دوشنبه, ۲۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 17 June, 2024
مجله ویستا

ضرورت استفاده از قطعات مناسب در خودرو


ضرورت استفاده از قطعات مناسب در خودرو

حرکت در جهت اجباری شدن استانداردهای متعدد آلایندگی در سطح جهان و تعمیم آن در صنعت خودرو، بیانگر این نکته است که معضلات این آلایندگی ها به قدری است که همه مسئولان و مدیران مجموعه …

حرکت در جهت اجباری شدن استانداردهای متعدد آلایندگی در سطح جهان و تعمیم آن در صنعت خودرو، بیانگر این نکته است که معضلات این آلایندگی ها به قدری است که همه مسئولان و مدیران مجموعه های بین المللی را ملزم به تدوین برنامه های خاصی در این راستا نموده است. با توجه به الزام خودروسازان جهانی از سال ۲۰۰۸ به رعایت استانداردهای یورو ۵ و بالاتر از آن در تولید محصولات خود، اما متاسفانه باید به این نکته اشاره نمود که در کشور ما به جهت وجود مشکلات عدیده و عدم هماهنگی های لازم بین سازمانی، خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی همچنان با استانداردهای یورو ۲ تولید می گردند. البته در این خصوص نمی توان تلاش مجموعه های مختلف را جهت اجرای استانداردهای آلایندگی نادیده گرفت اما آنچه که حائز اهمیت است سرعت فرآیندهای اجرایی این پروژه است. در روزها و ماه های اخیر میزان آلایندگی در شهرهای بزرگ کشور به حدی رسیده است که مسئولین از طرفی مجبور به تعطیلی مدارس، سازمانها و ارگانهای مختلف شده و از طرف دیگر توان خود را در جهت تشویق عموم به استفاده از سیستم حمل ونقل عمومی گذارده اند.

اگر به زمانبندی اجرای پروژه استانداردهای یورو در کشورهای اروپایی توجه کنیم مشاهده می شود که این فرآیند در مدت زمان کوتاه یک یا دو سال به بار ننشسته است. برای اولین بار استاندارد یورو ۱ در سال ۱۹۹۳ برای کلیه خودروهای سواری و کامیونهای سبک الزامی شد. شایان ذکر است که مفهوم استاندارد یورو همان محدودیتهای الزامی گازهای خروجی از اگزوز خودرو و جلوگیری از انتشار بخارات سمی بنزین در جو می باشد که تلاش شده است در طول این سالیان از میزان آنها کم شود.

پس از استاندارد یورو ۱ بنا بر احساس نیاز استاندارد یورو ۲ تدوین گردید از اجرای آن در محدوده اروپا از سال ۱۹۹۶ و همچنین به روی موتورسیکلتها نیز اجباری گردید.

سال ۲۰۰۰ زمان آغاز اجباری شدن استاندارد یورو ۳ در قاره اروپا بود که این استاندارد کلیه محصولات چهار چرخ و دو چرخ موتوری را تحت پوشش قرار می داد. اما متاسفانه افزایش میزان آلایندگی ها به نسبت تولید خودروهای بیشتر مسئولین امر را به سمت تدوین استاندارد یورو ۴ در سال ۲۰۰۵ نمود. سه سال پس از تدوین این استاندارد آلایندگی و با توجه به برنامه های متعدد خودروسازان مختلف جهت تولید خودروهای سبز یا همان خودروهای پاک، در سال ۲۰۰۸ اجرای استاندارد یورو ۵ مورد الزام خودروسازان قرار گرفت که به طور چشمگیری محدوده گازهای خروجی خودروها را تنگ و تنگ تر نمود.

همانگونه که در ابتدا نیز گفته شد هماهنگی بین سازمانها جهت اجرای این فرایند مهمترین بخش آن است که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. در این راستا در وزارت نفت تلاش می شود تا بنزین با کیفیت بهتر و بالاتر تولید و یا خریداری گردد و از طرف دیگر نیز خودروسازان و وزارت صنایع باید تمام تلاش خود را در جهت استفاده از قطعات مناسب در تولید محصولاتشان جهت کاهش آلاینده ها بکار گیرند. خوشبختانه اشاره به این نکته ضروری به نظر می رسد که با توجه به ارتقاء سطح کیفی تولیدکنندگان قطعات داخلی این امکان وجود دارد تا قطعاتی با کیفیت استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ در خطوط تولید خودروسازان داخلی قرار گیرد.

اسد مظاهری