یکشنبه, ۱۷ فروردین, ۱۳۹۹ / 5 April, 2020
روزنامه‌نگاری بحران
۱۳۹۸/۱۲/۲۴
شفاف‏سازی نشانه قدرت شرکت‏هاست
محمد بیانی در‏خصوص مدیریت شرایط بحران با توجه به شیوع بیماری ‏کرونا‏ گفت:  مدیریت بحران‏ زیرمجموعه‌های بسیاری دارد که یکی از زیرمجموعه‌های آن روزنامه‌نگاری بحران و دیگری روابط عمومی بحران است. روزنامه‌نگاران می‌توانند در مدیریت بحران نقش داشته باشند. به تعبیر دیگر آنها می‌توانند با ارائه راه‌حل‌هایی بحران‌ها را به سمت حل شدن پیش برند و یا با ایجاد جنگ روانی یا عدم اطلاع‌رسانی دقیق بحران‌ها را تشدید کنند. از طرفی نقش روابط عمومی‏ها نیز در موقعیت‌های بحرانی کلیدی خواهد بود. اولین رسالت روابط عمومی‌ها در شرایط بحرانی این است که ارتباطات درون‌سازمانی‌ را به شدت تقویت کنند، به تعبیر دیگر از همه کانال‌ها و پتانسیل‌های ارتباطی از جمله کانال داخلی شرکت، ‌اتوماسیون، نشریه داخلی و پیامک برای تولید محتوا …
توصیه‌های روزنامه‌نگاری بحران برای پوشش خبری کرونا
۱۳۹۸/۱۲/۲۳
توصیه‌های روزنامه‌نگاری بحران برای پوشش خبری کرونا
امیلی ویاگا، استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه مینه‌سوتا، تاکید می‌کند که بلاتکلیفی ما را معذب و ناراحت می‌کند و این ناراحتی ما را در قبال اطلاعات غلطی که لحنی مطمئن دارند آسیب‌پذیرتر می‌سازد. او توصیه می‌کند در جلوگیری از گسترش ویروس،‌ کارهایی برجسته شوند که مورد تایید متخصصان است: «قدم‌های محکمی که به ویروس کرونا ربط پیدا می‌کند می‌تواند قطعا مفید باشد چون در مردم این احساس را ایجاد می‌کند که دارند اوضاع را کنترل می‌کنند.»
رسانه‌ها با کورونا چه کنند؟
۱۳۹۸/۱۲/۰۲ / انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران / کروناویروس / روزنامه‌نگاری بحران
رسانه‌ها با کورونا چه کنند؟
انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران با انتشار مطلبی، از اهمیت عملکرد رسانه‌ها در مواقع بحرانی سخن گفته و با توجه به جریان شیوع ویروس کرونا در کشور، تاکید کرده است که «ممکن است ساختار حاکمیتی مدیریت بحران این انتظار را از گزارشگران و خبرنگاران داشته باشد که صرفاً اخبار مثبت را پوشش دهند، اما رسانه نیز متعهد است واقعیت را بی‌طرفانه منتشر کند.»
۱۳۹۸/۱۱/۲۷
روزنامه‌نگاری عشق است نه شغل/ احمد ستاری یکی از مهمترین مدیران مطبوعاتی ایران در گفت‌وگوی با سازندگی از بحران روزنامه‌نگاری در ایران می‌گوید
.
۱۳۹۸/۰۴/۱۷
پیکر رنجور روزنامه
سرآخر روزنامه ابتکار هم ناچار شد چون اسلاف خود، از تعداد صفحات بکاهد. این کاهش صفحات از پس مقاومتی چندماهه رخ داد. مقاومتی که همه ارکان مدیریتی و تحریریه روزنامه طی آن تلاش داشتند تا از بروز این شرایط جلوگیری کنند. اما قدرت قیمت کاغذ و چاپ و توزیع و ملزومات آن، از همه اهالی روزنامه بیشتر بود. نتیجه آن شد که روزنامه ابتکار از این پس در 12 صفحه منتشر خواهد شد.موضوع اما بر سر کاهش صفحات روزنامه ابتکار یا دیگر روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور نیست. موضوع بر سر پیکر رنجور و تن نحیف روزنامه و روزنامه‌نگار در شرایط فعلی است. در این میان پارادوکسی بزرگ جمعیت کثیری از روزنامه‌نگاران را درگیر خود کرده است. تردیدی نیست که روزنامه‌نگاری در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود. مگر می‌شود هر روز و هر ساعت …
۱۳۹۸/۰۳/۲۵
راه خروج از رکود اقتصادی حاکم بر رسانه چیست؟
نقش دولت در عبور رسانه‌ها از بحران اقتصادی کنونی چیست؟ آیا اعطای یارانه می‌تواند برای خروج از این وضعیت راه‌گشا باشد؟ نقش انجمن‌های صنفی برای حمایت از روزنامه‌نگاران بیکارشده چیست؟ اینها سوالاتی است که در بخش سوم مرور بحران اقتصادی رسانه‌ها در ایران به آنها پرداخته‌ایم.نقش دولت در عبور رسانه‌ها از بحران اقتصادی کنونی چیست؟ برای مقابله با بحران کاغذ، گرانی ادوات چاپ و کاهش درآمد مطبوعات، چه باید کرد و چه الگوهای جهانی موفقی برای نجات رسانه‌ها در دسترس است؟ در بحرانی که بیکاری روزنامه‌نگاران نتیجه تعدیل نیرو و کاهش صفحات نشریات است، انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاری برای پشتیبانی از خبرنگاران چه باید بکنند؟ اینها سوالاتی است که ایلنا به سراغ آن رفته‌ و موضوع را با اسماعیل شجاعی (کارشناس اقتصاد رسانه)، …
حیف است ۲۰۰ سال روزنامه‌نگاری کشور با بحران کاغذ متلاشی شود/ چشم‌انداز روشنی برای آینده مطبوعات در ایران دیده نمی‌شود
۱۳۹۸/۰۳/۲۱
حیف است ۲۰۰ سال روزنامه‌نگاری کشور با بحران کاغذ متلاشی شود/ چشم‌انداز روشنی برای آینده مطبوعات در ایران دیده نمی‌شود
ایلنا: بحران کاغذ برای خانواده فرهنگ و هنر جدی است؛ صنعت چاپ خوابیده و نشریات دست به اقدامات انتحاری مانند تعدیل گسترده نیرو،…
خبرنگار بحران نداریم
۱۳۹۸-۰۲-۱۹
خبرنگار بحران نداریم
آیا این روزها رسانه‌ها می‌توانند در شرایط تحریم، جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای و مشکلاتی مانند سیل و زلزله راهی برای مدیریت وضعیت نابسامان داشته باشند؟ ابزار رسانه‌‌ها برای مدیریت بحران چیست؟ بحران‌ها چه در زندگی سنتی و چه در دوران مدرن وجود داشته‌اند؛ ولی وظیفه رسانه‌‌ها در این میان چیست؟ برخی می‌گویند که رسانه‌ها در بحران هستند؛ برخی دیگر هم بیان می‌کنند که روزنامه‌نگاری بحران نداریم. مدیریت هوشمندانه این وضعیت و آگاهی دادن به مردم و همچنین نقد کاستی‌ها در زمانه تحریم و بحران کار بزرگی است که همچنان بر دوش رسانه‌های رسمی است.
زوال روزنامه‏ خوانی؟ / مثلث بحران در روزنامه‌نگاری ایران
۱۳۹۸/۰۲/۱۱ / روزنامه‏ خوانی / روزنامه‌نگاری / بحران‌ / مهرداد خدیر / راهنما / سرمقاله
زوال روزنامه‏ خوانی؟ / مثلث بحران در روزنامه‌نگاری ایران
مهرداد خدیر، روزنامه‌نگار: معاون جدید مطبوعات و خبرگزاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سه ضلع مشکلات رسانه‌ها را این گونه ترسیم کرده است: «اقتصاد رسانه، محتوای رسانه و هویت صنفی». آقای خدادی همچنین گفته است مرگ رسانه‌های کاغذی را باور ندارد و دو مثال آورده است: اول اینکه می‌توان شیرِ آب را باز کرد و آب نوشید و عطش را فرونشاند اما بسیاری از مردم، پول می‌دهند و آب معدنی می‌خرند.
 •  •  •  •  •  •  •  •  •