پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
فیلم بد هم ساخته می شود به همین سادگی
فیلم امروز آخرین ساخته میرکریمی درباره آدمهاست. احساسات آدمها به همدیگر، قضاوت آدمها نسبت به یکدیگر و ارتباط آدمها با همدیگر. داستان یک روز زندگی یک راننده تاکسی که مجبور میشود به احساسات خود بر خلاف خیلیهای دیگر آری بگوید آنهم در دوره زمانه ای که آدمها از کنار هم بیصدا و بیتفاوت میگذرند. اما باید دید که آیا کارگردان و نویسنده توانسته اند در طول کار و مدت زمان فیلم این سوژه را پرورش دهند و حرفهای خود را به بیننده بفهمانند یا خیر؟
مهمترین اشکال فیلم به نظرم از فیلمنامه است. متاسفانه این فیلمنامه هم مثل خیلی از فیلمهای دیگر این جشنواره بیشتر به درد یک کار کوتاه یا نیمهبلند میخورد. چیزی نزدیک به چهل دقیقه از فیلم گذشته اما هنوز داستانی شروع نشده و اتفاق خاصی نیفتاده است و این حسن فیلم نیست وقتی که ریتم کند ربطی به داستان پیدا نمیکند. برای مثال فیلم عشق ساخته میشلهانکه که ریتم کندی دارد، این ریتم کند در خدمت فیلم است و قرار است آن کشدار بودن و کسالت بار بودن زندگی پیرزن و پیرمرد را به تصویر بکشد. اما در اینجا قرار است این کشدار و طولانی بودن بسیاری صحنهها چه چیزی را نمایش بدهد؟ صحنه نخست با یک پی او وی از صندلی کنار راننده شروع میشود که برای روایت فیلم نامناسب است چرا که بیننده از دیدگاه راوی کل به تماشای کل فیلم نشسته است و این زاویه نامناسب است. بعد هم صحنه مفصلی از خوردن این مرد که باز هم بی منطق و بی خود است و بعد هم تصادفا زنی که باردار است یکهو سر از ماشین این مرد در میآورد. بعد هم یکهو مرد تصمیم میگیرد این زن را تا بیمارستان ببرد و یکهو فرار میکند و یکهو با شنیدن صدای اذان متحول میشود و یکهو تصمیم میگیرد به زن کمک کند و یکهو تصمیم میگیرد هیچ نگوید و روزه سکوت بگیرد و یکهو بعد از مرگ زن تصمیم میگیرد بچه اش را بدزدد و یکهو تصمیم خود را عملی میکند و یکهو فیلم تمام میشود. به همین سادگی!
به نظر میرسد قرار است یک فیلمنامه مدرن داشته باشیم یعنی شخصیتی که خیلی مهم نیست کیست و چیست و شناسنامه در ذهن بیننده ندارد و شخصیت جهان را به دو بخش من و دیگران تقسیم میکند، دربند قصه گویی کلاسیک نیست و نه قهرمان و ضد قهرمان دارد و نه حوادث دراماتیک رخ میدهد؛ شخصیت در پی شناخت بیشتر خود است و روایت حرکت از بحران هویت به آگاهی است؛ اما این همه موفقیت نیست. چه برای روایت داستانی که پایان نامشخص و مبهم دارد و خیلی هم اوج و فرود ندارد قاعدتا باید روایت داستانی منسجم و منطقی داشته باشد و قاب بندیهای زیبا و نورپردازیهای عالی که در این فیلم خیلی نشانی از اینها نمیبینیم چرا که شخصیت یونس آنقدر خام و ناپخته است و آنقدر ناآشنا که برای بیننده آن کارش هم که خط اصلی قصه است ناشناخته و بی منطق میماند و وقتی بیننده نمیتواند دلیل اصلی کنش و واکنش قهرمان قصه را درک کند طبیعی است که از فضای کلی قصه دور میافتد.
اصلا چرا یونس از آغاز حرف نمیزند و تلاش نمیکند بی گناهی خود را ثابت کند؟ نقش آن مرد شاگرد در قصه چیست؟ چرا یونس میرود؟ چرا باز میگردد؟ چرا خانم سرپرستار یکهو تغییر دیدگاه میدهد؟ و هزاران چرای بیپاسخ دیگر که تا آخر داستان هم بی جواب باقی میماند و این نشانه ضعف فیلم است نه نشانه مدرن بودن آن! به اینها اضافه کنید بازی سرد و بی روح خانم گلستانی به خصوص آن لحن گفتار که انگار کلمات را میجود و بیرون میدهد درست مثل اتفاقی که در بازی اش در فیلم میهمان داریم افتاده است و بازی نه چندان درخشان پرستویی که چیز زیادتر نسبت به فیلمهای قبلی اش ندارد و شبنم مقدمیکه زیادی تئاتری بازی میکند.
به هر روی این اثر ساخته ضعیفتری نسبت به ساخته قبلی جناب میرکریمیاست و حتی اگر جوایزی را در جشنواره نصیب خود کند نمیتوان آن را با ساختههای قبلی این فیلمساز یکی دانست.
نویسنده : شبنم محمودیشرق
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران سریلانکا سید ابراهیم رئیسی رهبر انقلاب حجاب مجلس شورای اسلامی پاکستان رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم مجلس ایران و پاکستان
فضای مجازی دولت سیل شهرداری تهران تهران کنکور هواشناسی پلیس سلامت قتل فراجا وزارت بهداشت
خودرو قیمت خودرو اقتصاد ایران قیمت دلار قیمت طلا دلار بانک مرکزی بازار خودرو ایران خودرو سایپا بورس تورم
ترانه علیدوستی تلویزیون سریال کتاب سینمای ایران تئاتر سینما شعر انقلاب اسلامی
کنکور ۱۴۰۳ دانشگاه فرهنگیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل روسیه آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه چین طوفان الاقصی ترکیه عملیات وعده صادق اتحادیه اروپا
فوتبال استقلال پرسپولیس باشگاه پرسپولیس فوتسال بازی باشگاه استقلال تراکتور تیم ملی فوتسال ایران رئال مادرید بارسلونا لیگ برتر
هوش مصنوعی فیلترینگ تسلا تبلیغات ایلان ماسک همراه اول فناوری ناسا اپل
سلامت روان داروخانه دوش گرفتن یبوست