چهارشنبه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۱ / 1 February, 2023
مجله ویستا

اصلاح واقعی


اصلاح واقعی

آیا كسانی كه با تقلب و حیله , مكر و خدعه , پشت هم اندازی و ریا كاری به كاری دست می زنند , یا مسأله ی پوچ را با رنگ علمی به خورد مردم می دهند , یا چهره ی واقعی خود را پنهان می دارند , یا

آیا كسانی كه با تقلب و حیله ، مكر و خدعه ، پشت هم اندازی و ریا كاری به كاری دست می زنند ، یا مسأله ی پوچ را با رنگ علمی به خورد مردم می دهند ، یا چهره ی واقعی خود را پنهان می دارند ، یا با گول زدن توده ی مردم میداندار زندگی آنان می شوند ، یا ملت ها را به مكتب های بی مایه ای كه به آن لعاب علم زده شده دعوت می كنند ، به خود و مسایلی كه به عرصه ی حیات بشر ریخته اند ، آگاهی ندارند ؟

به گفته ی قرآن مجید آگاهی دارند ، ولی اینان قومی هستند كه در طول تاریخ آب دریای حیات را با این امور گل آلود كردند تا بتوانند برای تغذیه ی امیال و شهوات خود ماهی بگیرند .

بی تردید فضای فرهنگ این دار و دسته ، فضای گمراهی و تاریكی است ، و حمیت و نخوت و غیرت آنان صد در صد جاهلی است .

اینان كه به تمام حقایق هستی و بخصوص به خداوند هستی آفرین كفر ورزیدند ، و به انكار آیات حق برخاستند باید دچار چنین فرهنگی شوند ، و مسایل سخیف و بی پایه ای در مغز آنان پدیدار شود ، آنگاه به عنوان مكتب و آیین به خورد دیگران دهند تا دیگران را هم مانند خود از خدا و حقایق جدا سازند !

اینان هدفی جز فساد در زمین ، و هلاك نسل و كشاورزی ، و آلوده كردن اقوام و ملل به انواع معاصی و گناهان ندارند .

وَإِذَا تَوَلَّی سَعَی فِی الاَْرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الْفَسَادَ

سردمداران صهیونیسم در كتاب پروتوكل های خود نوشته اند : ما پیروزی داروین و ماركس و نیچه را به وسیله ی آرای ایشان پایه گذاری كردیم ، و اثر مخرب اخلاقی كه علوم ایشان در فكر غیر یهودی پدید می آورد با كمال تأكید برای ما واضح است .

یهودیت جهانی توسط سه تن از دانشمندان خود : ماركس ، فروید و دركایم ، نظریه ی داروین و تئوری تطور را با زننده ترین صورتی كه در راه كوبیدن هر فضیلتی كه در جاهلیت اروپایی باقی مانده بود مورد استفاده قرار داد ، و این سه دانشمند مغرض بطور دایم دین را با تحقیر و سرزنش یاد می كردند ، و چهره ی آن را در نفوس و اذهان مردم زشت و آلوده نشان می دادند .

اینان همراه با نظریات دانشمندان وابسته به خود ، هیچ یك از جوانب تصور بشر را بدون فساد باقی نگذاشته اند ، زیرا كلیه ی تصورات و علایق انسان را ، از علاقه به خالق گرفته تا علاقه به جهان هستی ، و زندگی و علاقه به ابنا نوع ، همگی را فاسد و تباه ساخته و به یك سلسله از انحرافات تبدیل كرده است .

انحراف اصلی در تصور حقیقت الهی و علاقه ی انسان به خدا ، انحراف در تصور جهان هستی و علاقه ی آن به خدا ، و علاقه ی انسان به جهان و علاقه ی جهان به انسان .

انحراف در تصور حیات و پیوستگی ها و اهداف آن ، انحراف در تصور نفس بشری و روابط انسان با انسان و فرد با اجتماع و همسر با همسر ، و به طور خلاصه انحراف در كلیه ی شئون حیات .

در سایه ی شوم این انحراف ، شرایط زندگانی واقعی تحت تأثیر اهوا ، خضوع در برابر طاغوت و تسلیم در چنبر شهوات واقع می شود ، و دامنه ی فساد به طور روزافزون گسترش می گیرد ، و كار هلاك و دمار وقتی به پایان می رسد كه « خدا » آخرین و بی تأثیرترین معبود در زندگی مردم گردد ، و آلهه و معبودات باطل بر كلیه ی شئون حیات مسلط شوند.

اینان كار را با ژست علمی به خود گرفتن به جایی رساندند كه به باور اكثر مردم دنیا دادند كه جبر اقتصادی ، جبر اجتماعی و جبر تاریخی همگی در سرنوشت انسان حكومت و تأثیر دارند و به صورت قدر حتمی و قاطعی ، بدون مداخله ی اراده ی انسان ، زندگانی انسان را تحت سیطره و تسخیر قرار می دهند .

این جملات واهی و كلمات سخیف ، كار بسیاری از مردم جهان بخصوص اروپا و آمریكا ، و بخصوص نسل جوان بسیاری از جوامع را به جایی رساند كه گویی لا ینقطع این فریادها را از گلوی انسان می شنویم : « من از قید بندگی و طوق عبودیت رسته ام ، و برنامه ی زندگی خود را به میل و اراده ی خویش طرح و تنظیم می كنم ! من عقاید و سلوك خود را بر وفق عقل و نظر خود پایه گذاری و ترسیم می كنم . من زندگی كنونی و آینده ی خود را با استقلال ذاتی و بدون سرپرستی خدا می سازم ! »

در نتیجه ی همین ادعا ، خویش را از سنگر حمایت خدا بیرون رانده ، و به دام مكر و حیله ی شیطان درافكنده است .

در نتیجه ی همین ادعاست كه اهریمن شر و فتنه فرصت یافته و تسلط و نفوذ خود را در سراسر زمین گسترش داده است .

در نیتجه ی همین ادعا و غرور است كه ظلم و بیداد ، اكناف جهان را فرا گرفته و انواع عبودیت ، همگی اقوام بشری را زیر یوغ ذلت كشیده و گروهی را به عبودیت سرمایه ، و گروهی را به عبودیت دولت ، و گروهی را به عبودیت دیكتاتور ، و گروهی را به عبودیت شهوات خانمانسوز گرفتار ساخته است .

در نتیجه ی همین ادعا و غرور است كه فسق و فجور در سراسر جهان گسترش یافته و همگی پسران و دختران را در معرض آلودگی و فساد قرار داده است .

در نتیجه ی همین ادعا و انحراف است كه از یك سو جنون و اختلال مشاعر ، تیمارستانهای كشورهای متمدن را بر دیوانگان تنگ ساخته ، و از دیگر سو وسوسه ی مدپرستی و فیلم ها و ستاره های سینما و تلویزیون و سایر شهوات ، مردم را از توجه به حقیقت خویش باز داشته ، و سراسر عمرشان را در غفلت و تباهی گذاشته است .

نتیجه ی این زندگی نكبت بار كه تمام شئون ظاهر و باطنش غرق آلودگی و انحراف ، و فسق و فجور است این است كه بسیاری از مردم جهان را سرخورده كرده ، و ابر سیاه و تاریك یأس و ناامیدی را در فضای جانشان جای داده ، و در عین اینكه زیر ضربات تازیانه ی وجدان و فشار فطرت دست و پا می زنند می گویند : راه اصلاح به روی انسان بسته است یا اگر هم باز باشد انسان قدرت حركت در آن را ندارد و در نهایت برای اینكه خود را تا اندازه ای آرام كند می گوید : انسان نسبت به همه ی امورش محكوم قضا و قدر و جبر است .

ولی این جملات هم محصول حكومت همان فرهنگ شیطانی ، و فضای جاهلی است ، و چیزی جز نشخوار همین آلودگان و تبهكاران نیست .

فرهنگ پاك اسلام ناب كه تبلور قطعی در مذهب شیعه ی دوازده امامی دارد با تكیه بر آیات قرآن و معارف امامان معصوم ، همراه با دلیل و حكمت و منطق و برهان اعلام می دارد كه راه اصلاح هرگز به روی بشر بسته نیست ، و تا روز برپا بودن جهان بسته نخواهد شد ، و حركت انسان در راه صلاح و سداد ، در امكان تمام افراد انسان ، گرچه به انواع گناهان آلوده باشند هست ، و عقاید و اعمال و اخلاق آدمی به هیچ وجه جبری و محكوم قضا و قدر نیست .

شایسته است به گوشه ای از معارف الهیه ، و فرامین ملكوتیه كه هدایت كننده ی انسان به سوی صلاح و سداد ، پاكی و پاكدامنی و نسخه ی نجات دهنده ی انسان از آلودگی و معاصی است اشاره شود. امام صادق (علیه السلام) به مردی فرمودند : اِنَّكَ قَد جُعِلْتَ طَبیبَ نَفْسِكَ ، وَبُیِّنَ لَكَ الدّاءُ ، وَعُرِّفْتَ آیَهَٔ الصِّحَّهِٔ ، وَدُلِلْتَ عَلی الدَّواءِ ، فَانْظُرْ كَیْفَ قِیامُكَ عَلی نَفْسِكَ..

همانا تو را طبیب خودت قرار داده اند ، و درد را برایت بیان كرده اند ، و نشانه ی صحت را به تو شناسانده اند ، و به دارویت راهنمایی كرده اند ، در نتیجه اندیشه كن كه چگونه در اصلاح وضع خود به پا می خیزی .

آری انسان آگاه به موقعیت و وضع و شأن خویش طبیب خود است ، درد او عقاید باطله ، اخلاق شیطانی و اعمال ناهنجار است كه مفصلا در قرآن و روایات برای او بیان شده . ایمان مستقیم ، سلامت اخلاق ، آرامش درون ، عمل پاك ، همه و همه نشانه و علامت سلامت است . توبه و استغفار ، تقوا و عفت و مبارزه با گناه داروی تمام دردهاست ، این انسان است كه با كمك گیری از این حقایق باید به اصلاح خود اقدام نماید .

امام باقر (علیه السلام) از پدرانش روایت می كنند كه پیامبر در وصیتش به امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) فرمودند : یا عَلِیُّ ! اَفْضَلُ الْجِهادِ مَنْ اَصْبَحَ لاَ یَهُمُّ بِظُلْمِ اَحَد.

یا علی ! برترین جهاد این است كه شخص صبح كند در حالی كه نیت ستم به احدی را نداشته باشد .

انسان اگر هر روزش را بدین صورت قرار دهد كه از خانه خارج شود در حالی كه نیتش نسبت به تمام انسانها حتی به دشمنانش خیر باشد ، و قصدی جز خدمت به مردم نداشته باشد ، ادامه ی این حالت ، باطن را غرق نور و ظاهر را آراسته به صلاح و درستی می نماید . امام صادق (علیه السلام) فرمودند : اَنْ مَلَكَ نَفْسَهُ اِذا رَغِبَ ، وَاِذا رَهِبَ ، وَاِذا اشْتَهی ، وَاِذا غَضِبَ ، وَاِذا رَضِیَ ، حَرَّمَ اللهُ جَسَدَهُ عَلَی النَّارِ.

پایگاه استاد حسین انصاریان


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.


همچنین مشاهده کنید





سایت بیتوتهسایت دیپلماسی ایرانیسایت مثلث آنلاینسایت تاپ نازسایت اعتماد آنلاینسایت دیجیاتوسایت ساعدنیوزسایت انتخابسایت تابناکخبرگزاری صدا و سیما