پنجشنبه, ۴ مرداد, ۱۴۰۳ / 25 July, 2024
مجله ویستا

علت ماندگاری چربی های دیرسوز در بدن


علت ماندگاری چربی های دیرسوز در بدن

اگر به طور منظم ورزش و رژیم غذایی خود را به دقت رعایت می کنید، اما نمی توانید از چربی های پهلو و شکم رهایی پیدا کنید، به دنبال علت باشید؛ شاید علت آن عوامل بیولوژیکی یا محیطی باشد. …

اگر به طور منظم ورزش و رژیم غذایی خود را به دقت رعایت می کنید، اما نمی توانید از چربی های پهلو و شکم رهایی پیدا کنید، به دنبال علت باشید؛ شاید علت آن عوامل بیولوژیکی یا محیطی باشد. به نوشته «Prevention» سن، استرس، خواب، حاملگی، یائسگی، دارو و حتی افزودنی های غذا می تواند در رسیدن به وزن مناسب اختلال ایجاد کند. این عوامل به همراه واکنش غدد درون ریز بدن به افت سوخت و ساز بدن و افزایش اشتها منجر می شود. خوشبختانه راه هایی برای مقابله با این مشکل وجود دارد که در این مطلب به نکاتی در این زمینه اشاره می شود.

سن:

رسیدن به دهه ۳۰ یعنی به وجود آمدن خط های ریز در اطراف چشم، ظاهر شدن چند تار موی سفید یا افزایش وزن؛ با گذشت هر دهه، سوخت و ساز بدن ۵ درصد کند می شود. این یعنی که در سن ۳۵ سالگی تقریبا ۷۵ کالری نسبت به سن ۲۵ سالگی کمتر می سوزانید. برای مقابله با روند کند شدن سوخت وساز کالری، به خوردن پروتئین های کم چرب مانند سینه مرغ، ماهی و سفیده تخم مرغ رو بیاورید. پروتئین کمک می کند تا با حفظ توده عضلات، میزان سوخت و ساز بدن بالا بماند. این امر کمک می کند تا زنان به ویژه در دهه ۳۰ از ثابت ماندن وزن رهایی یابند و وزن کم کنند. علاوه بر آن گنجاندن ورزش های قدرتی ۲ روز در هفته به مدت ۲۰ دقیقه مؤثر است.

سابقه زایمان دارید:

بررسی محققان آمریکایی ، نشان می دهد که به طور میانگین پس از حامله شدن، زنان حدود ۱۵ کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنند و یک سال پس از وضع حمل، حدود ۲ کیلوگرم اضافه وزن دارند. پس از زایمان، میزان استروژن و پروژسترون که هر ۲ روی وزن تاثیر می گذارد، کاهش پیدا می کند. برای از بین بردن اضافه وزن پس از زایمان، شیر دادن به نوزاد، انجام فعالیت های ورزشی و داشتن رژیم غذایی سالم توصیه می شود.

به سن یائسگی نزدیک شده اید:

۴۵ سالگی دوران شروع یائسگی است. گرگرفتگی، تعریق شبانه و تغییرات روحی و روانی نشانگر بالا و پایین شدن میزان استروژن است که بدن فرد را به احتباس آب مستعد می کند. متخصصان افزایش ورزش را به این گروه توصیه می کنند.

در صورتی که کاهش وزن برای شما امر دشواری است، مصرف شکر را به روزی ۲۰ گرم کاهش دهید.

اختلال در غده تیروئید:

پایین بودن میزان هورمون های تیروئید منجر به اضافه وزن می شود. اگر اضافه وزن همراه با حالت ضعف، خستگی مفرط، پوست خشک یا افسردگی دارید بدانید که به اختلال تیروئید مبتلا هستید.

تحت فشار قرار دارید:

اضافه کاری به اضافه نگرانی های مالی می تواند مانع کاهش وزن شود. هنگامی که تحت استرس قرار می گیریم، غدد آدرنالین شروع به ترشح هورمونی به نام کورتیزول می کند. کورتیزول به افزایش اشتها و ترشح هورمون انسولین در بدن که چربی را ذخیره می کند، می انجامد. به جای قهوه عصرانه، چای سبز میل کنید، قهوه میزان هورمون های استرس مانند آدرنالین را بالا می برد که حالت عصبی در فرد ایجاد می کند. در حالی که چای سبز دارای ماده ای به نام کاتکینز (Catechins) است که با افزایش سوخت وساز بدن باعث کاهش وزن می شود.

نیاز به خواب بیشتری دارید:

علاوه بر پف کردن چشم ها ، بی خوابی باعث افزایش دور کمر نیز می شود. محققان می گویند، کمبود خواب، باعث افت میزان هورمونی به نام لپتین می شود. این هورمون با ارسال پیغام سیر بودن به مغز، اشتها و سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند و مانع از پر خوری می شود.

دارو مصرف می کنید:

بیشتر داروها دارای عوارض جانبی است و وزن را بالا می برد یا باعث احتباس آب در بدن می شود. درباره مصرف برخی از داروهایی که اشتها را باز و سوخت و ساز بدن را کند می کند و آب را در بدن نگه می دارد، با پزشک خود مشورت کنید.

مترجم: علیرضا