پنجشنبه, ۱۵ خرداد, ۱۳۹۹ / 4 June, 2020
فساد صنعت خودرو
۱۳۹۹/۰۳/۰۶
قرعه‌های پوچ قیمت خودرو
کیمیا نجفیاحتکار، قفل شدن معاملات، عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، قیمت‫گذاری‌های غلط و... از جمله چالش‌هایی است که این ‌روزها بازار خودرو با آن دست‫وپنجه نرم می‌کند. در این میان نیز مسئولان با ارائه راهکارهای مختلف سعی در آرام کردن فضا را دارند، راهکارهایی که طبق گفته برخی از کارشناسان نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه فساد را بیشتر و زمینه را برای یکه‌تازی دلالان و سودجویان فراهم می‌کند.عرضه نامناسب از سوی خودروسازان از جمله مسائلی است که این ‫روزها مورد بحث قرار گرفته و انتشار اعداد و ارقامی درخصوص میزان تولید و همچنین تعداد خودروهای عرضه‌شده به بازار حواشی زیادی را به راه انداخته است. طبق آمار وزارت صنعت از ابتدای سال تاکنون ایران خودرو و سایپا 112 هزار و 489 دستگاه خودرو تولید کردند اما فقط …
تصاویر | افشاگری یک نماینده از دپوی خودرو در پارکینگ‌های پنهان خودروسازان
۱۳۹۹/۰۳/۰۳
تصاویر | افشاگری یک نماینده از دپوی خودرو در پارکینگ‌های پنهان خودروسازان
نماینده شیراز از جمله افرادی است که درباره فساد در صنعت خودروسازی پیگیری‌های زیادی در مجلس کرده و اکنون هم اسنادی جدید منتشر کرده است.
و این گونه
۱۳۹۹/۰۳/۰۳ / وحید بهزادی و نجوا لاشیدایی / سلطان خودرو / فساد صنعت خودرو / فسا سیستماتیک / مهدی جمالی / مدیر عامل سایپا / رضا تقی زاده / نمایندگان مجلس / محمد عزیری / فریدون احمدی
و این گونه "فساد" زاده شد!
فربدزاوه کارشناس صنعت خودرو بیان داشت: مدیرعامل یک شرکت خودروسازی حداکثر مگر چقدر حقوق می‌گیرد، بیشتر از ۲۰ میلیون تومان، حال در چنین فضایی، در نظر بگیرید، فاصله قیمتی یک خودرو در درب کارخانه با بازار آزاد بیش از ۳۰ میلیون تومان باشد، روزانه ببنید چند دستگاه از این محصول تولید می‌شود، در شرکت‌ها کافی است نوبت‌ها را جابه‌جا کنند، می‌بینید که همین کار تا چه میزان می‌تواند تولید رانت و فساد کند، تازه مدیر عامل یک خودروسازی می‌تواند دستور دهد، که محصولات را ناقص تولید کنند تا قیمت‌ها در بازار آزاد افزایش پیدا کند، در چنین فضایی معلوم است که هرکسی می‌تواند از مسئولیتی که به او سپرده شده، سوء استفاده کند.
لاتاری خرید خودرو برای سرپوش بر فساد فرایند فروش
۱۳۹۹/۰۲/۳۰
لاتاری خرید خودرو برای سرپوش بر فساد فرایند فروش
فربد زاوه _ ‌کارشناس صنعت خودرو امسال آغاز به‌کار دیرهنگام بازار خودرو با جهش قیمت همراه بود به‌نحوی که تورم‌بخشی خودرو، از تورم کلی و تجمیعی ناشی از 3 ‌ماه تعطیلی بازار پس از شیوع کرونا، بیشتر شد. با شدت یافتن رشد قیمت خودرو، وزیر وقت صنعت در حرکتی نمایشی، خواستار مشخص شدن مقصر اصلی افزایش قیمت‌ها شد تا بار مسئولیت را از دوش خود بردارد. رئیس شورای رقابت نیز علت همه مشکلات را حذف موقت فرمول عجیب قیمت‌گذاری این شورا در بازار قلمداد کرد. درحالی‌که فرافکنی و معرفی محتکران عموما کذایی به‌عنوان عاملان …
۱۳۹۹/۰۲/۰۶
ثبت سفارش واردات محصولات رایانه‌ای متوقف شد
 با توقف ثبت سفارش برخی تجهیزات زیرساختی فناوری اطلاعات به دلیل آنچه «موجود بودن نمونه تولید داخلی آن» خوانده شده، فعالان صنعت ‌آی‌تی پیش‌بینی می‌کنند قیمت محصولاتی چون تبلت، سی‌پی‌یو، هارد دیسک و حتی لپ‌تاپ افزایش پیدا کند. این بخشنامه آن هم در شرایطی که اقتصاد ایران تجربه ناموفق در زمینه ممنوعیت واردات کم ندارد، بسیار عجیب به نظر می‌رسد.  پیش از این نمونه‌هایی از ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از تولید داخلی دیده شده بود. صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که از قبل ممنوعیت واردات و ثبت سفارش خودرو، نه تنها نتوانست خود را در قامت نمونه‌های دسته متوسط جهانی نشان دهد‌ که حتی برخی نمایندگان مجلس و مسوولان دولتی نیز به کیفیت …
۱۳۹۹/۰۲/۰۲
افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو‌ها در راه است؟
کارشناس صنعت خودرو گفت: از سال ۸۵ تاکنون سیاست‌های تعیین قیمت خودرو از سوی دولت شکست خورده و در سال‌های اخیر همواره بازار این محصول با تنش قیمت مواجه شده است.به گزارش اقتصاد۲۴، زنجیره مشکلات صنعت خودرو از افت کیفیت و رشد هزینه تمام‌شده و قیمت و عرضه انحصاری گرفته تا تولید بر بستر پلتفرم‌های قدیمی و فاقد قدرت رقابت‌پذیری در بازار‌های هدف صادراتی و حتی بازار داخلی همچنان پا بر جاست، اما کارشناسان دیدگاه‌های متفاوتی در مورد مشکلات ساختاری صنعت خودرو و سازوکارهای خروج از بحران دارند. دبیر انجمن خودروسازان در این رابطه معتقد است در شرایط فعلی که اختلاف قیمت کارخانه تا بازار بسیار زیاد است باید قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، لذا باید در اسرع وقت نسبت به اعلام قیمت‌های جدید خودرو اقدام کرد.احمد …
۱۳۹۸/۰۸/۲۲
افت 70 درصدی سود نیسان
شرکت خودروسازی نیسان‌موتور به‌تازگی افت 70 درصدی سوددهی را گزارش کرده است و از این رو چشم‌انداز سالانه سودآوری خود را به پایین‌ترین میزان طی 11 سال گذشته کاهش داد. شرکت ژاپنی نیسان همچنان و پس از افشا شدن فساد مالی کارلوس گوسن، مدیرعامل پیشین خود درگیر بحران‌های مدیریتی و فروش است. آمار منتشر شده نشان از آن دارد که تیم مدیریتی جدید در این شرکت راه ناهمواری را برای بازگرداندن نیسان به ثبات پیش‌رو خواهد داشت. پس از کنار گذاشته شدن گوسن، به علت عدم اطمینان از آینده مدیریتی آن، فروش محصولات این برند افت کرده است و نیسان تنش‌هایی را هم با شرکت رنوی فرانسه، بزرگ‌ترین سهامدارش داشت. در سه‌ماهه جولای-سپتامبر، درحالی سود این خودروساز بزرگ جهان به 30 میلیارد ین رسید که این رقم تنها یک سال پیش برابر با …
۱۳۹۸/۰۷/۰۲
دستور رسیدگی منصفانه درباره پرونده فعالان کارگری به کجا رسید؟ /پیشنهاد شفافیت آرای مجلس خبرگان و شورا‌ها همراه با نمایندگان مجلس/چرا روزنه‌های فساد بسته نشده است؟
جزئیات طرح ایران برای صلح در منطقه، فرصت جدی برای استیضاح ترامپ، محیط زیست تهدیدی بزرگ‌تر از آمریکا و اسرائیل، حال ناخوش طرح تحول سلامت، دست خالی صداوسیما در برنامه‌سازی مناسبتی، تهدید امارات توسط انصارالله یمن، هنگام جراحی اقتصاد، درگیری در دانشگاه علامه، برگ‌ریزان کارخانه‌ها در خزان صنعت، آمار سؤال‌برانگیز رشد صنعت با کاهش ۴۰ درصدی تولید خودرو و کشف زمین خواری ۵ هزار میلیاردی در تهران، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
۱۳۹۸/۰۶/۱۲
لشگرکشی دولتی‌ها به ایران خودرو!
اگر سران سه قوه دو ماه پیش به این نتیجه رسیدند که باید خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو ایران رخ دهد و اراده‌ای برای رفتن این مسیر به درستی وجود دارد، همگی باید بدانند که خصوصی سازی با مدیران دولتی و مداخله دولتی‌ها و از سوی دیگر، درخواست رانت‌های کذایی نظیر درخواست‌های نمایندگان مجلس امکان پذیر نیست؛ بنابراین رویه باید از اساس اصلاح شده تا شاهد این نباشیم که دو خودروساز بزرگ ایران به دلیل وجود همین ناکارآمدی‌ها و فضای رانتی موجود و فساد سیستماتیک امروز، علنا روی کاغذ ورشکسته باشند.
۱۳۹۸/۰۶/۰۸
صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می‌زند
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می‌زند»، خواستار تصمیم‏‏گیری جدی قوای سه‏گانه در این زمینه شد. بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برخورد قوه قضائیه با تخلفات خودروسازها اظهار کرد: فساد گسترده در صنعت خودروسازی موضوعی غیر‏قابل انکار است که عوامل موثر در آن هم بسیار زیاد است. لذا صرف برکناری یک مدیرعامل خودروسازی و بازداشت او کفایت نمی‌کند و باید ریشه‌های اصلی فساد مشخص شود.وی اضافه کرد: باید روشن شود پولی که خودروسازها از مردم گرفته‌اند، بدهی آنها به قطعه‏سازان و پولی که از بانک‌ها گرفته‌اند که مجموعا ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود کجاست؟ و چرا با وجود این حمایت‌ها ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند یا ارزی که …
۱۳۹۸/۰۶/۰۶ / بهرام پارسایی / خودروسازان / صنعت خودروسازی / فساد در بازار خودرو
صنعت خودروسازی اندازه یک جنگ خسارت می‌زند/ فساد گسترده است، برکناری و بازداشت کفایت نمی‌کند
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت خودروسازی به اندازه یک جنگ به کشور خسارت می‌زند. ما شاهد آمار تلفات سالانه ۱۷ هزار نفری ناشی از تصادفات خودرو هستیم و سالانه ۳۳۰ هزار مصدوم در تصادفات رانندگی و ۱۱ هزار مرگ به علت آلودگی هوا داریم که ۸۰ درصد آلودگی هوا هم مربوط به خودروهاست.
۱۳۹۸-۰۶-۰۵
«رحمانی» گلوگاه‌های فساد را شناسایی کرد
رضا رحمانی در وضعیت بحرانی مدیریت وزارتخانه صمت را بر عهده گرفته و خیلی از چالش‌ها و تهدیدهای پیش روی این وزارتخانه را به فرصت تبدیل کرد. در واقع آقای رحمانی با عملکرد صحیح صنعت خودرو را سامان داد و با افزایش تولید خودرو مشکلات و چالش‌های خودرو را برطرف کرد.
۱۳۹۸/۰۶/۰۲ / مافیای خودرو / وزارت صنعت، معدن و تجارت / ایران‌خودرو / سایپا
صوت / پرونده مافیای خودرو روی میز قاضی
مدت کوتاهی از دستگیری متهمان پرونده فساد در صنعت خودرو می‌گذرد و کم‌کم اخبار بیشتری از این حوزه به گوش می‌رسد. ماجرایی که در یکسال اخیر به اوج خود رسید و حالا به نظر می‌رسد قوه قضاییه تصمیم گرفته‌است رویکرد تازه‌ای در قبال فساد در این صنعت در پیش گیرد. در این شماره از پادکست ایسنا، با هم به گزارشی درباره پیشینه این ماجرا و جزئیات آن گوش می‌کنیم.
۱۳۹۸-۰۶-۰۲
بررسی عمق فساد در خودروسازان
گز‌ارش «تعادل» از ظاهرسازی تکراری در صنعت خودروسازی: صنعت خودرو که سالیان سال در حمایت دولت‌ها قرار گرفته بود این روزها بحران عجیبی را پشت سر می‌گذارد؛ منتها این بحران از جنس بحران‌های گذشته نیست. پیش از این بحران‌های قیمت، کیفیت، تکنولوژی، ورود و خروج شرکای خارجی، قراردادهای بی‌پشتوانه، سپردن قیمت‌گذاری به شورای رقابت یا تعیین آن در بازار آزاد و ...
۱۳۹۸/۰۶/۰۲
مدیران اشتباهی در ساختارهای معیوب
کیمیا نجفیدر چند ماه اخیر، صنعت خودرو روزهای پر فراز نشیبی را به خود دیده است. این فراز و نشیب‌ها زمانی رنگ جدیت به خود گرفت که نتیجه کار به بازداشت، مسدود شدن حساب‌ها، ممنوع‌الخروجی و حتی تغییر مدیرعامل یکی از دو خودروسازان بزرگ منجر شد. این در حالی است که برکناری مدیران در بخش‌های اقتصادی دیگر موضوع جدیدی نیست و ما بارها شاهد بوده‌ایم که به دلایل متفاوت مدیران یکی پس از دیگری کنار گذاشته می‌شوند، حال چه در بخش خودروسازی و چه در بخش‌های متفاوت اقتصادی!وقتی خبری مبنی بر برکناری، مسدود شدن حساب، بازداشت مدیران و... به میان می‌آید در ابتدا تمام نگاه‌ها به سمت سیستم‌های نظارتی کشیده می‌شود. به عبارتی دیگر این بازداشت شدن و برکناری مدیران اقتصادی این پرسش را به وجود می‌آورند که چرا نهادهای نظارتی …
۱۳۹۸/۰۵/۱۱
خصوصی‌سازی خودروسازان سخت است
عضو هیئت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت که خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ فرآیند پیچیده‌ای است و باید با دقت انجام شود.به گزارش ایسنا، امیرحسن کاکایی اظهار کرد: خصوصی‌سازی خودروسازان بزرگ حداقل در سه الی چهار لایه باید انجام شود. اولین لایه‌ آن این است که اموال مازاد و راکد آنها به فروش برسد که این شرکت‌ها بتوانند تولید سرمایه داشته باشند. همچنین باید شرکت‌های بی‌ربط با صنعت آنها نیز واگذار شود. سپس شرکت‌های قطعه‌سازی که خودروسازان دارند واگذار شده و بعد از آن به سراغ خصوصی‌سازی بروند.این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در حال حاضر خودروسازان بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای تامین قطعات و تکمیل خودروهای کف کارخانه نیاز دارند تا بتوانند دوباره چرخ تولید را راه بیندازند چراکه …
۱۳۹۸/۰۴/۲۶
چرا مکانیسم نظارت بر صنعت خودرو ناکارآمد عمل می‌کند؟
متأسفانه در طول زمان نه‌تن‌ها تخلفات خودرو‌سازان کم نشده‌است، بلکه سطح افراد متهم و ابعاد فساد بزرگ‌تر شده‌است. این به معنای آن است که مکانیسم نظارتی در این صنعت که دارای ابعاد گسترده‌ای دارد، ناکارآمد است.
۱۳۹۸/۰۲/۰۵
اختاپوس فساد بر صنعت خودروسازی افتاده است/ ۷ نفر، تامین ۵۰ درصد قطعات موردنیاز خودرو را در اختیار دارند
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اختاپوس فساد بر صنعت خودروسازی سیطره پیدا کرده است، گفت: تامین ۵۰ درصد قطعات موردنیاز تولید خودرو در اختیار افراد محدودی است.
۱۳۹۸/۰۲/۰۵
کنترل 7 نفر بر نصف بازار قطعات خودرو
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اختاپوس فساد بر صنعت خودروسازی سیطره پیدا کرده است، گفت: تامین ۵۰ درصد قطعات موردنیاز تولید خودرو در اختیار افراد محدودی است.
۱۳۹۷/۱۱/۲۹
عوامل ابهام آفرین در بازار خودرو از نگاه یک استاد دانشگاه
تهران- ایرنا- عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت گفت: باید در کنار تقویت نظارت ها، جلو دلایل اصلی فساد در صنعت و بازار خودرو را گرفت که به کاهش تولید و افزایش قیمت ها منجر شده است.
 •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •