سه شنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۱ / 31 January, 2023
مجله ویستا

منیت ها را در کشتی باید کنار گذاشت


منیت ها را در کشتی باید کنار گذاشت

تیم ملی کشتی آزاد ایران نتوانست در رقابت های جهانی باکوی آذربایجان به توفیق برسد تا با ناکامی ۵ پله در کشتی دنیا عقب نشینی کرده باشد

تیم ملی کشتی آزاد ایران نتوانست در رقابت های جهانی باکوی آذربایجان به توفیق برسد تا با ناکامی ۵ پله در کشتی دنیا عقب نشینی کرده باشد .

مقامی که به هیچوجه در شأن و برازنده کشتی ایران نیست ، آن هم با این همه پشتوانه و استعداد در جای جای میهن اسلامی .

بارها گفته ایم و باز هم می گوییم که اگر در کشتی هوشمندانه عمل کنیم و برنامه ریزی فنی ما دقیق و بی نقص باشد و از اصحاب فن درست و در جای خود استفاده نماییم ، می توانیم کشتی ایران را همیشه در اوج و در بین سه تیم اول دنیا رویت کنیم . امروز خوشبختانه فدراسیون کشتی با مدیریت محمدرضا یزدانی خرم مرد امتحان پس داده و استخوان خرد کرده ورزش ، از هیچگونه حمایت و پشتیبانی های لازم و سرویس دهی مناسب به تیم های ملی کشتی در سطوح مختلف دریغ ندارد و به جرأت می توان گفت که هیچ زمان به کشتی اینقدر توجه نشده است .

هرچند که شاید عده ای بخواهند تبعات شکست را متوجه علیرضا حیدری سرمربی جوان تیم ملی کشتی آزاد کنند ، اما قطعاً دور شدن از دلایل شکست خواهد بود اگر خواسته باشیم یک نفر را مقصر ناکامی دانسته و از دیگر عوامل و فاکتورهای موفقیت و پیروزی غافل شویم . همانطور که شکستن تمام کاسه و کوزه های ناکامی را بر سر منصور برزگر مدیر فنی تیم ، جایز و منطقی نمی دانیم . باید قبول کنیم که برنامه ریزی فنی ما ایراد دارد و نتوانسته ایم از تمام امکانات بالقوه خویش بهره برداری درستی داشته باشیم . متأسفانه آفت بزرگ کشتی ایران این است که قهرمانان آن یکدیگر را نفی می کنند و حاضر نیستند زیر یک سقف با یکدیگر کار کنند . همین عامل باعث شده تا کشتی ایران نتواند از تمام موجودیت فنی خود بهره مند شده و استفاده بهینه از آنان داشته باشد . مهمتر از همه پرورش قهرمانان زبده و فنی است که این مسأله متأثر از فقر فنی و تکنیکی در نزد مربیان – اگر نگوییم همه آنها ، بلکه قریب به اتفاق آنها – است . در حقیقت قهرمانان زبده نزد مربیان زبده پرورش می یابند . بی شک مربی یی که قهرمان آسیا و جهان نبوده و مدارج قهرمانی را پشت سرنگذاشته ، نمی تواند شاگردان قهرمان جهانی را تربیت کند . روی این اصل باید تلاش کرد سطح دانش روز مربیان داخلی را افزایش داد و قهرمانان اسبق کشتی ایران را به این سمت و سو سوق داد که در روز ساعتی را به آموزش کشتی گیران در باشگاههای مختلف بپردازند . حرفی نیست که فلان قهرمان کشتی نماینده شورای شهر و مجلس شورای اسلامی شود و یا به تجارت بپردازد ، اما قطعاً این انتظار زیادی نخواهد بود که از آنان انتظار داشته باشیم ، در هفته سه بار در سالنهای کشتی لباس تمرین پوشیده و تجارب فنی ، تکنیکی و مبارزاتی خود را به نوجوانان و جوانان پراستعداد ایرانی آموزش داده و منتقل سازند .

اینکه چون فلانی امروز در رأس تیم ملی کشتی آزاد است ، من نیستم ، نه تنها دردی را دوا نمی کند ، بلکه باعث خواهد شد که کشتی نتواند تمام و کمال از موجودیت فنی قهرمانان دیروز و امروز خود استفاده کند . امروز اگر روس ها در کشتی سرآمد هستند ، این مسأله جدا از برنامه ریزی درست فنی ، مرهون قهرمانان و ستارگان دیروز کشتی این کشور است که تلاش دارند همواره ستارگان جدیدی را به دنیای کشتی معرفی کنند .

نتیجه نیز این می شود که اگر " ساجید ساجیداف " روس با مدال های جهانی صاحب پیراهن تیم ملی نمی شود ، جوانی تکنیکی و جسور بنام " کیتایف " بخوبی جای وی را در وزن ۸۴ کیلوگرم پرکرده و قهرمان جهان می شود و جوانی چون " ماخاچ مرتضی علی اف " جای خالی " بوایساسایتی اف " را با کلیکسیونی از مدال های جهانی و المپیک در وزن ۷۴ کیلو گرم پر می کند و از سکوی نخست دنیا صعود می کند ، یا همینطور " بلال ماخوف " جوان در سنگین وزن .

مخلص کلام اینکه باید منیت ها را در کشتی کنار گذاشت و با شیوه های درست آموزشی و تمرینی روز ورزش ، موجودیت خود را در این رشته مضاعف سازیم .

حجت اله اکبرآبادی



همچنین مشاهده کنید





خبرگزاری ایسناسایت مثلث آنلاینسایت ساعدنیوزسایت اعتماد آنلاینسایت تابناکسایت انتخابسایت همشهری‌آنلاینسایت عصرایرانروزنامه شهروندسایت دیپلماسی ایرانی