دوشنبه, ۱۲ آبان, ۱۳۹۹ / 2 November, 2020
بهرام بیضایی
انتقاد شدید از ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی
۸ ساعت قبل / جواد طوسی / بهرام بیضایی / ابراهیم گلستان / مسعود کیمیایی / محمدرضا شجریان
انتقاد شدید از ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی
جواد طوسی، منتقد سینما، در یادداشتی با عنوان «حکایتِ ما و ابراهیم و عیار تنها» به انتقاد از گفته‌های اخیر ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی پرداخت.
۲ روز قبل
از «مرگ یزدگرد» تا «ابن ملجم»
کریم اکبری مبارکه بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون درگذشت.به گزارش ایسنا، این بازیگر متولد سال ۱۳۳۲ در رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر تحصیل کرده بود که پنجشنبه ۸ آبان ماه به دلیل کرونا از دنیا رفت.نوید اکبری مبارکه - فرزند این بازیگر - با تایید این خبر به ایسنا گفت: پدرم در روزهای اخیر مشغول بازی در سریالی بود که یکی از عوامل آن و بعد هم خانم لاله اسکندری مبتلا به کرونا شدند و با توجه به بیماری زمینه‌ای که پدر من داشتند، بیماری تمام ریه‌اش را درگیر کرد. او افزود: چند روز قبل عکس ریه از ایشان گرفته شد ولی داروها موثر نبودند و دیروز صبح که پدر را در بیمارستان بستری کردیم در فاصله ۲۴ ساعت فوت کردند و همه ما در شوک هستیم. وی اضافه کرد: در این باره بیمارستان هم کوتاهی کرده و دارویی را که باید …
بازیگر نقش ابن ملجم درگذشت
۲ روز قبل / امام علی / بهرام بیضایی / تلویزیون / لاله اسکندری / مرگ
بازیگر نقش ابن ملجم درگذشت
کریم اکبری مبارکه بازیگر نقش ابن ملجم در سریال «امام علی ع)» به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت. او دومین نفری بود که سر صحنه سریال «جشن سربرون» مبتلا به کرونا شد.
ببینید | نقش‌های ماندگار هنرپیشه فیلم‌های بهرام بیضایی که به خاطر کرونا درگذشت
۳ روز قبل / مجموعه تلویزیونی مختارنامه / تلویزیون / سینمای ایران / ویروس کرونا
ببینید | نقش‌های ماندگار هنرپیشه فیلم‌های بهرام بیضایی که به خاطر کرونا درگذشت
کریم اکبری مبارکه را بسیاری برای بازی در نقش منفی ابن ملجم مرادی در سریال امام علی می شناسند اما او در دهه ۶۰ کارهایی فراموش نشدنی در تلویزیون و سینمای ایران دارد.
از ترور حضرت علی (ع) تا سرکردگی سپاه یزدگرد ساسانی
۴ روز قبل / بازیگران سینما و تلویزیون ایران / بازیگران تئاتر / بهرام بیضایی / داوود میرباقری
از ترور حضرت علی (ع) تا سرکردگی سپاه یزدگرد ساسانی
کریم اکبری‌مبارکه، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما که امروز بر اثر کرونا درگذشت، تجربه نقش‌آفرینی در طیف گسترده‌ای از شخصیت‌ها از سرکرده سپاه یزدگرد تا قاتل امام علی (ع) را در کارنامه دارد.
بازیگر سریال مختارنامه بر اثر کرونا درگذشت
۴ روز قبل / بهرام بیضایی / مرگ / درگذشت / مختارنامه / اثر
بازیگر سریال مختارنامه بر اثر کرونا درگذشت
اقتصاد نیوز : کریم اکبری مبارکه امروز هشتم آبان ماه بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ درگذشت.
۱۳۹۹/۰۸/۰۶
حقیقتا شما خیلی بزرگید آقای بیضایی
پخش مستندی درباره بهرام بیضایی باعث شد تا در شبکه‌های اجتماعی و توییتر فارسی، کاربران با داغ کردن هشتگ «بیضایی» درباره این کارگردان سینما و تئاتر برجسته ایرانی و دیالوگ‌های ماندگار آثار او بنویسند. آنچه می‌خوانید منتخبی از این توییت‌هاست.  «متاسفم که دیر به خواندن آثار بهرام بیضایی روی آوردم. تومار شیخ شرزین را دیروز تمام کردم و حقیقتا دانایی را نمی‌شود کشت»، ‌«روز هنر رو باید به غمی که در چشمان بهرام بیضایی موج میزنه تبریک گفت»، «آنگاه که من نومید بودم کسی چهره‌ام را ندید. گفتم بی‌شک اکنون در رویای کسی هستم و او از رنج من در رنج است! پرده نئی»، «بپرسش ویرانه چرا می‌سازند؛ آتش چرا می‌زنند؛ …
تشریف
۱۳۹۹/۰۸/۰۶
تشریف
کتاب پیشنهادی برای مطالعه در پایان این هفته، رمان تازه منتشر شده «تشریف» نوشته علی‌اصغر عزتی پاک است که از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده و درباره ریشه‌های انقلاب اسلامی و زندگی شخصیت‌های آرمانخواه در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است. این رمان بر محوریت جست‌و‌جو است؛ برای یافتن حقیقتی که نشانه‌های آن بر یکی از قهرمانان داستان، «شهریار» نازل شده است. قهرمان داستان تشریف عزتی پاک مانند قهرمان داستان«روز واقعه» بهرام بیضایی، در هنگام مراسم عروسی خود، عروس را در حجله تنها می‌گذارد و برای …
افراد مشهور ماه تولد شما چه کسانی هستند؟
۱۳۹۹/۰۸/۰۳ / ماه تولد / افراد مشهور / پارسی خبر / سبک زندگی
افراد مشهور ماه تولد شما چه کسانی هستند؟
همه ما در یک ماه خاصی به دنیا آمده ایم و به تبع آن برخی ویژگی‌های ماه تولد را با خود به همراه داریم. این باعث می‌شود که برخی افراد دیگر که همراه با ما در یک ماه خاص به دنیا آمده اند ویژگی‌ها و علاقه مندی‌های مشترکی داشته باشیم. پس بیاید خود را بشناسید و ببینید با کدام افراد مشهور در سراسر دنیا در یک متولد شده اید شاید جا پای آن‌ها بگذارید! فروردین: محمدعلی کشاورز، خسرو شکیبایی، علی دایی، مهران مدیری، پوران درخشنده، مریلا زارعی،رخشان بنی اعتماد، علیرضا افتخاری، مجید مجیدی، آدولف هیتلر، مارلون براندو، تنسی ویلیامز، چارلی چاپلین. اردیبهشت: دکتر مصدق، سیمین دانشور، دکتر محمد معین، غلامحسین بنان، رهی معیری، اصغر فرهادی، رضا عطاران، بهاره کیان افشار، منوچهر نوذری، بهرام رادان، علیرضا حقیقی، طناز طباطبایی، …
۱۳۹۹/۰۷/۳۰
کودک و بازیگری
کودکان بازیگران بالفطره هستند. این استعداد را می‌توان در بازی‌ها و بازیگوشی‌ها و رفتارشان دید که چگونه دخترکی عروسک به آغوش می‌گیرد و مثل مادری مهربان آن را نوازش می‌کند. برایش لالایی می‌خواند و قصه می‌گوید و... پسرکی خودش را قهرمان قهرمانان می‌پندارد. با ژشت و ادا و اطوار. گاه با شیطنت‌های کودکانه نقش دلخواهش را به نمایش می‌گذارد. کودکان تکنیک و فوت و فن بازیگری نمی‌دانند. از تحلیل نقش و کاراکتر چیزی نمی‌فهمند. اما آنچه را که در خیال ساده‌انگارانه‌شان جا بیفتد، خیلی خوب باور می‌کنند و صمیمانه همدل و همراهش می‌شوند، حتی اگر سایه‌ای جنبنده روی دیوار باشد یا عروسک‌هایی ساده مثل «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» …
۱۳۹۹/۰۷/۳۰
دهه 60 چگونه گذشت؟
فریدون جیرانی ـ فیلمساز و روزنامه‌نگار    سینمای دهه60 با گیجی و بلاتکلیفی شروع می‌شود. تزلزل در مدیریت و مشخص‌نبودن معیارها برای فیلمسازی در جامعه انقلابی و اینکه هیچ‌کس نمی‌داند در شرایط تغییر یافته باید چگونه فیلم بسازد، نتیجه‌اش می‌شود فیلم‌هایی که از کارگردان‌های روشنفکر در اولین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. «خط قرمز» (مسعود کیمیایی)، «حاجی واشنگتن» (علی حاتمی)، «مرگ یزدگرد» (بهرام بیضایی) توفیف می‌شوند. «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» (داریوش مهرجویی) هم که در فستیوال نیست، توقیف می‌شود. …
شبی در مجلس پهلوان اکبر
۱۳۹۹/۰۷/۲۹
شبی در مجلس پهلوان اکبر
 بهرام بیضائی، اکبر رادی، غلامحسین ساعدی، نصرت‎الله نویدی و بسیاری دیگر در دهه40 به دیدن نمایش‎های یکدیگر می‎روند و درباره آثار هم می‎نویسند. جز اینها مهم‌ترین نقدهای تئاتر در دهه40 را جلال آل‎احمد بر آثار بهمن فرسی و خجسته‌کیا می‎نویسد. نقد اکبر رادی بر اجرای نمایش «حسن کچل» نوشته علی حاتمی و کارگردانی داوود رشیدی، از نوشته‌های خواندنی درباره تئاترهای دهه40 است. برای آشنایی با این نقدها، نقد اکبر رادی بر اجرای «پهلوان اکبر می‎میرد» نوشته بهرام بیضایی و با کارگردانی و بازیگری عباس جوانمرد، از کتاب …
زبان نمایش
۱۳۹۹/۰۷/۲۸
زبان نمایش
علی‌اکبر شیروانی  بهرام بیضایی با آرش پا به میدان گذاشت، یکی از همین سال‌های دهه40 و از یزدگرد گرفته تا آقای سمساری و روز واقعه را با فارسی پاکیزه ارائه داد. بیضایی نمایشنامه، فیلمنامه، پژوهش، داستان‌نویسی و کارگردانی را آزمود، اما شهرتش با تئاتر گره خورده است. نمایشنامه‌های فراوان او هرکدام رنگ ‌و بویی دارند و هرکدام به شیوه‌ای نوشته شده‌اند و همه با نثری سالم و استوار. بیضایی با جهان اسطوره خو گرفته بود، سنت‌های نمایش ایرانی را می‌شناخت و همراه شعر و نثر کلاسیک زیسته بود و جمع این سه ماندگاری، …
۱۳۹۹/۰۷/۲۷
داستان کوتاه و رمان‌نویسی در ایران
همایش بین‌المللی داستان کوتاه و رمان‌نویسی در ایران(سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۹) از سوی دانشگاه دهلی برگزار می‌شود. بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دهلی این همایش را در قالب وبینار بین‌المللی دو روزه‌ای به زبان‌های فارسی و انگلیسی برگزار می‌کند. همایش بین‌المللی داستان کوتاه و رمان‌نویسی در ایران در روزهای ۱۹ و ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰(۲۸و ۲۹مهر) برگزار می‌شود. در این همایش ۲۵ مقاله از استادان ایرانی، هندی، تاجیکستانی و بنگلادشی ارایه خواهد شد. دبیر این همایش پروفسور راجندر کمار، رییس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دهلی است. علیم اشرف خان، حسین پاینده، چندر شیکهر، بهناز علیپور گسکری، سیدعلی کاشفی‌خوانساری، معصومه میرابوطالبی و حسن میرعابدینی از جمله …
هوشنگ معتمدی‌دار فانی را وداع گفت
۱۳۹۹/۰۷/۲۲ / بازی / بهرام بیضایی / تئاتر / جنگ / کورش
هوشنگ معتمدی‌دار فانی را وداع گفت
هوشنگ معتمدی از سال ۱۳۴۲ فعالیت‌های تئاتری خود را در ارتش با نمایشنامه «دکتر قلابی» آغاز کرد و از آن زمان،
۱۳۹۹/۰۷/۲۱
بخارا
صد و سی و نهمین شماره مجله بخارا ویژه مهر و آبان 1399در 800 صفحه منتشر شد. در این شماره بخارا، تازه‌ترین سروده محمدرضا شفیعی کدکنی با عنوان «درخت» برای نخستین بار منتشر شده است. همچنین بخش منتشرنشده‌ای از نمایشنامه «داستان باورنکردنی» اثر بهرام بیضایی را در همین شماره بخارا خواهید خواند. و بخش ویژه‌ای به یادنامه عبدالرحمن فرامرزی اختصاص دارد. شادی و غم در میان ایرانیان/ هوشنگ دولت‌آبادی، بُریده‌ها (بخش سایه‌بازی از فیلمنامه «داستان باورنکردنی») / بهرام بیضایی، یکی از نمونه‌های کهن‌سازی کاذب زبان …
انتقاد کیهان از تلویزیون:ترویج فرقه‌های انحرافی از رسانه ملی در روز اربعین
۱۳۹۹/۰۷/۱۹ / بهرام بیضایی / سازمان صدا و سیما / روزنامه کیهان
انتقاد کیهان از تلویزیون:ترویج فرقه‌های انحرافی از رسانه ملی در روز اربعین
کیهان نوشت:روز پنجشنبه مصادف با اربعین حسینی ، فیلم «آسمان محبوب» ساخته داریوش مهرجویی و محصول سیما فیلم از شبکه پنج سیما پخش شد. این فیلم که در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر در بهمن 1389 به نمایش درآمده بود، در همان جشنواره نامزد دریافت 9 سیمرغ بلورین و برنده دو جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین بازیگر مرد شد.
آخرین وضعیت سلامتی احمدرضا احمدی پس از سکته مغزی
۱۳۹۹/۰۷/۱۴ / بهرام بیضایی / خانواده / سکته مغزی / شعر / نادر ابراهیمی
آخرین وضعیت سلامتی احمدرضا احمدی پس از سکته مغزی
اقتصاد نیوز : احمدرضا احمدی، شاعر و نویسنده سرشناس کشورمان، پس از سکته مغزی در روز گذشته (یکشنبه ۱۳ مهر)، در خانه تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارد.
۱۳۹۹/۰۷/۱۳
تنوع عناوین، برهوت کیفیت
مساله سوءاستفاده از کار یک مترجم همیشه در کشور ما وجود داشته. یعنی در زمان شاه هم این مشکل بوده. ناشرانی بوده‌‎اند معروف به ناشران شاه‌آبادی که کتاب‌های جعلی از روی دست مترجمان جدی کشور منتشر می‌کردند. مثلا «جنایت و مکافات» ترجمه مهری آهی را که انتشارات خوارزمی در هزار صفحه چاپ کرده بود، آنها خلاصه‌اش کردند در ٣٠٠ صفحه و چاپ کردند. با این حال به نظر من مشکلی که الان داریم از آن قضیه فراتر است و اتفاقا به بعضی ناشران حرفه‌ای برمی‌گردد. این نظریه در مطالعات ترجمه ثابت شده است که دست کم متون کلاسیک هر 30 سال یک بار به ترجمه مجدد نیاز دارند. سوال من این است که وقتی هنوز مثلا 30 سال از یک ترجمه موثق و خوب «جنایت و مکافات» یا «برادران …
جوانمردی که هم دیکتاتور بود هم مهربان
۱۳۹۹/۰۷/۱۰ / بهزاد فراهانی / بازیگران تئاتر / تئاتر / کارگردانان تئاتر
جوانمردی که هم دیکتاتور بود هم مهربان
گروه هنر ملی، با بنیان‌گذاری و رهبری عباس جوانمرد، یکی از حرفه‌ای‌ترین گروه‌های تئاتری کشورمان بود که بزرگانی مانند بهرام بیضایی، علی حاتمی و بیژن مفید از اهالی آن بودند. به جرئت می‌توان گفت هنر ملی، اولین گروه تئاتری ایران بود که توانست در جامعه ایران رشد پیدا کند و در فستیوال‌های فرهنگی هم به موفقیت برسد.
عباس جوانمرد درگذشت
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ / عباس جوانمرد / تئاتر
عباس جوانمرد درگذشت
عباس جوانمرد در سن ۹۲ سالگی درگذشت. به گفته برخی از نزدیکان این هنرمند، علت درگذشت او سکته بوده است. نیلوفر بیضایی کارگردان تئاتر و فرزند بهرام بیضایی که مقیم آلمان است، در اینستاگرام خود این خبر را اعلام کرد.
با پروتکل ها جان بازیگرانم را حفظ می کنم
۱۳۹۹/۰۷/۰۶ / تئاتر / میکائیل شهرستانی / نمایش «لبخند باشکوه آقای گیل» / اکبر رادی / بهرام بیضایی / تماشاخانه سنگلج / کروناویروس
با پروتکل ها جان بازیگرانم را حفظ می کنم
میکاییل شهرستانی که بزودی نمایش «لبخند با شکوه آقای گیل» را با گروهی از هنرجویان جوانش روی صحنه می‌برد، با ابراز تاسف از کم‌توجهی به تئاتر گفت: در برابر این بی مهری‌ها فقط می‌توانم سکوت کنم. دیگر حتی حیرت هم نمی‌کنم چون چیزی برای تعجب وجود ندارد.
سینمای ایران به روایت سیف‌الله داد
۱۳۹۹/۰۷/۰۲ / سینمای ایران
سینمای ایران به روایت سیف‌الله داد
سیف‌الله داد از داریوش مهرجویی و بهرام بیضایی به عنوان کارگردان و فیلمنامه‌نویس مورد علاقه‌اش نام می‌برد.
قاب‌نگاری بانوی فرانسوی از مستندهای آوینی در «روایت جنگ در دل جنگ»
۱۳۹۹/۰۷/۰۲ / مستندساز / بهرام بیضایی / بنیاد سینمایی فارابی / عباس کیارستمی / پاریس / مستند / امیر نادری / شهید سید مرتضی آوینی / چهلمین سال دفاع مقدس
قاب‌نگاری بانوی فرانسوی از مستندهای آوینی در «روایت جنگ در دل جنگ»
تهران- ایرنا- «انیس دوویکتور» محقق فرانسوی و استاد دانشگاه سوربن پاریس که تحقیقات خود را در مورد سیاست‌گذاری فرهنگی در سینمای ایران در دهه ۷۰ خورشیدی آغاز کرد، بعد از نزدیک به دو دهه تحقیقات میدانی، مطالعه و مصاحبه کتاب «روایت جنگ در دل جنگ» را نوشت و در آن شیوه مستندسازی شهید مرتضی آوینی را برای مخاطب بازگو کرد و آن را ناشی از دید عرفانی وی به دنیا، زندگی و جنگ هشت‌ساله دانست.
دانشکده‌های ما حتی استادان را هم فراری می‌دهند
۱۳۹۹/۰۶/۲۸ / تعزیه / رضا کوچک‌زاده / بهرام بیضایی / آموزش تعزیه
دانشکده‌های ما حتی استادان را هم فراری می‌دهند
یک کارگردان و پژوهشگر تئاتر، نکاتی را درباره آموزش تعزیه در دانشگاه‌ها مطرح کرد و با ابراز تاسف از وضعیت دانشکده‌های هنری گفت: این دانشکده‌ها حتی استادان را فراری می‌دهند چه برسد به دانشجویان.
داستانی از «هزار و یک‌شب» با بازی الهام پاوه‌نژاد/ عکس
۱۳۹۹/۰۶/۲۷ / بهرام بیضایی / بازیگران سینما و تلویزیون ایران / نمایش ایرانی
داستانی از «هزار و یک‌شب» با بازی الهام پاوه‌نژاد/ عکس
نمایش «مرجان» با نقش‌آفرینی الهام پاوه‌نژاد روی صحنه می‌رود. آریان رضایی کارگردان و نویسنده این نمایش است.
پیشنهادهای ویژه هفته
۱۳۹۹/۰۶/۲۷
پیشنهادهای ویژه هفته
شهرزاد قصه‌گو   پرده نئی این یک فیلمنامه است، با وجود این چرا باید آن را بخوانید؟ آن‌هم فیلمنامه‌ای که هنوز ساخته نشده و به احتمال هیچ‌وقت هم ساخته نخواهد شد؟ 2 دلیل دارد؛ اول اینکه شما دارید اثری از بهرام بیضایی را می‌خوانید که در روزگار قدیم اتفاق افتاده و خود فیلمنامه و توضیحاتی که داده است، فی‌نفسه ارزش ادبی دارد و آن را تبدیل به یک اثر ادبی کرده است. دوم اینکه جدا از ساخته شدن یا نشدن این اثر، وقتی شما شروع به خواندن بخشی از آن می‌کنید، چنان با این شهرزاد قصه‌گوی تئاتر و سینمای ایران پیش …
«اکران آنلاین» چرا جدی گرفته نمی‌شود؟/ «گورکن» و شانس شکار مخاطب
۱۳۹۹/۰۶/۲۵
«اکران آنلاین» چرا جدی گرفته نمی‌شود؟/ «گورکن» و شانس شکار مخاطب
کاظم ملایی کارگردان فیلم سینمایی «گورکن» معتقد است سینما یعنی پیوند بین توده مردم و منتقدان و فستیوال‌ها؛ کاری که امثال بهرام بیضایی و اصغر فرهادی آن را به بهترین شکل انجام داده‌اند.
۱۳۹۹/۰۶/۲۳
سینما قوی‌ترین دیپلماسی است
تینا جلالی |اولین دوره مراسم تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌المللی شامگاه جمعه ۲۱ شهریور ماه همزمان با روز ملی سینما به همت جشنواره جهانی فیلم فجر، بنیاد سینمایی فارابی و منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد و همراهی خانه سینما با حضور مسوولان و سینماگران در باغ هنر برگزار شد.در این  مراسم از نوید محمدزاده برنده بهترین بازیگر در جشنواره توکیو تجلیل شد.این بازیگر بیان کرد: «من عضو کوچکی از سینمای پرافتخار ایران هستم. حتی آنانی که با سینمای ایران مخالف هستند، می‌دانند که هر بار که ما از جشنواره‌های خارجی جایزه دریافت می‌کنیم نام ایران را بالا می‌بریم. ما نمایندگان فرهنگی سینمای ایران هستیم.» همچنین سعید روستایی کارگردان فیلم «متری …
۱۳۹۹/۰۶/۲۳
سینما عذرخواهی کرد و گفت اندکی کسالت دارم
روز جمعه روز ملی سینما بود و کاربران به بهانه آن هشتگ «سینما» را داغ کردند و درباره هنر هفتم در ایران نوشتند. آنچه می‌خوانید منتخبی از این توییت‌هاست.  «هرچند سینما امروز وضعیت خوبی نداره و دست هر کسی هست جز سینماگردان‌های واقعی، باز هم روز ملی سینما رو به سینماگردان‌های واقعی مثل آقایون بیضایی، کیارستمی، مهرجویی و فرهادی تبریک میگم به امید روزی که سینما ابزار پولشویی نباشه و به رسالت اصلی‌اش یعنی تولید هنر فاخر و تاثیرگذار برگرده»، «دیروز‌ روز ملی سینما بود. فیلم زیر پوست شهر یه سکانس داره گلاب آدینه رو به دوربین قلبش رو نشون‌ میده میگه کاش یکی بود از این تو فیلم‌ می‌گرفت»، «من رو ببخشید و بهم حق بدید …
ویدئو / موسیقی فیلم؛ «وقتی همه خوابیم»
۱۳۹۹/۰۶/۲۱ / معرفی موسیقی فیلم / موسیقی متن / فیلم سینمایی / موسیقی فیلم وقتی همه خوابیم / بهرام بیضایی / محمد رضا درویشی
ویدئو / موسیقی فیلم؛ «وقتی همه خوابیم»
«وقتی همه خوابیم» فیلمی درام به کارگردانی بهرام بیضایی است که آخرین اثر سینمایی او نیز محسوب می‌شود. بیضایی در این اثر که درباره سختی‌های ساخت یک فیلم سینمایی است، گلایه‌های خود از فیلمسازی در ایران را با زبانی هجوگونه به تصویر می‌کشد. از سال ۱۳۷۰ بیضایی تنها توانست سه فیلم بلند «مسافران»، «سگ‌کشی» و «وقتی همه خوابیم» را با فاصله‌های یازده و هشت سال بسازد. موسیقی این اثر را «محمدرضا درویشی»ساخته که پنجمین همکاری او با بیضایی و نخستین همکاری‌اش با او در یک فیلم بلند است. درویشی، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی، در کنار ساخت بیش از ۲۰ موسیقی فیلم، مجموعه ۱۰ جلدی دائرةالمعارف سازهای ایران را نوشته است.
روزنامه‌نگار و هنرمند پیشکسوتان تئاتر استانی درگذشت
۱۳۹۹/۰۶/۱۳ / علی نصیریان / بهرام بیضایی / استان ایلام / هنرمند تئاتر
روزنامه‌نگار و هنرمند پیشکسوتان تئاتر استانی درگذشت
تهران- ایرنا- علی باسره که حدود ۶۰ سال داشت شب گذشته پس از یک دوره مبارزه با سرطان در ایلام درگذشت.
۱۳۹۹/۰۶/۱۱
سینما بدهکار عاشورا
گروه فرهنگ و هنر – در طول چند دهه گذشته تعداد فیلم‌های سینمایی و یا سریال‌های تلویزیونی که مستقیما به حادثه کربلا بپردازند بسیار اندک بوده است، تا آنجا که هنوز که هنوز است سریال «مختارنامه» و فیلم «روز واقعه» پای ثابت برنامه‌های تلویزیون در ایام محرم و صفر هستند. اما چرا با وجود اهمیت بسیار بالای واقعه کربلا کمتر کارگردان و نویسنده‌ای به سراغ ساخت چنین فیلم‌هایی می‌روند؟معمولا در تمام جهان، داستان‌هایی با محتوای مذهبی بسیار مورد توجه نویسندگان و کارگردان‌ها قرار می‌گیرد. در غرب فیلم‌های بسیاری درباره پیامبران ساخته شده است اما چرا در کشور ما کمتر به این مهم پرداخته می‌شود؟ قیام امام حسین‫(ع) و واقعه عاشورا یکی از کلیدی‌ترین ذخایر فرهنگ شیعی است اما کمتر کارگردانی مستقیما به سراغ ساخت فیلمی با …
دِینی که از عاشورا بر گردن سینما مانده است
۱۳۹۹/۰۶/۰۹ / فرامرز قریبیان / احمدرضا درویش / بهرام بیضایی / عاشورا
دِینی که از عاشورا بر گردن سینما مانده است
ایرنا نوشت: بعد از گذشت چهل‌واندی سال از انقلاب اسلامی ایران، وقتی هنوز تعداد آثار تولید شده درباره قیام امام حسین (ع) به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، یعنی حتما دِینی از واقعه عاشوار بر گردن سینما مانده است.
چرا «روز واقعه» در سینمای ایران تکرار نشد؟
۱۳۹۹/۰۶/۰۹ / ناصر تقوایی / فیلم سینمایی روز واقعه / بهرام بیضایی
چرا «روز واقعه» در سینمای ایران تکرار نشد؟
مهر نوشت: احمد طالبی‌نژاد منتقد و پژوهشگر سینما ضمن اشاره به برخی موانع در مسیر تولید فیلم‌های عاشورایی در سینمای ایران، «روز واقعه» را همچنان کامل‌ترین و تأثیرگذارترین تجربه در این حوزه توصیف کرد.
ساخت «روز واقعه»‌ای دیگر تقریبا غیرممکن است
۱۳۹۹/۰۶/۰۶
ساخت «روز واقعه»‌ای دیگر تقریبا غیرممکن است
الناز عباسیان گرچه در تصویرسازی حماسه بزرگی چون کربلا، آثار نمایشی چندانی در سینما و تلویزیون ایران ساخته نشده است، اما همان اندک ساخته‌های عاشورایی محبوبیتی خاصی بین مردم پیدا کرده‌اند. از بین تولیدهای سینما و تلویزیون، ۵  اثر را که به زعم ما ارزش بیشتری از منظر دراماتیک دارند، گزینش کردیم. همچنین به همین بهانه سراغ کارگردان اثرگذار فیلم سینمایی عاشورایی یعنی «روز واقعه» رفتیم. این فیلم به کارگردانی شهرام اسدی و نویسندگی بهرام بیضایی، سال ۱۳۷۳ ساخته شد؛ فیلمی که در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر در …
انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم "روز واقعه" + فیلم
۱۳۹۹/۰۶/۰۵ / انتشار نسخه ویژه نابینایان روز واقعه / محرم 99
انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم "روز واقعه" + فیلم
افشین زی‌نوری، دوبلور، مجری و بازیگر، فیلم سینمایی «روز واقعه» نوشته بهرام بیضایی و ساخته شهرام اسدی را برای نابینایان توضیح‌دار کرد.
موانع سینمای عاشورایی؛ از سنگ‌اندازی مدیران تا نگرانی گرین‌کارت!
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ / دفاع مقدس / انقلاب اسلامی ایران / شبکه پنج سیما / علی اکبری / مریم مقدس / شهید مطهری / حامد عنقا / بهروز افخمی / محسن علی اکبری / جواد شمقدری
موانع سینمای عاشورایی؛ از سنگ‌اندازی مدیران تا نگرانی گرین‌کارت!
محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما در برنامه «نقد سینما» بیان کرد که متأسفانه برخی از هنرمندان ما نگرانی بابت گرین‌کارت دارند و از آثار انصراف می‌دهند.
وجود روایت‌های متعدد از یک واقعه بهانه برای کار نکردن است
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ / حضرت عباس (ع) / بهروز افخمی / بهرام بیضایی / مدیریت شبکه پنج سیما  / تریبون / عاشورا
وجود روایت‌های متعدد از یک واقعه بهانه برای کار نکردن است
تهران- ایرنا- یک کارشناس فرهنگی و سینما، گفت: فیلمساز باید سراغ ریشه‌ها برود و بدون تحریف وقایع را به تصویر بکشد. اینکه بگوییم روایت‌های متعدد از واقعه وجود دارد و به همین دلیل امکان روایت عاشورا را نداریم، بیشتر یک بهانه است.
۱۳۹۹/۰۵/۲۷
مفید به شهر قصه پیوست
[شهروند] بهمن مفید بازیگر قدیمی تئاتر و سینما بر اثر سرطان درگذشت و دیروز در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد.‏‏ خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه بعد از انتشار این خبر به نقل از یاشار صمیمی مفخم (خواهرزاده بهمن مفید) با طنزی تلخ نوشت: ‏‏«مفید که متولد بیست‌وپنجم مرداد 1321 بود، یک روز بعد از تولد هفتادوهشت‌سالگی‌اش از دنیا رفت.» این هنرمند تمام یک‌سال گذشته را تحت ‏درمان بیماری سرطان ریه سپری کرده بود.‏بهمن مفید، بازیگر، نوازنده و گوینده عروسکی بود. زاده خانواده‌ای هنرمند که در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران تحصیل کرد ‏و از اوان جوانی در تئاترهای پدرش غلامحسین مفید و برادرش بیژن، بازی کرده بود.‏بهمن مفید را البته تماشاگران سینما و تلویزیون …
مستند «شهر سوخته» به دنبال معرفی یافته‌های جدید است
۱۳۹۹/۰۵/۲۶ / سیستان و بلوچستان / موزه سینما / بهرام بیضایی / شهر سوخته زابل / بابک بهداد
مستند «شهر سوخته» به دنبال معرفی یافته‌های جدید است
تهران- ایرنا- کارگردان مستند «شهر سوخته»، گفت: کاوش‌هایی که در چندین دهه اخیر در «شهر سوخته» صورت گرفته بسیاری از یافته‌های باستان‌شناسان و تاریخ‌نویسان را دگرگون کرده است و این فیلم تلاش دارد تا بخشی از این یافته‌ها را به تصویر بکشد.
مسابقه نقد جشنواره فیلم مقاومت، از حاتمی‌کیا تا ملاقلی‌پور و بیضایی
۱۳۹۹/۰۵/۲۵ / بهرام بیضایی / ابراهیم حاتمی کیا / جشنواره فیلم مقاومت / رسول ملا قلی پور / آژانس شیشه ای
مسابقه نقد جشنواره فیلم مقاومت، از حاتمی‌کیا تا ملاقلی‌پور و بیضایی
تهران- ایرنا- اسامی ۴۰ فیلم منتخب در بخش مسابقه نقد و تحلیل و پژوهش شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت اعلام شد.
داریوش آشوری و بازاندیشی در قلمرو ادبیات فارسی
۱۳۹۹/۰۵/۱۱ / دانشگاه تهران / بهرام بیضایی / سعدی / دانشگاه آکسفورد / علی اشرف صادقی / کانون نویسندگان ایران / دانشگاه تهران / بریتانیا
داریوش آشوری و بازاندیشی در قلمرو ادبیات فارسی
تهران- ایرنا- داریوش آشوری از جمله نویسندگان و مترجمان سرشناس عصر حاضر است که بیشتر در میان اهالی ادبیات به عنوان مترجم آثار «فردریش نیچه» شناخته می‌شود در حالیکه خدمات مهم و ماندگاری چون تاسیس «کانون نویسندگان ایران» ماحصل تلاش‌های آشوری در حوزه فرهنگ و ادبیات به شمار می‌آید.
یکی از خفن‌های اینستاگرام مجوز کارگردانی در سینما گرفت!
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ / ناصر تقوایی / وزارت فرهنگ و ارشاد / بهرام بیضایی / فیلم ویدئویی / خفن اینستاگرام / رضا کریمی / شاخ اینستاگرام / نویسندگی / کریم پور / صالح دلدم
یکی از خفن‌های اینستاگرام مجوز کارگردانی در سینما گرفت!
کریم‌پور که تا چند روز پیش به ساخت ویدیوهای طنز در اینستاگرام مشغول بود، تنها فعالیت هنری جدی اش بازی در یک فیلم ویدیویی به نام «سرکوفت» در سال ۹۷ است.
داریوش ارجمند و حک نقش‌های ماندگار بر پرده نقره‌ای
۱۳۹۹/۰۵/۰۵ / داریوش ارجمند / علی شریعتی / بازیگر تئاتر / تلویزیون / فیلم / امام علی
داریوش ارجمند و حک نقش‌های ماندگار بر پرده نقره‌ای
تهران- ایرنا- داریوش ارجمند از جمله بازیگران پیشکسوت و شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون به شمار می‌آید که علاوه بر همکاری با بزرگانی چون بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی و داوود میرباقری، نقش‌های ماندگاری چون «مالک اشتر» در امام علی(ع)، حاصل استعداد و قدرت بازیگری وی محسوب می‌شود.
روز واقعه از دل هم‌نشینی با صفایی بیرون آمد/ زیر نورماه براساس سیره عملی صفایی ساخته شد/ توصیه صفایی به سیف‌الله داد برای آنکه معاونت سینمایی را نپذیرد/ اندیشه صفایی ضدسکون است
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ / بهرام بیضایی / رضا میرکریمی / علیرضا داوود نژاد / روحانیت و سینما / سیف الله داد / عین صاد / سالگرد مرگ علی صفایی / علی صفایی و عرفان عرفان ن / عرفان و سینما / حوزه و سینما
روز واقعه از دل هم‌نشینی با صفایی بیرون آمد/ زیر نورماه براساس سیره عملی صفایی ساخته شد/ توصیه صفایی به سیف‌الله داد برای آنکه معاونت سینمایی را نپذیرد/ اندیشه صفایی ضدسکون است
ایلنا: صفایی می‌گفت تضعیف جنایت است، توجیه حماقت و تکمیل رسالت ماست‌. این تکمیل چیزی نیست جز رسیدگی به مشکلات نظری و عملی جامعه و نسل جدید و ساختن آدم‌هایی که…
۱۳۹۹/۰۴/۲۲
در ستایش کارگردانی که سال‌هاست فیلم نمی‌سازد
[پولاد امین] «ناصر تقوایی یک سرمایه‌ تکرارنشدنی است. هنرمندی مستعد در تمام زمینه‌ها -‌چه وقتی مستندهای مذهبی می‌سازد، چه به ‌عنوان کارگردان سینما، چه با سریال طنزی که ساخته و هنوز که هنوز است هیچ‌یک از طنازان سینما و تلویزیون ما یک سکانس با قدرت و قوت آن نتوانسته‌اند بسازند و چه با داستان‌هایش. مردی با چنین استعدادی اما این روزها تنها و خانه‌نشین است، خلوت‌گزیده و این کفران نعمت است.» این ستایش از ناصر تقوایی از زبان داریوش ارجمند است، بازیگری که با «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی دوران حرفه‌ای خود را در سینما آغاز کرده (ارجمند البته یک همکاری ناکام هم با ناصر تقوایی دارد، در سریال «کوچک جنگلی» که به نتیجه …
۱۳۹۹/۰۴/۲۱
تاریخ نگار
هشت سال پیش در چنین روزی، برابر بیست‌ودوم تیر ١٣٩١ خورشیدی، حمید سمندریان، کارگردان شهیر تئاتر ایرانی در ٨١ سالگی درگذشت تا بهرام بیضایی در رثایش بنویسد:   «نمایش داغدارِ اوست.» نمایش‌های به‌یادماندنی چون «کرگدن»، «دوزخ»، «ملاقات با بانوی سالخورده»، «باغ‌وحش شیشه‌ای»، «اشباح»، «مرده‌های بی‌کفن و دفن»، «دایره گچی قفقازی»، «مرغ دریایی»، «بازی استریندبرگ»، «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» و... تنها بخشی از کارنامه پربار این استاد برجسته در وادی کارگردانی تئاتر به شمار می‌روند. ناگفته نماند سمندریان با وجود کارگردانی …
دردی که هنوز تازگی دارد
۱۳۹۹/۰۴/۱۸ / آتش سوزی جنگلها / بهرام بیضایی
دردی که هنوز تازگی دارد
این روزها که هر روز خبر یک آتش‌سوزی تازه در جنگل‌های سبز کشورمان، آتش به جان و دل هر ایرانی میهن‌دوستی می‌افکند، یادداشتی از بهرام بیضایی همچنان تازگی دارد و چه تاسفی بالاتر از این که این یادداشت بعد از نزدیک به ۱۲ سال آنقدر موضوعیت است که می‌توان آن را بازنشر کرد.
تحریفات فیلمساز ‌گریخته از وطن
۱۳۹۹/۰۴/۰۸ / بهرام بیضایی / ساواک / پهلوی / ارتش شاهنشاهی / جشنواره فیلم فجر / اخبار داغ
تحریفات فیلمساز ‌گریخته از وطن
بهرام بیضایی، فیلمساز گریخته از وطن در تازه‌ترین گفت‌وگویش که با برنامه آنلاین جشنواره برلین انجام داد، به دلایل فرار خود از ایران‌ اشاره کرد.
۱۳۹۹/۰۴/۰۱
زندگی در اتاقی به وسعت ایران
[پولاد امین] «روزی که از ایران بیرون آمدم، به این فکر نبودم که برای همیشه از ایران دور می‌شوم و الان هم که مدتی گذشته، باز همچین فکری ندارم». این جملات را مردی می‌گوید که سینما و تئاتر ایران به‌شدت مدیون اوست- و در این چندسالی که نیست، یعنی کوله‌بارش را بسته و به گلایه از ما رفته، جای خالی‌اش را تا عمق جان احساس می‌کند. اینها را بهرام بیضایی می‌گوید، یکی از قله‌های سینما و تئاتر ما در نیم‌قرن اخیر که هرچه نوشته یا ساخته، تاریخ شده و مانده. مردی که با ۱۳ نمایشی که تاکنون روی صحنه برده، با ۱۰ فیلم بلند و چهار فیلم کوتاهی که ساخته و با حدود 70 کتابی که به زبان فارسی چاپ کرده، به چنان جایگاه حسرت‌انگیزی رسیده که غیرقابل تصور است. در دهمین‌سال …
۱۰ روز با سینمای ایران در برلین | گفتگو با بیضایی و بنی‌اعتماد از راه دور
۱۳۹۹/۰۳/۳۱
۱۰ روز با سینمای ایران در برلین | گفتگو با بیضایی و بنی‌اعتماد از راه دور
جشنواره برلینر ۱۳ فیلم کوتاه و بلند برگزیده از سینمای ایران را در یک برنامه ۱۰ روزه به شکل آنلاین به نمایش می‌گذارد و سینمای سهراب شهیدثالث را با حضور چهره‌هایی چون بهرام بیضایی و رخشان بنی‌اعتماد بررسی می‌کند.
دریغ که یکی از بهترین بازیگران از میانمان رفت/ هنرمندی مردمی
۱۳۹۹/۰۳/۲۶ / خانه هنرمندان ایران / محمدعلی کشاورز / علی نصیریان / عباس کیارستمی / علی حاتمی / حسن بلخاری / ناصر تقوایی / موسسه تصویر شهر / تماشاخانه ایرانشهر / بهرام بیضایی
دریغ که یکی از بهترین بازیگران از میانمان رفت/ هنرمندی مردمی
در پی درگذشت محمدعلی کشاورز پیام های تسلیتی از سوی مراکز و افراد مختلف صادر شد.
۱۳۹۹/۰۳/۲۶
نگاه کن؛ آن ستاره خاموش شد!
آفتاب یزد – گروه فرهنگی: استاد محمدعلی کشاورز هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون که به دلیل کهولت سن و عارضه کلیوی مدتی در بیمارستان آتیه بستری بود، عصر روز گذشته 25 خرداد در سن 90 سالگی به دیار باقی شتافت. صفحه رسمی استاد کشاورز در اینستاگرام با انتشار یک متن خبر درگذشت این هنرمند را تایید کرد. در بخشی از متن منتشرشده آمده است: «استاد محمد علی کشاورز در کمال آرامش و در کنار خانواده و یگانه فرزندشان امروز 25 خردادماه 1399 به سفر ابدی رفتند. روحشان شاد و یادشان تا ابد جاودانه و گرامی» این هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران در تاریخ 26 فروردین سال 1309 در محله سیچان اصفهان به دنیا آمد. خاندان او اصالتاً از گرجی‌تبارانی بودند که در زمان شاه‌عباس به ایران آمدند. از آنجا که کشاورز به هنر علاقه‌مند …
درباره بابک بیات
۱۳۹۹/۰۳/۲۴ / محمد اصفهانی / بهرام بیضایی / جشنواره فیلم فجر / احمد شاملو / کنسرت موسیقی / صمد بهرنگی
درباره بابک بیات
تهران- ایرنا- بابک بیات موسیقیدان، نوازنده، تنظیم‌کننده و یکی از مهم‌ترین آهنگسازان فیلم در تاریخ جشنواره‌ فیلم فجر به شمار می‌رود. وی سه بار به خاطر ساخت موسیقی فیلم‌های عروس، سرزمین خورشید و مردی شبیه باران برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و با آهنگسازی مجموعه ولایت عشق به شهرت رسید.
دلایل حمله نئوتاواریش‌ها به مسعود ده‌نمکی +تصاویر
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ / کانال تلگرامی کات / مسعود ده‌نمکی / احسان محمدحسنی / روزنامه « کیهان » / مسعود ده نمکی / سعید امامی / بهرام بیضایی / حزب توده / همایون اسعدیان / وزارت ارشاد
دلایل حمله نئوتاواریش‌ها به مسعود ده‌نمکی +تصاویر
تاواریش‌های هوشنگ اسدی در باج‌گیری سینمایی مسیر او را تکرار می‌کنندو از حمله به مسعود ده‌نمکی دست نخواهد کشید، مگر اینکه ده‌نمکی مسیر شیتیل را برای نئوتاواریش سینما هموار کند.
تصاویر هوشنگ گلشیری به مناسبت درگذشتش
۱۳۹۹/۰۳/۱۸
تصاویر هوشنگ گلشیری به مناسبت درگذشتش
هوشنگ گلشیری نویسندهٔ معاصرایرانی و سردبیر مجلهٔ کارنامه بود. مورّخان ادبی وی را از تأثیرگذارترین داستان‌نویسان معاصر زبان فارسی دانسته‌اند. وی متولد ۲۵ اسفند ۱۳۱۶ و در گذشته ۱۶ خرداد ۱۳۷۹ می باشد. گلشیری از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۷ به دعوتِ بهرام بیضایی در دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران استادی کرد. او در سال ۱۳۵۸ با فرزانه طاهری که مترجم است ازدواج کرد. او با نگارش رمان کوتاه شازده احتجاب در اواخر دههٔ چهل خورشیدی به شهرت فراوانی رسید. این کتاب را یکی از قوی‌ترین داستان‌های ایرانی خوانده‌اند. او با نگارش رمان کوتاه شازده احتجاب در اواخر دههٔ چهل خورشیدی به شهرت فراوانی رسید. این کتاب را یکی از قوی‌ترین داستان‌های ایرانی خوانده‌اند. گلشیری همکاری خود را با مطبوعات از جوانی آغاز کرد. وی برخی آثار …
اکران آنلاین «فرش ایرانی» در لهستان
۱۳۹۹/۰۳/۱۳ / عباس کیارستمی / لهستان / بهرام بیضایی / رخشان بنی اعتماد / داریوش مهرجویی / بنیاد سینمایی فارابی / مجید مجیدی / حضور هنر ایران در جهان
اکران آنلاین «فرش ایرانی» در لهستان
فیلم «فرش ایرانی» طی یک رویداد یگانه در لهستان نمایشی ویژه خواهد داشت.
۱۳۹۹/۰۳/۱۰
روزگار دوزخی درام امروز
درام نوین یا درام مدرن در سال‌های ۱۸۷۰ تا۱۸۸۰ آغاز شد. سروژ استپانیان در ترجمه مجموعه آثار آنتون چخوف توضیحات خوبی درباره درام نوین داده است و در کنار چخوف از افراد دیگری نام می‌برد: «زولا، ایبسن، تولستوی، هاوپتمان، استریندبرگ، مترلینگ و شاو» (چخوف، ۱۳۸۱، ۷) درام مدرن با کارهای هنریک ایبسن به قدرت فراوانی رسید و با یوجین اونیل در امریکا به اوج خود رسید، زیرا او یک تنه تاریخ تئاتر امریکا را زیر و رو کرد. البته اونیل به ندرت در ایران جدی گرفته شده است و اغلب نویسندگان ایرانی در دهه ۱۳۴۰ به آنتون چخوف و هنریک ایبسن توجه کردند، به‌طوری که در اتاق کار زنده‌یاد اکبر رادی عکس‌هایی از ایبسن و چخوف قرار داشت. رادی در تلاش بود تا نمایشنامه «مرغ دریایی» چخوف …
۱۳۹۹/۰۳/۰۸
تنهایی یک دونده استقامت
وقتی اواخر دهه شصت امیر نادری کوله‌بارش را برداشت و از ایران رفت، به خاطر چند خط نقدی که در صفحه نقد خوانندگان یک مجله سینمایی، درباره فیلم دونده نوشته بودم و در آن قدرت فیلم را به تدوین عالی بهرام بیضایی، مرتبط دانسته بودم، احساس گناه می‌کردم. دلم می‌خواست، می‌توانستم زمان را به عقب برگردانم و قبل از آنکه امیر نادری سوار هواپیما شود، جلویش بایستم و بگویم: امیرو ... امیرو، حرف منتقدین را جدی نگیر، خیلی‌هاشان حرف مفت زیاد می‌زنند! دونده یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است! تو را خدا بمان و فیلم خودت را بساز‌! امکانش نبود و نادری در واقعیت کشورش را ترک کرده بود. تنها شانسی که آوردم این بود که همان موقع‌ها زنده‌یاد منوچهر عسگری‌نسب سر کلاس …
درباره احمدرضا احمدی
۱۳۹۹/۰۲/۳۰ / فرانسه / کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان / بهرام بیضایی / کرمان / مسعود کیمیایی / ادیب / حافظ / احمدرضا احمدی / فریدون رهنما / مسجد سپهسالار
درباره احمدرضا احمدی
تهران- ایرنا- احمدرضا احمدی یکی از برجسته‌ترین شاعران صاحب سبک معاصر به شمار می‌آید که علاوه بر سرودن شعر به اموری چون نویسندگی، گویندگی و نقد هنری نیز اهتمام دارد. وی بنیان‌گذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی در شعر معاصر ایران است که در نیمهٔ دوم این دهه، موج نو تبدیل به یک حرکت مدرنیستی در فرهنگ ایرانی شد.
باغ رمضان، باغی برای سلبریتی‌ بازی شد +تصاویر
۱۳۹۹/۰۲/۲۸ / شبکه سوم سیما / محمدرضا حسینیان / گیتی خامنه / شورای شهرتهران / نادر ابراهیمی / محسن هاشمی / حجت الاسلام زائری / رضا گلزار / بهرام بیضایی / ابوالقاسم طالبی
باغ رمضان، باغی برای سلبریتی‌ بازی شد +تصاویر
اگر عنوان برنامه به «باغ سلبریتی‌ها» تغییر نام می‌داد، برنامه از ساختار هویت‌مندتری برخودار بود. این ویژه برنامه مذهبی سعی کرده است چهره‌ها را به عنوان «انسان تراز» معاصر معرفی کند.
نگاهی به نمایشنامه «مجلس ضربت زدن» بهرام‌ بیضایی/اعتراض به حذف علی(ع)
۱۳۹۹/۰۲/۲۶ / «مجلس ضربت زدن» / بهرام بیضایی
نگاهی به نمایشنامه «مجلس ضربت زدن» بهرام‌ بیضایی/اعتراض به حذف علی(ع)
«آن‌ها سه تن‌اند که می‌میرند. یکی برای ظلمش، یکی برای مکرش و یکی برای عدالتش. ولی نه، حالا پس از قرن‌ها می‌دانیم واقعا چه شد. در عمل، ظالم و مکار جان به در بردند و تنها سومی بود که فرقش شکافت.»
شاهکاری که شکوهش با گذشت زمان از میان نمی‌رود
۱۳۹۹/۰۲/۲۵ / ابوالقاسم فردوسی / بهرام بیضایی / لوریس چکناواریان / محمود فرشچیان
شاهکاری که شکوهش با گذشت زمان از میان نمی‌رود
تاثیر فردوسی بر فرهنگ و هنر ایران چنان بزرگ است که گزیده و کوتاه نمی‌توان درباره‌اش نوشت. رد پایش همه جا دیده می‌شود، اگر چه آن طور که باید قدر ندیده است.
حضور بازیگرانی در نقش عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و امیر نادری در فیلم سینمایی سهراب شهید ثالث
۱۳۹۹/۰۲/۲۴
حضور بازیگرانی در نقش عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و امیر نادری در فیلم سینمایی سهراب شهید ثالث
مرتضی فرشباف کارگردان سینما، به آخرین وضعیت تولید جدیدترین فیلم بلند سینمایی خود گفت: به‌جز علی مصفا که در نقش سهراب شهید ثالث ظاهر می‌شود، بازیگرانی در نقش جوانی سینماگرانی، چون عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و امیر نادری ایفای نقش خواهند کرد.
۱۳۹۹/۰۲/۲۲
دیالوگ
بهرام بیضایی: «مرگ یزدگرد بی‌ادبانه توقیف شد، اما چند نمایش بر سیاق آن ساختند که از تلویزیون رایج پخش شد. یکی از آنها که اصلا زن آسیابان محوری هم داشت و اجراکننده‌ها اغلب شاگردان خودم بودند. رسم است که اصل را توقیف می‌کنیم و بدل‌ها می‌سازیم برای پایمال کردن اصل و تحمیل نظرات خودمان! از زمانه بپرسید و مقاومتش! هیچ‌گاه از آزمایش نترسیده‌ام و به دنبال پاسخ بوده‌ام. شاید به دلیل لجبازی با زمانه‌ فراموشکار، شاید عشق به ریشه‌شناسی و کشف گمشده‌های هر دورانی! نمایش و فرهنگ حد ندارد و من هر چه رفته باشم، هنوز باید رفت. هر منزل تجربه‌ای است که باید شناخت و محبوس آن نشد.» علی رهبری، رهبر ارکستر: «من در ‌سال 1977 در ۲۹ سالگی،  …
علیرضا رئیسان: تخریب‌های برنامه‌ریزی شده برای حذف دو نسل از فیلمسازان در جریان است / این تخریب‌ها از سال ۸۷ با حمله به بهرام بیضایی شروع شد و در جشنواره امسال به قرار دادن یک بازیگر روبروی مسعود کیمیایی رسید
۱۳۹۹/۰۲/۲۰
علیرضا رئیسان: تخریب‌های برنامه‌ریزی شده برای حذف دو نسل از فیلمسازان در جریان است / این تخریب‌ها از سال ۸۷ با حمله به بهرام بیضایی شروع شد و در جشنواره امسال به قرار دادن یک بازیگر روبروی مسعود کیمیایی …
علیرضا رئیسیان در گفتگو با امیرعباس صباغ در برنامه سینما معیار با انتقاد از نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر دوره سی و هشتم این جشنواره را بدترین دوره تاریخ جشنواره و در ادامه همان مسیری که تکلیف فیلمسازان قدیمی در آن یکسره می شود، دانست.
مسعود کیمیایی بعد از درگذشت «نجف دریابندری»: این نسل هیچ‌گاه از بین نمی‌رود
۱۳۹۹/۰۲/۱۶
مسعود کیمیایی بعد از درگذشت «نجف دریابندری»: این نسل هیچ‌گاه از بین نمی‌رود
مسعود کیمیایی درباره نسل پرستاره‌ای حرف می‌زند که در دوره‌ای فرهنگ و هنر این مرز و بوم را زیر و رو کردند؛ نسلی که هر کدام در وادی خود وزنه‌ای هستند، مگر مثلا در شعر بزرگ‌تر از نیما و احمد شاملو و فروغ داریم یا در داستان، بزرگ‌تر از ابراهیم گلستان و محمود دولت‌آبادی و احمد محمود یا در سینما بزرگ‌تر و تأثیرگذارتر از خود کیمیایی و داریوش مهرجویی و بهرام بیضایی و البته نجف دریابندری در ترجمه. مسعود کیمیایی این نسل را نسلی یگانه در تاریخ فرهنگ ما می‌داند: به هر جهت گلستان و نجف و شاملو و نیما روشنفکران دوره اول تفکر نوین ما هستند. تفکری که بودن و ماندنش پاداش زحمات بسیاری است که کشیده‌اند و تقدیم به روزگار خود کرده‌اند که هیچ‌گاه از بین نخواهد رفت.
۱۳۹۹/۰۲/۱۵
وداع بـــا پـیـرمردِ دریـــــــــــا
   [امین فرج‌پور]  در این دیار سخت است تیترشدن ادبیات. روی جلد آمدن ادبیات. از سایه برون‌شدن ادبیات. فرصت این‌جور رویاپردازی‌ها اینجا زیاد پیش نمی‌آید، مگر اینکه اتفاقی بیفتد و امروز یکی از آن روزهاست که این فرصت پیش آمده و ادبیات حرف و سخن روزنامه‌ها شده. امروز روزی است که بهانه از سایه برون‌شدن ادبیات به دست آمده. مرگ نجف دریابندری این فرصت را به ما داده و چه حیف و صد حیف، که رفتن اسطوره‌ای باید بهانه نوشتن از ادبیات شود. «درباره نجف دریابندری نمی‌توانم به این راحتی حرف بزنم. چون باید تقسیم‌بندی کنم که چه می‌خواهم بگویم و از کجا می‌خواهم بگویم. چون نمی‌توانم درباره نجف دریابندری کم حرف بزنم. نمی‌توان …
۱۳۹۹/۰۲/۱۵
تلخی سقوط درختان تنومندی که طوفان‌ها دیده‌اند
   [امین فرج‌پور]  در این دیار سخت است تیترشدن ادبیات. روی جلد آمدن ادبیات. از سایه برون‌شدن ادبیات. فرصت این‌جور رویاپردازی‌ها اینجا زیاد پیش نمی‌آید، مگر اینکه اتفاقی بیفتد و امروز یکی از آن روزهاست که این فرصت پیش آمده و ادبیات حرف و سخن روزنامه‌ها شده. امروز روزی است که بهانه از سایه برون‌شدن ادبیات به دست آمده. مرگ نجف دریابندری این فرصت را به ما داده و چه حیف و صد حیف، که رفتن اسطوره‌ای باید بهانه نوشتن از ادبیات شود. «درباره نجف دریابندری نمی‌توانم به این راحتی حرف بزنم. چون باید تقسیم‌بندی کنم که چه می‌خواهم بگویم و از کجا می‌خواهم بگویم. چون نمی‌توانم درباره نجف دریابندری کم حرف بزنم. نمی‌توان …
۱۳۹۹/۰۲/۱۳
ضیافت
داریوش مهرجویی یگانه فیلمساز ایرانی نیست که در بین فیلم‌هایش تنوع داستان، ژانر و روایت وجود داشته باشد، اما یکی از بهترین‌ها است. حتی الماس 33 که آغاز خوبی برای عمر سینمایی او نیست در بین فیلم‌های پلیسی آن‌روزگار – منهای فیلم‌های خاچیکیان – فیلم بدی نیست. خوب و تاثیرگذار بودن فیلم‌های گاو، پستچی، دایره مینا، هامون و....هم که دیگر حرفی تکراری است. جدای از ژانر و... نیز متنوع است. در کارنامه سینمایی او، فیلم تلخ و به قولی بدبینانه بانو کنار فیلم خوش‌بینانه میهمان مامان قرار گرفته است که دنیای آدم‌های فرودستش در کنار زشتی، زیبایی فراوانی دارد. چیزی که انگار در سینمای امروز ایران برخلاف سینمای موسوم به فیلمفارسی (سینمایی که در سال‌های قبل از …
۱۳۹۹/۰۲/۰۶
چرا محراب، محراب نمی‌شود
ابراهیم گله‌دارزاده پس از یک دوره مدیریت مجموعه محراب با ارتقا به معاونت سمعی- بصری(به قول بهرام بیضایی شنفتدیداری) اداره کل ارشاد تهران، این سالن قدیمی را به مهرداد کوروش‌نیا، دوست قدیمی خود سپرد. سالن محراب از سال 1361 به ظرفیت فرهنگی تهران اضافه می‌شود. هر چند در دهه‌های دور، محراب محلی برای حضور چهره‌های شاخص تئاتر بود؛ اما با مرور زمان رنگ موفقیت از این سالن برچیده شده و آرام آرام به امری فراموش شده، بدل می‌شود. کار به جایی می‌رسد که تالار محراب در چند سال اخیر از چرخه جشنواره تئاتر فجر هم حذف می‌شود. سالنی که روزگاری به واسطه شکل و ابعادش، مکانی مناسب برای نمایش‌های قاب‌ صحنه‌ای به حساب می‌آمد؛ در بستر تاریخ و با تمام هزینه‌هایی …
۱۳۹۹/۰۱/۲۸
راه و رسم «کشاورز» بودن
نیمه‌های شب وقتی همه در خواب خوش به سر می‌برند کشاورز به عشق سیراب‌کردن زمین راهی باغ و بوستان می‌شود، احتمالا تجربه‌ کرده باشید. در بهار دل‌دل می‌کند مبادا پیکان باران، گلبرگ نورس بهاره را زخمی کند. در تابستان زیر تیغ آفتاب آستین بالا می‌زند و تن به خاک؛ اصلا سروِ جانش می‌رود تا زمین سرزنده بماند و حاصلخیز. ماجرا برای بازیگر تئاتر هم دور از این نیست. خواب و خوراک ندارد، همه عمر باید شبانه‌روز تنها سرمایه‌اش را سرزنده نگه دارد. عشق و خستگی‌ناپذیری ویژگی مشترک هر دو حرفه است. یکی از خاک زمین برکت بیرون می‌کشد و دیگری از گِلِ تن، هنر. «آنتونی کویین» که در «زنده باد زاپاتا» (۱۹۵۲) با مارلون براندو همبازی بود، …
ماجرای تست گرفتن داریوش مهرجویی از بنیامین بهادری
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ / بنیامین بهادری / برنامه تلویزیونی دورهمی / مهران مدیری / خواننده / داریوش مهرجویی / بهرام بیضایی
ماجرای تست گرفتن داریوش مهرجویی از بنیامین بهادری
بنیامین بهادری، خواننده پاپ، که شب گذشته(شنبه ۹ فروردین)، مهمان برنامه «دورهمی» بود ماجرای لجبازی‌اش با داریوش مهرجویی و تست ندادن برای مهرجویی را تعریف کرد.
برای پیشکسوت پُرکار سینمای ایران
۱۳۹۸/۱۲/۲۰ / خانه سینما / ایتالیا / بهرام بیضایی / درگذشت / مهران مدیری
برای پیشکسوت پُرکار سینمای ایران
تهران- ایرنا- این روزها که مرگ با تمام توان خود در حال جولان دادن است چندی است منوچهر شمسایی پیشکسوت پُرکار سینمای ایران را نیز با خود بُرده است.
معرفی برترین تازه‌های کتاب در موضوعات زبان و هنر
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ / عکاسی / هنرهای نمایشی / هنرهای تجسمی / بهرام بیضایی / موسسه خانه کتاب ایران / کتاب / معماری
معرفی برترین تازه‌های کتاب در موضوعات زبان و هنر
تهران- ایرنا- فهرست برترین تازه‌های کتاب منتشرشده در بهمن ماه ۱۳۹۸ در موضوعات «زبان» و «هنر» از سوی مؤسسه خانه کتاب معرفی شد.
۱۳۹۸/۱۲/۰۵
با من به دیدنِ رقصنده بیا
سه‌شنبه روز اتفاق‌هاست. اما به تعبیر بهرام بیضایی «اتفاق خودش نمی‌افتد.» بستر وقوع اتفاق‌ها را تو، خودت فراهم می‌کنی یا برایت فراهم می‌کنند. به عبارت دیگر تو خودت، خودت را در معرض وقوع‌شان قرار می‌دهی. دیگر این بخت‌یاری تو است که اتفاق بیفتد و چیزکی دستت را بگیرد و نظم هر روزه‌ات را به هم بریزد.
۱۳۹۸/۱۲/۰۴
برخی هنرمندان نمی‌توانند حتی یک پاراگراف از نمایشنامه‌های بهرام بیضایی بخوانند
ملیکا رضی می‌گوید: اگر نخواهیم تکنیک‌های سیاه و روحوضی را یاد بگیریم چطور می‌توانیم پرچمدار نمایشنامه‌ها و ایده‌پردازی‌های کشورهای دیگر باشیم؟ وظیفه هر جوان هنرمند ایرانی که در کار هنر قدم برمی‌دارد این است که ابتدا نمایش ایرانی را یاد بگیرد. اما هنرمندانی را می‌شناسم که حتی یک پاراگراف از نمایشنامه‌های بهرام بیضایی را نمی‌توانند به درستی بخوانند.
۱۳۹۸/۱۱/۳۰ / کارنامه بندار بیدخش / نقد و بررسی
نقد و بررسی «کارنامه بندار بیدخش» به کارگردانی علی جهانجونیا
ایلنا: دو منتقد کانون ملی منتقدان تئاتر ایران در بررسی نمایش «کارنامه بندار بیدخش» از متون قدیمی بهرام بیضایی که در دوره جوانی نوشته و خودش در سال ۷۶ برای نخستین بار…
۱۳۹۸/۱۱/۲۹
سلبِ منفعل، ایجابِ منتظر
حضور شمیم بهار در بیش از نیم ‌قرن گذشته در چند حوزه مختلف فرهنگی، واجد 6 وجه اصلی بوده است: ژورنالیسم، نشر، انتقاد ادبی، انتقاد سینمایی، داستان‌نویسی و تدریس در دانشکده هنرهای زیبا ذیل گروهی به مدیریت بهرام بیضایی؛ ولی من فقط درباره وجه ادبی کار او می‌توانم صحبت کنم.
۱۳۹۸/۱۱/۲۵
یک عکس، یک خاطره
پیکر فروغ، آماده برای دفن ‏ گورستان ظهیرالدوله - 1345 [عکس: یحیی دهقانپور]‏ ‏پنـــجـــاه‌وســه‌ســال پــیـــش در چنین روزی، برابر بیست‌وششم بهمن 1345 خورشیدی، فروغ فرخزاد، شاعره معاصر ایرانی در گورستان ‏ظهیرالدوله به خاک سپرده شد. او دو روز پیش  از آن مقارن بیست‎وچهارم بهمن 1345، در پی سانحه رانندگی جان باخته بود. در آیین تشییع ‏او چهره‌هایی چون سیاوش کسرایی، بهرام بیضایی، احمد شاملو، مهدی‎ ‎اخوان ثالث، جلال آل‌احمد، صادق چوبک، ابراهیم ‏گلستان، هوشنگ ابتهاج، غلامحسین ساعدی، پری صابری، محمدعلی سپانلو، اکبر رادی و... حضور داشتند.
۱۳۹۸/۱۱/۲۰ / علی نصیریان / بهرام بیضایی / سعدی / حمید سمندریان / ایالات متحده آمریکا / اسماعیل مهرتاش / فیلم گاو / عزت الله انتظامی / داریوش مهرجویی
فکر هنرمند به صحنه جان می‌بخشد
تهران- ایرنا- علی نصیریان گفت: ما نیازمند آزادی بیان هستیم تا هنرمند بتواند هرچه که فکر می‌کند را بر صحنه جان ببخشد.
۱۳۹۸/۱۱/۱۵ / بهرام بیضایی / نشر روزنه / بازار نشر / تازه های نشر
«بهرام بیضایی؛ زبان، هویت و قدرت» منتشر شد
«بهرام بیضایی؛ زبان، هویت و قدرت» نوشته رضا ترنیان توسط نشر روزنه منتشر شد. در این کتاب بازتابِ واژگان و نحو زبان را در سه الگوی هویت، قدرت و دانش بررسی شده است.
۱۳۹۸/۱۱/۱۳
کهنه‌کار گزیده‌کار
هادی مرزبان- کارگردان تئاتر زمانی که وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شدیم به‌دلیل نبود محدودیت سنی، با چند نفر دیگر دور هم بودیم که یکی از آنها ولی‌الله شیراندامی بود، من بودم، آقای عزت‌الله انتظامی، آقای ایرج راد، آقای احمد دامود، آقای فرامرز صدیقی و... کلاس‌های جذابی که اساتیدش هم هنرمندان عجیب‌وغریبی بودند. بازیگری و کارگردانی را کسانی چون حمید سمندریان به ما آموختند، جامعه‌شناسی را امیرحسین آریان‌پور، طراحی‌صحنه را مرتضی ممیز، جنبه‌های نمایشی ادبیات را بهرام بیضایی و... هر کدام از …
 •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •