چهارشنبه, ۳۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 19 June, 2024
مجله ویستا

هورمون بدنسازی، مردان را عقیم می کند؟


رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عوارض مصرف داروهای هورمونی و نیرو زا را برای جوانان و ورزشکاران تشریح کرد.
 
دکترفریده یونسی اظهار کرد: مصرف انواع داروهای هورمونی با هدف بدنسازی درجوانان و ورزشکاران می‌تواند سبب بروز عوارض وخیمی مانند عقیمی، نارسایی قلبی و کبدی، کوتاهی قد، بزرگ شدن سینه در مردان و پرمویی و خشونت صدا در زنان شود.
وی افزود: استفاده خودسرانه از فرآورده‌های قاچاق و بدون مجوز برای بدنسازی و پرورش اندام در جوانان خطر ابتلا به انواع اختلالات جسمی و روانی را برای مصرف کننده به دنبال دارد.
یونسی ادامه داد: در برخی باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی، داروهای هورمونی دامی به جوانان و نوجوانان عرضه می‌شود که باید فرزندان خود را از عواقب مصرف این داروها آگاه کنیم.
رئیس اداره تحقیق، توسعه، آموزش مردمی و اطلاع رسانی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: یکی از عوارض روانی سوء مصرف استروئیدهای آنابولیک در جوانان، پرخاشگری و بروز رفتارهای ضد اجتماعی است.
وی ادامه داد: مصرف نابجای استروئیدهای آنابولیک در جوانان برای بدنسازی و رقابت‌های ورزشی با خطر بروز عوارض قلبی و عروقی مانند ازدیاد فشار خون و نارسایی قلبی همراه است.
یونسی خاطرنشان کرد: موارد متعددی از مرگ‌های ناگهانی در اثر سوء مصرف داروهای نیروزا در ورزشکارن حرفه‌ای در جهان گزارش شده است.