سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

استقلال اهواز تیم اخلاق سپاهان تیم خوش شانس


استقلال اهواز تیم اخلاق سپاهان تیم خوش شانس

با دیدار ۲ تیم سپاهان و پرسپولیس در اصفهان, لیگ برتر فوتبال به نیمه راه خود رسید لیگی که لیگ بی رحم مربیان لقب گرفت چرا که در طول برگزاری رقابت های نیم فصل اول لیگ, حدود ۳۰مربی در بین ۱۸تیم جابجا شدند که این آمار طی ۶ دوره گذشته لیگ آمار قابل توجهی است

با دیدار ۲ تیم سپاهان و پرسپولیس در اصفهان، لیگ برتر فوتبال به نیمه راه خود رسید؛ لیگی که لیگ بی رحم مربیان لقب گرفت چرا که در طول برگزاری رقابت های نیم فصل اول لیگ، حدود ۳۰مربی در بین ۱۸تیم جابجا شدند که این آمار طی ۶ دوره گذشته لیگ آمار قابل توجهی است. نیم فصل اول لیگ هفتم با انجام ۲ بازی؛ پیکان با برق شیراز و صنعت نفت با پرسپولیس از روز ۲۵مردادماه در تهران و آبادان رسماً آغاز شد و با انجام دیدار ۲ تیم پرسپولیس و سپاهان در روز ۱۰دی ماه به پایان رسید. این نیم فصل در مجموع ۱۳۷روز طول کشید که چنین به نظر می آید با توجه به وضعیت آب و هوایی و حضور تیم ملی فوتبال ایران در رقابت های مقدماتی جام جهانی، نیم فصل دوم زمانی بیشتر از نیم فصل اول را به خود اختصاص دهد. در نیم فصل اول لیگ، تیم پرسپولیس باانجام ۱۷بازی و کسب ۳۶امتیاز عنوان نخست را به خود اختصاص داد.سرخپوشان تهرانی که در طول لیگ هفتم هیچ شکستی را در کارنامه خود نداشتند، در بازی آخر اسیر اشتباهات خود شدند و به قولی دیدار ۶ امتیازی اصفهان را به حریف واگذار کردند. مشکلات حاشیه ای که حالا چنین به نظر می رسد پرسپولیس را تحت الشعاع خود قرار داده، یکی از دلایل شکست ۲ بریک پرسپولیس در اصفهان بود.

در بین تیم های لیگ هفتم می توان استقلال اهواز را بهترین تیم به لحاظ اخلاقی دانست.تیمی که بازیکنانش طی ۱۷ هفته نیم فصل اول تنها ۱۰بار کارت زرد داوران را مقابل دیدگان خود دیدند که این مسأله نیز می تواند در دوره های مختلف برگزاری لیگ یک رکورد باشد. در لیگی که مهاجمان آن از نظر گل و گلزنی نسبتاً موفق بودند، محسن خلیلی از پرسپولیس و لئوناردو بیمنتا از صنعت نفت هر کدام با۹گل زده بهترین گلزنان رقابت ها هستند، هرچند به لحاظ میزان تأثیرگذاری، لئوناردو وضعیت به مراتب بهتری دارد.

در نیم فصل اول لیگ هفتم تیم شیرین فراز کرمانشاه به لحاظ استفاده از مربیان بسیار در ترکیب تیمش، عنوان قابل توجهی را از آن خود ساخت. تیمی که لیگ را با میودراگ یسیچ آغاز کرد و در ادامه ستار همدانی را به عنوان سرمربی بر بالای سر خود دید و وقتی هم که او با مدیران تیم بر سر مسایل مالی دچار مشکل شد، نوبت به محمود فکری رسید. فکری نیز برای مدتی سرمربیگری تیم شیرین فراز را تجربه کرد و سپس جای خود را به یونان پور داد تا او سکان هدایت تیم را برعهده بگیرد و نیم فصل را به پایان برساند. البته شنیده می شود شیرین فراز نیم فصل دوم را با یک سرمربی خارجی دیگر آغاز خواهد کرد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، این تیم کرمانشاهی را باید محله بر و بیای مربیان دانست. در نیم فصل اول لیگ هفتم باید سپاهان اصفهان را یکی از تیم های خوش شانس این دوره از مسابقات دانست ، تیمی که ۵ گل حساس و حیاتی آن را ۵تن از مدافعان حریف به ثمر رساندند. معمار از پیکان، امیری از مقاومت سپاسی، پورغلامی از ملوان، میرهانی هاشمی از برق شیراز و محمد نصرتی از پرسپولیس ۵ بازیکنی بودند که در دیدار تیم های خود با تیم سپاهان برای سپاهان گلزنی کردند. در نیم فصل اول، مقاومت مدیران تیم صنعت نفت آبادان و حمایت همه جانبه آنها از ابراهیم قاسمپور، سرمربی این تیم نیز قابل توجه بود.آنها که به سرمربی خود اعتقاد داشتند، هرگز حاضر نشدند به خاطر یک یا چند نتیجه بد او را با فرد دیگری عوض کنند و همین مسأله سبب شد صنعت نفت روزبه روز سیر صعودی را پیش بگیرد. از دیگر حوادث قابل توجه نیم فصل نخست لیگ هفتم تغییر و تحولات ۲ تیم همنام استقلال تهران و استقلال اهواز بود. استقلال تهران که لیگ را با «ناصرحجازی» آغاز کرده بود، در اواسط کار مجبور شد با آوردن«فیروز کریمی» سرمربی تیم استقلال اهواز شوک لازم را به تیمش وارد کند، ضمن اینکه اهوازی ها نیز با رفتن فیروز کریمی از این تیم که با جار و جنجال بسیاری هم همراه بود، به سراغ «مجید جلالی» رفتند تا ادامه لیگ را با او دنبال کنند. البته جلالی هم در همان ابتدای کار و بعد از یکی ،دو هفته نشستن بر روی نیمکت این تیم راهی سفر حج شد تا رسماً کارش را در این تیم اهوازی از نیم فصل دوم آغاز کند. اما در مجموع باید گفت لیگ هفتم با توجه به وضعیت فوتبال و فدراسیون، یک لیگ تقریباً منظم بود که اگر حضور سپاهان در لیگ قهرمانان آسیا نبود، قطعاً وقفه ایجاد شده در طول لیگ به وجود نمی آمد. در پایان نگاهی داریم به ● برترین های نیم فصل اول لیگ هفتم از نظر آماری:

▪ بهترین خط حمله: پرسپولیس و سپاهان با ۲۸گل زده

▪ بدترین خط حمله: پگاه با ۹گل زده

▪ بهترین خط دفاع: صباباتری و پاس همدان با ۱۴گل خورده

▪ بدترین خط دفاع: صنعت نفت آبادان با ۲۶گل خورده

▪ بیشترین پیروزی: پرسپولیس و سپاهان با ۱۰پیروزی

▪ کمترین پیروزی : پگاه با یک پیروزی

▪ بیشترین مساوی: صباباتری،استقلال اهواز، راه آهن، مقاومت سپاسی و پگاه با ۸ تساوی

▪ کمترین باخت: پرسپولیس با یک باخت

▪ بیشترین باخت: صنعت نفت با ۹باخت

▪ بهترین گلزن: محسن خلیلی (پرسپولیس)و لئوناردو (صنعت نفت)با ۹گل زده .



همچنین مشاهده کنید