دوشنبه, ۱۱ فروردین, ۱۳۹۹ / 30 March, 2020
مازیار وکیلی
سازمان حاشیه‌ها/ صداوسیما سال ۹۸ را چگونه گذراند؟
سازمان حاشیه‌ها/ صداوسیما سال ۹۸ را چگونه گذراند؟
سازمان صداوسیما در سال ۱۳۹۸ را می‌توان سازمان حاشیه‌ها دانست؛ از ماجرای زینب ابوطالبی گرفته تا صادق کوشکی و محمد سرافراز و مهاجرت مزدک همگی موادی بودند که این سازمان را به یکی از نهادهای پرحاشیه کشور تبدیل کرده است.
۴ روز قبل / صدا و سیما / مازیار وکیلی /
«پدران»؛ کلیشه‌ای‌ترین فیلم جشنواره فجر/ اثری دلیل ساخته شدنش معلوم نیست!
«پدران»؛ کلیشه‌ای‌ترین فیلم جشنواره فجر/ اثری دلیل ساخته شدنش معلوم نیست!
فیلم پدران آخرین ساخته سالم صلواتی در جشنواره فیلم فجر 98 به نمایش درآمد و اتفاقا در بخش نگاه نو جشنواره گذاشته است. با این حال آنقدر کلیشه‌های این فیلم تکراری بود که بسیاری از منتقدان از خود پرسیدند دلیل قرار گرفتن این فیلم در بخش نگاه نو چیست.
۱۳۹۸/۱۱/۲۱ / فیلم پدران / مازیار وکیلی / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / جشنواره فیلم فجر 98 /
لباس شخصی‌ها در سینمای ایران/ در مقابل روشنفکران آتش به اختیار باشید!
لباس شخصی‌ها در سینمای ایران/ در مقابل روشنفکران آتش به اختیار باشید!
فیلم لباس شخصی به کارگردانی امیر عباس ربیعی و سرمایه‌گذاری موسسه اوج در جشنواره ۹۸ فیلم فجر به نمایش درآمد. موسسه اوج در فیلم مهم قبلی خود با محمد حسین مهدویان به سراغ سازمان مجاهدین خلق رفته بود و در این فیلم با کارگردان جدید، به سراغ نورالدین کیانوری و حزب توده پس از انقلاب رفته است. در گزارش رویداد۲۴ نقد فیلم لباس شخصی و پیام‌های اصلی موسسه اوج برای مخاطبان را بخوانید.
۱۳۹۸/۱۱/۱۹ / لباس شخصی / فیلم لباس شخصی / جشنواره فیلم فجر 98 / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / مازیار وکیلی /
«مغز استخوان»؛ تقلید دست چندم از اصغر فرهادی/ طبقه متوسط قضاوت نمی‌کند!
«مغز استخوان»؛ تقلید دست چندم از اصغر فرهادی/ طبقه متوسط قضاوت نمی‌کند!
فیلم مغز استخوان ساخته حمیدرضا قربانی که جشنواره فیلم فجر ۹۸ به نمایش درآمد، فیلمی بود که تقلیدی از سبک اصغر فرهادی به شمار می‌رود. تجربه‌ای که پیمان معادی هم با فیلم برف روی کاج‌ها به آن دست زد.
۱۳۹۸/۱۱/۱۸ / مغز استخوان / مازیار وکیلی / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / جشنواره فیلم فجر 98 /
«کشتارگاه»؛ همدستی پولساز لمپن‌ها و سرمایه‌داران/ نبض سرمایه دست کیست؟
«کشتارگاه»؛ همدستی پولساز لمپن‌ها و سرمایه‌داران/ نبض سرمایه دست کیست؟
فیلم کشتارگاه آخرین ساخته عباس امینی است که در جشنواره فیلم فجر ۹۸ به نمایش در آمده است. امیرحسین فتحی، باران کوثری، حسن پورشیرازی و مانی حقیقی در این فیلم بازی کرده‌اند. نقد فیلم کشتارگاه را در گزارش رویداد۲۴ بخوانید.
۱۳۹۸/۱۱/۱۸ / کشتارگاه / جشنواره فیلم فجر 98 / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / مازیار وکیلی / فیلم کشتارگاه /
«مردن در آب مطهر»؛ تقابل ایرانیان بی انصاف و افغان‌های دردمند!
«مردن در آب مطهر»؛ تقابل ایرانیان بی انصاف و افغان‌های دردمند!
فیلم مردن در آب مطهر ساخته برادران محمودی، فیلمی درباره مهاجران افغان است که به ایران می‌آیند تا از طریق قاچاقچیان به کشورهای دیگر بروند. داستان فیلم روای سختی‌هایی است که افغان‌ها در ایران متحمل می‌شوند. مردن در آب مطهر در جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمده است.
۱۳۹۸/۱۱/۱۸ / مردن در آب مطهر / جشنواره فیلم فجر 98 / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / مازیار وکیلی /
مهدی قلی خان هدایت؛ نخست وزیر عافیت طلب یا سیاستمدار محافظه کار؟
مهدی قلی خان هدایت؛ نخست وزیر عافیت طلب یا سیاستمدار محافظه کار؟
مهدی قلی خان هدایت مشهور به مخبر السلطنه از رجال عصر قاجار و پهلوی بود. او در دوره رضا شاه پهلوی نخست وزیر ایران شد. بیش از آنکه نام هدایت به عنوان نخست وزیر و به خاطر خدمات اجرایی‌اش در تاریخ ایران ماندگار شده باشد، به خاطر کتاب‌هایش و وجه روشنفکری‌اش ماندگار شده است. رویداد۲۴ در گزارش چهره‌های تاریخی خود زندگی مهدی قلی خان هدایت و تاثیر او بر جنبش مشروطه را بررسی کرده است.
۱۳۹۸/۱۱/۱۸ / مهدی قلی هدایت / رجال دوره پهلوی / مشاهیر ایران / مازیار وکیلی /
روز بلوا، فیلمی درباره موسسات مالی اعتباری/ به روحانیت پناه ببرید تا مشکلات حل شود
روز بلوا، فیلمی درباره موسسات مالی اعتباری/ به روحانیت پناه ببرید تا مشکلات حل شود
روز بلوا آخرین ساخته بهروز شعیبی در جشنواره فیلم فجر سال ۹۸ به نمایش درآمد. این فیلم به تهیه کنندگی موسسه اوج و با موضوع موسسات مالی اعتباری غیر مجاز ساخته شده است.
۱۳۹۸/۱۱/۱۸ / روز بلوا / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / جشنواره فیلم فجر 98 / مازیار وکیلی /
«آن شب»؛ تلاش ناکام برای باز کردن پای جن‌گیر به سینمای ایران!
«آن شب»؛ تلاش ناکام برای باز کردن پای جن‌گیر به سینمای ایران!
آن شب فیلمی در ژانر وحشت و به کارگردانی کورش آهاری و با بازی شهاب حسینی است که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد.
۱۳۹۸/۱۱/۱۶ / آن شب / کوروش آهاری / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / مازیار وکیلی /
درخت گردو؛ روایت رنج مردمی که در میان آرمان‌‌های انقلاب گم شدند
درخت گردو؛ روایت رنج مردمی که در میان آرمان‌‌های انقلاب گم شدند
فیلم درخت گردو آخرین ساخته محمد حسین مهدویان در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. مهدویان بر خلاف آثار قبلی‌اش همچون لاتاری و ماجرای نیمروز و ایستاده در غبار، به سراغ مضمونی ضد جنگ رفته بود
۱۳۹۸/۱۱/۱۶ / محمد حسین مهدویان / درخت گردو / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / مازیار وکیلی /
روز صفر؛ پاسخ امنیتی به هشتگ «عوضش امنیت داریم»
روز صفر؛ پاسخ امنیتی به هشتگ «عوضش امنیت داریم»
فیلم روز صفر آخرین ساخته سعید ملکان با موضوع امنیتی چگونگی دستگیری عبدالمالک ریگی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد. روز صفر برخلاف فیلم نرگس آبیار که ملودرامی عاشقانه بود، یک اکشن خوش ساخت به سیاق اکشن‌های هالیوودی است.
۱۳۹۸/۱۱/۱۵ / روز صفر / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / مازیار وکیلی /
آبادان یازده ۶۰؛ ملی گرایی ایرانی در خدمت ایدئولوژی موسسه اوج
آبادان یازده ۶۰؛ ملی گرایی ایرانی در خدمت ایدئولوژی موسسه اوج
آبادان یازده ۶۰ که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، توسط موسه اوج ساخته شده است. سازندگان فیلم تلاش کردند به جز چهره‌های تیپیک (یقه‌ بسته‌های ریش‌دار با پیشانی پینه بسته)، از شخصیت‌هایی در فیلم استفاده کنند که در عالم واقع به جهان فکری مدیران موسسه تعلق ندارند. بنابراین بیش از آنکه خود فیلم اهمیت داشته باشد، این زاویه دید سرمایه‌گذاران مهم است و اینکه چطور شخصیت اول فیلم که اتفاقا کارگردان هم با آن همفکری دارد، یک روشنفکر یا یک ارمنی مشروب‌خور است، جای تعجب بسیار دارد. آیا باید تغییر رویکرد اوج را جدی گرفت؟
۱۳۹۸/۱۱/۱۵ / آبادان یازده ۶۰ / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / مازیار وکیلی /
تومان؛ فیلمی در ستایش شرط‌بندی برای رسیدن به پول‌های بادآورده!
تومان؛ فیلمی در ستایش شرط‌بندی برای رسیدن به پول‌های بادآورده!
مرتضی فرشباف فیلم «تومان» را به سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رسانده است. او در این فیلم از بستر شرط بندی و قمار، موضوعی اجتماعی را پیش برده است. نقد فیلم تومان را در گزارش رویداد۲۴ بخوانید.
۱۳۹۸/۱۱/۱۴ / فیلم تومان / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / مازیار وکیلی /
فیلم شنای پروانه؛ جذب مخاطب با هانی کرده و وحید مرادی
فیلم شنای پروانه؛ جذب مخاطب با هانی کرده و وحید مرادی
فیلم شنای پروانه ساخته محمد کارت، فیلمی درباره لات‌ها و لمپن‌هاست که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و در آن تصاویری از چهره‌هایی مانند هانی کرده و وحید مرادی نشان می‌دهد تا به وسیله آن مخاطب جذب شود.
۱۳۹۸/۱۱/۱۴ / شنای پروانه / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / مازیار وکیلی /
عامه پسند؛ فیلمی گزنده در نقد سوکوب جنسیتی
عامه پسند؛ فیلمی گزنده در نقد سوکوب جنسیتی
سهیل بیرقی کارگردان فیلم عرق سرد، در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، با فیلمی به نام «عامه پسند» حضور پیدا کرده است؛ فیلمی در نقد سرکوب جنسیتی در ایران. بیرقی راهی جالب برای در امان ماندن از سانسور یافته است. او مردان فیلم را کلا حذف کرده و ما تنها صدایی از آنها می‌شنویم؛ صدایی که البته آنها را هراسناک‌تر کرده است.
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ / عامه پسند / سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / مازیار وکیلی /
«سه کام حبس»؛ تکرار ژست فیلمسازی دردمند در ایران
«سه کام حبس»؛ تکرار ژست فیلمسازی دردمند در ایران
فیلم سه کام حبس، آخرین ساخته سامون سالور کارگردان فیلم‌های «سیزده پنجاه و نه» و «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» در سی و هشتیمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
۱۳۹۸/۱۱/۱۳ / سه کام حبس / مازیار وکیلی / جشنواره فیلم فجر /
ابراهیم حکیمی؛ نخست وزیری که کارش سیاست نبود
ابراهیم حکیمی؛ نخست وزیری که کارش سیاست نبود
ابراهیم حکیمی از رجال دوره قاجار و پهلوی معروف به حکیم الدوله در سه دوره مختلف نخست وزیر ایران بود. حکیمی پزشکی بود که چندان با سیاست آشنا نبود اما به علت دستپاکی و اعتماد چهره‌های مختلف سیاسی به او، در دوره‌های مختلف به او اعتماد شد و نخست وزیر ایران شد.
۱۳۹۸/۰۹/۲۹ / ابراهیم حکیمی / محمد رضا شاه پهلوی / رجال دوره پهلوی / رجال پهلوی / مازیار وکیلی /
 •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •