سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سلا م بر ماه ارتباط با خدا


سلا م بر ماه ارتباط با خدا

در ماه رمضان قرار داریم, ماهی که خوابمان عبادت, نفس هایمان تسبیح, شهری که به طور دربست به میهمانی خدا مشرف می شویم, شهرالله اکبر بهار قرآن ماهی که به یک باره قرآن بر قلب پیامبر نازل گردید, ماهی که شب قدر به تحقیق در آن واقع شده و آن شب از هزار ماه والا تر و بالاتر است

قال رسول الله(ص):

لو یعلم العبد ما فی رمضان لود ان یکون رمضان السنه

رسول اکرم فرمود: اگر بنده خیرات ماه رمضان را می دانست دوست می داشت که تمام سال رمضان باشد. بحار جلد ۹۶ ص۳۲۶

در ماه رمضان قرار داریم، ماهی که خوابمان عبادت، نفس هایمان تسبیح، شهری که به طور دربست به میهمانی خدا مشرف می شویم، شهرالله اکبر- بهار قرآن- ماهی که به یک باره قرآن بر قلب پیامبر نازل گردید، ماهی که شب قدر به تحقیق در آن واقع شده و آن شب از هزار ماه والا تر و بالاتر است.

● ماه بیداری اندیشه ها ماه تصفیه جسم و جان

در ماهی با این عظمت وقتی از صاحب شریعت، حضرت ختمی مرتبت سوال می شود که: افضل اعمال در این ماه چیست؟ می فرماید: «الوارع عن محارم الله» یعنی دوری از گناهان و محرمات الهی و به واقع آدمی از شیطان بایستی شیطان صفت تر باشد که در این ماه خود را به گناه بیالاید، چون شیطان در این ماه در غل و زنجیر می باشد. روزه سه فلسفه مهم و عمیق دارد که هر یک می تواند به تنهایی انگیزه ای برای قبول این فریضه بزرگ باشد.

۱)فلسفه اخلا قی: تحمل یک ماهه در برابر تشنگی و گرسنگی و چشم پوشی از سایر مبطلا ت روزه نیروی اراده و ایمان را افزونی می بخشد. روزه انسان را به مبدا و به یاد سرنوشت آتی بشر و به یاد دادگاه بزرگ الهی، به یاد روزها و ماه هایی که به غفلت سپری شده به یاد خلا فکاری های گذشته می اندازد.

روزه یک حالت خودآگاهی در انسان برمی انگیزد، «لعلکم تتقون»، روزه بدارید... تا پرهیزگار شوید.

۲)فلسفه اجتماعی: یکی از آثار دیگر روزه تحریک عواطف انسانی و تشویق به کم کردن فاصله طبقاتی است.

روزه دار به نحوی مفهوم گرسنگی را لمس می کند و در دنیایی که مساله گرسنگی شاید بزرگترین مساله اجتماعی محسوب گردد، روزه می تواند یک درس آموزنده اجتماعی باشد و به کمک آن با فاصله طبقاتی مبارزه شود.

روزه یک نوع مساوات و برابری در میان همه طبقات ایجاد می کند.

امام صادق(ع) به هشام ابن حکیم فرمود: می دانی چرا روزه بر مردم واجب شده است؟ «لیستوی به الفقیر و الغنی» تا به وسیله آن مساوات و برابری در میان بی نیازان و نیازمندان برقرار گردد.

۳) فلسفه بهداشتی روزه: سرچشمه بسیاری از بیماری ها، غذاهای اضافی جذب نشده در بدن می باشد و روزه یک رژیم ملا یم و متناسب برای از بین بردن مواد اضافی مزاحم است.

به همین دلیل در روایات اسلا می می خوانیم که «صومواتصحوا» روزه بدارید تا سالم شوید آیا در مکاتب و ادیان دیگر آسمانی روزه وجود داشته است؟ قرآن می فرماید:

«یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون» ای مومنان بر شما روزه فرض و واجب گردیده چنان که بر امم گذشته فرض شد و این فرمان برای آن است که شما پرهیزکار شوید».

پس متوجه می شویم که روزه در تمام ادیان آسمانی و الهی و حتی در شریعت های بت پرستی رکنی مهم بوده است و تاریخ گواه است که مصریان و یونانی ها و رومیان و ساکنان بین النهرین در عراق روزهای مختلفی را در سال روزه می گرفتند و روایت شده که حضرت نوح(ع) پس از مرتفع شدن گرفتاری سیل و طوفان ۱۵۰ روز، روزه گرفت و معروف است که موسی ابن عمران(ع) هر سال سی روز روزه می گرفت عبریان نیز روزه ای مخصوص داشتند همچنین قوم یهود پس از نجات از غرق در دریای سرخ روزی را به عنوان جشن روزه اجرا می کردند و حتی حضرت مریم و یحیی ابن زکریا(ع) روزه سکوت می گرفتند، که آیه ۱۰ و ۳۶ سوره مریم(س) مدعا می باشد.

اما روزه در آیین جاودانه و همیشگی اسلا م بسیار مورد تاکید قرار گرفته است و اسلا م بر آن ارزش فراوانی قائل است به حدی که پیامبر از قول خداوند فرمود: «الصوم الی و انا اجزی به» «روزه برای من است و من پاداش آن را خواهم داد»

حضرت صادق(ع) فرمود: «روزه سپر محکمی است در برابر آتش جهنم» و از اثر وضعی روزه ترک گناه به وجود میآید و نتیجه دیگر حالا ت مخصوص می باشد که احساس چنین حالت معنوی به ویژه در هنگام افطار این می باشد که علا وه بر نشاط روح و جسم دعا مستجاب می گردد و امام سجاد(ع) فرمود: «دعای روزه دار به هنگام افطار برآورده می شود»

و در پایان متذکر ایام الله این ماه می شویم:

ششم رمضان ۲۰۱ هجری قمری، مراسم بیعت با حضرت رضا(ع) به عنوان ولا یتعهد

هفتم رمضان سال دهم بعثت وفات حضرت ابوطالب (ع)

دهم رمضان سال دهم بعثت، وفات حضرت خدیجه(س)

پانزدهم رمضان سال سوم هجری ولا دت با سعادت امام مجتبی(ع)

هفدهم رمضان سال دوم هجری جنگ بدر

شب هفدهم رمضان معراج حضرت رسول اکرم(ص)

شب نوزدهم رمضان ضربت خوردن مولا علی(ع) در محراب مسجد کوفه به دست شقی ترین فرد و اولین احیا و شب زنده داری (شب قدر)

بیستم رمضان فتح مکه در سال ۸ هجری

شب ۲۱ رمضان شهادت مولا ی متقیان و دومین احیا (شب قدر)

شب ۲۳ رمضان سومین احیا (شب قدر)

۲۹ رمضان غزوه حنین

و همه ساله جمعه آخر رمضان به عنوان روز قدس از سوی بنیانگذار جمهوری اسلا می تعیین شده که همگان را به بزرگداشت و شرکت در راهپیمایی این روز عظیم دعوت می کنیم.



همچنین مشاهده کنید