چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

خون مقدسی که در بستر زمان جاری است


خون مقدسی که در بستر زمان جاری است

فرهنگ شناسی « شهادت » در نهضت رهایی بخش عاشورا

پیشوای بزرگ « شهادت » حضرت امام حسین (ع ) از آغازین روزهای نهضت کربلا تا آخرین مراحل ولحظات آن همواره با اشارات و تصریحات از مرگ سرخ خویش سخن می گفت و انتهای حرکت و جهاد مقدس خود را تحقق آرزوی بزرگش یعنی شهادت در راه خدا اعلام می نمود.

یاران امام حسین (ع ) از آن هنگام که حرکت پیشوای شهادت از مدینه به سوی مکه آغاز گردید و نیز از آن زمان که امام (ع ) مکه را به قصد کوفه ترک نمود و همچنین در مسیری که از حرکت به سوی کوفه بازداشته می شود تا رسیدن به کربلا مشاهده می کردند که امام (ع ) از شهادت حضرت یحیای پیامبر یاد می نماید و این یکی از موارد و مصداق های رویکرد امام (ع ) به موضوع شهادت و اشاره به فرجام شیرین و لذت بخش خود یعنی نیل به این مقام عظیم و جاودانه می باشد.

فرزند امام حسین (ع ) حضرت امام سجاد(ع ) به این توجه و رویکرد پدر بزرگوارش تصریح دارد و در این باره چنین نقل می نماید :

هر جا که سوار می شدیم و در هر منزلگاهی که فرود می آمدیم حضرت اباعبدالله الحسین (ع ) به یاد شهادت حضرت یحیای پیامبر بود و می فرمود :

« از پستی های دنیا نزد خدا همین بس که سر بریده یحیای پیامبر رابرای پادشاه ستمگری از ستمگران بنی اسرائیل هدیه بردند. زیرا همسر آن پادشاه پیر شده بود و قصد داشت دختر خود را به عقد شاه در آورد. پادشاه با یحیای پیامبر مشورت نمود. آن حضرت او را از این عمل نهی کرد و فرمود این کار حرام است . همسر پیر پادشاه مطلع شد آنگاه دختر خود را با انواع زینت ها آرایش کرد و به اطاق پادشاه فرستاد و آن دو با هم درآمیختند.

پادشاه از آن دختر پرسید : چه می خواهی

گفت : سر بریده یحیی بن زکریا.

پادشاه پرسید : غیر از این چه می خواهی

دختر گفت : غیر از این چیزی نمی خواهم .

پادشاه بر سر دو راهی ماند که چه کند یا وقایع را تکذیب نماید یا حضرت یحیی را به قتل برساند. زیرا در قانون آن کشور اگر شاه مرتکب کذب می شد از سلطنت خلع می گردید.

او سرانجام پیامبر خدا را به قتل رساند و سر بریده او را در طشتی ازطلا قرار داد و به آن دختر تقدیم نمود. در اثر همین عمل زمین او را گرفت و نابود کرد . » (۱ )

حضرت امام حسین (ع ) سپس به گردن زده شدن و به قتل رسیدن هفتاد هزار نفر از بنی اسرائیلیان ستمکار و فاسق اشاره می کند و آنگاه چنین می فرماید :

« والله لایسکن دمی حتی یبعث الله المهدی فیقتل علی دمی من المنافقین الکفره الفسقه سبعین الفا » .

« به خدا سوگند که خون من از جوشش باز نمی ایستد تا آن که خداوند حضرت مهدی را برانگیزاند تا از منافقین و کافرین و فاسقین هفتاد هزار نفر را بکشد . » (۲ )

با تامل در سخنان حضرت اباعبدالله الحسین (ع ) به نتایج ذیل دست می یابیم :

۱) ذکر واقعه به شهادت رسیدن حضرت یحیی (ع ) و پس از آن تصریح به شهادت خویش در نهضت مقدس کربلا نمونه ای است از موارد و مصداق هایی که حضرت امام حسین (ع ) به انتهای این حرکت الهی که با به خاک و خون کشیده شدن خود در راه خدا و برای تحقق اهداف مقدسی چون احیای دین حق جلوگیری از انحراف فکری و انحطاط عملی دفع ظلم و ستم زدودن تحریف و بدعت در احکام و قوانین قرآن اصلاح جامعه و گستردن غبار غربت از سیمای اسلام اشاره و تصریح می نماید.

۲) سخن مکرر درباره شهادت حضرت یحیی (ع ) که به اعتراف یاران و اصحاب حضرت امام حسین (ع ) بارها و در طی مسیر سفر از مدینه به مکه و از مکه به کربلا بر زبان امام (ع ) جاری گردید این واقعیت را می نمایاند که حضرت اباعبدالله (ع ) به همانندی و شباهت شهادت خویش با شهادت یحیای پیامبر اشاره می نماید. زیرا همان گونه که به دستور حاکم ستمگر زمانه سر حضرت یحیی از بدن جدا گردید و در طشتی قرار داده شد و به نزد عنصر فاسد و فاسقی ارسال گردید سر امام حسین (ع ) نیز از تن جدا شد و در طشتی قرارگرفت و به دربار حاکم ستمگر و فاسقی ارسال گردید.

۳) حضرت امام حسین (ع ) به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کند که خون مقدسش از جوشش نمی افتد و در بستر زمان جاری خواهد گردید. این تصریح از آثار و نتایج عظیم و شگرف « شهادت » حکایت دارد که همواره در تمام اعصار و زمان ها استمرار می یابد و راه می نماید و تحول و تحرک ایجاد می کند.

آیا جز این است که خون مقدس حضرت امام حسین (ع ) در طول تاریخ در رگ های مرده و از رمق افتاده جوامع اسلامی جاری گردید و حیات آفرید و زندگی به ارمغان آورد وبرای پیروان راستین راه حق عزت و سرافرازی ایجاد نمود و آنان را به نفی جور و فساد و تباهی ترغیب نمود و در مسیر صیانت و پاسداری از معارف و تعالیم و قوانین اسلام به حرکت در آورد

۴) حضرت امام حسین (ع ) به مهدی موعود و منجی جهان و مبارزه وجهاد او تصریح می نماید و حرکت مقدس آن حضرت را در امتداد نهضت کربلا و با اهداف نصرت و یاری دین خدا مقابله با تحریفات و بدعت ها و جهل ها و جمودها و کژاندیشی ها و برداشت های انحرافی از اسلام مبارزه با ظلم و ستم و فساد و تباهی امر به معروف و نهی از منکر در سطح کلان و در همه ابعاد و جلوه ها احیای سنن و احکام و قوانین مسخ شده دین حق و اصلاح جوامع اسلامی و انسانی و حاکمیت بخشیدن به « دین جهانی اسلام » تبیین می نماید.

کشتن هفتاد هزار نفر از منافقان و کافران و فاسقان ـ که اذناب جبهه واحد کفر و شرک و فسق و نفاق در همه اعصار و زمان ها و از جمله از عصر حضرت یحیی (ع ) تا عصر امام حسین (ع ) و از آن زمان تا امروز و از امروز تا فرداهای تاریخ می باشند ـ انتقام بزرگی است که مهدی موعود(ع ) از دشمنان جبهه حق می گیرد و به این وسیله مجاهدات و تلاش های خالصانه و صادقانه و همراه با رنج و مرارت و زندان و تبعید و قتل پیشوایان الهی و پیروان آنان در تمام اعصار و زمان ها به نتیجه نهایی می رسد و « حق » بر « باطل » غلبه کامل می یابد که باطل همچون « کف روی آب » نابود شدنی است و حق همانند « آب حیاتبخش » باقی و نافع می باشد . (۳ )

پاورقی :

۱ ـ فرهنگ سخنان امام حسین (ع ) به کوشش محمد دشتی انتشارات مشهور ص ۴۷۲

۲ ـ همان منبع ص ۴۷۳

۳ ـ قرآن کریم سوره رعد (۱۳ ) آیه ۱۷

حضرت امام حسین (ع ) به خداوند قادر متعال سوگند یاد می کند که خون مقدسش از جوشش نمی افتد و در بستر زمان جاری می گردد. این تصریح از آثار و نتایج عظیم و شگرف « شهادت » حکایت دارد که همواره در تمام اعصار و زمان ها استمرار می یابد و راه می نماید و تحول و تحرک ایجاد می کند

امام حسین (ع ) به ظهور مهدی موعود و منجی جهان و مبارزه و جهاد او تصریح می نماید و حرکت مقدس آن حضرت را در امتداد نهضت کربلا و با اهداف نصرت و یاری دین خدا مقابله با تحریفات و بدعت ها جهل ها و جمودها و کژاندیشی ها و برداشت های انحرافی از اسلام مبارزه با ظلم و ستم و فساد و تباهی و اصلاح جوامع اسلامی و انسانی و حاکمیت بخشیدن به « دین جهانی اسلام » تبیین می نماید



همچنین مشاهده کنید