چهارشنبه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۱ / 1 February, 2023
مجله ویستا

آنچه نیاز دارید درباره میوه ها و سبزیها بدانید


آنچه نیاز دارید درباره میوه ها و سبزیها بدانید

سیب زمینی شاید جزو یکی از محبوبترین غذاها باشد چربی کمی دارد و کربوهیدرات بالا که تقریبا بسرعت در بدنمان تبدیل به قند می شود

خبرها نمی گویند، میوه ها و سبزیها برای شما خوب هستند، بلکه می گویند میوه ها و سبزیها خیلی برای شما خوب هستند. آنها می توانند ضامن سلامت شما باشند.

● سنجش و سخاوت گیاهی

آخرین تحقیقات دانشمندان ، حاکی از این است که سلسله گیاهی پر است از هدایایی که می توانند دشمن انواع بیماری های مزمن باشند.

گروه بزرگی از ترکیبات با نام مواد شیمیایی گیاهی در انواع سبزیها از سیر گرفته تا کلم و برگهای سبز چای پیدا شده اند که مشخص شده است ، می توانند به وسیله جلوگیری از تخریب سلولی با انواع بیماری ها مبارزه کنند.

همچنین مشخص شده است یک رژیم غذایی پرفیبر می تواند کمکی باشد به کاهش خطر بیماری های قلبی ، فشار خون بالا، چاقی ، دیابت و سرطان.

● پس چرا ما از خوردن برخی سبزیها امتناع می ورزیم؟

برای رفع این معضل ، باید سعی کنید به خودتان حقه بزنید، یعنی روشهایی بیابید که سلسله گیاهی را برای شما به غذایی لذیذ تبدیل کنند.

دوست ندارید یک بشقاب پر از بامیه یا کلم بروکلی روبه روی شما باشد؟ مجبور نیستید سعی کنید به تنوع روی آورید و سبزیهای مختلف را در سالادها، سوپها و سس ماکارونی و غذاهای مختلف دیگر بگنجانید.

گرچه تازه خوری بهترین کار است ، اما اگر میوه و سبزی تازه در دست نداشتید، می توانید از انواع کنسروی و یا منجمد آنها استفاده کنید. یک سیب در هر روز میوه یک منبع انرژی آن هم از نوع طبیعی است.

از آنجا که میوه ها بسیار متنوع هستند، می توانید از انواع طعمها و مزه های میوه های مختلف لذت ببرید. سعی کنید به روشهای جدیدی برای افزودن میوه به خوراکی های روزمره تان بیندیشید.

هر روز صبح را با یک نوع میوه از قبیل موز یا میوه های توتی و ریز آغاز کنید؛ هلو، گلابی یا خربزه و هندوانه را به وعده غذایی ظهر خود بیفزایید و میوه های تازه یا خشک را به عنوان شیرینی و تنقلات و میان وعده برگزینید. ماجراجو باشید. نترسید و انواع میوه و سبزی ها را در انواع غذاها امتحان کنید، تا در نهایت به طعم دلخواه خود دست یابید.

باید ذائقه خود را از حالت کنونی تغییر دهید و آن را با دیگر طعم‌ها آشنا کنید.

● سیب زمینی

سیب زمینی شاید جزو یکی از محبوبترین غذاها باشد. چربی کمی دارد و کربوهیدرات بالا که تقریبا بسرعت در بدنمان تبدیل به قند می شود.

● آبمیوه ها

سعی کنید روز خود را با یک لیوان آب میوه شروع کنید، تا صبحی سالم داشته باشید. اگرچه باید به خاطر داشته باشیم ، آب میوه کالری بیشتر و فیبر کمتری نسبت به میوه تازه دارد، اما بازهم به عنوان یکی از ۵ بخش توصیه شده میوه و سبزی های روزانه به شمار می آید.

● سبزی های برتر

بر حسب متوسط مقداری که هر ساله از سوی یک امریکایی مصرف میشود:

▪‌ کاهو: ۱۱ کیلوگرم برای هر نفر

▪ گوجه فرنگی: ۴۲ کیلوگرم برای هر نفر (۸۰ درصد آن به شکل فرآوری شده از قبیل کچاپ یا سس پاستا مصرف می شود.)

▪ خلال سیب زمینی سرخ شده: ۲۳ کیلوگرم برای هر نفر.

● فیتو کمیکال ها (مواد شیمیایی گیاهی)

برخی از شناخته شده ترین این مواد فلاوونوئیدها هستند، که به طور طبیعی در خانواده مرکبات ، پیازها، سیبها و انگورها وجود دارند.

محققان معتقدند، فلاوونوئیدها ما را در برابر سرطان حفاظت می کنند. ایندول ها هم که نوعی دیگر از فیتوکمیکال ها هستند در خانواده کلمها بوفور یافت می شوند و ما را از انواع امراض مزمن محافظت می کنند.

● کاروتنوئیدها

بتاکاروتن ها که شناخته شده ترین کاروتنوئیدها هستند، به هویج و دیگر سبزیها و میوه ها رنگهای نارنجی ، قرمز و زرد می دهند و در بدن ما به ویتامین A تبدیل می شوند.

لیکوپن نیز که در گوجه فرنگی وجود دارد، ما را از بیماری های آب مروارید، سرطان ، بیماری های قلبی عروقی و بیماری های چشمی حفاظت می کنند. این هم دلیلی مهم برای لزوم مصرف غذاهای رنگی (البته از نوع طبیعی).

● ایزوفلاوون ها

این دسته از مواد جزو استروژن های گیاهی هستند و به نظر می رسد اثراتی مشابه استروژن داشته باشند.

فواید آنها شامل موارد زیر است:

▪ کاهش چربی خون:

کاهش خطر سرطان های وابسته به هورمون ، مانند سرطان های سینه ، تخمدان ، پروستات و سرطان رحم.

● فیبر:

فیبر محلول که در آب به حالت نامحلول و چسبناک درمی آید؛ گوارش غذا را آهسته می کند و به شکم احساس پر بودن بیشتری می بخشد. می توان آنها را در سیب ، مرکبات و هویج یافت.فیبر نامحلول هم سرعت رد شدن غذا را از روده ها افزایش می دهد و در سبوس گندم ، سبزیها و تمامی دانه ها یافت می شود.

هر فرد آلمانی سالانه ۷ کیلو کاهو به همراه ۱۶ کیلوگرم گوجه فرنگی مصرف می کند. برای رشد ۲۲۵ گرم کاهو نیاز به ۲۳ لیتر آب است.

پس سعی کنید از سالادهایی که بیشتر مغذی هستند استفاده کنید و در آنها از کاهو چینی نیز استفاده کنید. هر فرد ایتالیایی سالانه ۸۵ کیلو میوه تازه مانند ۲۰ کیلوگرم سیب و ۳ کیلوگرم انگور را میل می کند.



همچنین مشاهده کنید





خبرگزاری مهرسایت اقتصاد 24سایت برترینهاسایت اکوایرانسایت فراروخبرگزاری تحلیل بازارسایت تابناکسایت همشهری‌آنلاینخبرگزاری ایسناسایت رویداد 24