پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ممنوع کردن ممنوع Proibido Proibir


ممنوع کردن ممنوع Proibido Proibir

لئون دانشجوی جامعه شناسی با پائولو دانشجوی طب همخانه است پائولو از دست زدن به هر کاری ابا ندارد و شعار ممنوع کردن را ممنوع می کنم را ورد زبان خود ساخته است نقطه مقابل او لئون و دوست دخترش لتیشیا دانشجوی معماری هستند که رفتاری معقول توام با احترام به دیگران دارند

▪ کارگردان: خورخه دوران.

▪ فیلمنامه: خورخه دوران، دانی پاتارا، گوستاوو بوهرر، ادواردو دوران.

▪ مدیر فیلمبرداری: لوئیس آبرامو.

▪ تدوین: پدرو دوران.

▪ طراح صحنه: خواکیم سالس.

▪ بازیگران: کایو بلات[پائولا]، ماریا فلور[لتیشیا]، الکساندر رودریگز[لئون]، ادیر دوکوی[روزالینا]، راکل پدراس[ریتا]، آدریانو د خسوس[چاکازینو]، لوسیانو ویدیگال[ماریو]، آندرسا فورلتی[آلیس].

▪ ١٠٥ دقیقه.

▪ محصول ٢٠٠٧ برزیل، شیلی، اسپانیا.

▪ نام دیگر: Forbidden to Forbid.

▪ برنده جایزه طلا از جشنواره فیلم های آمریکای لاتین بیاریتز، برنده جایزه طلای بهترین بازیگر مرد/کایو بلات و نامزد جایزه طلای بهترین فیلم از جشنواره کارتاژ، برنده جایزه ویژه داوران جشنواره هاوانا، برنده جایزه نقره ای بهترین فیلمنامه و نامزد جایزه طلا جشنواره فیلم های آمریکای لاتین هوئلوا، برنده جایزه لنز بلورین بهترین بازیگر/کایو بلات- بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از جشنواره فیلم های برزیلی میامی، برنده نیلوفر نقره ای از جشنواره سیلور دیزی برزیل، برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره وینیا دل مار.

▪ ژانر: درام.

لئون دانشجوی جامعه شناسی با پائولو دانشجوی طب همخانه است. پائولو از دست زدن به هر کاری ابا ندارد و شعار ممنوع کردن را ممنوع می کنم را ورد زبان خود ساخته است. نقطه مقابل او لئون و دوست دخترش لتیشیا دانشجوی معماری هستند که رفتاری معقول توام با احترام به دیگران دارند. اما این اختلاف سلیقه ها مانع از آن نمی شود که این سه نفر در کنار هم روزهای شادی را نگذرانند.

تا اینکه پائولو برای به جا آوردن خواسته های بیماری به نام رزالیند که دچار لوکمیاست به سراغ فرزندان او در فقیرنشین ترین محله شهر می رود. در آنجا می فهمد که یکی از پسرها توسط پلیس کشته شد و برادر کوچک تر که شاهد ماجرا بوده، فراری و پنهان شده است. پائولو با برادر کوچک تر ملاقات می کند و تصمیم می گیرد با کمک لئون او را از محله خارج کند.

همزمان پائولو و لتیشیا عاشق یکدیگر می شوند. لئون نیز که از مسئله آگاه شده، در روز موعود تنها برای بیرون آوردن پسر رزالیند اقدام می کند. اما به چنگ مامورین پلیس افتاده و شاهد قتل پسرک می شود. اما خودش که زخمی شده، موفق به فرار و اختفا می شود. پائولو گلوله را از تن لئون بیرون آورده و به همراه لتیشیا سعی می کند او را از شهر خارج کند.

اما در میانه راه لئون برمی آشوبد و این کار را نوعی فرار اعلام می کند. او خواستار بازگشت به شهر است، اما...

● چرا باید دید؟

خورخه فرناندو دوران پارا متولد ١٩٤٢ سانتیاگو، شیلی است. فیلمنامه نویس، کارگردان و استاد دانشگاه Gama Filho در ریو د ژانیرو است. از ١٩٧٠ با دستیار کارگردانی وارد سینما شد و اولین فیلمش O Escolhido de Iemanj? را در ١٩٧٨ ساخت.

دومین فیلمش رنگ سرنوشت در ١٩٨٦ برنده جایزه فیپرشی شد و ممنوع کردن ممنوع سومین فیلم بلند محسوب می شود که در جشنواره های متعددی به نمایش در آمده و باعث کشف مجدد این کارگردان کم کار و فیلمنامه نویسی موفق[٢٠ فیلمنامه تا امروز نوشته که بعضی از آنها تبدیل به فیلم هایی ماندگار شده اند] شده است.

نام فیلم که از شعار دانشجویان شورشی فرانسوی در مه ١٩٦٨ گرفته شده، یکی از نمونه های خوب سینمای با تعهد اجتماعی است. آن هم در زمانه که بی کنشی همه جا را گرفته و معنای این شعار نیز دگرگون شده است. پائولو آن را برای آزمون هر کار ابلهانه و حتی خطرناکی مانند آزمودن انواع مواد مخدر به کار می برد و در یک پروسه خود ویران گری گرفتار شده است.

تلنگری لازم است تا از این لاک به در آید. در مورد او عشق و آگاهی همزمان نازل می شود، و در مورد لئون که کم و بیش زجر کشیده است و طعم تبعیض را چشیده، کافی است تا تحقیقات میدانی اش چشم او را بیشتر به حوادث پیرامونش باز کند. لئون شهامت رویارویی با مرگ را نیز پیدا می کند، از عشق خود به لتیشیا چشم می پوشد و این کار را به خاطر پائولو می کند که در حال یاد گرفتن اولین اصول انسانی است.

پائولو تعهد و دوست داشتن همنوع را یاد می گیرد و می آموزد تا نسبت به رفتار خود آگاه و نسبت به مشکلات جامعه بی تفاوت نباشد. این سه دوست شاید نتوانند در مقیاسی بزرگ دست به شورش بزنند ،اما همین شورش و بیداری درونی و خانگی نیز در زمانه ای که جان آدمی برای حفاظت از منافع حقیر دیگری ستانده می شود[پسر رزالیند فقط به خاطر فروش سرپایی سی دی های صوتی کشته می شود] کم نیست. آنها با تصمیم به کمک به دیگر پسر رزالیند کابوسی را تجربه می کنند که هرگز در خیال شان نمی گنجید. پایان سمبلیک فیلم نیز که در یک سازه معماری مدرن بلعیده شده توسط جنگل می گذرد نیز نشان از همین کابوس دارد، اما جریزه ای است که سه قهرمان بیدار ما می تواند اندکی در آن بیاسایاند. سینمای آمریکای لاتین در سال های اخیر دست به بازنگری در تاریخ معاصر و معضلات اجتماعی خود کرده و محصولات خوبی نیز به تماشاگران عرضه کرده است. به جرات می شود گفت که ممنوع کردن ممنوع یکی از بهترین آنهاست!

امیر عزتی



همچنین مشاهده کنید