پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
زید = ضعیفه
با مروری برگذشته چند صدساله این مرز و بوم ،به زندگی مادرها و مادر بزرگ هامان متوجه می شویم که به ندرت نام زنی در تاریخ ثبت شده است و اگر هم بوده شاید سایه مردی بر او سنگینی می کرده است. در اساطیرمان جایگاه زن کجاست ؟ در افسانه ها زن از دنده چپ مرد آفریده شده است . زن پاجوش شاخه ریواسی است که آدم از آن پدید آمده است. زن عامل فریب انسان بوده است و او را به خوردن گندم و رانده شدن از بهشت گرفتار کرده است . در فرهنگ عامه از زن چگونه یاد می شود ؟ زن ‹‹ضعیفه›› است. ‹‹ناقص الخلقه›› و ‹‹ناقص العقل›› است،‹‹عورت›› است.در حضور جمع نباید او را به نام خواند بهتر است به نام یکی از فرزندان خوانده شود . همچنین جایز است که ‹‹متعلقه››، ‹‹عیال››، ‹‹بچه ها››، ‹‹فلان›› بنامندش .
شاهنامه هم که بازمانده فرهنگ نیاکانمان است بر آن نیفزود . اگر خوشبین باشیم : ‹‹زنان را همین بس بود یک هنر/ نشینندو زایند شیران نر›› .و اگر بدبین: ‹‹زن و اژدها هر دو در خاک به /زمین پاک از این هر دو ناپاک به›› و اما امام محمد غزالی و کتاب اخلاقیاش!کیمیای سعادت ‹‹در خبر است که زنان را از ضعف و عورت آفریده اند داروی ضعف ایشان خاموشی است و داروی عورت ایشان ،خانه را بر ایشان زندان کردن است››. کل فرهنگ ما زن را به صورت عامل مکانیکی زایش ،رفت و روب و پخت و پز در محدوده چهار دیوار خانه اش و در پس پرده های ضخیم از دنیای زنده و فعال از آسمان آبی و افق گسترده از نور و نسیم و جنبش جدا کرده است .
و امروزکه داعیه دنیایی بهتر برای زنان را داریم گویند ‹‹زید›› که در فرهنگها درذیل آن میخوانیم :‹‹ (صفت –افزون شدن –زیادت .(از مبهمات) گاه به جای‹‹فلان›› و‹‹بهمان›› آید.›› کلمه ای که به خودی خود معنا ندارد و در کنار کلمات دیگر معنا می یابد . که تعمق بیشتر در معنای این لفظ که بیشتر توسط جوانان به کار می رود حکایت از همان بینش مردانه دارد که زن موجودی است از ‹‹جنس دوم›› . موجودی که از تعلقات و افزوده های (افزودن) مرد است و این بینش نشان دهنده آن است که اگر چه این امر (تحقیر زنان) در گذشته های دور به واسطه زمانه اش به طور رسمی در آثار اندیشمندان و ادیبان موجود بوده است و هیچ ابائی از بیان علنی آن نداشته اند امروز نیز باز به واسطه زمانه ای که تحمل این اندیشه های زن ستیز و مردسالارانه را ندارد نه به طور رسمی و مکتوب که به گونه ای دیگر و غیر رسمی در گفتار بخش وسیعی از جامعه وجود دارد . بی شک دفاع از ‹‹زن›› به عنوان نیمی از جامعه می بایستی نه تنها دفاعی در قالب نوشته و سخنرانی و در مجامعی خاص بلکه باید دفاعی در گفتار و کردار باشد .و اهتمامی دو چندان کنیم در پالوده کردن گفتار. گفتاری که از نیاکان خود به ارث برده ایم و مشحون است از عباراتی که حاکی از دیدگاهی فونکسیونالسیتی (کارکردگرایانه) دارد. دیدگاهی که قایل به وظایفی از پیش تعیین شده برای جنس زن و همچنین مرد است . وظایفی که زن را در چهار دیوار خانه تعریف می کند و معتقد است مرد موجودی پرخاشجو و نان آور و زن منشأ محبت خانواده و موجودی مطیع و زیر دست است .
رشد بی رویه تن فروشی ،طلاق، فرار از خانه، خود سوزی آزار جنسی باید ما را نسبت به دفاع از حقوق زن حساس تر کند . چرا که باید باور داشته باشیم که دفاع از حقوق زن به راستی دفاع از حقوق انسان است .
خسرو صادقی بروجنی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی پاکستان سریلانکا حجاب دولت کارگران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور
کنکور هواشناسی سیل تهران سازمان سنجش زنان شهرداری تهران پلیس اصفهان فراجا قتل سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو ارز قیمت سکه ایران خودرو تورم سایپا
ترانه علیدوستی تلویزیون فیلم سینمای ایران گردشگری سحر دولتشاهی مهران مدیری کتاب بازیگر تئاتر سینما شعر
کنکور ۱۴۰۳ علوم انسانی
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا روسیه جنگ غزه اوکراین حماس طوفان الاقصی اتحادیه اروپا ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بارسلونا بازی ژاوی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس تراکتور فوتسال تیم ملی فوتسال ایران والیبال
هوش مصنوعی همراه اول تسلا فیلترینگ فناوری تبلیغات ایلان ماسک اپل
استرس سلامت روان افسردگی داروخانه پیری هندوانه دوش گرفتن