جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خانه ای از شن و مه


خانه ای از شن و مه

طراحان بلند آوازه به دنبال فتح خانه ها

همچنان که به جلو می رویم، تغییر و تحولات اساسی در جهان هنر معاصر در حال رخ دادن است. بیش از همه این خصیصه در عرصه های معماری و طراحی دکوراسیون جلوه می نماید. با نگاه به سبک های به کار رفته در انواع معماری و دکوراسیون در چند سال اخیر می توان حدس زد که جنبش هنری دیگری در راه است. جنبشی که با اتکا بر تعلقات و گرایش های حجمی، ایجاز گرایی و مینیمالیسم را سرلوحه مشی خود قرار

می دهد و با رد این ادعا که «هنر تنها به خودش متعهد است خود را از قالبی که مینی مالیست ها آن را به وجود آورده اند، بیرون کشیده و تجربه ای جدید در هنر مینیمال را ارائه می دهد. هنر مینیمال جنبش هنری بود که در میانه دهه ۱۹۶۰ پدید آمد و فراگیرترین تاثیر خود را در ایالت متحده برجای گذاشت و به سرعت به یک پدیده تازه هنری بسیار عمده که در آن احجام از نظر شکلی غالبا متقارن هستند، بدل شد. تا امروز کمتر هنرمندی را می توان یافت که نظیر طراح معروف ایتالیایی جورجیو آرمانی به این جنبش پایبند باشد.

آرمانی همانطور که خودش می گوید علاقه خاصی به هنر مینیمال دارد و تا آنجا که توانسته در خلق آثارش بیشترین تاثیر را از هنرمندان مینیمالیست گرفته است. مدیست مشهور ایتالیایی این اواخر بیشترین وقت را در امر طراحی دکوراسیون صرف می کند به طوری که به یکی از قطبهای بزرگ طراحی داخلی در اروپا و آمریکا بدل شده است. او دوهفته پیش در انجام سفری به نیویورک از بهترین مدل دکوراسیون خانه خود رونمایی کرد. آرمانی پنجم ماه مه سال جاری برای افتتاح نمایشگاه Fashion and Fantasy موزه متروپولیتان نیویورک وارد این شهر شد. او که مهمان افتخاری Saks Fifth Avenue (بزرگترین مرکز خرید پوشاک آمریکا که در سال ۱۹۲۴ در خیابان پنجم - محله اصیل و عیان نشین منهتن - تاسیس شد) بود، بعد از امضای چند قرار داد طراحی لباس برای جولیا رابرتز،جورج کلونی، تام کروز، دیوید و ویکتوریا بکهام، کتی هولمز، جان مایر و آنا وینتر رئیس کمپانی Vogue آمریکا از جدیدترین محل خانه آرمانی در نیویورک بهره برداری کرد.

دکوراسیون اخیر آرمانی برگرفته از هنر مینیمال بوده و با فضاسازی و رنگ آمیزی منحصر به فرد خود دید تماشاگر نسبت به فضای اطراف و زمینه را جهت داده و در ادراک او نسبت به محیط تاثیر می گذارد. دکوراسیون فعلی آرمانی بیش از همه به خط و فرم تاکید دارد و ویژگی آن همانطور که خود آرمانی می گوید پرهیز از پر کردن فضا با عناصر و تعلقات بی ربط مثل انواع مجسمه و قاب و گلدان است. « من اثر تازه و بدیعی خلق نکردم، فقط به گذشته بازگشتم و کمی از شیوه طراحی ام را با سبک و سیاق هنر قدیم پیوند زدم. این تنها متد من برای طراحی دکوراسیون در حال حاضر است.» این ها را جورجیو که به شاه مینیمال در آمریکا معروف است، در جمع دانشجویان طراحی داخلی بعد از افتتاح نمایشگاه موزه متروپولیتان

می گوید . وی معتقد است : «در زمان فعلی مردم اثری را ارزشمند تلقی می کنند که در مواجهه با آن احساس امنیت داشته باشند و البته برای کار آن چیزی پول خرج می کنند که قبل از اینکه طراح یا خالق اثر بگوید در نظرشان جالب، مطمئن و با هویت بیاید.» آرمانی همچنین باور دارد که یک طراح خوب کسی است که قبل از اینکه مشتری و مخاطب اثرش این فکر در ذهنش خطور کند که شاید فروشنده می خواهد جیبش را خالی کند با اشتیاق مملو از رضایت خاطر پول اثر را پرداخت کند.

آن چه که بیش از همه در دکوراسیون فعلی آرمانی جلب توجه می کند و توانسته مخاطبان زیادی را جدا از اینکه نام آرمانی را برخود دارد برای خود دست و پا کند، نوع رنگ آمیزی و فضاسازی آن است تلفیق سفید و مشکی رنگی است که جورجیو برای اثر خود برگزیده است. میز و صندلی ها به شیوه دهه ۳۰ و ۴۰ ساخته شدند و هیچ گونه قاب و مجسمه اضافی روی دیوار و کناره های مبلمان دیده

نمی شود. » من ترجیح می دهم در

خانه ای به دور از عوامل همراهی کننده زندگی کنم.

اصولا با آویزان شدن تابلو روی دیوار محلی که برای استراحت من طراحی شده مخالفم و اصلا دوست ندارم وقتی سرم را برمی گردانم ببینم یک تکه نقاشی با موضوعی بی ربط از آنچه که من فکر می کنم روی دیوار نشسته و به من خیره شده است. چنین منظره ای را دوست دارم فقط در گالری های هنری ببینم. » تضاد خیره کننده سیاه و سفید با بهره گیری از ویژگی های هنر مینیمال شاخص ترین ویژگی آرمانی در سبک فعلی است . او با طراحی آثار سیاه و سفید در دکوراسیون منازل و مجاورت رنگ مایه های خاص در کنار یگدیگر در این سبک، توهم حرکت را پدید آورده و از این طریق کیفیت بصری اشیای ساختمان خود را با آمیزش دو عنصر تضاد و حرکت دوچندان کرده است.

بعد از خانه آرمانی در نیوباند استریت لندن که آرمانی اواخر سال گذشته آن را افتتاح کرد، این دومین خانه ای است که آرمانی در آن به تفکیک دکوراسیون دست زده است.

در سری دکوراسیون های جدید آرمانی که بیشتر برای افراد مجرد طراحی کرده است تناقض در فضا و رنگ بسیار مشهود است. وی برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب زنان مجرد از طرح دایره و رنگ های گرم استفاده کرده است. مثلا تخت خواب، کاناپه و میزی که برای آرایش کردن درنظر گرفته شده، حلزونی شکل و به رنگ تیره است. برعکس در دکوراسیون های مردانه رنگ سرد و اشیایی با فرم هندسی که در ساختمان خود عنصر حرکت را تداعی می کند استفاده کرده است. یکی از جالب ترین موضوعاتی که در دکورهای آرمانی دیده می شود ساخت میز تلویزیون به صورت محفظه ای است که در حالت عادی هیچ نمایی از تلویزیون ندارد و به نوعی تلویزیون و ویدئو را در خود پنهان کرده است و البته این سبک طراحی دقیقا از تفکرات خود آرمانی ناشی می شود که در جمع ۲۵۰ نفری دانشجویان اعلام کرد که تلویزیون دروغگو و از آن بیزار است.

از این اظهار نظرها و نیز از ظواهر آثار آرمانی که تجربیات هنری اش بسیار فراتر از مرزهای رایج و متعارف هنر است و همچنین موفقیت های وی در زمینه طراحی داخلی که نمونه ای دیگر از آن در قالب هتلی در دوبی تا آخر سال ۲۰۰۸ به بهره برداری می رسد، باید منتظرموج هنری دیگری برخاسته از تفکرات و هنر بی پیرایه آرمانی باشیم.

منبع: www.sfilate.it

بهاره مهرنژاد



همچنین مشاهده کنید