برنامه‌های تلویزیونی
نقد فیلم جدید کریستوفر نولان در تلویزیون
برنامه «نقد سینما» این هفته جمعه ۲۸ آذر با هدف نقد و بررسی آخرین ساخته کریستوفر نولان «تنت/ انگاره» روی آنتن می‌رود.
تراژدی‌ای که تراژدی نبود
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ / صدا و سیما / سریال / تلویزیون / معاونت سیمای صداوسیمای جمهوری اسلامی / نقد فیلم
تراژدی‌ای که تراژدی نبود
تهران- ایرنا- حذف دو بازیگر نوجوان از یک سریال پرطرفدار کمدی نه یک تراژدی است و نه یک فاجعه بلکه صرفا بخشی از روند داستان‌سازی و قصه‌پردازی است.
«متری شش‌ونیم» گوشه‌ای از زندگی اجتماعی پنهان از چشم مردم را به تصویر کشیده است
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ / استانی-فرهنگی و هنری / سینما / هنر هشتم / فیلم سینمایی متری شیش و نیم / نقد فیلم / سینمای ایران
«متری شش‌ونیم» گوشه‌ای از زندگی اجتماعی پنهان از چشم مردم را به تصویر کشیده است
یک جامعه‌شناس تصریح کرد: اگر بخواهیم یک تقسیم‌بندی از فیلم‌های سینمایی به حیث جنبه اجتماعی آن‌ داشته باشیم، می‌توان فیلم‌های سینمایی داستانی را به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول آن دسته از فیلم‌هایی است که به «توصیف» واقعیت اجتماعی می‌پردازد و دسته دوم فیلم‌های سینمایی است که ویژگی اصلی آن ارائه روایتی تبیینی از شکل‌گیری، تداوم یا وقوع یک مساله یا رخداد اجتماعی است.
تداخل فرهنگی در بحران
۱۳۹۹/۰۹/۱۸ / اختصاصی ایرنا / جشنواره سینما حقیقت / مستند / نقد فیلم / سیل سیستان و بلوچستان
تداخل فرهنگی در بحران
تهران- ایرنا- فیلم مستند «ناگهانگی» روایتی است آسیب­‌شناختی از تداخل فرهنگی در هنگامه بحران‌های طبیعی مثل سیل و درصدد است نشان دهد چگونه ناآگاهی در مورد پیامدهای ناخواسته دخالت­‌های انسانی در مسیر طبیعی یک ساختار اجتماعی باعث بحرانی اجتماعی می­‌شود.
نقد فیلم Tenet
۱۳۹۹/۰۹/۱۷
نقد فیلم Tenet
در وصف فیلم Tenet باید گفت ایده‌ای جذاب و اکشنی مسحورکننده، اما ایرادی همیشگی. دیالوگی از فیلم می‌گوید: «نیازی نیست بفهمی، فقط حسش کن.» سؤال اینجا است که نشناختن شخصیت‌ها و انگیزه‌شان در‌کنار ارائه‌ی فرضیه‌های مداوم و پیچیده، دست‌و‌پای احساس را نمی‌بندد؟
نقد فیلم تنت (Tenet)؛ سوء‌استفاده جیمزباندی نولان از پول و تخیل!
۱۳۹۹/۰۹/۱۵ / کریستوفر نولان / تنت / فیلم تنت / فیلم انگاشته / فیلم tenet
نقد فیلم تنت (Tenet)؛ سوء‌استفاده جیمزباندی نولان از پول و تخیل!
تنت حتی از شوالیه تاریکی هم کمتر فلسفی‌است که با بحث وجود شرور در عالم (بدی برای بدی) به یک پرسش اگزیستانسیالیستی بشر می پرداخت. اما اینکه پلیس ها برای کشتن خلافکارها به زمان گذشته بروند و بعد گروهی دیگر به زمانی قبل از آن زمان اول بروند تا آدم بدها را بکشند صرفا موضوعی سرگرم کننده و جالب است و نه فلسفی!
آقازاده قسمت بیست و چهارم؛ پایان راه دختر
۱۳۹۹/۰۹/۱۴ / سریال آقازاده / نقد فیلم / قسمت بیست و چهارم آقازاده
آقازاده قسمت بیست و چهارم؛ پایان راه دختر
قسمت بیست و چهارم سریال آقا زاده منتشر شد. با این که هیجانات سریال آقازاده نسبت به قسمت‌های قبلی کمی فروکش کرده است و همچنین خبری هم از حاشیه‌هایی که، به خصوص، در قسمت‌های ابتدایی برای سریال ایجاد می‌شد، نیست.
«درخشش ابدی ذهن پاک»؛ کمدی یا علمی تخیلی؟
۱۳۹۹/۰۹/۱۱ / سینما / کتاب / نقد فیلم
«درخشش ابدی ذهن پاک»؛ کمدی یا علمی تخیلی؟
تهران-ایرنا- اندرو باتلر، منتقد هنری معتقد است داستان و فیلم «درخشش ابدی ذهن پاک»، نه یک روایت کمدی است و نه یک داستان علمی تخیلی، در حالی که می‌تواند هر دو این ژانرها به شمار بیاید.
پازل‌هایی که به خوبی در کنار هم چیده نشده‌اند
۱۳۹۹/۰۹/۰۹ / الناز شاکردوست / نقد فیلم / اکران فیلم
پازل‌هایی که به خوبی در کنار هم چیده نشده‌اند
تهران- ایرنا- قبل از ورود به مبحث فیلم «سراسر شب» بر خود لازم دانستم در ابتدا قدری از فیلمساز این ِفیلم بگویم چرا که قطعا سراسر شب فیلمی بسیار نزدیک به لحظات شخصی فرزاد موتمن و جهان بینی اوست.
۱۳۹۹/۰۹/۰۹
پایان فیلمبرداری «آهوی» گلمکانی
فیلمبرداری فیلم سینمایی «آهو» نخستین فیلم هوشنگ گلمکانی به پایان رسید. به گزارش همشهری، هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه «فیلم» پس از ۴۸ سال فعالیت مطبوعاتی و نقد فیلم، نخستین فیلم بلند سینمایی‌اش را با تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی کارگردانی کرده است.  فیلمبرداری این فیلم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی 40روز به طول انجامید و در شمال کشور به پایان رسید. فیلمنامه «آهو» با نگاهی به داستان «پروانه‌ها در برف می‌رقصند» (نازنین جودت) توسط گلمکانی و سپیده آرمان به نگارش درآمده و مدیر فیلمبرداری‌اش علیرضا زرین‌دست …
معرفی نامزدهای ۲ بخش شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت
۱۳۹۹/۰۹/۰۶ / جشنواره فیلم مقاومت / فیلم سینمایی / تله فیلم / نقد فیلم
معرفی نامزدهای ۲ بخش شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت
نامزدهای ۲ بخش «روایت قلم» و «نقد، پژوهش، تحلیل» شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت معرفی شدند.
مستند محض نداریم
۱۳۹۹/۰۹/۰۶
مستند محض نداریم
فرهاد یلدا_روزنامه نگار برای عشاق سینما نام جاناتان رزنبام همواره با نقدهای جذاب و نگاه ویژه‌اش به سینما تداعی می‌شود. این منتقد سرشناس سینمای جهان، امسال قرار است در جشنواره سینما حقیقت کلاس آموزشی برگزار کند و به همین بهانه، گفت‌وگو با او درباره نقد و سینمای مستند شبیه است به تبیین جدیدترین تئوری‌ها درباره شیوه نقد فیلم و سرشار است از نکات جدید در دنیای پرهیاهوی سینمایی که می‌خواهد آرام و باصلابت به راهش ادامه دهد. جاناتان رزنبام قرار است یکی از نشست‌های تخصصی در بخش کارگاه‌ها و مسترکلاس‌های …
امیدوارم مخاطبان دوباره با سینما آشتی کنند
۱۳۹۹/۰۹/۰۵ / استانی-فرهنگی و هنری / نقد فیلم / ادبیات / هنر / فیلم
امیدوارم مخاطبان دوباره با سینما آشتی کنند
یک منتقد فیلم گفت: امیدوارم مخاطبان دوباره با سینما آشتی کنند و استقبال از این هنر دوباره رونق بگیرد.
۱۳۹۹/۰۹/۰۴
قصه پرغصه روزنامه‌نگاری در یک فیلم
قصه پرغصه روزنامه‌نگاران ایرانی امر تازه‌ای نیست و این دو دهه اخیر تکانه‌های آن بر همه سنگینی کرده و عده زیادی از کاربلدان این حوزه، افسوسانه دست از کار کشیدند و خواسته و ناخواسته توتمی که عاشقانه دوستش داشتند، کنار گذاشتند. داستان روزنامه‌نگاران بهار مطبوعات از همه این قصه‌های آزگار، ماندنی و شنیدنی‌تر است که اگر پای صحبت‌شان بنشینیم، زمان است که می‌تواند جلودارمان شود. بر این نگره ساخته ماندگار مینا اکبری روزنامه‌نگار حوزه فرهنگ و هنر و سینما «میدان جوانان سابق» معنا می‌یابد. مینا اکبری و تیم سازنده‌اش داستان روزنامه‌نگارانی را روایت کرده‌اند که نیت‌شان آگاهی‌رسانی و بالمآل در سبد قرار گرفتن روزنامه نزد خانواده‌ها …
آقازاده قسمت بیست و دوم؛ رانت‌خواری در هر زمان و هر مکان!
۱۳۹۹/۰۹/۰۲ / نقد فیلم / سریال آقازاده / رانت خواری
آقازاده قسمت بیست و دوم؛ رانت‌خواری در هر زمان و هر مکان!
اتفاق تازه‌ای که سبب می‌شود داستان در قسمت‌های آینده سمت و سوی تازه‌ای بگیرد و تلاش سارا نیز برای جمع آوری و افشای اطلاعات بر علیه بحری و نیما به هدر نرود نسبتی است که تینا با این ماجرا و خانواده پیدا می‌کند.
نقد و تحلیل فیلم کوتاه ایرانی در مسکو
۱۳۹۹/۰۸/۲۹ / مسکو / فیلم کوتاه / اکران فیلم
نقد و تحلیل فیلم کوتاه ایرانی در مسکو
تهران- ایرنا- اکران و نقد فیلم کوتاه «اتاق شماره ۱۳» به همراه نقد این اثر با حضور کسری تیرسحر کارگردان اثر در مسکو برگزار می‌شود.
ایده‌ای که پاشنه آشیل دارد
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ / پژمان بازغی / جمشید هاشم پور / نقد فیلم
ایده‌ای که پاشنه آشیل دارد
تهران- ایرنا- فیلم سینمایی «هایلایت» ساخته اصغر نعیمی اگر چه کاری کامل و بی‌نقص محسوب نمی‌شود اما در کارنامه کاری این نویسنده و کارگردان سینما اثری قابل دفاع به حساب می‌آید.
وبینار اهمیت و جایگاه نقد فیلم برگزار می‌شود
۱۳۹۹/۰۸/۲۵ / استانی-فرهنگی و هنری / سینما / نقد فیلم / وبینار / آذربایجان شرقی / جهاد دانشگاهی
وبینار اهمیت و جایگاه نقد فیلم برگزار می‌شود
معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی از برگزاری وبینار اهمیت و جایگاه نقد فیلم، به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان خبر داد.
بی‌حسی موضعی تجربه‌ای پر چالش در جهان ِ سینمایِ معناباخته
۱۳۹۹/۰۸/۲۴ / حبیب رضایی / باران کوثری / پارسا پیروزفر / نقد فیلم
بی‌حسی موضعی تجربه‌ای پر چالش در جهان ِ سینمایِ معناباخته
تهران- ایرنا- «بی‌حسی موضعی» شاید در نگاه اول فیلمی است که چندان به مذاق مخاطبان خوش نیاید، زیرا ظاهر فیلمی آشفته و پریشان‌گو دارد؛ اما کمی که پیش می‌رود مسیر خود را برای مخاطب مشخص می‌کند و به او نشان می‌دهد از چه زاویه‌ای به فیلم نگاه کند.
تحلیل ژان لوئی لوترات از شاهکار سینمایی آلن رنه منتشر شد
۱۳۹۹/۰۸/۱۸ / انتشارات علمی و فرهنگی / نقد فیلم / تازه های نشر
تحلیل ژان لوئی لوترات از شاهکار سینمایی آلن رنه منتشر شد
تحلیل ژان لوئی لوترات از فیلم «سال گذشته در مارین باد» آلن رنه در کتابی به همین نام با ترجمه زانیار ابراهیمی منتشر شد.
۱۳۹۹/۰۸/۱۸
پسر عموها
پرویز نوری تنها منتقد دهه چهل است که همچنان مطلب سینمایی می نویسد. تداومی منحصر به فرد که نوری را به چهره استثنایی نقد فیلم در ایران مبدل کرده است. نوری در اواخر دهه سی و در دهه چهل چند بار سردبیر ستاره سینما شد و به واسطه رفاقتی که با پرویز دوایی، کیومرث وجدانی، بهرام ری پور، هوشنگ بهارلو، هژیر داریوش و... داشت بهترین دوره های مجله را سردبیری کرد. این روایت نوری از همان سال هاست. بخش هایی از یک گفتگوی مفصل که بسیاری از فرازهای خواندنی اش ماند برای فرصتی دیگر.  نوشتن درباره سینما را از ۱۴‌سالگی …
منتقد نخبه گرا
۱۳۹۹/۰۸/۱۸
منتقد نخبه گرا
سردبیر نشریه اندیشه و هنر، داستان نویس و منتقد ادبی که در دهه چهل چند نقد فیلم نوشت که پرسروصدا ترین هایشان نقد هایی تند بر «خشت و آیینه» گلستان و «خانه سیاه است» فرخزاد بود. بهار این نقد ها را در نشریه روشنفکری اندیشه و هنر منتشر کرد. نوشته هایش درباره سینما پر تعداد نیستند و در زمان انتشارشان خیلی هم دیده نشدند. احتمالا کلاس های تحلیل فیلمش در دهه پنجاه بیشتر تاثیر گذار بودند تا نقدهایی که در دهه چهل نوشت. بهار با وجود سکوتش در این ۴ دهه، حواریون و شاگردانی داشته که تعدادی شان در دهه شصت منتقدان …
به آنها بگو ویلی بوی این جاست
۱۳۹۹/۰۸/۱۸
به آنها بگو ویلی بوی این جاست
جمال امید سینمایی نویس پر کار دهه چهل، پیش از آنکه سراغ ثبت تاریخ سینما برود، بیشتر نقد فیلم می نوشت و سردبیر نشریات سینمایی بود.
فیلم پیچیده، بیان ساده
۱۳۹۹/۰۸/۱۸
فیلم پیچیده، بیان ساده
جمشید ارجمند   ساده و روان می نوشت. در نوشته هایش می کوشید با خواننده همراه شود و تقریبا هیچ نکته ای را بدیهی فرض نکند. مثلا در نقد فیلم «خانه خدا» توضیحی هم درباره مفهوم و تعریف فیلم مستند ارائه می داد. « مکالمه ای با درون» از معروف ترین نقدهای ارجمند در دهه چهل، بیانی ساده از فیلمی پیچیده («هشت و نیم» فلینی) است. چاپ شده در فردوسی ۴ بهمن ۴۵ و بازنشر در شماره ششم ویژه سینما و تئاتر، اسفند ۵۲  
«آن شب» با بازی شهاب حسینی، مورد پسند منتقد ورایتی قرار گرفت
۱۳۹۹/۰۸/۱۰ / فیلم آن شب / شهاب حسینی / نقد فیلم
«آن شب» با بازی شهاب حسینی، مورد پسند منتقد ورایتی قرار گرفت
منتقد نشریه ورایتی، «آن شب» با کارگردانی کوروش اهری و بازی شهاب حسینی را، فیلمی ترسناک و خوش‌ساخت با جنبه‌های روانشناختی دانست که تماشاگر را غافلگیر می‌کند.
نقد فیلمی از سینمای هند در برنامه «کلوزآپ» شبکه سحر
۱۳۹۹/۰۸/۱۰ / سینمای هند / شبکه سحر / کانال بالکان
نقد فیلمی از سینمای هند در برنامه «کلوزآپ» شبکه سحر
شاهپور عظیمی، منتقد و نویسنده سینمایی در برنامه امشب «کلوزآپ» از کانال بالکان شبکه سحر، فیلم «بدلا» اثری از سینمای هند را نقد و بررسی می‌کند.
مجری برنامه «هفت»: استعفا نداده‌ام، رسانه‌ها شیطنت کردند
۱۳۹۹/۰۸/۰۵ / برنامه هفت / تلویزیون / نقد فیلم / سینمای ایران
مجری برنامه «هفت»: استعفا نداده‌ام، رسانه‌ها شیطنت کردند
محمدحسین لطیفی با تاکید بر این‌که اعتقادی به جنجالی شدن «هفت» ندارد، خبر داد از اجرای این برنامه استعفا نداده است.
ترجمه کتاب «ادبیات، فیلم، فرهنگ» چاپ شد
۱۳۹۹/۰۸/۰۳ / نشر لگا / ترجمه / فیلم سینمایی / نقد فیلم / نقد ادبی / امیرعلی نجومیان
ترجمه کتاب «ادبیات، فیلم، فرهنگ» چاپ شد
معلمی که از گذشته می‌آموخت و به آینده چشم داشت
۱۳۹۹/۰۷/۲۹ / مستندساز / سینمای مستند / سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری / مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی / تلویزیون / مستند / نقد فیلم / استاد دانشگاه
معلمی که از گذشته می‌آموخت و به آینده چشم داشت
تهران- ایرنا- دوستان و کارشناسان حاضر در یادبود مجازی «اکبر عالمی» با ذکر خصوصیات فردی و اجتماعی وی، او را فردی دانستند که همیشه خودش را معلم معرفی می‌کرد، معتقد بود از گذشته می‌آموزیم و به دلیل علاقه به دانشجویان و جوانان علاقه‌مند به آینده چشم داشت.
۱۳۹۹/۰۷/۲۹
نقدهای پنجاه سال پیش
   شروان امیرزاده     در دهه40 چیزی که فراوان است نقد مهم و به همین فراوانی ا‎ست نقدهای جنجالی، نقدهای مغرضانه، مراسلات دوستانه، فحاشی‎های پراکنده، زدوبندهای جاهلانه، به‌انضمام انواع نقد سازنده و نسازنده و حتی نثرهایی خوب در خدمت نقدهای بد و نقدهایی بد با نثرهایی بدتر. در واقع باید گفت نقد فیلم در دهه40، بیشتر زمینه‌ای برای بازنمایی شخصیت و فردیت روشنفکرانه آن عصر بوده تا نوشتاری برای ادارک هنر سینما. منتقد سینما در دهه40 اهمیتی پیدا می‌کند که نه پیش از آن، و نه پس از آن دارد. هر علاقه‌مندی به …
نقد صریح اکبر عالمی بر منتقدان/ مروج ابتذال و ساده‌اندیشی نباشید!
۱۳۹۹/۰۷/۲۴ / اکبر عالمی / نقد فیلم / نقد تلویزیون
نقد صریح اکبر عالمی بر منتقدان/ مروج ابتذال و ساده‌اندیشی نباشید!
زنده‌یاد اکبر عالمی ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه «نقد» و «منتقد» در پویایی جامعه، تزکیه نفس و دوری از خودمحوری را جزو اصول مهم ورود به حوزه «نقد» توصیف می‌کرد.
«اکبر عالمی» مردی با اخلاق بود
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ / مستندساز / سینمای مستند / سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری / انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند / بابک بهداد / مستند / نقد فیلم / عکاسی مستند
«اکبر عالمی» مردی با اخلاق بود
تهران- ایرنا- «بابک بهداد» کارگردان و مستندساز گفت: «اکبر عالمی» مردی با اخلاق و خوش‌برخورد بود، انسانی اندیشمند که همهٔ اطلاعات و دانش خودش را بی‌دریغ در اختیار دانشجویان قرار می‌داد.
مطالبۀ جدید فمینیست‌ها؛ زندگی با دو شوهر در یک خانه!
۱۳۹۹/۰۷/۱۸ / نقد فیلم / نقد فیلم ایرانی / بنفشه آفریقایی / آتابای / رخشان بنی اعتماد / تهمینه میلانی / فاطمه معتمدآریا / علیرضا شجاع نوری / رضا بابک
مطالبۀ جدید فمینیست‌ها؛ زندگی با دو شوهر در یک خانه!
خانم کارگردان، سخنان فمینیستی‌اش را در پشت شعارهایی انسان‌دوستانه پنهان کرده. مهربانی با سالمندان را ترویج می‌کند اما مقصودش تعطیل کردن غیرت مردانه است.
بررسی مستندهای اربعین در «نقد سینما»/ تابش از «فارابی» می‌گوید
۱۳۹۹/۰۷/۱۸ / علیرضا تابش / بنیاد سینمایی فارابی / شبکه پنج سیما / نقد سینما
بررسی مستندهای اربعین در «نقد سینما»/ تابش از «فارابی» می‌گوید
ایلنا: برنامه «نقد سینما» شبکه پنج سیما، این هفته در بخش نقد فیلم به بررسی فیلم‌های مستند اربعین خواهد پرداخت.
«ایل دا» مجموعه‌ای که دلاورمردی‌های ایلات را به نمایش گذاشت
۱۳۹۹/۰۷/۱۵ / سریال / تلویزیون / نقد فیلم
«ایل دا» مجموعه‌ای که دلاورمردی‌های ایلات را به نمایش گذاشت
تهران- ایرنا- نکته مثبت و پر اهمیت سریال «ایل‌دا» نمایش غیرت و دلاوری ایلات و عشایر است که تا کنون در قاب تلویزیون به تصویر کشیده نشده بود و ایل دا جزء اولین سریال‌هایی است که می‌تواند در نمایش درست آداب و رسوم و فرهنگ ایلات و بالاخص دلاورمردی‌های این مردم جان بر کف و غیور صف شکن باشد.
بیم و امید
۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بیم و امید
  سعید مروتی  کسادی گیشه، انتقاد مطبوعات؛ این وضعیت سینمای فارسی در سال ۳۹ است؛ سالی که بیشتر فیلم‌های ایرانی یا شکست می‌خورند و یا به فروشی متوسط می‌رسند. خبری از فاتحان گیشه نیست. به ندرت فیلمی اکران می‌شود که شوری برانگیزد و واکنش مطبوعات به بیشتر فیلم‌ها منفی است؛ جوانانی که در نشریات نقد فیلم می‌نویسند سینمای فارسی را دوست ندارند و رویکرد اغلب نقدها و یادداشت‌ها تحقیر فیلمفارسی است. «بیم و امید» (گرجی عبادیا) و «آیینه تاکسی» (عزیز رفیعی) از فیلم‌های مهم سال ۳۹، اهمیتشان را از تصویری که از …
فیلمی که از آن سوی بام روشنفکری می‌افتد
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ / سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری / سینما / فیلم / نقد فیلم / اکران فیلم
فیلمی که از آن سوی بام روشنفکری می‌افتد
تهران- ایرنا- فیلم «بی‌حسی موضعی» که این روزها بر پرده اکران و نمایش آنلاین قرار دارد، قصه‌ای است که روشنفکری را به عنوان محور اصلی روایت خویش برگزیده اما در نمایش آن یکسره به اغراق متوسل می‌شود.
«بنفشۀ آفریقایی» و دیدن قصه‌های مطرح نشده
۱۳۹۹/۰۷/۱۰ / سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری / بنفشه آفریقایی / اکران آنلاین / نقد فیلم
«بنفشۀ آفریقایی» و دیدن قصه‌های مطرح نشده
تهران- ایرنا- «بنفشۀ آفریقایی» به دلیل قصۀ تازه و جالبی که تعریف می‌کند و بی‌شباهتی‌اش به سینمای گیشه و تکرارنکردن مداوم تولیدات سینمای ایران، فیلم قابل دفاعی است که پس از مدت‌ها مخاطب را به دیدن قصه‌ای دعوت می‌کند که پیش از این مطرح نشده است.
عذرخواهی فراستی برای خواندن پر اشتباه شاهنامه
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ / مسعود فراستی / نقد فیلم / شاهنامه
عذرخواهی فراستی برای خواندن پر اشتباه شاهنامه
مسعود فراستی به دلیل خواندن بخشی از شاهنامه در برنامه «کتاب باز» که همراه با انواع اشتباهات ادبی بود از مخاطبان عذرخواهی کرد.
هرگاه خواستم درباره جنگ فیلم بسازم، همانند مجرم برخورد کردند
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ / جنگ تحمیلی / دفاع مقدس / جشنواره فیلم فجر / هفته دفاع مقدس / رسول ملا قلی پور / جشنواره ‌های فجر / فیلم / اقتدار 40 / سینمای ایران / نقد فیلم
هرگاه خواستم درباره جنگ فیلم بسازم، همانند مجرم برخورد کردند
تهران- ایرناپلاس- نام دفاع مقدس که می‌آید سینما و فیلم‌های جنگی در ذهن مردم تداعی می‌شود. آثاری که نشان داده‌اند با پردازش مناسب پتانسیل آن را دارند که به علاقه اول مخاطبان سینما تبدیل شوند.   
۱۳۹۹/۰۷/۰۸
مزیت فعلی آدمی
چندی پیش خبر نوشته شدن سرمقاله‌ای در «گاردین» توسط رباتی به اسم GPT-3 مثل بمب ترکید. این خبر را که خواندم یاد صحبت‌های مستمر همکاری افتادم که همیشه شب‌های خروجی می‌گفت ما به زودی بیکار می‌شویم و ربات‌ها جای ما را در نوشتن می‌گیرند. واقعا چنین می‌شود؟ نه فقط در کار روزنامه‌نگاری بلکه در دیگر کارهای فرهنگی هم ربات‌ها با شتاب زیادی می‌روند که همه کارها را انجام دهند. ربات‌هایی که فیلمنامه می‌نویسند، نقد فیلم می‌کنند و پیش‌تر از این در عرصه موسیقی حضوری فراگیر داشته‌اند. امروزه هر کسی به ‌راحتی با داشتن یک لپ‌تاپ و چند نرم‌افزار می‌تواند، آهنگی برای خودش بسازد. نقاشی هم همین‌ طور. …
برنامه‌های نقد سینمایی باید از سلبریتی‌زدگی فاصله بگیرند
۱۳۹۹/۰۷/۰۵ / بهروز افخمی / سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری / اختصاصی ایرنا / تلویزیون / شبکه پنج تهران / نقد فیلم
برنامه‌های نقد سینمایی باید از سلبریتی‌زدگی فاصله بگیرند
تهران- ایرنا- تهیه‌کننده برنامۀ «نقد سینما» گفت: مهمترین نکتۀ این‌گونه برنامه‌ها فاصله گرفتن از سلبریتی‌زدگی و ظاهربینی‌های عوامانه و شناخت سینما به عنوان یک هنرصنعت تاثیرگذار و بزرگ است.
7 سال چشم انتظاری برای  ساخت مرکز فرهنگی
۱۳۹۹/۰۷/۰۵
7 سال چشم انتظاری برای  ساخت مرکز فرهنگی
راحله عبدالحسینی‌  مراکز فرهنگی یکی از پرطرفدارترین نقاط محله‌ها هستند. جایی که می‌توان هنر و مهارت دلخواه را یاد گرفت، پای تئاتر و فیلم نشست و در جلسات نقد فیلم حضور داشت، در برنامه‌های مناسبتی شرکت کرد، به تماشای نمایشگاه‌های عکس و نقاشی رفت و خلاصه جایی که می‌توان اسمش را گذاشت یک مرکز فرهنگی تمام‌عیار. شهروندان محله آسمان‌ها چند سالی است به میلگردها و تیرچه‌های بتنی چشم دوخته‌اند که آرام‌آرام روی هم قرار بگیرد و بشود یک مرکز فرهنگی. نوای خوش ساخت مجتمع فرهنگی‌ـ مذهبی‌الزهرا(س) از 7سال پیش …
آدم‌هایی که در جامعه به آنها دسترسی نداریم
۱۳۹۹/۰۶/۲۱ / فرهاد اصلانی / مستند / نقد فیلم
آدم‌هایی که در جامعه به آنها دسترسی نداریم
تهران- ایرنا- «خط باریک قرمز» موضوعی را دنبال می‌کند که مسئله روز همه جوامع است. فیلم ما را با آدم‌ها و موقعیت‌هایی روبرو می‌کند که در جامعه به راحتی به آن دسترسی نداریم. شرح وقایع و حوادث از زبان آنها حتما نکات پندآموز است.
ستاره منتقدان برای «خورشید» مجیدی/ جایگاه مدعیان «شیر طلا» کجاست؟
۱۳۹۹/۰۶/۱۷ / فیلم خورشید / مجید مجیدی / جشنواره فیلم ونیز / نقد فیلم
ستاره منتقدان برای «خورشید» مجیدی/ جایگاه مدعیان «شیر طلا» کجاست؟
فیلم «خورشید» مجید مجیدی در ونیز با نظر مثبت منتقدان روبه‌رو شد و در این میان جدول اولیه از نظر منتقدان منتشر ‌شده است.
علاقه کیارستمی به آثار تک نفره/ اثری که از فیلم های مطرح وام گرفت
۱۳۹۹/۰۶/۱۷ / فیلم سینمایی / گروه هنر و تجربه / نقد فیلم
علاقه کیارستمی به آثار تک نفره/ اثری که از فیلم های مطرح وام گرفت
نشست نقد و تحلیل فیلم سینمایی «کتاب آشپزی» به کارگردانی سیاوش افشار در «کافه هفت» برگزار شد.
«خورشید» در امتداد «بچه‌های آسمان»/ گریه این قهرمان فراموش نمی‌شود
۱۳۹۹/۰۶/۱۷ / مجید مجیدی / جشنواره فیلم ونیز / فیلم خورشید / نقد فیلم
«خورشید» در امتداد «بچه‌های آسمان»/ گریه این قهرمان فراموش نمی‌شود
با رونمایی از «خورشید» مجید مجیدی در جشنواره ونیز، منتقدان سینمایی درباره آن دست به قلم شده‌اند؛ یکی از اولین این نقدها را منتقد «ایندی وایر» نوشت و فیلم مجیدی را اثری «دیکنزی» توصیف کرد.
شورش به وقت سوگواری
۱۳۹۹/۰۶/۱۲ / هنر و تجربه / فیلم کوتاه / نقد فیلم
شورش به وقت سوگواری
تهران- ایرنا- با توجه به استقبال جوانان علاقه‌مند به فیلم‌سازی و گرایش آنها به ساخت فیلم‌های کوتاه در سال‌های گذشته، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های به وجود آمده، پرداختن به سوژه‌ای تکراری از نگاهی جدید یا روی آوردن به فرمی متفاوت برای بیان داستانی قدیمی شده است.
۱۳۹۹/۰۶/۱۱
داغ «مسعود» بر دل نگاتیو و کاغذ
گروه فرهنگ و هنر – مسعود مهرابی را اهالی فیلم و نقد فیلم به خوبی‌ می‌شناسند. کسی که در پایدارترین مجله حوزه سینمایی یعنی مجله فیلم با مدیرمسئولی و صاحب امتیازی او منتشر شده است. اما او تنها یک مدیر مسئول نبود. مهرابی کتاب‌های بسیاری را در حوزه تاریخ سینما هم برای آیندگان از خود باقی گذاشت. او کاریکاتوریست چیره‌دستی هم بود. متاسفانه روز گذشته روز گذشته این مرد تاثیرگذار در حوزه مطبوعات سینمایی درگذشت.مسعود مهرابی، چهره آشنا مطبوعاتی سینمایی و کاریکاتوریست و نویسنده سینمایی بود. او در سال ۱۳۳۳ خورشیدی، در تهران متولد شد. مهرابی دانش‌آموخته رشته سینما و تلویزیون از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر بود و رشته مدیریت تولید فیلم را در سازمان مدیریت صنعتی ایران گذرانده‌است. مهرابی فعالیت خود را به …
کلیشه‌هایی که چون «سونامی» بر سر مخاطب خراب می‌شوند
۱۳۹۹/۰۶/۰۳ / نقد فیلم / سونامی / بهرام رادان
کلیشه‌هایی که چون «سونامی» بر سر مخاطب خراب می‌شوند
تهران- ایرنا- ساخت فیلم‌های ورزشی در دنیا طرفداران ویژه‌ای دارد و به دلیل ساختار قهرمان‌پروری آن می‌تواند برای مخاطب نیز جذابیت‌های خاصی داشته باشد، حال این قهرمان‌پروری می‌تواند در قالب یک شخص یا یک تیم ورزشی نمود پیدا کند.
نقد فیلم نولان به دلیل پیچیدگی داستان میسر نیست
۱۳۹۹/۰۶/۰۲
نقد فیلم نولان به دلیل پیچیدگی داستان میسر نیست
فیلم «Tenet» (انگاشته) با واکنش‌های کاملا متفاوت از سوی منتقدان سینمایی رو به رو شده است.
نظر منتقدان درباره «تنت»/ فیلمی باشکوه یا ترکیبی از چند بلاکباستر
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ / کریستوفر نولان / نقد فیلم / فیلم اکشن
نظر منتقدان درباره «تنت»/ فیلمی باشکوه یا ترکیبی از چند بلاکباستر
در حالی که به تازگی به منتقدان اجازه داده شد تا به صورت رسمی نقدهای «تنت» کریستوفر نولان را منتشر کنند، این فیلم نظرات مختلفی برانگیخته است.
«آوا»؛ عصیان و سرکشی دوران نوجوانی
۱۳۹۹/۰۶/۰۲ / روزنامه گاردین / فیلم / نقد فیلم
«آوا»؛ عصیان و سرکشی دوران نوجوانی
تهران- ایرنا- یک منتقد انگلیسی در یادداشتی درباره فیلم «آوا» به کارگردانی «صدف فروغی» می‌نویسد: در خود زندگینامه جذاب آوا درباره دختری که در تهران بزرگ می‌شود، سرکشی و عصیان یک نوجوان به یک بحران خانوادگی تمام عیار تبدیل می‌شود.
زنان در مخمصه
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ / افغانستان / نقد فیلم / برادران محمودی
زنان در مخمصه
تهران- ایرنا- فیلم سینمایی «هفت و نیم» به کارگردانی نوید محمودی برش‌هایی پراکنده و متنوع از مشکلات اجتماعی و خانوادگی زنان را به تصویر می‌کشد.
واقعیت یا توهمات یک ذهن بیمار
۱۳۹۹/۰۵/۲۰ / هالیوود / نقد فیلم / اکران فیلم
واقعیت یا توهمات یک ذهن بیمار
تهران- ایرنا- فیلم سینمایی «جزیره شاتر» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی اثریست که در مواجه با آن عموما با واژه‌هایی مثل واقعیت، خیال، توهم، رویا، کابوس، تلقین روبرو می‌شویم.
مجید صالحی و این چهره باورنکردنی!
۱۳۹۹/۰۵/۰۶ / مجید صالحی / نقد فیلم / سینمای ایران
مجید صالحی و این چهره باورنکردنی!
ایرنا نوشت: مجید صالحی با نقش‌های مختلفی که به عهده گرفته است توانسته یکی از چهره‌های ثابت سینمای ایران در نقش‌های مختلف شود.
دُری: «نرگس مست» تجربه‌ای که الگو نداشته ‌است
۱۳۹۹/۰۵/۰۴ / سعدی / نقد فیلم / اکران فیلم
دُری: «نرگس مست» تجربه‌ای که الگو نداشته ‌است
تهران- ایرنا- کارگردان فیلم سینمایی «نرگس مست» با بیان اینکه این فیلم تجربه‌ای‌ست که الگو نداشته، گفت: فیلمنامه این فیلم روایت‌گر چند قصه است که معادلش در زمان حال را نیز به تصویر می‌کشد.
۱۳۹۹/۰۴/۲۹
از «فیلم روشنفکری» تا «فیلم بد»
«حکایت دریا»، آخرین ساخته‌ بهمن فرمان‌آرا، فیلم بدی است تا آنجا که در لحظاتی به کیفیت یک «فیلم بد» می‌رسد و می‌تواند مانند هر «فیلم بد» موفقی، مفرح باشد و بیننده را سرگرم کند. پس از این منظر، «حکایت دریا» ما را با دشواری یک مفهوم مواجه می‌کند؛ اینکه چگونه شکل فیلم می‌تواند تا این‌ اندازه سرمنشا کیفیت‌ها و برانگیزاننده احساسات مختلف در تماشاگر باشد. از این جنبه «حکایت دریا» در کنار طیف وسیعی از فیلم‌ها قرار می‌گیرد که به این دستاورد عجیب در فرم فیلم دست پیدا می‌کنند و مفرح و سرگرم‌کننده می‌شوند. اما «حکایت دریا» این فرصت طلایی را دراختیار سه منتقد میز نقد برنامه …
«یلدا»؛ وانمود تولید یک امر واقعی
۱۳۹۹/۰۴/۲۸ / علی مصفا / نقد فیلم / اکران فیلم
«یلدا»؛ وانمود تولید یک امر واقعی
تهران- ایرنا- وانمود تولید یک امر واقعی فاقد منشاء و فاقد واقعیت از روی یک مدل واقعی، ابر واقعیت نام دارد. به این شکل که نشانه‌های امر واقعی بجای خود واقعیت می‌نشیند و واقعیت دیگر هرگز مجال بروز نمی‌یابد.
کشتارگاه؛ ادامه سینمای بی‌هویت اجتماعی
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ / حمید نجفی راد / حسن فتحی / مانی حقیقی / سینمای اجتماعی / حسن پورشیرازی / عباس امینی / حمید نجفی‌راد / نقد فیلم / نقد فیلم ایرانی / نقد
کشتارگاه؛ ادامه سینمای بی‌هویت اجتماعی
هاشم توسط متولی به قتل رسید و توسط امیر و عبد در محل زندگی این دو دفن شد، اما طبق اعتراف عبد خودرویی داشته‌اند. این خودرو چگونه سرنگون شده است؟ هاشم و فرزندان برادرش با اسنپ به کشتارگاه رفته‌اند؟
در سینما نمی‌توان مثل تلویزیون یک شبه سلبریتی شد
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ / فیلم تعارض / جشنواره فیلم فجر / نقد فیلم / اکران فیلم
در سینما نمی‌توان مثل تلویزیون یک شبه سلبریتی شد
تهران- ایرنا- یاسر جعفری بازیگر فیلم سینمایی «بی‌وزنی» در نشست تحلیل و بررسی این فیلم عنوان کرد که سلبریتی‌شدن در تلویزیون یک شبه اتفاق می‌افتد، اما در سینما اینچنین نیست.
فاصلۀ سینما با ادبیات یا ضعف فیلمنامه؟
۱۳۹۹/۰۴/۱۸ / سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری / فروش فیلم ها / شورای صنفی اکران / فیلم / نقد فیلم / اکران فیلم / فیلمساز
فاصلۀ سینما با ادبیات یا ضعف فیلمنامه؟
تهران- ایرنا- آخرین ساخته کیومرث پوراحمد «تیغ و ترمه» اگرچه نسخه‌ای جدید را در اکران آنلاین در مقایسه با اکران سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر ارائه داده است، اما همچنان ضعف‌های عمده‌ای در فرم و محتوا دارد.
جک گارنر درگذشت
۱۳۹۹/۰۴/۱۶ / سینمای جهان / نقد فیلم
جک گارنر درگذشت
ایلنا نوشت: جک گارنر، منتقد صاحب نام و صاحب سبک سینمایی در هفتاد و پنج سالگی بدورد حیات گفت.
۶۰ درصد از مخاطبان سینما به تماشای یک فیلم نشستند
۱۳۹۹/۰۴/۱۵ / طناز طباطبایی / سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری / فروش فیلم ها / جواد عزتی / جشنواره فیلم فجر / محمد کارت / فیلم / نقد فیلم / اکران فیلم / فیلم شنای پروانه
۶۰ درصد از مخاطبان سینما به تماشای یک فیلم نشستند
تهران- ایرنا- در شش روزی که از بازگشایی سینماهای کشور می‌گذرد، نزدیک به ۴۴ هزار نفر به تماشای فیلم‌های روی پرده رفته‌اند. در این میان، حدود ۶۰ درصد آمار فروش بلیت‌ها، به فیلم شنای پروانه اختصاص دارد. فیلمی که تا به اینجا ۶۳۱ میلیون تومان فروش را با چیزی حدود ۳۳ هزار نفر مخاطب تجربه کرده است.
«جای نگرانی نیست!»؛ تا می‌توانید در جنگل‌های هیرکانی زباله بریزید!
۱۳۹۹/۰۴/۱۵ / جنگل های هیرکانی / مستند / نقد فیلم
«جای نگرانی نیست!»؛ تا می‌توانید در جنگل‌های هیرکانی زباله بریزید!
تهران- ایرنا- مستند نیمه بلند «جای نگرانی نیست!» با توجه به اسم کنایه‌آمیزش نشان می‌دهد در کشوری که دارای بیشترین خط زیستی قدیمی‌ترین رویشگاه جنگلی جهان است چگونه با سوء مدیریت و عدم آموزش همگانی می‌توان یک ثروت بزرگ را با خاک یکسان کرد!.
دانش فرشته‌شناسی و بازنمایی رسانه‌ای فرشته و شیطان در ایران
۱۳۹۹/۰۴/۱۴ / معرفی کتاب / بازار نشر / سریال تلویزیونی / نقد فیلم / صدا و سیما
دانش فرشته‌شناسی و بازنمایی رسانه‌ای فرشته و شیطان در ایران
«آینه‌های غیبی» ارتباط انسان با فرشته و شیطان را از منظر قرآن و در کنار آن برخی احادیث کاویده است. بازنمایی این دو مفهوم در سریال‌های ایرانی از مباحث مهم این پژوهش است.
«هنروتجربه» استعدادیابی می‌کند یا استعدادسوزی؟/ سینما آموزشی نیست
۱۳۹۹/۰۴/۱۴ / بهروز افخمی / برنامه نقد سینما / شبکه پنج سیما
«هنروتجربه» استعدادیابی می‌کند یا استعدادسوزی؟/ سینما آموزشی نیست
قسمت اخیر برنامه «نقد سینما» به نقد فیلم «جایی برای فرشته ها نیست»، قابلیت آموزشی بودن سینما و هنر و همچنین ویژگی های گروه «هنر وتجربه» پرداخت.
سینمای ایران به مثابه عمق راهبردی نگاه تعاملی با دنیا
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ / سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری / منتقد سینما / شورای صنفی اکران / تولید فیلم / فیلم / نقد فیلم / اکران فیلم / محرم براتی
سینمای ایران به مثابه عمق راهبردی نگاه تعاملی با دنیا
تهران- ایرنا- یک منتقد سینما با اشاره به تلاش‌های تبلیغاتی برخی کشورها برای سیاه‌نمایی در مورد ایران گفت: سینما حتماً می‌تواند عمق راهبردی نگاه تعاملی با دنیا باشد. دست و قلم هنرمند با طرح داستانی نشان‌دهنده ظرفیت‌های زیستی، قابلیت‌های اقتصادی و خصلت‌های مهربانانه مردم ایران برای تعامل و دوستی با مردم دنیاست.
فیلمی همانند نامش: «خوب، بد و جلف»
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ / کرونا / فیلم ارتش سری / پیمان قاسم خانی / فیلم / نقد فیلم / اکران فیلم
فیلمی همانند نامش: «خوب، بد و جلف»
تهران-ایرنا- فیلم «خوب، بد، جلف: ارتش سری» جدیدترین ساختۀ «پیمان قاسم‌خانی» در مقام کارگردان پس از کش و قوس‌های متعدد به دلیل شرایط کرونا و اکران سینماها، بار دیگر فرصت حضور بر پردۀ نقره‌ای را به دست آورده است.
چرا فیلم کشتارگاه در چاه ویل افتاد؟
۱۳۹۹/۰۴/۰۹ / محمد زاده / محمدزاده / امیرحسین فتحی / کشتارگاه / حسن اوصالی / نقد فیلم / نقد فیلم ایرانی / فیلم کشتارگاه / جواد نوروزبیگی / جواد نوروز بیگی
چرا فیلم کشتارگاه در چاه ویل افتاد؟
فیلمساز ایرانی اگر نتواند مخاطب را با تعلیق پای فیلم نگه دارد دست به دامان تم احساسی می‌شود.
«یلدا» یک اثر کامل است
۱۳۹۹/۰۴/۰۹ / هنر و تجربه / نقد فیلم
«یلدا» یک اثر کامل است
تهران- ایرنا- منتقد و نویسنده نیویورکی معتقد است که فیلم سینمایی یلدا داستانی معمایی را با انگیزه‌های بخشش، درست مثل یک اثر جنایی هیجان آمیز روایت می‌کند. نکته ای که همه تماشاگران فیلم در آن توافق داشتند این است که یلدا بدرستی یک اثر کامل است.
فارابی برای اکران فیلم‌هایی که خودش تولید کرده دنبال راهکار باشد
۱۳۹۹/۰۴/۰۷ / بنیاد سینمایی فارابی / نقد فیلم
فارابی برای اکران فیلم‌هایی که خودش تولید کرده دنبال راهکار باشد
کارگردان فیلم «قطار آن شب»، گفت: بنیاد سینمایی فارابی که برای سینمای کودک و نوجوان دغدغه و نقشه راه دارد، بهتر است حداقل برای فیلم‌هایی که خودش در تولید آن دخیل بوده، دنبال راهکار باشد. 
شبی برای بخشش
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ / شورای صنفی اکران / هنر و تجربه / فیلم / کارگردان / نقد فیلم / اکران فیلم
شبی برای بخشش
تهران- ایرنا- فیلم سینمایی «یلدا» که به‌تازگی در جدول پخش سینمای «هنر و تجربه» قرار گرفته، می‌کوشد تا دگربار ارزش و جایگاه رفیع بخشش و گذشت را یادآوری کند.
سنگی بر گوری
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ / فاطمه معتمدآریا / علی نصیریان / لیلا حاتمی / نقد فیلم / اکران فیلم
سنگی بر گوری
تهران- ایرنا- حالا نوبت حکایت ماست. یک فیلم که بسادگی زندگی است و نیازی به افزونه های داستانی ندارد تا پیامش را در زرورق پیچیده و به خورد مخاطب دهد. شاید برای همین است که پیشکشی است به کیارستمی.
لذت فهمیدن
۱۳۹۹/۰۴/۰۲
لذت فهمیدن
محمدناصر احدی ـ روزنامه نگار زمانی یک مدرس سینما گفته بود دانشجویانم سر کلاس درس همیشه از این موضوع گله می‌کنند که از وقتی روش‌های تحلیل و نقد فیلم را آموخته‌اند، دیگر فیلم دیدن برایشان آن لطف سابق را ندارد. آن استاد سینما در پاسخ این اعتراض دانشجویانش می‌گفت که شما لذت فیلم را دیدن را از دست نداده‌اید بلکه حالا لذت فهمیدن و درک کردن را با آن لذتِ قبلی جایگزین کرده‌اید. البته در دوره و زمانه‌ای که حرف جدی و تأمل‌انگیز دیگر خریدار چندانی ندارد و معمولا فقط حرف‌هایی شنیده می‌شوند که - به‌رغم نادرستی …
زمانه آقا، زمانه! 
۱۳۹۹/۰۴/۰۱ / نقد فیلم / جواد طوسی / بهمن فرمان آرا
زمانه آقا، زمانه! 
پس از یک وقفه طولانی در فعالیت فیلمسازی بهمن فرمان‌آرا، حدیث نفس او در شروع کارش در یک دوران گذارِحساس در «بوی کافور عطر یاس» (۱۳۷۹ )، جملاتی از این دست بود: «هراس من از مرگ نیست، هراس من از بیهوده زیستنه/ وقتی فیلمساز فیلم نسازه یا نویسنده‌ای ننویسه، این خودش یک نوع مُردنه».
حکایت دریا، روایت ِ نسلی که به محاق می‌رود
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ / فاطمه معتمدآریا / علی نصیریان / رویا نونهالی / لیلا حاتمی / نقد فیلم
حکایت دریا، روایت ِ نسلی که به محاق می‌رود
تهران- ایرنا- «حکایت دریا» فیلمی است از جنسِ سینمای فرمان‌آرا، فیلمسازی که سبک و سیاق آثارش، خاصِ خود اوست، جنس روایتش، زاویه دید، حرکت دوربین و حتی نوع چیدمان و صحنه‌آرایی کاملا برای دنبال‌کننده‌گان سینمای وی مشهود است.
من فقط یک فیلم ساخته‌ام و آن «سراسرِ شب» است
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ / فرزاد موتمن / فیلم سینمایی / نقد فیلم
من فقط یک فیلم ساخته‌ام و آن «سراسرِ شب» است
فرزاد موتمن در نشست «سراسر شب» بیان کرد که فقط یک فیلم ساخته‌ استو آن «سراسرِ شب» است و هرچه که به غیر از این فیلم ساخته‌ است صرفا مشقی بوده برای این که این فیلم ساخته شود.
موضوع بااهمیت، موضوع بی‌اهمیت
۱۳۹۹/۰۳/۳۱
موضوع بااهمیت، موضوع بی‌اهمیت
کاوه جلالی ـ مترجم مطلب زیر نوشته‌ای است از کلود شابرول که در نخستین شماره مجله «مووی» به تاریخ ژوئن ۱۹۶۲ به چاپ رسید. هنگام نوشتن این مقاله شابرول دیگر با حرفه نقد فیلم وداع کرده بود و با ساختن «سرژ زیبا» و «پسرعموها» یکی از چهره‌های اصلی موج نو به‌حساب می‌آمد. او در این مقاله با لحنی مطایبه‌آمیز یادآور می‌شود که اهمیت هر فیلمی‌ نه در موضوع‌ بلکه در نوع و نحوه پرداخت موضوع است. هرچند چنین به‌نظر می‌رسد که مخاطب اصلی شابرول فیلمسازان بوده‌اند اما خواندن آن برای منتقدین سینما و تماشاگران پیگیرتر …
نگاهی به فیلم «مهمانخانه ماه ‌نو»؛ تصویری از یک ابهام
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ / سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری / ژاپن / مهناز افشار / نقد فیلم / اکران فیلم
نگاهی به فیلم «مهمانخانه ماه ‌نو»؛ تصویری از یک ابهام
تهران- ایرنا- فیلم «مهمانخانۀ ماه‌نو» محصول ایران و ژاپن و چهارمین اثر سینمایی که پس از شیوع کرونا در شبکه‌ ویدئوی درخواستی (VOD) نمایش داده شد، به دلیل خلا در فیلمنامه و بازی‌های متوسط رو به ضعیف بیشتر بر ابهامات می‌افزاید و مخاطب به سختی می‌توان داستان را دنبال کند.
نگاهی به کارنامه کارگردانی که فیلم‌هایش مهم است
۱۳۹۹/۰۳/۲۳ / سینمای ایران / نقد فیلم / مسعود جعفری جوزانی / کارگردانان سینمای ایران
نگاهی به کارنامه کارگردانی که فیلم‌هایش مهم است
ایرنا نوشت: جعفری جوزانی، کارگردانی که به نسبت دیگر فیلم‌سازان کم کار است، با صرف زمان کارهایی می‌سازد که در تاریخ ماندگار بماند.
فیلم"بهت" فیلم خوبی است اما مخاطب را بهت زده نمی کند
۱۳۹۹/۰۳/۲۰ / محمود کلاری / سینمای ایران / مهتاب کرامتی / نقد فیلم
فیلم"بهت" فیلم خوبی است اما مخاطب را بهت زده نمی کند
ایرنا نوشت:فیلم سینمایی «بهت» این روزها در سایت‌های نمایش خانگی در دسترس است و به صورت آنلاین به اکران درآمده است. فیلمی که در زمان اکران کوتاهش توانسته نظر برخی از تماشاگران را به خود جلب کند.
«زیرنظر»؛ اثری پُر حرف و حدیث
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ / سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری / رضا عطاران / شورای صنفی اکران / فیلم / نقد فیلم / اکران فیلم / سینمای آنلاین در روزهای همه‌گیری کرونا
«زیرنظر»؛ اثری پُر حرف و حدیث
تهران- ایرنا- فیلم سینمایی «زیرنظر» اولین اثر مجیدصالحی در مقام کارگردان است؛ فیلمی که از زمان اکران تا به امروز حرف و حدیث‌های متعددی را برانگیخته است.
 •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •