چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
خوردن بستنی سنتی فقط عادت است
بسیاری معتقدند که با ورود دستگاههای مدرن تولید بستنی به ایران بازار داغ بستنی سنتی از بین نرفت و مردم همچنان به مصرف بستنیهای سنتی زعفرانی تمایل داشتند. با وجود این، روزبهروز بر تعداد کارخانههای تولید بستنی و کیفیت تولیدات آنها افزوده شد. بهطوریکه در حال حاضر کارخانههای زیادی به تولید بستنی مشغول هستند و حتی بعضی از آنها محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر میکنند. در چند سال اخیر، با تأکید وزارت بهداشت مبنی بر اینکه امکان انتقال بیماریهای مشترک بین انسان و دام از طریق خوردن بستنی سنتی وجود دارد، میزان استقبال مردم از بستنیهای صنعتی بیشتر شده و این در حالی است که کارخانههای تولید بستنی نیز به تولید بستنیهای سنتی به شیوهٔ صنعتی اقدام کردهاند.
با اینحال، افراد زیادی هستند که هنوز بستنی سنتی را ترجیح میدهند و تولیدکنندگان صنعتی این را نوعی عادت میدانند که قابل تغییر است.
در همین خصوص با چند شرکت بزرگ تولید بستنی گفتوگوهائی انجام دادهایم که شرح آن را در زیر میخوانید:
▪ میهن
ابوالفضل پایداری، مدیر بازرگانی کارخانهٔ میهن، میگوید: میهن فعالیت خود را در سال ۵۴ در منطهٔ اسلامشهر و با تولید انواع بستنیهای شیری و میوهای آغاز کرد و در تولید انواع بستنی از افزودنیهای طبیعی مانند طعمدهندههای گیاهی چون زعفران، گلاب و قهوه استفاده میکند.
وی در پاسخ به این سؤال که مردم ایران بیشتر کدام طعم بستنی را میپسندند، میگوید: ذائقهٔ مصرفکنندگان در مناطق گوناگون کشور متفاوت است، ولی بهطور کلی بستنی وانیلی محبوبترین و پرطرفدارترین بستنی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیاست.
پایداری در خصوص مزیت بستنیهای صنعتی نسبت به بستنی سنتی میافزاید: بستنی صنعتی مزیتهای بیشماری دارد، از جمله اینکه کیفیت در این نوع بستنی تحت کنترل است، چون مراکز صنعتی تولید بستنی برخلاف مراکز تهیه و عرضهٔ بستنیهای سنتی به آزمایشگاههای کنترل کیفیت مجهز هستند و تولیدات خود را با پارامترهای کیفی تعریف شده و مطابق با استاندارد عرضه میکنند. اما در مراکز عرضهٔ بستنی اغلب از این لحاظ و بهخصوص رعایت اصول اولیهٔ بهداشت موادغذائی مشکلاتی وجود دارد. با وجود این مزیتها، از آنجا که ذائقه نیز مانند بسیاری از خصوصیات انسانی برحسب عادت شکل میگیرد، مردم به مصرف بستنی سنتی تمایل دارند. بهنظر من میتوان همان بافت بستنیهای سنتی را که مورد قبول عامهٔ مردم است به شکل صنعتی و بهصورت بهداشتی تهیه و عرضه کرد کما اینکه در حال حاضر اینکار انجام میشود و بسیاری از مصرفکنندگان ترجیح میدهند از محصولات سنتی صنعتی شده استفاده کنند.
مدیر بازرگانی شرکت میهن مشکلات این صنعت را سیستم توزیع و عرضهٔ نامناسب در کشور دانست و اضافه کرد: چون بستنی از حساسترین موادغذائی نسبت به تغییر دماست، چنانچه تا لحظهٔ مصرف شرایط کامل انجماد حفظ نشود، کیفیت خود را از دست میهد. متأسفانه بعضی از مراکز عرضه و فروش این مسئله را بهخوبی رعایت نمیکنند.
وی در مورد بستهبندی و قیمتگذاری بستنی گفت: در بستهبندی محصولات میهن از بهترین موادبستهبندی استفاده میشود و به لحاظ اطلاعرسانی و همچنین مشخصات گرافیکی جزء بهترین نوع بستهبندی موجود در بازار است. قیمت بستنی نیز همچون محصولات دیگر تابع عرضه و تقاضاست، لذا قیمت بستنیهای گوناگون با توجه به عوامل ذکر شده و قیمت تمام شدهٔ کالا تعیین میشود.
▪ کاله
آثویا ابراهیمزاده، مدیر واحد بستنی، دربارۀ شروع فعالیت شرکت کاله میگوید: کاله فعالیت خود را از سال ۷۰ شروع کرده و در ۱۹ طعم و ۶۳ نوع بستهبندی بستنی تولید میکند که در تولید این بستنیها هیچگونه افزودنی بهکار نمیرود.
وی پرطرفدارترین طعم بستنی را وانیلی میداند و میگوید: از گذشته مصرف بستنی در جامعهٔ ما جنبهٔ تفریحی داشته است. به همین علت تهیهٔ بستنی از بستنیفروشیهای سنتی یکی از تفریحات مردم ماست. ما معتقدیم که اگر بستنیهای عرضه شده در این مکانها به شیوهٔ صنعتی تولید شوند و به شیوهٔ سنتی در اختیار مصرفکنندگان قرار بگیرند، تغییری در میزان مصرف ایجاد نمیشود. مردم به مصرف بستنی به شکل سنتی بیشتر علاقه دارند تا خود بستنی سنتی.
البته طبیعی است که بستنیهای سنتی بهعلت عدم انجماد بافت بهتری دارند و لذت دهانی بیشتری در مصرفکننده ایجاد میکنند اما امروز با استفاده از دستگاههای اکسترودر بستنیهای صنعتی نیز تا حد زیادی این خواص را دارند و در این زمینه پژوهشهای بیشتری نیز در دنیا در حال انجام است.
به زودی شرکت کاله با بهرهگیری از این پژوهشها بستنیهائی تولید خواهد کرد که ضمن داشتن تمامی خواص بستنیهای صنعتی مزیت فوق را نیز دارا هستند.
ابراهیمزاده در پاسخ به این سؤال که مزیت بستنیهای صنعتی نسبت به بستنیهای سنتی چیست، میگوید: اهم مزایای بستنیهای صنعتی عبارتند از:
۱) رعایت نکات بهداشت فردی از سوی افراد تولیدکنندهٔ بستنی،
۲) فراهم کردن محیط بهداشتی برای تولید،
۳) یکسان بودن کیفیت محصولات در تمامی زمانها،
۴) استفاده از آخرین دستاوردهای مراکز تحقیقاتی دنیا در ارائهٔ محصولات برتر برای سلامت افراد جامعه مثل تولید بستنی برای افراد دیابتی، تولید بستنی کمچرب و تولید بستنی غنیشده،
۵) قیمت ارزانتر بهعلت تولید در حجم انبوه،
۶) مدت ماندگاری زیاد بهعلت نگهداری در دمای ۲۸ درجهٔ سانتیگراد،
۷) امکان کنترل عالی بر کیفیت مواد اولیهٔ مصرفی و
۸) امکان توزیع و فروش در سراسر کشور با کیفیت یکسان.
وی در انتها در مورد مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان بستنی وجود دارد، میافزاید: تجمیع عوارض اصلیترین مشکل ما در تولید است. تمرکزگرائی در بخشهای دولتی بهگونهای که وقت بسیار زیادی را از تولیدکننده بابت نامهنگاریهای مختلف بین شهرستان با مرکز استان و مرکز استان با تهران صرف میکند. دیگر اینکه در تمام دنیا تولیدکننده برای تولید محصول جدید نیازی به طی کردن مراحل پیچیده و وقتگیر برای اخذ مجوز ندارد و صرفاً ملزم به رعایت مقررات مربوطه است، یعنی فقط باید اطلاعات مربوط به محصول خود را روی بستهبندی قید کند و اگر مرتکب خطائی شود، دستگاههای نظارتی با وی برخورد میکنند. اما در ایران تولیدکننده ابتدا باید بیگناهی خود را ثابت کند، سپس به تولید بپردازد که این به معنی صرف وقت و هزینهٔ بیهوده است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران رهبر انقلاب کارگران پاکستان حجاب دولت مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم مجلس ایران و پاکستان
شهرداری تهران سیل هواشناسی تهران کنکور پلیس فراجا سلامت فضای مجازی سازمان هواشناسی وزارت بهداشت قوه قضاییه
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو بورس سایپا تورم قیمت سکه
ترانه علیدوستی تلویزیون کتاب سریال سینمای ایران تئاتر رادیو شعر سینما فیلم سینمایی انقلاب اسلامی دفاع مقدس
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه روسیه اتحادیه اروپا طوفان الاقصی عملیات وعده صادق اوکراین حماس
پرسپولیس فوتبال استقلال باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور رئال مادرید بارسلونا سپاهان
هوش مصنوعی فیلترینگ عیسی زارع پور تبلیغات موبایل وزیر ارتباطات ایلان ماسک اپل ناسا فناوری نخبگان همراه اول
سازمان غذا و دارو سلامت روان داروخانه پیری کاهش وزن یبوست دوش گرفتن