سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

در فضیلت و آداب حجامت


در فضیلت و آداب حجامت

به سند صحیح از حضرت صادق علیه السلام منقول است که دوا چهار چیز است, حجامت و دوا در بینی چکانیدن و حقنه کردن و قی کردن

به سند صحیح از حضرت صادق (علیه السلام) منقول است که دوا چهار چیز است، حجامت و دوا در بینی چکانیدن و حقنه کردن و قی کردن.

در حدیث دیگر منقول است که آنحضرت گذشتند بر جماعتی که حجامت می کردند، فرمودند که چه می شد شما را اگر تأخیر می کردید تا پسین روز یکشنبه که درد را بیشتر از بدن می کشد. در حدیث دیگر فرمود که حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) در روز دوشنبه بعد از عصر حجامت کردند، باجرت حجام گندم دادند. در حدیث دیگر فرمود که: حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) روز دوشنبه بعد از عصر حجامت می کردند، و فرمود که حجامت کردن در آخر روز دوشنبه درد را از بدن می کشد کشیدنی.

در روایت دیگر منقول است که: شخصی دید که حضرت امام موسی (علیه السلام)در روز جمعه حجامت می کردند، گفت فدای تو شوم در روز جمعه حجامت می کنی؟ حضرت فرمود که هرگاه خون زیادتی کند بر تو خواه در شب و خواه در روز آیة الکرسی بخوان و حجامت بکن.

از حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) منقول است که: هر که حجامت کند در روز سه شنبه هفدهم یا چهاردهم یا بیست و یکم ماه او را شفا دهد از دردهای همه سال، شفا بخشد او را از دردسر و درد دندان و دیوانگی و خوره و پیسی.

در روایت دیگر منقول است که: شخصی دید که حضرت امام علی نقی (علیه السلام)در روز چهارشنبه حجامت می کردند، گفت که اهل مکه و مدینه از حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) روایت می کنند که هر که در روز چهارشنبه حجامت کند، پیس شود ملامت نکند مگر خود را فرمود که دروغ می گویند، کسی پیس می شود که مادرش در حیض به او حامله شده باشد.

از حضرت صادق (علیه السلام) منقول است که: هر که خواهد حجامت کند باید که در روز پنجشنبه حجامت کند، بدرستی که در هر پسین جمعه خون از جای خود حرکت می کند، از ترس قیامت و بجای خود بر نمی گردد تا صبح روز پنجشنبه، فرمود که هر که حجامت کند در روز پنجشنبه از آخر ماه در اول روز دردها را از بدنش می کشد.

در حدیث دیگر فرمود که چون حجامت کنی و خون از محل حجامت بیرون آید، پس بگو پیش از آنکه حجمه را بریزند بِسْم اللّهِ اَعُوذُ بِاللّهِ الْکَریمِ فی حَجامَتی هذِهِ مَنَ الْعَیْنِ فی الدَّمِ وَ مِنْ کُلّ سُوء.

در حدیث دیگر فرمود که: حضرت رسول حجامت در سر و در میان هر دو کتف و در پشت گردن می کردند، یکی را نافعه می نامیدند، دیگری را مغیثه یعنی به فریاد رسنده و سیم را منقذه یعنی خلاص کننده از بلاها.

در روایت دیگر فرمود که: منقذه آنستکه از سر بینی شبر کنی به جانب بالا و به هر جای سر که برسد در آنجا حجامت کنی.

در روایت معتبر منقول است که: حضرت امام موسی (علیه السلام) در روز چهارشنبه حجامت می کردند، تب برطرف نشد، پس در روز جمعه حجامت کردند و تب برطرف شد.

از حضرت امام رضا (علیه السلام) منقول است که: هر که در چهارشنبه آخر ماه حجامت بکند، برای رد بر اهل طیره عافیت یابد از هر بلائی و محفوظ ماند از هر دردی و محل حجامتش سبز نشود.

در روایت دیگر منقول است که: حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) بعد از عصر حجامت کردند، از حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) منقول است که: حجامت کردن بدن را صحیح می کند، عقل را محکم می کند، فرمود که حجامت مکنید در روز چهارشنبه که روز جمعه ساعتی هست که هر که در آن ساعت حجامت کند، بمیرد.

در حدیث دیگر فرمود که: روز سه شنبه روز خون گرفتن است.

در روایت دیگر از حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) نهی وارد شده است از حجامت کردن در روز چهارشنبه و از حضرت امام موسی منقول است که: در روز پنجشنبه حجامت بکند.

به سند معتبر از حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) منقول است که اگر در چیزی شفا هست در شیشه حجام و در خوردن عسل است، فرمود که نیکو عادتی است حجامت دیده را جلا می دهد و دردها را می برد.

منقول است که حضرت صادق (علیه السلام) فرمود که: جبرئیل برای حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) مسواک و حجامت را آورد. در فقه الرضا مذکور است، که چون اراده حجامت کنی چهار زانو در پیش حجام بنشین و بگو

بِسْمِ اللّهِ الَّحْمنِ الرَّحیمِ اَعُوذُ بِاللّهِ الْکَریمِ فی حَجامَتی مِنَ الْعَیْنِ فی الدَّمِ وَ مِنْ کُلّ سُوء وَ اَعْلال وَ اَمْراض وَ اَسْقام وَ اَوُجاع وَ اَسْألُکَ الْعافِیَةَ وَ الْمُعافاةَ وَ الشَّفاءَ مِنْ کُلِّ داء.

در حدیث دیگر منقول است: به حضرت صادق عرض کردند، که مردم بد می دانند حجامت را در روز شنبه و چهارشنبه فرمود که حضرت رسول فرمود، که هرگاه کسی زیادتی خون در خود یابد البته حجامت کند که مبادا او را بکشد، فرمود، هر که اول سه شنبه ایکه آدرماه رومی است که اول بهار است، حجامت کند باعث صحت بدن او می شود.

حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام) فرمود که: حضرت رسول را هیچ آزاری بهم نمی رسید مگر آنکه پناه به حجامت می بردند.

در حدیث دیگر فرمود که: حجامت سر شفای همه دردهاست بغیر از مرگ.

در حدیث دیگر فرمود که: هر که نظر کند به اول حجمه که از خون او بریزند امان می یابد از درد چشم تا حجامت دیگر.

در روایتی از حضرت صادق منقول است که: چون حضرت رسول حجامت می کردند، بآب سرد غسل می کردند تا حرارت خون را فرو نشاند.

در حدیث دیگر فرمود که حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) اول در پشت گردن حجامت می کردند، پس جبرئیل آمد و امر کرد آنحضرت را به حجامت میان دو کتف.

در حدیث دیگر مروی است که: حضرت صادق (علیه السلام) حجامت کردند و بعد از حجامت سه پارچه قند با نبات طلبیدند و تناول نمودند، فرمودند که خون صافی را متولد می کند، حرارت را قطع می کند.

از حضرت امام علی نقی (علیه السلام) منقول است که: انار شیرین بعد از حجامت خون را ساکن می کند، خون اندرون را صاف می کند.

از حضرت صادق منقول است که: حجامت روز شنبه باعث ضعف می شود.

در روایت دیگر منقول است که: بسیار بود حضرت امام رضا (علیه السلام) در میان شب زیادتی خون می یافتند، در آنوقت حجامت می کردند.

از حضرت صادق (علیه السلام) منقول است که: در ماه مبارک رمضان بهتر آن است که حجامت را در شب بکنند، فرمود که حجامت ما در روز یکشنبه است، حجامت شیعیان ما در روز دوشنبه است، فرمود که زینهار که ناشتا حجامت مکن تا اندک چیزی بخوری که بیشتر باعث بیرون آمدن خون و قوت بدن می شود، فرمود که چون بعد از اکل حجامت کنند خون جمع می شود و خون فاسد را بیرون می کند، اگر پیش از اکل باشد خون صالح بیرون می رود و خون فاسد در بدن می ماند. زید شحام می گوید که به خدمت حضرت صادق (علیه السلام)بودم، که حجام را طلبیدند و فرمودند که محجمه خود را بشو و بند کن پس اناری طلبیدند و تناول فرمودند، چون از حجامت فارغ شدند انار دیگر طلبیدند و تناول فرمودند، گفتند که خوردن انار در این وقت صفرا را فرو می نشاند.

حضرت امام محمّد باقر (علیه السلام) از ابوبصیر پرسیدند، که مردم بعد از حجامت چه چیز می خورند؟ گفت برگ کاسنی و سرکه، فرمود که باکی نیست.

از حضرت امام موسی (علیه السلام) منقول است که: کسی خواهد حجامت کند در روز شنبه حجامت بکند، فرمود که حجامت کردن در روز یکشنبه شفای هر درد است.

در روایتی وارد شده که نباید حجامت کرد، در روز چهارشنبه هرگاه قمر در عقرب باشد.

از حضرت صادق (علیه السلام) منقول است که: روز پنجشنبه خون در موضع حجامت جمع می شود. پس چون ظهر شد در بدن متفرق می شود، پس حجامت را پیش از ظهر بکنید.

در حدیث دیگر نهی فرموده از حجامت کردن در وقت ظهر روز جمعه.

از حضرت امام موسی (علیه السلام) منقول است که: در هفتم ماه حزیران رومی که در اوایل تابستان است، حجامت بکن، اگر نشود در چهاردهم بکن.

حضرت صادق (علیه السلام) فرمود که حجامت را در آخر روز بجا آورید.

از حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) منقول اس که حجامت در گودی پشت سر موجب غلبه فراموشی است.

حضرت صادق فرمود که: حجامت سر به فریاد رسنده است و برای هر دردی نافع است، غیر از مرگ پس از هر دو طرف ابرو شبر کردند بجانب پشت و باآنجا که انگشتها می رسید نشان داد، که آنجا حجامت می باید کرد.

در روایت دیگر منقول است که: در روز سه شنبه ساعتی هست که اگر حجامت در آن ساعت اتفاق افتد، خون بند نمی شود تا بمیرد، فرمود که هر که در وقت ظهر روز جمعه حجامت کند و بلائی به او برسد ملامت نکند مگر خود را.

در حدیث دیگر فرمود که آیة الکرسی بخوان و در هر روز که خواهی حجامت کن و فرمود که حجامت سر نافع است، برای دیوانگی و خوره و پیسی و درد دندان.

در حدیث دیگر تاریکی چشم و دردسر و غلبه خواب. و فرمود که چون طفل چهارماهه شود هر ماه یک مرتبه او را حجامت کنید در گودی پشت سر که لعابش را خشک می کند، حرارت را از سر و بدنش می کشد. منقول است که حضرت امام محمّد تقی (علیه السلام) طبیبی طلبیدند، فرمودند که رگ کف دست را بگشاید.

منقول است که: شخصی به حضرت صادق (علیه السلام) شکایت کرد از درد جگر حضرت او را فصد پا فرمود، شخصی دیگر شکایت کرد از خارش بدن فرمود که سه مرتبه هر دو پا را حجامت کن در پشت پا یا در میان کعب و بند پا.

شخصی به حضرت موسی (علیه السلام) شکایت کرد از جرب فرمود که فصد پای راست بکن و بقدر دو درهم روغن بادام شیرین بر روی آب کشک بریز و بخور و ماهی و سرکه مخور، شخصی دیگر به حضرت صادق شکایت کرد از جرب فرمود که رگ اکحل را بگشا.

برگرفته از کتاب حلیه المتقین



همچنین مشاهده کنید