شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۰ / 29 January, 2022
مجله ویستا

اولین قدم برای درمان لاغری


اگرچه در بین مردم بیشتر چاقی دیده می‌شود تا لاغری، و اگرچه بسیارند کسانی که دنبال دستوری برای کاهش وزن می‌گردند اما هستند کسانی نیز که از لاغری زیاد رنج می‌برند و نمی‌دانند اولین گام برای رسیدن به وزن طبیعی و استاندارد چیست. در این نوشتار کوتاه درباره قدم اول رسیدن به وزن نرمال توضیح داده شده است.

اگرچه در بین مردم بیشتر چاقی دیده می‌شود تا لاغری، و اگرچه بسیارند کسانی که دنبال دستوری برای کاهش وزن می‌گردند اما هستند کسانی نیز که از لاغری زیاد رنج می‌برند و نمی‌دانند اولین گام برای رسیدن به وزن طبیعی و استاندارد چیست. در این نوشتار کوتاه درباره قدم اول رسیدن به وزن نرمال توضیح داده شده است.

برای تشخیص کمبود وزن در افراد ابتدا باید به BMI یا‌‌ همان وزن ایده آل که با تقسیم کردن وزن فرد بر قد به دست می‌آید پی ببریم به طوری که اگر BMI بین ۲۰ تا ۲۵ باشد، وزن فرد نرمال، بین ۲۵ تا ۳۰ باشد چاق خفیف، بین ۳۰ تا ۴۰ چاق متوسط و وزن بالا‌تر از ۴۰ از چاقی مفرط برخوردار است.

از جمله دلایل کمبود وزن می‌توان به کاهش مقدار انرژی دریافتی نسبت به نیازهای فرد، داشتن فعالیت‌های زیاد، اختلال در جذب مواد غذایی، ابتلا به بیماری‌های غیرارادی مانند بیماریهای مزمن ریوی، ازدیاد ترشح غده تیروئید و استرس‌های روحی و روانی اشاره کرد.

در موارد کمبود وزن افراد باید به صورت تدریجی و بر اساس توانایی در هفته نیم کیلو وزن اضافه کنند تا دچار بیماری‌های معده و اختلال در فعالیت‌های قلبی نشوند.

همچنین در افراد لاغر، فقر غذایی فرد دچار کمبود وزن باید از طریق مصرف مواد غذایی پروتئینی و چربی‌های غیراشباع جبران شود، بنابراین این افراد باید غذاهایی را که موجب تحریک اشت‌ها می‌شود مصرف کنند به این صورت با افزایش تدریجی میزان انرژی دریافتی، رژیم غذایی قادر به تامین نیازهای فرد خواهد بود که البته بسته به ارزیابی تغذیه‌ای گروه‌های مختلف افراد متفاوت است.

اولین گام در درمان لاغری تشخیص علت کمبود وزن است، بررسی تاریخچه پزشکی، میزان مصرف غذایی فرد، کمبودهای تغذیه‌ای و همچنین عادت غذایی اولین کاری است که باید در خصوص تعیین رژیم غذایی برای این افراد انجام شود.

در افرادی که لاغر هستند و می‌خواهند چاق شوند، بعد از محاسبه میزان مصرف انرژی روزانه در این افراد، وزن نسبت به شرایط فرد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلو کالری به مصرف روزانه وی اضافه می‌کنیم تا باعث افزایش وزن آن‌ها شود. البته ۱۰ تا ۱۵ درصد از این کالری باید از طریق مصرف مواد غذایی پروتئینی و چربی‌های غیراشباع تامین شود.

فردی که می‌خواهد در روز ۵۰۰ کیلو کالری به بدن خود اضافه کند در طول روز باید یک عدد موز، یک لیوان شیر و بستنی، دو برش نان اضافه بر نانی که قبلا مصرف می‌کرده و ۳۰ گرم پنیر مصرف کند که البته با توجه به ذائقه فرد می‌توان جایگزین‌هایی برای هر کدام از این مواد غذایی در نظر گرفت.

نکته پایانی در مورد مصرف دارو‌ها و پودرهایی که به منظور رسیدن به وزن ایده آل از داروخانه یا عطاری‌ها تهیه می‌شود باید کاملا بر اساس تحقیقات و اصول علمی صورت بگیرد، در غیر این صورت عوارض و عواقبی را در کوتاه یا بلندمدت در پی خواهد داشت.



همچنین مشاهده کنید






روزنامه همشهریسایت ارانیکوسایت رکناروزنامه ایرانسایت فراروروزنامه تعادلسایت مجله شبکهسایت نامه نیوزخبرگزاری صدا و سیماروزنامه ابتکار