سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ایجاد عادتهای خوب در مطالعه


ایجاد عادتهای خوب در مطالعه

اگر زمانی را برای آماده سازی خود اختصاص ندهم بدلیل پر بودن برنامه كاری ام, نمی توانم به اهدافی كه برای خود تعیین كرده ام, دست یابم آماده سازی بسیار به شما كمك می كند اگر جهت شركت در كلاس درس خودتان را آماده كنید متوجه می شوید كه كلاس درس تجربه بسیار لذت بخشی است

● استفاده موثر از وقت ( دانی باتلز)

آنچه برای پیشرفت تحصیلی دارای اهمیت اساسی است, چیست؟ من فكر می كنم اولین و مهمترین چیز, لااقل برای توفیق در كلاس درس, استفاده موثر از زمان خارج از كلاس درس است.

می دانیم كه هر شبانه روز ۲۴ ساعت است.

دو یا سه ساعت هر روز را به مطالعه كردن اختصاص دهید. اگر زمانی كه در كلاس ها, غذاخوری, خواب شبانه و درس خواندن صرف می شود از ۲۴ ساعت كم كنیم باز پنج یا شش ساعت باقی می ماند كه می توانیم آن را به كارهایی اختصاص دهیم كه بیش از مطالعه كردن دوست داریم.

من تصور می كنم عامل دیگری كه توفیق تحصیلی به دنبال می آورد مرور مرتب یادداشتهای كلاسی و فصلهای مربوطه كتاب درسی است. مرور دوره ای و آماده سازی برای امتحانات دراز مدت, وقت بیشتری در اختیار شما می گذارد و از با عجله برای امتحان آماده شدن جلوگیری می كند. بدین شیوه شما می توانید با كمال آرامش, با انگیزه بیشتر و تشویش كمتر در روز امتحان حاضر شوید. آخرین چیزی كه شما می توانید جهت دستیابی به نمرات خوب انجام دهید بهره جویی از تمامی منابع و امكاناتی است كه دانشگاه در اختیار شما می گذارد همه این منابع می تواند به شما كمك كند.

● آمادگی جهت شركت در كلاس (كیپ آلن)

اگر زمانی را برای آماده سازی خود اختصاص ندهم بدلیل پر بودن برنامه كاری ام, نمی توانم به اهدافی كه برای خود تعیین كرده ام, دست یابم. آماده سازی بسیار به شما كمك می كند. اگر جهت شركت در كلاس درس خودتان را آماده كنید متوجه می شوید كه كلاس درس تجربه بسیار لذت بخشی است.

نه تنها استاد متوجه می شود كه شما در كلاس درس آماده و فعال هستید بلكه متوجه می شوید كه شما می توانید از طریق وا داشتن همكلاسی ها به شركت در مباحث كلاسی, با آنها همكاری كنید. اگر شما خواستار یك درجه دانشگاهی هستید یا وقت دارید از آموزش دانشگاهی استفاده لازم را ببرید بر عهده خود شماست كه در این زمینه تصمیم بگیرید. پیشاپیش خودتان را آماده كنید تا نزدیك امتحان كامل و نهایی, خودتان را با حجم عظیمی از دروس روبرو نبینید. من خود به عنوان یك دانشجو می دانم درباره چه صحبت می كنم وقتی می گویم, آمناده سازی, امری اساسی است.

● قدرت همكاری (میكی برآون)

غالباً به آموزش به عنوان امری رقابت آمیز نگاه می شود. برای كسب منافع در دانشگاه رقابت می كنیم. و نیز برای نمرات, و وقتی هم كه دانشگاه را ترك می كنیم برای دستیابی به شغل مناسب رقابت می كنیم. در چنین فضایی به آسانی می توانیم قدرت همكاری را كه از طریق گروههای حمایتی مطالعاتی ایجاد می شود, نادیده بگیریم.

گروههای حمایتی مطالعاتی به شما انرژی می دهند. انسانها, حیوانهای اجتماعی هستند و ما از گروهها, كسب قدرت می كنیم. صرف نظر از رفاقت, دوستی و خرسندی, گروههای حمایتی می توانند به تعالی روحی شما یاری رسانند. گاه پیش می آید كه شما نمی خواهید روی درسهای خود كار كنید ولی اعضای گروه مطالعه, می توانند از شما حمایت كنند و شما را تشویق به كار نمایند. علاوه بر كسب نیرو از گروه به هنگام كاهش تمایل و توان, شما می توانید خودتان هم از دیگران حمایت كنید وقتی آنها به حمایت شما نیاز دارند. یك گروه حمایتی مطالعاتی همچنین مكان خوبی برای ایجاد روابط تشویق كننده با مردم است بنابراین, به هنگام مطالعه به فكر دوستان و همكلاسی خود باشید.

● در آمیختن مطالعه با فعالیتهای اجتماعی (مارك كریلی)

موفق ترین دانشجویان, فعالیتهای اجتماعی را با عادات مطالعاتی خوب متوازن می سازند.پرداختن به فعالیتهای اجتماعی, فشار روانی را كاهش می دهد و از خسته شدن شما پیشگیری می كند. حتماً یك ساعت بعد از مطالعه را به ملاقات دوستان یك بازی فرح بخش, تمرین در باشگاه ورزشی, یا گپ زدن با یك دوست جدید اختصاص دهید. وقتی چنین فعالیتهای اجتماعی را در برنامه می گنجانید در مطالعه تمركز بهتری حاصل می شود. ایجاد یك زندگی اجتماعی سالم, عادات معمول مطالعه را توسعه می بخشد.

بعد از فعالیتهای اجتماعی فوق, كتابها و تكالیف را به كتابخانه انتقال دهید. در یك مكان راحت و ساكت انتخاب كنید و به مدت دو یا ساعت مطالعه كنید. پس از هر ۴۵ دقیقه مطالعه مداوم, ده دقیقه برای استراحت فاصله بیندازید. دوستی را بیابید كه با شما از لحاظ عادات مطالعه, شباهت دارد. مكان و میز مطالعه مشتركی را با او انتخاب كنید. به خاطر داشته باشید كه پس از اتمام كار پیش از خواب زمانی را به فعالیت اجتماعی اختصاص دهید. شما با احساس سرزندگی و آمادگی برای یك روز دیگر از خواب بیدار شوید.

● تنظیم آهنگ رضایت بخش (جین فرا)

آیا تا به حال به دلیل عملكرد پایین تر از سطح توانایی خود در دوره تحصیلی ناكام شده اید؟ رهنمود حاضر برای كمك به حداكثر رساندن تلاشهای تحصیلی شما ارئه می شود. نمره خوب در درس تقریباً هیچگاه از خوش شانسی نتیجه نمی شود. نكته اساسی این است كه به یك آهنگ رضایت بخش مطالعه دست بیابید. آهنگ رضایت بخش شما چیست؟

چون آهنگ فعالیت را شما تعیین می كنید سازگار بودن آن برای شما مشخص است. جدای از زمانی كه به مطالعه روزانه اختصاص می دهید تنظیم آهنگ فعالیت نمرات بالاتر از متوسط را نصیب شما می كند. عقب افتادن از برنامه را به گورستان گذشته بسپارید! برای هر درس, سطح علاقه و نوع درس را رتبه بندی كنید. فهرستی از نیازهای مربوط به هر درس تهیه كنید. نمره ای كه دوست دارید به عنوان هدف, تعیین كنید. یك برنامه درسی تنظیم كنید. برنامه درسی نمرات بهتر را تضمین می كند و در واقع می تواند زمان مطالعه ای را كه هم اكنون صرف می كنید, كاهش دهد. حتماً زمانی را برای مرور درس ها در نظر بگیرید. برنامه درسی شما باید مناسب, و شما هم باید به آن وفادار باشید. افزایش زمان مطالعه توفیق برای شما به ارمغان می آورد. من در كار با دانشجویان به این نكته دست یافته ام.

● تغییر دادن عادات (جان فیلد مه یر)

حال شما چطور است؟ من دكتر فیلد مه یر از آكادمیك سوروایول تیپ هستم. اول از همه تقاضا دارم مداد یا قلمی بگیرید و آنچه را كه می گویم یادداشت كنید. آماده اید. لطفاً بنویسید:

گذشته با آینده برابر نیست. یك بار دیگر تاكید می كنم, گذشته با آینده برابر نیست. حال از شما می خواهم آنچه را كه نوشته اید بردارید و جایی آن را نصب كنید, جایی كه هر روز بتوانید آن را ببینید. بسیار خوب, معنی جمله فوق چیست؟ معنایش این است كه عادات غلط مطالعاتی و درسی مانند عدم تكمیل تكالیف, غیبت از كلاسها, حاضر شدن دیر هنگام در كلاسها و غیره الزاماً در آینده تكرار نمی شود. چه كسی وضع را تغییر خواهد داد؟ بله, درست حدس زده اید شما و تنها شما می توانید برای رسیدن به توفیقات بیشتر و زایندگی روز افزون, آینده را تغییر دهید. اجازه ندهید گذشته آینده شما باشد این را همیشه به خاطر داشته باشید. برای یك زندگی بهتر به تغییرات تن دهید.

● استفاده از كتابخانه (پَت هیچینگ)

من می خواهم به شما خاطر نشان كنم كه كار مؤثرتر با استفاده از كتابخانه دانشگاه ممكن می شود. منابع موجود در كتابخانه چه به صورت مقالات, یا منابع الكترونیكی, میكروفرمها یا رسانه ها و غیره می تواند به شما جهت دست یافتن به اطلاعات مفید سریعاً كمك كند. شما از طریق استفاده از امكانات كتابخانه در وقت و انرژی صرفه جویی می كنید و به نتایج بهتری می رسید.آموزش انفرادی در زمینه چگونگی استفاده از كتابخانه هر سه شنبه راس ساعت ۱۱ توسط مسئول كتابخانه ارائه می شود به منظور كسب اطلاعات بیشتر می توانید با مركز مشاوره دانشگاه تماس بگیرید. در نتیجه تماس با ما دانشجوی موفقتری می شوید. كتابخانه در واقع بهترین ابزار تحصیلی دانشگاهی است.

● مرور بلافاصله یادداشتهای كلاسی (نینامدلون - پیرینو)

پیشنهادی كه من در زمینه مطالعه دارم همان پیشنهادی است كه خود من در آخرین نیمسال دانشگاهی دوره لیسانس رعایت می كردم یعنی به خانه رفتن و سریعاً مرور هر آنچه در كلاسها شنیده یا یاد گرفته اید زیرا در غیر اینصورت ۸۰ درصد از آنچه یاد گرفته اید, فراموش می كنید. همچنین به محض خروج از كلاس, یادداشتهای كلاسی یا فصول مربوطه از كتاب درسی را مرور كنید. وقتی این نوع مرور كردن را انجام می دهید ممكن است تجربه رضایتبخش مرتبط ساختن ایده ها، درك آنها پیوند دادن آنها و متناسب ساختن آنها با ذهنیت خودتان را داشته باشید. گاهی اوقات ممكن است پدیده جالبی را تجربه كنید احساس كنید نوری فضای مغز شما را روشن می كند و این جنبه مفید قضیه است.

جنبه دیگر این است كه این كار به خود نظم بخشی و تلاش مدام نیازمند است. بله, مقصود من تدوین یك برنامه درسی برنامه ریزی شده است. این یك تجربه یادگیری پاداش دهنده است و من آن را به شما توصیه می كنم. این توصیه را می توان به نحو معكوس نیز انجام داد و ممكن است حتی آسانتر به نظر برسد: درست قبل از شروع یك كلاس, مطالب مربوط به آن درس را از كتاب درسی بخوانید آنگاه شما یكی از معدود دانشجویانی خواهید بودكه درس آن روز را می فهمید و می توانید به سوالات پاسخ دهید, سوال كنید و در فعالیت كلاسی مشاركت جویید. شما اشراف داشتن به موضوع درس را به معنی حقیقی كلمه احساس می كنید. آماده سازی پیش از كلاس, اثر بازخورد مثبت فوری دارد و شما را قادر می سازد اطلاعات بیشتری را ذخیره سازی كنید. بنابراین برنامه ریزی كنید زمان مطالعه روزانه را مشخص كنید یا چند تا از این فنون را در زمان مطالعه برنامه ریزی شده خود جای دهید.

مترجم: عباس بخشی پوررودسری,كارشناس مركز مشاوره دانشگاه تهران

منبع:Academic Suevival Tips


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.


همچنین مشاهده کنید