شنبه, ۲۷ دی, ۱۳۹۹ / 16 January, 2021
ترویج علم
برگزاری وبینار آموزش دانش اقیانوس شناسی برای دبیران استان‌های جنوبی
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ / استانهای جنوبی / پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی / ترویج علم
برگزاری وبینار آموزش دانش اقیانوس شناسی برای دبیران استان‌های جنوبی
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی دانش پایه اقیانوسی برای دبیران آموزش و پرورش ۳ استان شمالی کشور، از برگزاری وبینارهای آموزشی برای دبیران آموزش و پرورش استان‌های جنوبی خبر داد.
احتمال برگزاری مراسم اهدای جایزه ترویج علم در بهمن ماه
۱۳۹۹/۰۹/۲۸ / هفته ترویج علم / ترویج علم / جایزه ترویج علم ایران
احتمال برگزاری مراسم اهدای جایزه ترویج علم در بهمن ماه
دبیر بیست‌ویکمین دوره جایزه ترویج علم درباره تاخیر در اهدای جایزه ترویج علم بیان کرد: امیدواریم تا روز زن در علم در بهمن ماه بساط کرونا برچیده شود و بتوانیم مراسم اهدای جایزه ترویج علم را به صورت حضوری برگزار کنیم. کارهای مقدماتی اهدای جایزه انجام شده و فقط جلسات حضوری هیئت داوران برای بررسی کاندیداها باقی مانده است که در اولین فرصت و با بهبود شرایط این جلسات برگزار می‌شود.
"ماسک" تا زمستان سال بعد مهمان ماست
۱۳۹۹/۰۹/۲۷ / همه_باهم_علیه_کرونا / ماسک / انستیتو پاستور / کروناویروس / هفته ترویج علم
"ماسک" تا زمستان سال بعد مهمان ماست
معاون تولید انستیتو پاستور با بیان این که «تولید واکسن کار بسیار پیچیده‌ای است» گفت: ظرفیت کشورهایی که دانش فنی ساخت واکسن را دارند زیاد نیست و نیاز به ایجاد پلتفرم‌های بیشتر داریم، حتی با وجود پروژه کووکس که ایران نیز عضو آن است، به نظر نمی‌رسد واکسن برای واکسیناسیون عمومی به سرعت در اختیار همه‌ی مردم قرار بگیرد. دولت‌ها اولویت‌بندی برای واکسن دارند در نتیجه واکسن به سرعت در اختیار همه‌ی اعضای جامعه قرار نمی‌گیرد؛بنابراین توصیه می‌کنم حتی اگر قرار است به زودی واکسن در اختیار مردم قرار بگیرد باز هم از ماسک استفاده شود. توصیه‌ی CDC این است که مردم حداقل تا زمستان سال آینده از ماسک استفاده کنند.
بایسته‌های ترویج علم چیست؟
۱۳۹۹/۰۹/۲۱ / ترویج علم / استانی-علمی و آموزشی / مرکز نجوم ادیب اصفهان
بایسته‌های ترویج علم چیست؟
عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: ترویج علم یک کار تخصصی است و به معنی به هم رساندن زیبای و درستی است و هدف آن بالابردن معدل عقلانیت عمومی است.
نقش صنایع فضایی در توسعه صنایع دیگر
۱۳۹۹/۰۹/۲۱ / استانی-علمی و آموزشی / مرکز نجوم ادیب اصفهان / صنایع فضایی / ترویج علم
نقش صنایع فضایی در توسعه صنایع دیگر
یک کارشناس ارشد انتقال تکنولوژی گفت: صنایع فضایی می تواند مولد کانالهای جریان تکنولوژی در صنایع مختلف دیگر شده و باعث توسعه، رشد فناوری و اقتصاد در یک کشور شود.
استاد کیاست پور معتقد بود ترویج علم باعث از بین رفتن شبه علم می‌شود
۱۳۹۹/۰۹/۲۱ / نجوم / مرکز نجوم ادیب اصفهان / دانشگاه اصفهان / استانی-علمی و آموزشی
استاد کیاست پور معتقد بود ترویج علم باعث از بین رفتن شبه علم می‌شود
یک مدرس فیزیک و نجوم و دانشجوی دکتر کیاست پور در بزرگداشت این استاد، گفت: پروفسور کیاست پور معتقد بود که ترویج علم باعث از بین بردن خرافات و شبه علم و رشد معنویت، نشاط و امید در جامعه می شود.
شبیخون
۱۳۹۹/۰۹/۱۹ / شبه علم در روانشناسی / ترویج علم / هفته ترویج علم / همه_باهم_علیه_کرونا
شبیخون "شبه علم" به روانشناسی/ کرونا مجالی برای سارقان سلامت روان
شبه علم به عقایدی گفته می‌شود که ظاهر علم را دارند ولی در واقع برای اثبات آن‌ها روش‌های علمی طی نشده است. در دوران شیوع کرونا پرداختن به شبه علم بیش از هر زمان دیگری به چشم آمد. از تجویز روغن بنفشه برای درمان کرونا تا انتشار مطالبی درباره‌ی آثار ضد عفونی سیر و زنجبیل. روانشناسی نیز از این شبیخون بی‌نصیب نمانده است.
لزوم افزایش سواد رسانه‌ای در راستای مقابله با روانشناسی شبه‌علمی
۱۳۹۹/۰۹/۱۲ / شبه علم در روانشناسی / هفته ترویج علم / ترویج علم / سواد رسانه‌ای
لزوم افزایش سواد رسانه‌ای در راستای مقابله با روانشناسی شبه‌علمی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره نقش مردم در مقابله با روانشناسی شبه‌علمی بیان کرد: مردم نیز باید درجه‌ای از سواد رسانه‌ای و تفکر نقادانه را داشته باشند که اگر با سخنی مواجه شدند بتوانند تشخیص دهند آیا این سخن برای کسب منافع شخصی بیان شده است یا فرد گوینده صرفا بدون غرض اطلاعاتی مفید را مطرح می‌کند. این فقط به حوزه روانشناسی مربوط نمی‌شود و با گسترش فضای مجازی لازم است مردم سواد رسانه‌ای داشته باشند.
۲ عنصر مهم در جدا کردن مرز بین علم و شبه‌علم/ضرورت ارزیابی صلاحیت‌های علمی و شخصیتی روانشناسان
۱۳۹۹/۰۹/۱۱ / شبه علم در روانشناسی / هفته ترویج علم / ترویج علم
۲ عنصر مهم در جدا کردن مرز بین علم و شبه‌علم/ضرورت ارزیابی صلاحیت‌های علمی و شخصیتی روانشناسان
یک روانشناس با تاکید بر این که «اصل نسبیت و شکاکیت به عنوان دو عنصر…
نهادی برای هم‌افزایی فعالیت‌های ترویج علم معرفی شود/تعریف عمده فعالیت‌های موزه بصورت مجازی
۱۳۹۹/۰۹/۰۵ / موزه ملی علوم و فناوری / انجمن ترویج علم / همه_باهم_علیه_کرونا / هفته ترویج علم
نهادی برای هم‌افزایی فعالیت‌های ترویج علم معرفی شود/تعریف عمده فعالیت‌های موزه بصورت مجازی
قائم مقام موزه ملی علوم و فناوری ایران درباره لزوم وجود نهادی به عنوان متولی ترویج علم در کشور گفت: وجود یک نهاد هماهنگ‌کننده برای بسترسازی در راستای هم‌افزایی فعالیت‌های ترویج علم نیاز است اما اگر این نهاد نقش نظارت و محدودکنندگی فعالیت‌های ترویجی را ایفا کند، ممکن است برخی تصور کنند محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود و در نتیجه از فعالیت‌های ترویج علم استقبال نکنند. فکر می‌کنم در میان نهادهای مروج علم هیچ کدام به اندازه انجمن ترویج علم شرایط انجام چنین کاری را ندارد چون انجمنی مستقل از دولت است و تجربه من نشان می‌دهد افراد متمایلند با نهادهای غیردولتی فعالیت کنند.
با روانشناسی شبه‌علمی مشکلات پس از مدت کوتاهی از نو شروع می‌شوند
۱۳۹۹/۰۹/۰۵ / شبه علم در روانشناسی / ترویج علم / هفته ترویج علم
با روانشناسی شبه‌علمی مشکلات پس از مدت کوتاهی از نو شروع می‌شوند
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره روانشناسی شبه‌علمی…
دود روانشناسی شبه‌علمی به چشم مخاطب می‌رود/هر روانشناسی می‌تواند به دیگران مشاوره دهد؟
۱۳۹۹/۰۹/۰۴ / هفته ترویج علم / همه_باهم_علیه_کرونا / ترویج علم / شبه علم در روانشناسی
دود روانشناسی شبه‌علمی به چشم مخاطب می‌رود/هر روانشناسی می‌تواند به دیگران مشاوره دهد؟
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره‌ی عواقب گسترش روانشناسی شبه علمی در فضای مجازی گفت: توصیه‌ها و راهنمایی‌های غلط، در کوتاه‌مدت آسیب خود را نشان می‌دهد. این توصیه‌ها، پیامدهایی دارند که اصطلاحاً دود آن به چشم خود مخاطبین می‌رود.
برگزاری جشنواره مجازی زنگ هشدار کرونا/آخرین مهلت ارسال ایده
۱۳۹۹/۰۹/۰۳ / همه_باهم_علیه_کرونا / کروناویروس / آموزش و پرورش / انجمن ترویج علم
برگزاری جشنواره مجازی زنگ هشدار کرونا/آخرین مهلت ارسال ایده
جشنواره مجازی زنگ هشدار کرونا برای دانش‌آموزان ۷ تا ۱۸ سال سراسر کشو در محور آزمایشگاه ایده با موضوع «راهکارهایی برای پایان دادن به چالش کرونا با شستن دست‌ها به‌عنوان مهم‌ترین عامل انتقال ویروس و داشتن دنیایی پاک و به‌دوراز آلودگی‌های جسمی و روحی با دستانی پاک» برگزار می شود.
هرچه علم بیشتر شود، رفاه و رضایت عمومی هم بیشتر می‌شود
۱۳۹۹/۰۹/۰۱ / هفته ترویج علم
هرچه علم بیشتر شود، رفاه و رضایت عمومی هم بیشتر می‌شود
استاد دانشگاه تهران درباره اهمیت فرهنگ علم و پژوهش در دانشگاه های کشور گفت: هرچه علم بیشتر شود، رفاه و رضایت عمومی هم بیشتر می‌شود
خانه‌تکانی اساسی در رسانه‌ها با زلزله‌ "هوش مصنوعی"
۱۳۹۹/۰۸/۳۰ / هفته ترویج علم / هوش مصنوعی / رسانه
خانه‌تکانی اساسی در رسانه‌ها با زلزله‌ "هوش مصنوعی"
مدیر اداره علمی دانشگاهی ایسنا با بیان این که«در چند سال آینده، زلزله‌ عظیمی به نام هوش مصنوعی و مشتقات آن یک خانه‌تکانی اساسی را در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های جهان به وجود می‌آورد»، گفت: امروزه در جایی نیست که ردپایی از هوش مصنوعی پیدا نکنید. از تلفن‌های همراه تا بسیاری از لوازم خانگی هوشمند که هنگامی که به اینترنت اشیا متصل شوند شاهد انقلابی خواهیم بود که از انقلاب چهارم صنعتی بسیار بزرگتر خواهد بود؛ این دگرگونی اکنون نیز ایجاد شده است.
کرونا باعث به راه افتادن جریانی برای تولید دارو و واکسن در کشور شد
۱۳۹۹/۰۸/۲۹ / همه_باهم_علیه_کرونا / هفته ترویج علم / واکسن کرونا
کرونا باعث به راه افتادن جریانی برای تولید دارو و واکسن در کشور شد
دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران با بیان این‌که «کووید-۱۹ باعث جهشی در تولید واکسن شد»، گفت: پلتفرم‌هایی در حوزه ساخت واکسن وجود داشت که تاکنون امتحان نشده بود و حالا مورد آزمون قرار گرفته است و در برخی موارد پاسخ مثبتی نیز به آن داده شده است. همه‌ی شرکت‌ها هر پتانسیلی که داشتند را بر روی هم گذاشتند تا به واکسن دست یابند. کرونا باعث شد در کشور ما نیز برای تولید دارو و واکسن جریانی به راه افتد. قاعدتا با دنیا فاصله‌ای داریم، اما کرونا با همه‌ی بدی‌هایی که داشت، موتور محرکه‌ای برای صنعت داروسازی ما شد.
آسیب‌های روانشناسی شبه‌علمی
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ / هفته ترویج علم / روانشناسی / شبه علم / شبه علم در روانشناسی
آسیب‌های روانشناسی شبه‌علمی
یک روانشناس با اشاره به روی آوردن برخی روانشناسان به روانشناسی زرد گفت: با وجود تمام آسیب‌هایی که شبه‌علم یا علم زرد به افراد وارد می‌کند، متاسفانه امروزه به دلایل مختلف برخی از افراد که حتی تحصیلات دانشگاهی روانشناسی دارند هم به شبه‌علم روی آورده‌اند و به جای استفاده از روش‌های علمی مبتنی بر شواهد، از روش‌های غیرعلمی و مبتنی بر "به چیزهای خوب فکر کن"، "دنیا در دستان توست" و مواردی مشابه استفاده می‌کنند. هر چند که این موضوع آسیب‌زننده است، اما ممکن است به دلیل ناآگاهی مردم، خطاهای شناختی و بسیاری از موارد دیگر، بازار علم زرد داغ‌تر از روش‌های علمی مبتنی بر شواهد باشد.
الگوی ایرانی ترویج علم در مسیر ابلاغ به دانشگاه‌ها، دولت و مجلس متوقف شد!
۱۳۹۹/۰۸/۲۸ / ترویج علم / هفته ترویج علم
الگوی ایرانی ترویج علم در مسیر ابلاغ به دانشگاه‌ها، دولت و مجلس متوقف شد!
در نشست انجمن ترویج علم مطرح شد: الگوی ایرانی ترویج علم در قالب پژوهشی که دکتر اکرم قدیمی، رئیس انجمن ترویج علم ایران، مجری آن بودند و به سفارش سازمان برنامه که در آن زمان علاقمند بود فعالیت‌های ترویجی منسجم شود و ردیف بودجه به آن اختصاص یابد، مشخص شد. این الگو مصوب شده است؛ اما متاسفانه در مسیری که باید به دانشگاه‌ها، مجلس و دولت ابلاغ می‌شد، متوقف شد.
شبه‌علم در روانشناسی چه می‌کند؟
۱۳۹۹/۰۸/۲۷ / هفته ترویج علم / شبه علم / شبه علم در روانشناسی / همه_باهم_علیه_کرونا
شبه‌علم در روانشناسی چه می‌کند؟
یک روانشناس معتقد است در کشور ما بر سر این موضوع که علم و شبه علم چیست، توافق نظری وجود ندارد و در دانشگاه‌های ما آموزش مشخصی در خصوص این که یک روانشناس یا مشاور چگونه می‌تواند عمل کند وجود ندارد. به گفته‌ وی، دوره‌های کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی یا دکترای روانشناسی سلامت قرار است فرد را برای پژوهش در زمینه‌های مختلف آماده کند. اما مقدار زمانی که در دوران دانشگاه به اخلاق حرفه‌ای پرداخته می‌شود، به زحمت به ۳۰-۴۰ ساعت می‌رسد.
تبدیل گروه‌های مختلف مردم به کنشگرانی فعال با جامعه‌شناسی مردم‌مدار
۱۳۹۹/۰۸/۲۶ / هفته ترویج علم / ترویج علم / انجمن های علمی
تبدیل گروه‌های مختلف مردم به کنشگرانی فعال با جامعه‌شناسی مردم‌مدار
یک جامعه‌شناس درباره جامعه‌شناسی مردم‌مدار بیان کرد: جامعه‌شناسان مردم‌مدار تلاش می‌کنند ظرفیت‌های دانش، بینش و روش جامعه‌شناسی را به گروه‌هایی از مردم آموزش دهند به طوری که این گروه‌ها به کنشگران فعالی تبدیل شوند که محیط خود را جست‌وجو کنند و برای بهبود مسائل زندگی خود مشارکت داشته باشند. کلیدواژه‌ این نوع از جامعه‌شناسی مشارکت در همه‌ ابعاد است. در نتیجه‌ی فعالیت‌های انجام شده در این حوزه، مطالب قابل‌فهم عمومی تولید می‌شود.
۱۳۹۹/۰۸/۲۴ / ترویج علم / هفته ترویج علم / _دانشگاه تهران
اگر تاریخ نباشد، سرنخ همه‌چیز گم می‌شود/اشتباهات رایج در فهم تاریخ
استاد تاریخ علم دانشگاه تهران با بیان این که اگر تاریخ نباشد، سرنخ چیزها گم می‌شود، تاکید کرد: نگاه ما به تاریخ، باید متحول شود. تاریخی که در حال حاضر وجود دارد، مفاهیم را پیگیری می‌کند و به این معتقد نیست که ما چند دانشمند بزرگ داشته‌ایم، به این معتقد است که تمام این دانشمندان در کنار هم در شکل‌گیری مفهومی به نام علم، با یکدیگر مشارکت کرده‌اند و علم امروزی را تشکیل داده‌اند؛ «تاریخ» علمی‌ است که باید خوانده و فهمیده شود.
هشدار در خصوص بی‌اعتمادی مردم به جامعه علمی در پی شیوع کرونا
۱۳۹۹/۰۸/۲۳ / هفته ترویج علم / انجمن ترویج علم
هشدار در خصوص بی‌اعتمادی مردم به جامعه علمی در پی شیوع کرونا
شیوع کرونا وضعیتی را ایجاد کرده است که در آینده صدای آن را بین مردم می‌شنویم و آن وضعیت این است که مردم دچار بی‌اعتمادی به جامعه علمی و نجات‌بخش بودن ساختار علم می‌شوند. این سهم همه‌ مروجان علم است که به مردم، رفتار علم و انتظاری که می‌توان از علم داشت را توضیح دهند.
۴۹۲ شهر ایران با سرانه آبی بیش از ۱۵۰ لیتر برای هر نفر/اثرات کرونا بر افزایش مصرف آب
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ / بیماری کووید-۱۹ / مصرف آب / همه_باهم_علیه_کرونا / روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه / هفته ترویج علم
۴۹۲ شهر ایران با سرانه آبی بیش از ۱۵۰ لیتر برای هر نفر/اثرات کرونا بر افزایش مصرف آب
آمارهای جهانی نشان می‌دهد که با افزایش شیوع بیماری کووید-۱۹ میران مصرف آب افزایش جدی یافته است و در ایران نیز متوسط سرانه آب مصرفی شهری ۱۵۰ لیتر برای هر نفر در سال است که ۴۹۲ شهر مصرف سرانه آبی بیش از ۱۵۰ لیتر برای هر نفر در سال را داشتند که این امر نشان می‌دهد که کشور نیازمند اصلاح الگوی مصرف آب است.
فرهنگ سازی برای مصرف آب در شیوع بیماری کووید-۱۹
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ / مصرف آب / روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه / ترویج علم / همه_باهم_علیه_کرونا
فرهنگ سازی برای مصرف آب در شیوع بیماری کووید-۱۹
رییس انجمن ترویج علم ایران برگزاری کارگاه بین المللی کووید-۱۹ و الگوی…
رخداد تلخ دانشگاه کابل؛ نتیجه بیم جاهلان از نور علم و دانش
۱۳۹۹/۰۸/۲۱ / روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه / ترویج علم / دانشگاه کابل / دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
رخداد تلخ دانشگاه کابل؛ نتیجه بیم جاهلان از نور علم و دانش
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بهانه روز جهانی علم، در یادداشتی با جامعه علمی و خانواده چند ده شهید دانشکده حقوق دانشگاه کابل، ابراز همدردی کرد.
مشارکت یونسکو در اجرا و حمایت از ابتکارات ارائه شده در حوزه کووید-۱۹
۱۳۹۹/۰۸/۲۰ / یونسکو / بیماری کووید-۱۹ / روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه / همه_باهم_علیه_کرونا / هفته ترویج علم
مشارکت یونسکو در اجرا و حمایت از ابتکارات ارائه شده در حوزه کووید-۱۹
رییس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران با تاکید بر اینکه یونسکو بخشی از برنامه سازمان ملل برای پاسخ فوری اقتصادی- اجتماعی به کووید-۱۹ است، گفت: در این راستا این سازمان در برنامه ریزی، اجرا و پیشتیبانی از ابتکارات و پروژه‌های علمی و همکاری‌ها، مشارکت داشته است.
اعطای تسهیلات کمک هزینه تحقیق و توسعه به شرکت‌های دانش‌بنیان
۱۳۹۹/۰۸/۲۰ / تسهیلات کمک هزینه تحقیق و توسعه / شرکت‌های دانش‌بنیان / روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه / هفته ترویج علم
اعطای تسهیلات کمک هزینه تحقیق و توسعه به شرکت‌های دانش‌بنیان
مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری وشکوفایی از اعطای تسهیلات کمک هزینه تحقیق و توسعه به شرکت‌های دانش بنیان خبر داد.
تاکید معاون وزیر علوم بر استانداردسازی علم
۱۳۹۹/۰۸/۲۰ / استاندارد سازی علمی / روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه / هفته ترویج علم
تاکید معاون وزیر علوم بر استانداردسازی علم
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با بیان اینکه ما برای پاسخ به برخی از سوالات شاخصی برای قضاوت نداریم، بر استانداردسازی علم از سوی عالمان و اندیشمندان تاکید کرد.
دبیرخانه ترویج علم راه‌اندازی شود
۱۳۹۹/۰۸/۲۰ / روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه / هفته ترویج علم
دبیرخانه ترویج علم راه‌اندازی شود
رییس انجمن ترویج علم در روز جهانی "علم در خدمت صلح و توسعه" پیشنهاد راه اندازی دبیرخانه و یا شورای ترویج علم را ارائه کرد.
آغاز به کار ششمین جشنواره "علم برای همه" از فردا
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ / موزه علوم و فناوری ایران / جشنواره علم برای همه / هفته ترویج علم
آغاز به کار ششمین جشنواره "علم برای همه" از فردا
رئیس موزه ملی علوم و فناوری اعلام کرد: همزمان با آغاز هفته جهانی علم در خدمت صلح و توسعه، ششمین جشنواره "علم برای همه"، در بخش‌های متنوع و جذاب به صورت مجازی از تاریخ ۲۰ الی ۳۰ آبان ماه ۹۹ برگزار می‌شود.
"توسعه" و "صلح" پیام علم به جهانیان/ توسعه‌ای که بشر را از غارنشینی به تسخیر کُرات رساند
۱۳۹۹/۰۸/۱۹ / روز جهانی علم در خدمت توسعه و صلح / غار نشینی / توسعه صلح جهانی / هفته ترویج علم
"توسعه" و "صلح" پیام علم به جهانیان/ توسعه‌ای که بشر را از غارنشینی به تسخیر کُرات رساند
صلح تنها به معنای نبود جنگ میان دولت‌ها نیست، بلکه می‌تواند به معنای مدیریت ملی سازنده و حل و فصل اختلافات باشد و در این مسیر جوامعی که از روش علمی سود می‌جویند، می‌توانند رویکردی مشترک برای رفع چالش‌های جهانی داشته باشند و تلاش کنند به جای یافتن اختلاف‌ها، بر اشتراکات متمرکز شوند تا شکوفه صلح سربرآورد.
دعوت از انجمن‌های علمی در برگزاری هفته ترویج علم
۱۳۹۹/۰۸/۰۲ / انجمن های علمی / ترویج علم
دعوت از انجمن‌های علمی در برگزاری هفته ترویج علم
انجمن ترویج علم ایران به منظور اهمیت ترویج علم و همچنین تبلور پژوهش در جامعه، از هفته ترویج علم تا هفته پژوهش (20 آبان تا 27 آذر)، سلسله نشست‌هایی را با حضور نقش‌آفرینان این عرصه از جمله انجمن‌های علمی برگزار می کند.
فضایی برای تعامل بیشتر در مسابقه دانش آموزی نور
۱۳۹۹/۰۷/۲۶ / مسابقات دانش آموزی / معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
فضایی برای تعامل بیشتر در مسابقه دانش آموزی نور
تهران- ایرنا- رییس انجمن ترویج علم ایران گفت: مسابقه دانش­‌آموزی نور، موجب خروج دانش­‌آموزان از فضای کتاب و کلاس و ورود آنان به فضای تعاملی می‌شود.
برگزاری هفته جهانی فضا در شرایط کرونایی/راه‌اندازی دو مرجع در پژوهشگاه فضایی
۱۳۹۹/۰۷/۱۲ / هفته جهانی فضا / سازمان فضایی ایران / آزمایشگاه مرجع
برگزاری هفته جهانی فضا در شرایط کرونایی/راه‌اندازی دو مرجع در پژوهشگاه فضایی
هفته جهانی فضا امسال با شعار "ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‌کنند" به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا به شکل دیگری برگزار خواهد شد؛ به گونه‌ای که به گفته دبیر هفته جهانی فضا در ایران ترویج علم فضا در این هفته عمدتا در بستر مجازی صورت خواهد گرفت.
آخرین مهلت ارسال مدارک به بیست‌ویکمین جایزه ترویج علم
۱۳۹۹/۰۷/۰۶ / جایزه ترویج علم ایران
آخرین مهلت ارسال مدارک به بیست‌ویکمین جایزه ترویج علم
دبیر بیست‌ویکمین جایزه ترویج علم با اعلام این که آخرین مهلت ارسال…
۱۳۹۹/۰۷/۰۳
نمونه‌ای از ترویج علم دانشگاهی
بابک فرهادی
۱۳۹۹/۰۶/۳۱
آخرین وضعیت تولید واکسن ایرانی کرونا | واکسن جهانی چه زمانی می‌رسد؟ | دولت ضعیف عمل کرد | بستن جاده‌های شمال کار سختی بود؟
سومین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) با موضوع «آخرین دستاوردهای تولید واکسن کرونا در ایران» برگزار شد و درباره ساخت واکسن ایرانی کرونا، آخرین وضعیت ساخت واکسن در جهان، میزان تاثیرات واکسن بر مردم، جهش ویروس کرونا و موضوعات مهم دیگر بحث و تبادل نظر شد.
آخرین دستاوردهای تولید واکسن ایرانی کرونا
۱۳۹۹/۰۶/۳۱ / ویروس کرونا / واکسن / آمار مبتلایان به کرونا / سلامت
آخرین دستاوردهای تولید واکسن ایرانی کرونا
سومین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) با موضوع آخرین دستاوردهای حوزه واکسن کرونا در کشورمان پرداخت.
برنده جایزه مصطفی؛ امید نخست تولید واکسن کرونا
۱۳۹۹/۰۶/۳۰
برنده جایزه مصطفی؛ امید نخست تولید واکسن کرونا
سومین نشست ترویج علم بنیاد جایزه مصطفی (ص) روز یکشنبه ۳۰ شهریور با موضوع واکسن بیماری کرونا در محوطه روباز شهر کتاب مینا در تهران برگزار شد.
دانشمند جامع‌الاطراف
۱۳۹۹/۰۶/۱۳
دانشمند جامع‌الاطراف
علی‌اصغر محمدخانی/معاون فرهنگی شهرکتاب: برای بزرگداشت ابوریحان بیرونی ابن‌سینا، زکریای رازی و ابوریحان بیرونی 3دانشمند برجسته‌ای هستند که در شهریورماه، روزهایی برای بزرگداشت آنان در تقویم ثبت شده است. اول شهریور‌ روز بزرگداشت ابن‌سینا، پنجم شهریور‌ روز بزرگداشت زکریای رازی و سیزدهم شهریور‌ روز بزرگداشت ابوریحان بیرونی است. بی‌شک این سه نقش بسیار مهمی در شکوفایی و‌ ترویج علم و فلسفه در قرن چهارم داشته‌اند و چهره‌های جهانی هستند. ابوریحان بیرونی از دانشمندان نامدار و پرکار ایرانی در قرن چهارم است …
معرفی برترین رسانه‌ها و خبرنگاران در ترویج علم نانو
۱۳۹۹/۰۵/۲۷
معرفی برترین رسانه‌ها و خبرنگاران در ترویج علم نانو
یازدهمین جشنواره "رسانه و نانو" دوشنبه ۲۷ مرداد ماه، به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل‌های درمانی به صورت مجازی در لایو اینستاگرام ستاد نانو با معرفی برترین رسانه‌ها و خبرنگاران در حوزه ترویج علم نانو در کشور، برگزار شد.
​اعطای امتیاز پژوهشی به فعالیت‌های ترویجی اعضای هیئت علمی
۱۳۹۹/۰۵/۲۴ / ​معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان
​اعطای امتیاز پژوهشی به فعالیت‌های ترویجی اعضای هیئت علمی
ایلنا: ​معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اهمیت موضوع ترویج علم، بر ضرورت تدوین آیین‌نامه مربوط به آن تاکید کرد.
۲۰ تا ۲۵ درصد مردم به کرونا مبتلا شده‌اند/ کرونا از یک ماه پیش از شناسایی رسمی در ایران بود
۱۳۹۹/۰۵/۱۹ / کروناویروس / همه_باهم_علیه_کرونا / کرسی ترویج علم
۲۰ تا ۲۵ درصد مردم به کرونا مبتلا شده‌اند/ کرونا از یک ماه پیش از شناسایی رسمی در ایران بود
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور درباره مطالعات انجام گرفته شده به وسیله تست‌های سرولوژی گفت: تست‌های سرولوژی مبتنی بر کیت‌های الایزا است و از فروردین ماه برای انجام مطالعات مختلف مورد استفاده قرار گرفت. مطالعاتی که توسط معاونت تحقیقات وزارت بهداشت در شهرهای مختلف و به خصوص شهرهای بزرگ انجام شد، نشان می‌دهد حدود ۱۸.۵ درصد جمعیت عمومی در اوایل اردیبهشت ماه سرم مثبت برای کووید-۱۹ بودند. اگر برخی ایراداتی که به این مطالعه‌ها وارد است را جدی نپنداریم، امروز حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد جمعیت کشور آلودگی به کرونا را تجربه کرده‌اند.
گسترش همکاری‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و "رایسست" با دانشگاه یزد
۱۳۹۹/۰۵/۱۴
گسترش همکاری‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و "رایسست" با دانشگاه یزد
با هدف ارتقای مشارکت در نهضت تولید علم و افزایش تولیدات علمی در محتوای آموزشی و ترویج علم مورد نیاز آموزش و پژوهش مبتنی بر نیازهای ملی، تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه یزد، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به امضای طرفین رسید.
ارسال 494 پایان‌نامه ویدئویی دانشجویی به پاناسه
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ / علی عبدالعالی / صندوق حمایت / معاون ترویج علم وفناوری صندوق حمایت از پژوهشگران وفناورb
ارسال 494 پایان‌نامه ویدئویی دانشجویی به پاناسه
معاون ترویج علم وفناوری صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران کشور، گفت: طرحی تحت عنوان پایان‌نامه‌های 3 دقیقه‌ای راه‌اندازی کرده‌ایم و در حال حاضر 494 طرح دریافت کرده‌ایم و فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی از هر جای دنیا که مورد تایید وزارت علوم باشند می‌توانند در این طرح شرکت کنند.
بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشگران جهاددانشگاهی در ترویج علم
۱۳۹۹/۰۵/۰۹ / استانی-علمی و آموزشی / چهل سال با جهاد دانشگاهی
بهره‌گیری از ظرفیت پژوهشگران جهاددانشگاهی در ترویج علم
نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماموریت‌های محول به جهاددانشگاهی ماموریت‌هایی است که جامعه امروز به آن نیازمند دارد، گفت: نیاز است از ظرفیت‌های جوانان و پژوهشگران جهاددانشگاهی در ترویج علم، پژوهش و نوآوری بیش از پیش استفاده شود.
هر دانشجو یک کهکشان است
۱۳۹۹/۰۵/۰۴ / استانی-علمی و آموزشی / دانشگاه / دانشگاه فردوسی مشهد / کانون نجوم / استاد دانشگاه
هر دانشجو یک کهکشان است
دبیر کمیته ترویج علم دانشگاه فردوسی مشهد گفت: هر دانشجویی یک کهکشان است و در وجود او دنیایی است که سر کلاس استادی حضور دارد.
برای انتقال علم به جامعه به هنر نیز توجه شود/چرا شبه علم با اقبال عمومی روبه‌رو می‌شود؟
۱۳۹۹/۰۴/۳۱ / کرسی ترویج علم / یونسکو / انستیتو پاستور / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / شبه علم
برای انتقال علم به جامعه به هنر نیز توجه شود/چرا شبه علم با اقبال عمومی روبه‌رو می‌شود؟
عضو هیئت علمی انستیتو پاستور با بیان این که در ارتباط با جامعه دچار مشکلاتی هستیم گفت: گسترش دانش در جامعه روند یک طرفه و از سمت دانشمند به سمت مردم نیست، بلکه یک رویه دو طرفه است. این جریان دو طرفه هم به دانشمند کمک می‌کند که بفهمد جامعه به چه چیزهایی نیاز دارد و هم باعث تکامل روند دانش‌رسانی می‌شود.
۱۳۹۹/۰۴/۰۲
اهل خطر کردن بود
الهام عبادتی|به همت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با مشارکت انجمن جامعه‌شناسی ایران، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات و انجمن ترویج علم ایران یادبود دومین سالگرد درگذشت و نکوداشت سیدمحمدامین قانعی‌راد  با عنوان دغدغه‌های یک جامعه‌شناس مردم‌‎مدار صبح روز یکشنبه اول تیرماه برگزار شد. در ادامه گزارشی از سخنان هادی خانیکی و علی پایا را  در این نشست ‌می‌خوانیم.
جشنواره‌ دانش‌آموزی سلامت جهان با دستان پاک
۱۳۹۹/۰۳/۱۷
جشنواره‌ دانش‌آموزی سلامت جهان با دستان پاک
جشنواره دانش‌آموزی "سلامت جهان با دستان پاک" همزمان با روز جهانی شستن دست، ۲۴ مهر ماه امسال به همت "کرسی یونسکو در ترویج علم" مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار می‌شود.
برپایی جشنواره‌ای دانش‌آموزی از سوی کرسی یونسکو در ترویج علم
۱۳۹۹/۰۳/۱۷ / کرسی یونسکو در ترویج علم / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
برپایی جشنواره‌ای دانش‌آموزی از سوی کرسی یونسکو در ترویج علم
جشنواره دانش‌آموزی "سلامت جهان با دستان پاک" همزمان با روز جهانی شستن دست، ۲۴ مهر ماه امسال به همت "کرسی یونسکو در ترویج علم" مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار می‌شود.
فراخوانی برای اجرای طرح‌های حوزه ترویج و مردمی‌سازی علوم
۱۳۹۹/۰۳/۱۲ / صندوق حمایت از پژوهشگران / ترویج علم
فراخوانی برای اجرای طرح‌های حوزه ترویج و مردمی‌سازی علوم
پنج طرح برتر دومین فراخوان طرح‌های پژوهشی حوزه ترویج و مردمی‌سازی علوم مورد حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران قرار می‌گیرد.
۱۳۹۹/۰۳/۰۶
جشنواره‌ای برای افزایش آگاهی دانش‌آموزان از کرونا
 کرسی یونسکو در ترویج علم با همکاری سازمان‌ها و نهادهای علمی، آموزشی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی جشنواره دانش‌آموزی «سلامت جهان با دستان پاک» را برگزار می‌کند. به گزارش ایسنا، به گفته وحید احمدی، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، «کرسی یونسکو در ترویج علم» با همکاری سازمان‌ها و نهادهای علمی، آموزشی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی در مقاطع ابتدایی و متوسطه، جشنواره دانش‌آموزی «سلامت جهان با دستان پاک» را در روز جهانی شستن دست در تاریخ ۲۴ مهرماه ۱۳۹۹ برگزار می‌کند. این کرسی با توجه به بحران شیوع کرونا در ایران و سایر نقاط جهان با برگزاری جشنواره دانش‌آموزی «سلامت جهان با دستان پاک» درصدد افزایش …
۱۳۹۹/۰۲/۲۰
کرونا اعتماد عمومی به علم را کاهش می‌دهد
[سوگل دانائی] بشر تواناست. این باور دیروز ما بود. تصور چیرگی و تسلط انسان بر تمام جنبه‌های زندگی‌اش باعث شده بود تا ما تصور کنیم که علم بشر حتی می‌تواند از پس نابود کردن ویروس چند نانویی کرونا هم برآید. مشاهدات امروز ما اما خلاف این باور را نشان می‌دهد، امروز بشر دوباره به همان باور «ناتوان بودن» خود ایمان آورده است. باوری که مشخص نیست چه تبعاتی برایش داشته باشد. کیوان الستی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در جایی گفته است علم در دو شاخه پیش‌بینی وقایع و دانستن وضعیتی که در آن قرار داریم، می‌تواند به بشر یاری برساند. اما به نظر می‌رسد کرونا بسیاری از مناسبات را بهم زده و علم جدید یارای این را ندارد که به ما بگوید، امروز چه در انتظار ماست …
۱۳۹۹/۰۲/۱۴ / علم و تکنولوژی
برگزاری مسابقات ملی پایان‌نامه 3 دقیقه‌ای
مدیر ترویج علم صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از برگزاری نخستین دوره مسابقات ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای خبر داد.
۱۳۹۹/۰۱/۳۰ / ویروس کرونا / سهم_من_در_مهارکرونا / اینستاگرام / یونسکو / پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا
پویش علمی_شو
تهران- ایرنا- کرسی ترویج علم ایران با هدف ایجاد گفتمان صحیح علمی به‌ویژه تشخیص علم از شبه‌علم در ارتباط با ویروس کرونا، پویش علمی_شو را راه‌اندازی کرده است تا از طریق همراهی متخصصان و آگاهی‌رسانی به مردم، با اخبار شبه‌علمی مقابله شود.
۱۳۹۹/۰۱/۲۴ / سلامت / فیس بوک / توئیتر / بهداشت و سلامت
سلامت در جهان پساواقعیت و گزینش راهبردهای کارآمد ترویج علم
تهران - ایرنا - جهان پساواقعیت، تغییرات عمده‌ای در زندگی انسان امروز ایجاد کرده و دامنه این تغییرات، جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و به طور کلی حال و آینده انسان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. یکی از این جنبه‌ها، سلامت افراد است که در این نوشتار به وضعیت آن در جهان پساواقعیت پرداخته می‌شود.
۱۳۹۹/۰۱/۲۳ / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا
گسترش اطلاعات نادرست در بستر شبکه‌های اجتماعی در عصر پسا حقیقت
دانشجوی دکترای مطالعات آموزشی سواد رسانه‌ای با اشاره به اخبار و اطلاعات جعلی که این روزها درباره کرونا در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، گفت: شایعه و خبر دروغ همانند ویروس عمل می‌کند. در صورتی که پس از دریافت چنین فایل‌هایی آن‌ها را برای دیگران ارسال نکنیم، زنجیره انتشار ویروس شایعه گسسته خواهد شد.
۱۳۹۹/۰۱/۲۲ / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / شبه علم
علم و شبه‌علم: مروری بر صدقیت ضرب‌المثل" نمک را خوردن و نمکدان را شکستن"
دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان و مدرس دانشگاه در یادداشتی با بیان اینکه جهان حاضر به واسطه برخورداری از دستاوردهای علمی، بُرهه‌ای شاخص در تاریخ جهان یا حتی ادوار زمین‌شناختی است، به نزاع علم و شبه علم اشاره کرد و متذکر شد: شوربختانه شبه‌علم در کشور ما طرفداران زیادی دارد و تجلیات آن را می‌توان در اختراعات و اکتشافاتی (!) چون اسفنددودکن برقی، فال کامپیوتری یا امثال آن دید.
۱۳۹۹/۰۱/۱۸ / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا
پیشنهاد بازنگری دروس عمومی دانشگاهی با تأکید بر فرهنگ و ادب ایران اسلامی
استادیار دانشگاه شهرکرد با تأکید بر آنکه در بحران کرونا شاهد شرّی هستیم که خیری درون خود نهفته دارد، پیشنهاد کرد: بعد از این دوران دروس عمومی دانشگاهی با رویکرد توجه به فرهنگ و ادب ایران اسلامی به منظور تقویت هویت بازنگری شده، ارائه و رشته‌های جدید دانشگاهی بینارشته‌ای برای پر کردن شکاف بین علوم تخصصی و پیوند دیدگاه‌های آفاقی و انفسی راه‌اندازی شوند.
۱۳۹۹/۰۱/۱۷ / پویش #علمی_شو / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / کرسی یونسکو در ترویج علم / همه_باهم_علیه_کرونا / کروناویروس
شیوع کرونا موجب سرمایه‌گذاری بر روی علوم پایه در آینده می‌شود
یک پژوهشگر و آیند پژوه معتقد است که در جریان شیوع بیماری، ناتوانی انسان در شناخت پدیده‌هایی نظیر ویروس کرونا و تأمین بهداشت اولیه مردم آشکارشده است. به نظر می‌رسد، اولویت‌گذاری سرمایه‌گذاری‌ها بر روی توسعه فناوری‌ها غلط بوده است و امروزه فناوری در عرصه‌های اولیه زندگی بشر به حد کافی پیشرفت نکرده است. به نظر می‌رسد بروز مسئله کرونا، موجب افزایش توجه و سرمایه‌گذاری‌ها بر علوم پایه و حیاتی بشر خواهد شد.
۱۳۹۹/۰۱/۱۰ / ترویج علم / انجمن ترویج علم ایران / یونسکو / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / موزه ملی علوم و فناوری ایران
از نامگذاری روز "زنان در ریاضیات" تا افتتاح "کرسی یونسکو"
مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان یکی از مراکز ذیل وزارت علوم و فعال در حوزه سیاست‌گذاری و گفتمان‌سازی جریان‌های علم و فناوری در کشور و انجمن ترویج علم ایران نیز به عنوان یک مؤسسه غیرانتفاهی، از مراکز فعال در حوزه ترویج علم هستند که در سال ۹۸ برنامه‌های مختلفی را در حوزه ترویج علم و عمومی‌سازی آن اجرا کردند.
۱۳۹۹/۰۱/۰۸ / علم چیست / /مقابله با شبه علم درباره کرونا/ / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / همه با همه علیه کرونا / کروناویروس
در علم هیچ‌گونه مراد و مرجعیت وجود ندارد
یک مروج علم معتقد است: در علم هیچ‌گونه مراد، مرجعیت، و رهبری وجود ندارد. اگر ادعای برجسته ترین پژوهشگر با مدرک تجربه و آزمایش همراه نباشد رد می شود. برهمین بنیان است که نظریات دانشورزان عمده ای نظیر نیوتون در زمینه کیمیاگری و لینوس پاولینگ در زمینه اهمیت ویتامین ث در افزایش طول عمر پذیرفته نشده است.
۱۳۹۹/۰۱/۰۷ / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / تقابل علم و دین / کروناویروس / کرسی یونسکو در ترویج علم / پویش #علمی_شو / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
مردم به آگاهی بیشتری نیاز دارند/ ابهام و سردرگمی مردم منجر به اخذ مواضع احساسی می‌شود
عضو هیات مدیره انجمن فیزیک ایران، در یادداشتی شیوه مواجهه گروه‌های اجتماعی و آحاد جامعه با کرونا ویروس را موضوعی مهم توصیف کرد.
۱۳۹۹/۰۱/۰۶ / شبه علم / استقلال نهادهای علمی / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / همه_باهم_علیه_کرونا / کروناویروس
ایران نیازمند «بسط ید» برای استقلال نهادهای علمی است
یک جامعه شناس در یادداشتی با عنوان "در ارجمندی دانش" گفت: ایران نیازمند «بسط ید» برای دانش، استقلال نهادهای علمی و آزادی دانشمندان و متفکران است.
۱۳۹۹/۰۱/۰۵ / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / همه_باهم_علیه_کرونا / کروناویروس
شبه علم همانند یک مکتب و فرقه مذهبی عمل می‌کند/تجارت چند بیلیون دلاری از شبه علم در امریکا
یکی از مروجان علم با اشاره به چیستی "شبه‌علم" گفت: شبه علم همانند یک مکتب و فرقه مذهبی عمل می‌کند و طرفداران آن به علت ایمان به حقانیت باورهای خود سرسختانه از آنها دفاع می‌کنند. شبه علم به ویژه در کشور آمریکا، پیشرفته‌ترین کشور دنیا از نظر دانشورزی و فناوری، رواج بسیاری دارد و سازمان‌ها، انجمن‌ها، ناشرین و مطبوعات مختلف ویژه‌ای برای تبلیغ آن وجود دارد، به طوری که یک تجارت چند بیلیون دلاری را تشکیل می‌دهند.
۱۳۹۹/۰۱/۰۴ / کرسی یونسکو در ترویج علم / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / پویش #علمی_شو / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / همه_باهم_علیه_کرونا / کروناویروس
برای تشخیص راست از دروغ، راهی نیست به جز یافتن "راستگویان"/درمان را به "درمانگران" بسپاریم
عضو هیئت مدیره انجمن ترویج علم با بیان این که عجیب نیست اگر حرفی راست را "دروغگویی" بگوید، اما ناتوانی در تشخیص اصل از بدل علت هراس از شنیدن سخن راست از "دروغگویان" است، پس برای تشخیص اصل از بدل راهی به جز یافتن متخصصان نیست، تاکید کرد: بیماری ناشی از کرونا شهر را گرفته است. مهربانان، عاشقان، عارفان، نانوایان، داستان‌پردازان و ساحران هرچند دوست‌داشتنی‌اند، (بیاییم) تنها قدردان مهربانی، عرفان، نان و داستان‌شان باشیم و درمان را به درمانگران بسپاریم.
۱۳۹۹/۰۱/۰۳ / کرسی یونسکو در ترویج علم / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / پویش #علمی_شو / همه_باهم_علیه_کرونا
"انگ اجتماعی" ابتلا به کرونا مانعی برای درمان و پیشگیری
دبیر مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی…
۱۳۹۹/۰۱/۰۲ / پویش #علمی_شو / کرسی یونسکو در ترویج علم / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / همه_باهم_علیه_کرونا / مقابله با شبه‌علم در بحران کرونا / کروناویروس
ویروسی که به صاحبان عقل‌گرد و پوزه‌دراز، هشدار خِرَدپیشگی می‌دهد
یکی از روزنامه‌نگاران و نویسندگان کشور با بیان این‌که کرونا اگرچه مرگبار، اما پیام‌آور ضرورت رویکرد به واقع‌گرایی و عقلانیت است، گفت: "ما مردمان، همه روزان و شبان‌مان را در عرصه زیست جمعی، گرفتار پیچ و گردنه و دره‌های هولناک بوده‌ایم. یکسره غصه خورده‌ایم و چشم تر داشته‌ایم. خنده را به نسیان سپرده‌ایم و با بغض در گلو، لقمه خاردار فرو داده و پیری زودرس را تجربه کرده‌ایم. با این همه، همواره در روزهایی چنین دشوار، غم همدیگر خورده‌ایم. بیشتر از همیشه، هوای هم را داشته‌ایم. جان پناه همدیگر بوده‌ایم و همانند همیشه از عشق و مهر برای یکدیگر دریغ نکرده‌ایم."
۱۳۹۹/۰۱/۰۱
مقایسه بیماری‌های واگیردار دوره قاجار با کرونا | تفاوت برخورد حکومت‌ها
فارغ‌التحصیل علوم سیاسی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با پویش #علمی_شو کرسی یونسکو در ترویج علم همراه شد و در یادداشتی به مقایسه بیماری‌های واگیردار عهد قاجار با شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور پرداخت.
۱۳۹۸/۱۲/۲۷ / انجمن ترویج علم / کرسی یونسکو در ترویج علم / پویش #علمی_شو / کروناویروس / همه_باهم_علیه_کرونا
راه‌اندازی پویش "علمی_شو" با هدف اشاعه تفکر علمی درباره ویروس کرونا
رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم از راه‌اندازی پویش "#علمی _شو" با هدف مقابله با اخبار شبه علمی ایجاد شده در رابطه با ویروس کرونا خبر داد و از همه متخصصان، مروجان علم و صاحب‌نظران دعوت کرد با هدف اشاعه تفکر علمی در جامعه، به این پویش بپیوندند.
۱۳۹۸/۱۲/۰۲ / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / یونسکو
ایده‌های بانوان برگزیده در نخستین "رویداد گفتمان پیشرو علمی (گپ)" چه بود؟
به دنبال فراخوان عمومی کرسی یونسکو در ترویج علم به زنان صاحب ایده، ۷۰ اثر دریافتی زنان مورد داوری این کرسی به میزبانی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور قرار گرفت که در این میان شش اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند و از آنها تجلیل به عمل آمد و ۱۳ اثر نیز در قالب پوستر به نمایش گذاشته شد.
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ / ترویج علم / دانشگاه الزهرا / روز جهانی زنان و دختران در علم / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
رئیس کرسی ترویج علم:حضور کمرنگ زنان در موقعیتهای علمی پدیده‌ای جهانی است/علم متعلق به همگان است
در نخستین رویداد گفتمان پیشرو علمی کرسی ترویج علم یونسکو، دختران دانش‌آموز و بانوان عضو هیئت علمی برگزیده در دانشگاه الزهرا به معرفی ایده‌های علمی و فناورانه خود پرداخته و تقدیر شدند. 
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ / شبکه علمی متخصصان / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / ترویج علم / روز جهانی زنان و دختران در علم
شبکه علمی متخصصان رونمایی شد
"شبکه علمی متخصصان" امروز با حضور وحید احمدی، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و اکرم قدیمی، رئیس کرسی یونسکو در ترویج علم و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور رونمایی شد. 
۱۳۹۸/۱۱/۲۸ / روز جهانی زنان و دختران در علم / ترویج علم / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
آمار ۲۶درصدی اشتغال زنان در سمت‌های مدیریتی/ضرورت سرمایه‌گذاری برای اشتغال در بخش خصوصی و دولتی
معاون حقوقی رئیس‌جمهور در امور زنان با اشاره به آمار ۲۶ درصدی اشتغال زنان در پست‌های مدیریتی، گفت: این آمار باید به ۳۰ درصد برسد.
۱۳۹۸/۱۱/۲۲ / روز جهانی زنان و دختران در علم / روز زن / دانشگاه الزهرا
بررسی ایده‌ها و تجربه‌های زنان در علم و فناوری در دانشگاه الزهرا
نخستین رویداد "گفتمان پیشرو علمی (گپ): ایده‌ها و تجربه‌های زنان در علم و فناوری" از سوی کرسی یونسکو در ترویج علم برگزار می‌شود.
۱۳۹۸/۱۱/۲۲
سهم زنان در عرصه علم و فناوری/بین عرصه عمل و نظر شکاف وجود دارد
رئیس انجمن ترویج علم ایران درباره آمار مخترعان ایرانی در سال ۹۸ و جایگاه زنان در این آمار گفت: آمار مخترعان ایرانی که از سوی سازمان مالکیت صنعتی ارائه می‌شود، نشان می‌دهد امسال، ۱۰۳۱ تقاضای اختراع از سوی زنان وجود داشته که فقط ۲۷ اختراع ثبت شده است. این در حالی است که تقاضای ۷ هزار و ۹۰۵ ثبت اختراع از سوی آقایان بوده که ۲۵۴ اختراع ثبت شده است. ۱۵۲۰ اختراع به صورت مشترک از سوی زنان و مردان بوده که ۱۰۶ مورد ثبت شده است. این آمار این واقعیت را نشان می‌دهد که علی‌رغم این که در حوزه تحصیلات زنان و دختران ایرانی جایگاه خوبی دارند؛ اما بین عرصه عمل و نظر شکاف وجود دارد.
۱۳۹۸/۱۱/۱۶ / جدول تناوبی / موزه ملی علوم و فناوری
"جدول تناوبی" الفبای هستی را در خود جای داده است/"ترویج علم" از وظایف انجمن‌های علمی است
رویداد علمی-آموزشی جدولیوم در موزه ملی علوم و فناوری ایران افتتاح شد. 
۱۳۹۸/۱۰/۲۵
ارائه «20 خدمت جدید» برای کمک به ترویج علم و فناوری
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تشکیل «ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان» و تجمیع انرژی کلان کشور در این حوزه، انجام 20 خدمت مختلف را در فرمت‌های رسانه‌ای گوناگون پیگیری می‌کند.
۱۳۹۸/۱۰/۲۴
افتتاح کرسی یونسکو در ترویج علم در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
کرسی یونسکو در ترویج علم، به منظور گفتمان‌سازی در عرصه ترویج علم و شبکه‌سازی گفتمان‌ها، در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افتتاح شد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ / وحید احمدی / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور / یونسکو / حجت الله ایوبی
تغییر نگرش عمومی مهم‌ترین هدف کرسی ترویج علم است
 تهران - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: تغییر نگرش و باور عمومی نسبت به علم ، آموزش عمومی در حوزه‌های مختلف به منظور توانمندسازی مردم و برقراری ارتباط میان ارزش‌های علمی و ارزش‌های فردی از مهم‌ترین اهداف یونسکو در بحث ترویج علم است.
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ / غلامرضا غفاری / یونسکو / صلح
کرسی های یونسکو تحقق بخش عدالت دانایی هستند
تهران - ایرنا - معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کرسی‌های یونسکو در ترویج علم نقش کلیدی دارند و در جامعه عدالت دانایی را محقق می‌کنند.
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ / ترویج علم / کرسی یونسکو / یونسکو / مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
چشم‌انداز کرسی یونسکو گفتمان‌سازی در عرصه ترویج علم است
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ترویج علم را رسالت عمومی جامعه دانست و گفت: چشم‌انداز کرسی یونسکو در ترویج علم گفتمان‌سازی در عرصه ترویج علم و شبکه‌سازی گفتمان‌ها است.
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ / یونسکو / ترویج علم / کرسی یونسکو
شورای راهبری کرسی‌های یونسکو به‌زودی تشکیل می‌شود
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران سه رکن اساسی یونسکو را علم، آموزش و فرهنگ عنوان کرد و گفت: شورای راهبری کرسی‌ها را به زودی تشکیل خواهیم داد تا تقسیم کار درستی صورت گیرد.
۱۳۹۸/۱۰/۲۳
عقلانیت جمعی با ترویج علم محقق می‌شود
تهران- ایرنا- معاون پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: عقلانیت جمعی از راه ترویج علم محقق می‌شود، از این رو گفتمان ترویج علم در جامعه با ظرفیت‌های موجود نهادینه می‌شود.
 •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •  •